Jag ska bygga ut mitt hus på plintgrund, det ska bli 87 kvm. Platsen är nu utgrävd ner till berg som ligger cirka en meter under marknivå. Det jag ser nu är att berget bildar en typ av skål på två platser, ganska stora mängder vatten samlas där. bjälklaget kommer att vara cirka en meter ovanför mark. Hur ska jag göra med dessa "skålar"? Hade en idé att lägga makadam upp till marknivå och sen plasta, men vattnet blir ju ändå ståendes under makadamet?
 
Behöver du göra något alls om du ska ha plintgrund? Det vädras ju oavbrutet under huset ändå.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tänker det också! Men så läser man att vatten absolut inte får bli ståendes under huset när man har plintgrund, Men jag tänker att det är minst två meter mellan vatten och bjälklag med plast mellan, kan inte se att det skulle kunna vara ett problem. Pump känns enormt komplicerat att underhålla.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
Hej,

En möjlighet är och spräcka berget så att vatten leds bort..
Vi hade ett liknande problem med berg och då valde vi att spränga en skåra för att leda bort vattnet…
Är inte lämpligt att ha vatten under en träkonstruktion då det kommer att vara ständig fukt som i det långa loppet kommer att påverka ditt hus..
 
Har tänkt på det också. Men att få en ränna i fall som ska vara cirka 15 meter är ingen lätt match. Jag kan liksom inte se hur fukten ska kunna påverka tryckimpregnerat virke och oorganiska trossbottenskivor när det både är plast och så långt mellan vatten och virke. Det är alltså cirka 2 meter mellan vatten och bjälklag.
 
R
J Jens393 skrev:
Har tänkt på det också. Men att få en ränna i fall som ska vara cirka 15 meter är ingen lätt match. Jag kan liksom inte se hur fukten ska kunna påverka tryckimpregnerat virke och oorganiska trossbottenskivor när det både är plast och så långt mellan vatten och virke. Det är alltså cirka 2 meter mellan vatten och bjälklag.
Tryckimpregnerat virke suger jättemycket fukt som i sin tur leds in i bjälken. Dessutom så möglar tryckt mycket lättare speciellt i detta fallet då solen inte kommer åt…
Tänk på om du gör plintar under vatten och dubbar i berg att inte använda vanliga armeringsjärn utan bara rostfritt samt vattengodkänd betong om det ska stå i vatten..
 
Ok ja det låter ju inte bra alls det här..
 
Düsseldorff
Hur mycket vatten är "ganska mycket vatten"?
 
Här är en as dålig bild, tyvärr den enda jag har just nu. Här har jag pumpat ur det mesta, men du kan se ungefär hur högt det har varit om du tittar på vilken nivå det ligger kvar is
 
  • Otydligt, grumligt foto av en byggarbetsplats med snötäckta högar av jord, materialrester, och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
J Jens393 skrev:
Här är en as dålig bild, tyvärr den enda jag har just nu. Här har jag pumpat ur det mesta, men du kan se ungefär hur högt det har varit om du tittar på vilken nivå det ligger kvar is
Hmm ok, svår bild men om jag tolkar den rätt är det ju helt klart för mycket vatten att bygga en grund på. Du behöver hitta en långsiktig lösning, vilket sannolikt är att dika ur på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Här hittade jag en bättre, här håller vi på att gräva och det ligger en stor blöt hög med massor som lakas ur ner i hålet vilket bidrar en del. Men här är det mycket vatten
 
  • Skadad trädgård, grävmaskin, jordhögar, hus, rör, grå himmel, höstlöv, skärmbild från videospelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
J Jens393 skrev:
Här hittade jag en bättre, här håller vi på att gräva och det ligger en stor blöt hög med massor som lakas ur ner i hålet vilket bidrar en del. Men här är det mycket vatten
En annan fråga är ju vad vattnet kommer ifrån. Om det är en grop där det samlas regnvatten men det inte rinner in från sidorna så kommer ju problemet upphöra när du plintat klart och byggt ditt hus. Om vattnet kommer från berget eller rinner in är det ju en annan femma.
 
  • Gilla
Per29 och 2 till
  • Laddar…
R
Ser ut på bilderna att vattnet kommer att leta sig under din utbyggnad då du behöver ta bort all jord mm..
 
Det var en mycket bra poäng som jag inte har tänkt på! Jag vet att en del kommer från befintliga husets takavrinning som jag kommer att ordna sen och så fylls det ju självklart upp när det regnar. När vi grävde hade det typ regnat en vecka i sträck. Får undersöka saken närmare
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Hur menar du ta bort all jord? I resten av trädgården eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.