Lägger in denna tråd under "El", är inte riktigt säker att den hamnat rätt. Gäller ju ändå elförbrukning...

Nu till mitt problem:
Vi har en stadigt stigande trend på elförbrukningen. Huset vi bor i, ett enplans Sävsjöhus utan källare på 137m2 byggt 1989, köpte vi i februari 2002. Då var vi två stycken vuxna, idag är vi två vuxna och ett barn. Vi har sedan vi flyttade in bokfört mätarställningar för både el och vatten. I början hade vi en elförbrukning kring 12500kWh/år, nu är vi uppe på 19500kWh/år. Uppvärmingen av huset är som i så många andra hus byggda på 80-talet "luftburen el", alltså mekanisk ventilation med värmeväxlare i köksfläkten samt elaggregat i tvättstugan. Nu är det som så att vi aldrig använder elvärme då vi värmer hela huset med en pelletskamin. Alla vitvaror och varmvattenberedare är utbytta. Visserligen är kyl och frys kvar i livet från 1989.

Till saken hör även att huset har krypgrund. Grunden är avfuktad av en avfuktare installerad av Anticimex 2002. Det ska tilläggas att vi haft problem med avfuktaren och speciellt hygrostaten till denna. Problemet har legat i att avfuktaren har gått dygnet runt året om då hygrostaten ej varit rätt inställd. Anticimex har nu ställt in hygrostaten på Rh 70%. Avfuktaren drar 1kW och går ungefär 50% av tiden.

Som vi ser är det ingenting i vårt hus som blivit ändrat, förutom just elförbrukningen. 19500kW/år ger ju en dygnsförbrukning på nästan 54kW, det är ju väldigt mycket med tanke på att vi inte värmer upp huset med el! Visst, avfuktaren drar ungefär 12kW/dygn, men det återstår ju ändå 42kW. Är detta verkligen normalt? Finns det något sätt att mäta vart elen går? Kan våra gamla kyl- och frysskåp vara boven i dramat? Känns inte riktigt så. Vi behöver hjälp med att kolla upp elförbrukarna i huset.

Har varit i kontakt med energirådgivaren här i kommunen. Dennes tips/råd var att kolla energiförbrukningen under en vecka utan att avfuktaren är i gång samt att kolla över varmvattentemperaturen. Detta gjorde vi:

Under perioden 12:e t.o.m. 19:e november gjorde vi av med 294 kWh, detta ger en dygnsförbrukning på 42 kWh och en årsförbrukning på 15330kWh. Dygnsförbrukningen på 42 kWh utan avfuktare är ju precis det jag trodde. Justering av varmvattentemperaturen från 65º till 50º gav cirka 7 kWh lägre förbrukning, 49kWh/dygn till 42kWh/dygn. Men jag anser fortfarande att vår höga elförbrukning kvarstår. Vi har ju ingen elvärme på utan värmer huset med pelletskaminen. Ingen värme på i garaget, ja ingenting som känns utöver det vanliga, ändå den i mitt tycke höga förbrukningen.

Det finns ju enfas energimätare som man sticker i vägguttaget, men det blir ju svårt att med en sådan kolla alla förbrukare. Kan man på något sätt mäta förbrukningen över säkringarna? Ta ur en säkring i taget och kolla förbrukningen? Eller finns det något annat sätt att se var förbrukningen ligger?
 
Ett sätt är ju att du börjar med att stänga av allt som går, och kontrollerar hur mätaren går. Detta för att se om det kan finnas någon dold förbrukare som du inte känner till. Hur säker är du på att det inte finns någon värme i luftaggregatet påslagen?
 
Jag är inte säker på någon värme är på i luftaggregatet, bara att temperaturvredet är på "0". Vi har inte rört vredet p.g.a. annan uppvärming i form av pelletskaminen. Det som känns så frustrerande är att inget, vad vi vet om, är förändrat i huset!
Vi är en "normalfamilj" som:
- Använder spisen en gång per dag
- Tvättar en maskin per dag
- Diskar en gång per dag
- Tittar på TV två timmar per dag

Låter inte lite drygt 40kWh/dygn utan avfuktare och nästan 50kWh/dygn med avfuktare lite mycket? Har pratat med jobbarkompisar om detta. Ja, jag vet att man inte kan jämföra förbrukningar "rätt av", men man får ju ett hum om i alla fall. En av jobbarkompisarna har två luft/luft-värmepumpar och värmer sitt enplanhus med källare och gör av med cirka 25kWh/dygn...
 
