Jo, om det inte är galet förlagt så är det det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej,
Fick tillträde till mitt hus idag och det första jag möts av är ett iskallt golv och kalla rum.

Ägaren flyttade ut för ca 2-3v sedan så har ju stått kallt ett tag. Påtalade direkt för säljaren att det var helt iskallt och hennes respons var att städarna måste vridit ner termostaterna till det lägsta.

Finns det några skador jag ev. bör vara orolig för? Vatten verkade spola som det skulle och varmvatten kom ur kranen.

Hade dock felmeddelande på värmepumpen med ”högt värmebärardelta” vilket jag kopplar till att flödet har varit för lågt, inte så konstigt iom noll flöde i kretsen.

Något jag bör kolla upp?
Är det för kallt (under 0 på ngt ställe) finns risk för frusna rör, annars torde du bara kunna ställa upp tempen.
 
S SirMayo skrev:
Nja det är fler än försäkringsbolag som rekommenderar högre temp inomhus.

Jag tog citatet från Boverkets hemsida. Där man då pratar om att byggmaterial kan ta skada om man har låg temp då högre temperatur torkar ur huset.

"Lägre temperatur på byggnadens olika delar ökar också risken för olika typer av mikrobiell tillväxt, som till exempel både synligt och osynligt mögel. Risken är som störst när luftfuktigheten utomhus är hög, till exempel under hösten. Skador på byggnadsmaterialet kan ge upphov till föroreningar, som i sin tur kan nå och påverka inomhusmiljön. Det kan leda till exempelvis besvärande lukt och sämre luftkvalitet inomhus. Att hålla inomhustemperaturen runt 15 °C är en allmänt accepterad tumregel för att undvika fuktproblem."

Skulle aldrig själv kallställa ett hus men kommer heller aldrig kunna övertyga dig. Så spara du på som du gör. Det blir bra.
Nu verkar stycket du citerar handla om ett hus som någon faktiskt bor i och inte ett kallställt hus. Så den källan är med andra ord inte relevant.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej det är rekommenderat vare sig där bor någon eller ej. Handlar inte bara om när någon bor där. Högst relevant att byggmaterial kan ta skada. Sen ännu sämre att ha kallt när ingen bor där för kommer ren köldknäpp kan det snabbt bli vattenläcka o ingen märker det.
 
Ett tomt hus behöver inte någon värme att tala om. Det är bra att hålla nere luftfuktigheten och att temperaturen inte blir lägre än ute under någon längre tid. Men att kyla i sig är ett problem är fel, mer än för vatten då. Det måste hållas över nollan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Tror filtret har sett bättre dagar :)
TS, hur har det gått?

Jag är mest imponerad av att en värmepump från 2004 ens kan brygga så varmt vatten som 65 grader. Är det med spetsel?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Jo, om det inte är galet förlagt så är det det.
"Galet förlag"... Mitt hus är byggt 1995 och är uppvärmt av vattenburen golvvärme. Förra vintern frös slingan i ett av rummen när innetempen där var 9°C. Lyckades tina den m h a flera elelement plus eldande.
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
TS, hur har det gått?

Jag är mest imponerad av att en värmepump från 2004 ens kan brygga så varmt vatten som 65 grader. Är det med spetsel?
Gått alldeles utmärkt nu efter lite service och fix med inställningar.
Nix den går utan spets 😊
Kompressorn bytt 2019.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Galet förlag"... Mitt hus är byggt 1995 och är uppvärmt av vattenburen golvvärme. Förra vintern frös slingan i ett av rummen när innetempen där var 9°C. Lyckades tina den m h a flera elelement plus eldande.
Verkar dumt att ha golvvärme utan isolering under… det blir ju att elda för kråkorna…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Verkar dumt att ha golvvärme utan isolering under… det blir ju att elda för kråkorna…
Kylan ute kommer kan ju till slut gå igenom isoleringen. Kan ju vara -25 ute. Eller -10 och helt ouppvärmt hus.
 
  • Gilla
Gullbritt florell och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Verkar dumt att ha golvvärme utan isolering under… det blir ju att elda för kråkorna…
Det är isolering under. Ca 30 cm. Men den har sjunkit ihop under åren så det finns luft direkt under golvslingorna på flera ställen och det är krypgrund.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är isolering under. Ca 30 cm. Men den har sjunkit ihop under åren så det finns luft direkt under golvslingorna på flera ställen och det är krypgrund.
Om ledningen frös sönder när du hade +9 grader inne så kan det inte ha funnits något som isolerade under värmeledningen…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Om ledningen frös sönder när du hade +9 grader inne så kan det inte ha funnits något som isolerade under värmeledningen…
Den frös inte sönder, bara såpass att det blev stopp i den. Och som nämnt efter panikvärmning så tinade den.
(Värmeledningen från den 9-gradig rumsluften är inte så bra när det är ett 40mm massivt plankgolv.)
 
Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Den frös inte sönder, bara såpass att det blev stopp i den. Och som nämnt efter panikvärmning så tinade den.
(Värmeledningen från den 9-gradig rumsluften är inte så bra när det är ett 40mm massivt plankgolv.)
Nä, men det ledde ju tydligen temperaturen ännu bättre nedifrån eftersom det blev minusgrader vid ledningen.

Så plankgolvet har sannolikt högre temperaturkoffecient än isoleringen under golvet…
 
TRJBerg
Nissens Nissens skrev:
Nä, men det ledde ju tydligen temperaturen ännu bättre nedifrån eftersom det blev minusgrader vid ledningen.

Så plankgolvet har sannolikt högre temperaturkoffecient än isoleringen under golvet…
Det är en viss skillnad mellan +9 och -20...
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.