hsd
Körde en tercel 4wd på 80talet ,firmabil, och hade gärna köpt en själv
Dock enbart på vintern
Dessutom var det strykande efterfrågan på dessa just då och firman sålde bilen för en hel del än vad nypriset var
 
Tätt Intill genomskinlig tandkräm. Smakade som sött godis. Innehöll troligen plastkulor som slipmedel. Det brann nästan som krut. Jepp, jag testade. :)
För övrigt var det nog inget fluor på den tiden för alla hade hål i tänderna.
 
Jag tror det (Telias logga alltså) är en "spinning top". Syftar på att alla (åtminstone i ledande funktioner) på det företaget har stora snurren.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag växte upp med en MicroBee 32 som någon av mina föräldrar fick eller fick köpa loss billigt från sin arbetsplats.
(https://www.old-computers.com/museum/computer.asp?st=1&c=287)
Monokrom skärm och kassettstation.
Jag och min bror brukade använda databasprogrammet som följde med för att skapa listor med slumpvisa karaktärer som man kunde möta på i Drakar och Demoner.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Skärmdump från diskussionsforum, inlägg med upprepning, användare, tidstämpel och kommentar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbla och ibland trippla citat i forumet.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag växte upp med en MicroBee 32 som någon av mina föräldrar fick eller fick köpa loss billigt från sin arbetsplats.
([länk])
Monokrom skärm och kassettstation.
Jag och min bror brukade använda databasprogrammet som följde med för att skapa listor med slumpvisa karaktärer som man kunde möta på i Drakar och Demoner.
Gissa vem som har en sådan ståendes i källaren! 😁
 
  • Wow
Henningelvis
  • Laddar…
Min pappa gjorde sig av med de två han hade. Han köpte nämligen på sig en till av någon anledning. Kommer du ihåg vad Databasprogrammet hette? Deras version av Excel hette "Busycalc" har jag för mig.
 
Nej, tyvärr. Har inte haft igång den på länge.
 
  • Gilla
Porsibygg
  • Laddar…
Maria T
Borde finnas en tråd Saker-jag-glömt-bort-om-datorer-som-funnits och sen den andra som började så kul men nu är nedlusad med bara grejer om datorer.

Hälsningar från en som knappade in kod på en ?? för att spel ?? skulle funka och dåvarande sambo var nöjd en stund (1984/1985).
(minns ännu tidningarna, som jag knappade från, och det var massor av fel... surt, eftersom jag var/är väldigt exakt).
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Ok, här kommer en elektrisk och livsfarlig sak helt utan elektronik...

Vi hade en brödrost som liknade dessa. Den hade plats för två bröd, ett på vardera sida. Det fanns inget tidur, utan man fick hålla koll på hur hårt rostat det var. Det gick inte en enda frukost utan att man satt och skrapade bort bränt bröd.

Vid halvlek, när det var dags att rosta brödets andra sida, öppnade man luckan som på bilden och underkanten på brödet gled ner och ut på luckan. När man då stängde låg brödet uppochner, men med den orostsde sidan mot värmeelementet.

Ibland fungerade det som tänkt, ibland välte brödet istället för att glida med resultatet att brödet inte vändes.

Tänk också på att man bara hade det lilla handtaget att hålla i, hela rosten var långt över 100 grader varm, så brännskador fick man lätt.

Konstigt nog försvann modellen från marknaden och ersattes av dagens automatiska, barnvänliga och lite tråkiga rostar. Vart tog spänningen vägen?

Gammal brödrost av metall med vred, etikett "Sunbeam Standard", slitna ytor, vintage köksapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antik osthyvel med justerbar skärplatta, trähandtag och rostfria stålkomponenter på vit bakgrund.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Sona2012 och 11 till
  • Laddar…
Marias senaste inlägg var verkligen spott on. Saker man glömt. Tidningarna man köpte med kod och satt och skrev in i kompilatorn. Kunde vara hundratals rader med många fel. Inte alltid var det bara mitt fel. Känslan när man till slut fick det att fungera efter att ha hittat buggarna i koden var underbar.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
En sådan hade min gamla faster. Ingen av dem finns kvar men brödrosten dog tidigare än henne. Hos blev iofs bara 94, tyckte den var kul när jag var barn, framför allt hur man vände skivorna.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Metallskylt med text, varningsetikett, horisontella och vertikala slitsar, fyrkantig, tre hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här dök upp i en byrålåda och är något jag glömt bort att jag och alla andra fick i en annan tid. Namn, personnummer och födelseort präglat på framsidan. Personnumret med bara tre av de fyra sista siffrorna av någon anledning.
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Den fjärde slutsiffran fanns inte när personnumren (födelsenumren) kom 1 jan 1947, den kom först 1967.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.