Hej

Ser detta rätt ut? Fått hjälp av elektriker där jag inte fick någon bra magkänsla. Detta gäller el till ett bastuaggregat.

Lite mer förklaring hur kablarna går då ni så klart inte kan se allt det på bilden:
De tre svarta kablarna nedanför säkringsboxen går till nummer 2, 4 & 6 på jordfelsbrytaren. Kabeln som kommer uppifrån går till bastuaggregatet där svart, brun & grå går till de tre övre hålen på säkringsboxen och där gulgrön går till grön skena nedanför och blå går till blå skena nedanför.

Kanske är rätt detta men vore trevligt att få fler ögon på det, Tackar
 
  • Öppen elcentral med säkerhetsbrytare, kabelanslutningar och distributionsblock på turkos vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte nollan inkopplad i jordfelsbrytaren? Vad går de tre säkringarna bredvid jfb'n till?
 
Nollplinten ligget säkerligen bakom jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Du menar N till vänster där? Jo där går en kabel in. Kanske inte syns på bilden. Kanske ska ta en bättre bild som visar det
 
Det är så förbannat mycket kablar, tog en till bild men ni kommer ändå inte se. Bättre att jag förklarar i text.

Det går två blåa kablar in i N på jordfelsbrytaren. Kabel 1 går till den gröna skenan och sedan är det en bygelkoppling mellan grön och blå skena. Kabel 2 går in i den äldre elcentralen där de flesta säkringar finns.
 
@Use_Less
useless useless skrev:
Är inte nollan inkopplad i jordfelsbrytaren? Vad går de tre säkringarna bredvid jfb'n till?
sorry glömde svara på din andra fråga. De går till en värmepump
 
S Virre93 skrev:
Det går två blåa kablar in i N på jordfelsbrytaren. Kabel 1 går till den gröna skenan och sedan är det en bygelkoppling mellan grön och blå skena. Kabel 2 går in i den äldre elcentralen där de flesta säkringar finns.
Det där låter inte rätt. Eller menar du 1 blå på varsin N-plint i JFBn, ovansida och undersida? Men det blir inte rätt för det. Fungerar bastun och värmepumpen, och använder de nollan?
 
Här är ett exempel på hur det ska vara kopplat. Inkommande från vänster (vilket blir höger i ditt fall).
- Skyddsledaren direkt till PE-plinten.
- Neutralledaren direkt till ovansida JFB.
- Neutralledaren från undersidan JFB till N-plinten.
- Ingen bygling mellan N- och PE-plinten.

Elektriskt kopplingsschema med säkringar, jordfelsbrytare och flerpolig strömbrytare.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där låter inte rätt. Eller menar du 1 blå på varsin N-plint i JFBn, ovansida och undersida? Men det blir inte rätt för det. Fungerar bastun och värmepumpen, och använder de nollan?
I övre delen av JFB går det in 2 blåa kablar där en kommer från elcentralen (antar inkommande) och den andra går till den blå skenan på bilden. I nedre delen av JFB går det en blå kabel och vidare in mot elcentralen.

Värmepump fungerar och den har också en blå kabel som är kopplad till den blå skenan på bilden. Värmepump ska inte vara kopplad på JFB då den fortfarande går när JFB löst ut. Det har vi fått erfara :)

Bastu har jag inte testat ännu. Men bastuaggregat är kopplat på samma sätt som värmepump men värmepump går genom 16A säkringar och bastuaggregat går genom 10A säkringar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här är ett exempel på hur det ska vara kopplat. Inkommande från vänster (vilket blir höger i ditt fall).
- Skyddsledaren direkt till PE-plinten.
- Neutralledaren direkt till ovansida JFB.
- Neutralledaren från undersidan JFB till N-plinten.
- Ingen bygling mellan N- och PE-plinten.

[bild]
Så där ser det ut skulle jag säga bortsett från att det sitter en blå och grön skena innan JFB? Och dit kopplas väl värmepump och bastuaggregat som inte ska genom den antar jag? Men själva JFB har vi haft länge och den fungerar vad vi vet då den har löst ut vid ett par tillfällen. Det jag skulle vilja veta är om den övre delen är korrekt kopplat? Men då antar jag det då den är likadant kopplad som värmepumpen? För jag hörde att bastuaggregat inte heller ska kopplas in på JFB.

Tack :)
 
Ok, JFBn skyddar endast centralen till höger. Då är det ok, men jag skulle ha anslutit inkommande N till N-plinten, och därifrån till JFBns ovansida.

En värmepump är ok att lägga utanför JFBn.

Men bastun skulle jag ha skyddat med JFBn. Det finns ingen regel om att den ska läggas utanför. Däremot finns det en regel som kräver JFB för allt i en bastu förutom aggregatet. Det finns inga tekniska skäl till detta utan det är politiskt. Däremot verkar tillverkare nyttja detta för undermåliga aggregat som inte håller tätt. Så om tillverkaren säger att en JFB inte ska användas så rekommenderar jag att välja ett annat fabrikat, men nu har du ju redan installerat en.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, JFBn skyddar endast centralen till höger. Då är det ok, men jag skulle ha anslutit inkommande N till N-plinten, och därifrån till JFBns ovansida.

En värmepump är ok att lägga utanför JFBn.

Men bastun skulle jag ha skyddat med JFBn. Det finns ingen regel om att den ska läggas utanför. Däremot finns det en regel som kräver JFB för allt i en bastu förutom aggregatet. Det finns inga tekniska skäl till detta utan det är politiskt. Däremot verkar tillverkare nyttja detta för undermåliga aggregat som inte håller tätt. Så om tillverkaren säger att en JFB inte ska användas så rekommenderar jag att välja ett annat fabrikat, men nu har du ju redan installerat en.
Enligt instruktionsboken ska aggregatet inte anslutas till jordfelsbrytaren står det. Det är ett Harvia aggregat så det är ju ett välkänt märke.

Allt annat (belysning etc) går på jordfelsbrytaren.

Men det var dock den övre säkringsboxen jag mest ville få bekräftat att det såg ok ut och inte själva jordfelsbrytaren men jag tolkar som allt ser rätt ut då? Men tack för att du också hjälpte mig att bekräfta att jordfelsbrytaren såg ok ut :)
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där låter inte rätt. Eller menar du 1 blå på varsin N-plint i JFBn, ovansida och undersida? Men det blir inte rätt för det. Fungerar bastun och värmepumpen, och använder de nollan?
Testkört bastuaggregatet nu, fungerar utan problem. Det knäpper lite i metallen under tiden det värmer men det antar jag är fullt normalt
 
Fungerar utan problem utan JFB? Ja det går säkert bra. Det hade säkert fungerat med att ha den under JFBn också. Frågan är hur personskyddet fungerar om det blir ett isolationsfel i aggregatet. Förhoppningsvis är den skyddsjordad efter ordning och att ledningen är rätt dimensionerad så att säkringen löser i tid.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Fungerar utan problem utan JFB? Ja det går säkert bra. Det hade säkert fungerat med att ha den under JFBn också. Frågan är hur personskyddet fungerar om det blir ett isolationsfel i aggregatet. Förhoppningsvis är den skyddsjordad efter ordning och att ledningen är rätt dimensionerad så att säkringen löser i tid.
Är det något jag kan kontrollera? Gul/grön är väl jord (?) och den är ju inkopplad på den där gröna skenan.

Av ren nyfikenhet, hur uppstår ett isolationsfel och vad innebär det? Själva metallen i aggregatet blir strömförande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.