Jag får väl klippa till med en raritet jag med. Hur många har stött på denna? Jag har faktiskt "använt" en dylik...

Blå och silverfärgad Esselte Studium elektronisk skrivmaskin med QWERTY-tangentbord och numeriskt tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Bokstaven E på det numeriska tangentbordet hade jag dock helt glömt bort!
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Har haft två sådana, en röd med samma typ av tangentbord och en blå med ”miniräknartangenter”.

Fina maskiner! Fanns en hel del tillsatser för mätning och annat. För skolbruk i första hand 😊
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det fanns en tidig skoldator som hette Compis har jag ett svagt minne av
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Den fick jag några timmar med. Vill minnas att man programerade i Comal 86.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Compis,,, jag hade en sån dubbla 5 1/4" diskettstationr färgmonitor, 80186 processor, mätportar.
Det fanns även en hårddisk, jag har för mig, att den var på 5MB.
Det var en väldigt kompetent dator för sin tid.
O spelet Terror:)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Här kommer en riktig nostalgitripp
[länk]
Härlig läsning 🙂
Något som verkligen slår mig är avtalen för generalagenturerna som är avbildade på sidan.
Inga jäkla 50-sidiga avtal med finstilta friskrivningar och bullshit. 👍
Folk är alldeles på tok för skitnödiga idag...

mexitegel mexitegel skrev:
Härligt, då är vi två Oric-1:are här nu.
Tre 🤓
Dock får jag erkänna att den kom i min ägo i ett infall av samlarmani och att den ligger och dammar i en låda någonstans utan att jag undersökt den närmare.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Har för mig compis var den enda dator som använde 80186-processor?
PC gjorde ett hopp mellan 8088 och 80286?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Behövde man godkännande från Televerket för TV-spel? Det har jag glömt!
 
Alla prylar som kunde kopplas till telejacket skulle vara godkända av televerket.
 
80186 användes av skoldatorer runt hela världen av någon anledning :)

Vi hade ABC 80 i maskinskrivningklassen :)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Televerket var ju föregångaren till (post&)telestyrelsen som även hanterade radio/tv sändare (sändare satt i tv-spelen för anslutning till antenningången på tv:n)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men TV-spelen kopplade man väl direkt till TVn? Inte till teleledningen? Eller minns jag fel?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag körde min NES via composite men jag mins många körde RF modulator. Den kanske krävde någon form av godkännande?
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den kanske krävde någon form av godkännande?
Så är det - enligt SIND-FS 1977:4 "Kungörelse den 21 juni 1977 om åtgärder mot radiostörningar från TV-spelstillsatser och liknande apparater", vilket nämns i det avbildade godkännandet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maria T
M Mats_R skrev:
Televerket
Apropå Televerket. När jag växte upp tyckte jag att det kryllade av Televerkets orangea bilar överallt, detta på 1970-talet och i Stockholm. Vad var det ens de gjorde, ryckte ut till? Bara fast telefoni vad jag i stunden kan komma på men nog såg jag en om inte dagligen så i varje fall flera dagar i veckan.
Svart kron- och stjärnsymbol på orange bakgrund. Grafisk design, enkel ikon, möjlig logotyp.

Och loggan var snygg jämfört med nuvarande, Telia dito, vilken jag inte ens fattar vad den syftar på.
Lila och vit abstrakt logotyp med sfäriska former och horisontella linjer på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.