Skulle absolut gjort som hemapularen föreslår, stäng av allt som går och börja där, 42 kWh om dygnet i hushållsel är mycket ingen tvekan om det. Gamla kyl och frysskåp kan dra rejält med el så kanske börja med det, dom kan ju vara avstängda en stund utan att något tar skada, en äldre tvättmaskin och torktumlare kan dra rejält med el osv osv.
Något drar rejält med el i ert hus och nu när det inte är eluppvärmet så är det ju någonting annat naturligtvis.
 
Tack för tipsen båda! Ska testa att dra ur allt som går. Är dock lite skeptisk till tillförlitligheten till en mätning av elförbrukning under en eller någon timme gällande kyl och frys. Det är väl vad dom tål utan katastrof i köket. Men man måste ju börja någonstans.
Robban:
Spis 2006
Diskmaskin 2007
Tvättmaskin 2006
VVB 2006
2006 blev ett dyrt år;)

En annan sak; elmätaren, kan den hastigt och mindre lustigt börja visa för mycket? Ja, jag vet att det är ett långskott. "Tyvärr" har vi en nyare digital elmätare där man inte får någon direkt uppfattning om förbrukningen just i ögonblicket man tittar, montanförbrukningen. Det kan då kanske vara lite svårt att se att förbrukningen verkligen är noll när alla, kända, förbrukare är avslagna/urdragna.
 
Tror nog då att du kan utesluta dom grejorna som strömslukare :)
 
Att elmätaren visar fel är ytterst ovanligt.
Kolla om det finns en blinkande diod på elmätaren. Tiden mellan varje blink visar förbrukningen för stunden
 
Har du en elektrisk varmvattenberedare? Är den ordentligt isolerad? Har du vattensäng? (de drar ordentligt med ström) Akvarium? Eluppvärmt värmegolv i badrum? Elektriska handdukstorkar?

Det var några tips.
 
Kyl o frys kan knappast förklara ens en bråkdel av detta. En bra modern kyl drar ca 250-300 kwh/år. Vet inte hur mycket sämre en gammal kan vara men har för att jag hört något i stil med 3 ggr större förbrukning, men då var det från en vitvaru försäljare som ville motivera folk att byta. Så en riktigt dålig kyl skulle jag tro drar max 7-800 kw/år, troligen mindre.
 
Jag tycker du ska kolla som någon nämde tidigare att inte värmeelementen i luftaggregatet tjuvdrar ström. Kontrollera att du verkligen har brutit strömmen dit
 
Tripod: Hur ser jag förbrukningen med hjälp av tiden mellan varje blink?

Ylven: Ja, VVB'n är en elektrisk 300 liters Nibe Compact inköpt 2006. Tror och hoppas att den ska vara ordentligt isolerad med tanke på priset;)

Per: Jag återkommer när jag brutit strömmen och vet hur mycket den förbrukade.

Tacka alla för engagemanget!:)
 
Vet inte hur din mätare ser ut men vad jag förstår så ska den tidigare roterande skivan ersatts av blinkande ljus.

Det bör stå på din mätare hur många blink som motsvarar 1 kWh
Alltså X antal blinkningar motsvarar 1 kWh

Du kan alltså räkna ut effekten just i stunden, se exempel nedan.

Kolla den här länken.
www.trosa.se/upload/Miljö folkhälsa/061128 - ta tag i den elanvändning.pdf

exempel från länken:

Om du t ex läser av 21 blinkningar på 1 min på pulsgivaren med mätarkonstanten 500 pulser/
kWh, motsvarar det 1260 pulser (21 * 60) på en timme. Den aktuella eleffekten erhålles då enkelt
till: P2 = 1260/500= 2.5 kWh/h, dvs 2.5 kW.

Någon "elkunnig" får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar
 
Kontrollera att vattenmätaren står stilla när den ska. Ett varmvattenläckage kan förklara ditt problem. Framförallt när energiförbrukningen sjunker så pass mycket när du sänker temperatruen i VVB. En VVB skall inte läcka mer än 1 KWh/dygn totalt. Din sänkning från 65º till 50º borde ge runt 0.4 kWh/dygn i besparing.

/m
 
Istället för att ställa temperaturen på luftaggregatet till "0" kan du inte pröva att bryta säkringen till det? Då är du säker på att just det inte drar någon ström...
 
Det där var en mycket vettig tanke. Jag reagerade också på att en sänkning gjorde så stor effekt, men jag tänkte aldrig på läckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.