H Hybro skrev:
Håller värmen i huset med ved. Utetemp i snitt - 5 grader.

Nån räknade ut att mängden björkved jag eldar nu alstrade ca 400 kW per dag.
Har du tio pannor? eller hur lyckas du få den effekten?
 
S SueCia skrev:
Du kan styra den pyttelilla delen av elförbrukningen som är hushållsel ja, det ger inte jätteimponerande resultat i slutändan :p
Jag flyttar närmare 30kwh från dag till natt eller när det nu är billigt.
Men de är klart, bättre att inte bry sig😉
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
Öööhhh.. 24 kg björkved a 100 kWh

Två x 24 kg per dag, 200 kWh

Uppgiften om 100 kWh / 24 kg kommer från en annan tråd.

Och nu när det är såpass milt så eldar jag endast två gånger, inte fyra.
 
H Hybro skrev:
Håller värmen i huset med ved. Utetemp i snitt - 5 grader.

Nån räknade ut att mängden björkved jag eldar nu alstrade ca 400 kW per dag.
Räknade inte 'nån' fel? 15kg ved borde räcka mer än väl en sån här dag om du har en effektiv eldstad, isolerad bostad med rimlig boyta och bara 2 pers i hushållet
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Fyllda magasin efter höstens regn, och gaslagren i Europa laddade. Hur kan elpriset börja sticka iväg? Vi borde vara ljusår, i bättre position gentemot fjolåret?
Apapap! Ett ljusår är längdenhet.
Du pratar om tid nu va?

I övrigt känns detta som paroditråden… fast med inriktning energi :)
 
  • Gilla
Gripagården och 1 till
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Fyllda magasin efter höstens regn, och gaslagren i Europa laddade. Hur kan elpriset börja sticka iväg? Vi borde vara ljusår, i bättre position gentemot fjolåret?
Gaslagren har jag ingen info om, men vattenmagasinen är identiska fjolåret, och under snittet dessutom
 
  • Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
Boyta 128 kvm. Ingen annan uppvärmning. - 5 grader dessa dagar.
Eldar 24 kg på morgonen och 24 kg på kvällen.

Huset byggt 1982 enligt den tidens standard.
 
G
S SueCia skrev:
Du kan styra den pyttelilla delen av elförbrukningen som är hushållsel ja, det ger inte jätteimponerande resultat i slutändan :p
Och en liten del av värmeeffekten som kan skjutas någon/några timmar hit eller dit om man har tillräckligt med effekt. Men när det är högtryck på vintern och lite vind, knappt nån sol och kallt under kanske ett par dygn, värmeeffekten behövs hela tiden blir det problematiskt.
 
  • Gilla
Tandborstterroristen
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Boyta 128 kvm. Ingen annan uppvärmning. - 5 grader dessa dagar.
Eldar 24 kg på morgonen och 24 kg på kvällen.

Huset byggt 1982 enligt den tidens standard.
Då har du problem, 48kg normalstort ved torde innehålla 200kWh och om du har en normal effektivitet på eldstaden får du väl ut 160-175kWh till huset.
 
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Gaslagren har jag ingen info om, men vattenmagasinen är identiska fjolåret, och under snittet dessutom
Hur kan dem inte vara fulla? Som jag hört har vissa luckor stått öppna tidigare i höst. men är de pga för höga nivåer?
 
  • Gilla
Björn Br
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Hur kan dem inte vara fulla? Som jag hört har vissa luckor stått öppna tidigare i höst. men är de pga för höga nivåer?
Hur vet jag inte, men såhär ser det då ut iallafall.
Graf som visar fyllnadsgrad i svenska vattenmagasin över ett år med historiska jämförelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då har du problem, 48kg normalstort ved torde innehålla 200kWh och om du har en normal effektivitet på eldstaden får du väl ut 160-175kWh till huset.
Har det i vart fall gött o varmt
 
N Niklaspe skrev:
Hur kan dem inte vara fulla? Som jag hört har vissa luckor stått öppna tidigare i höst. men är de pga för höga nivåer?
Man kan inte ha dem fulla, det måste finnas marginal för mer nederbörd än man räknar med.
 
F fribygg skrev:
Då har du problem, 48kg normalstort ved torde innehålla 200kWh och om du har en normal effektivitet på eldstaden får du väl ut 160-175kWh till huset.
Är det så konstigt? Jag förbrukar mellan 80-120kWh per dag, med LLVP och ett elelement, visserligen mycket kallare än -5, men jag skulle nog lätt ligga på 160-170 på direktverkande el
 
D Daniel 109 skrev:
Man kan inte ha dem fulla, det måste finnas marginal för mer nederbörd än man räknar med.
Enligt grafen så har den ju maxat på runt 95%, så mycket mer går ju åtminstone att ha än det nuvarande. Kan ju förstås också vara peakar från olika år som gör att "max" linjen ser ut som den gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.