M mortimer skrev:
Ett kort inlägg och uppdatering.
Utan änsålänge någon längre förklaring/motivering så vill jag avråda alla från att välja PPAM Solkraft för installation av solceller. Kanske skriver ett längre inlägg kring det vid senare tillfälle när jag är helt i hamn med min installation.
Tråkigt att höra, - hoppas det löser sig - jag skulle inte orka med att hålla på och bråka och tvista, jag är faktiskt lättad över att jag själv skippade solel denna vända och har istället sparkonto på banken, kunnat gå ner i arbetstid, investerat i lite självhushållning, ny jaktbössa - 45-70 Govt :) och lite annat, det jag egentligen vill är att gå off-grid med min framtida anläggn.
 
Redigerat:
  • Gilla
kallewiberg
  • Laddar…
Hej, verkligen tråkigt att höra att mortimer fick sådana problem med sin anläggning, detta efter all undersökning han gjorde. Det var faktiskt på grundval av dessa som vi vände oss till PPAM vilket även resulterade med ett besök hos dem i December 2022.
Det var installationen på vår nya betongpannor sam förläggningen av inkommande kablar som gjorde att det inte blev några solceller på taket. Beträffande betongpannorna skulle garantiin upphöra om man installerade solceller på dem.

Jag hopas verkligen att det löser sig för dej!
 
K Kaj.Nø skrev:
Hej, verkligen tråkigt att höra att mortimer fick sådana problem med sin anläggning, detta efter all undersökning han gjorde. Det var faktiskt på grundval av dessa som vi vände oss till PPAM vilket även resulterade med ett besök hos dem i December 2022.
Det var installationen på vår nya betongpannor sam förläggningen av inkommande kablar som gjorde att det inte blev några solceller på taket. Beträffande betongpannorna skulle garantiin upphöra om man installerade solceller på dem.

Jag hopas verkligen att det löser sig för dej!
Jag har fortfarande en positiv förhoppning om att allt ska lösa sig, det brukar det göra på ett eller annat sätt. Det krävs bara lite mer merarbete för att komma i land än vad jag hade hoppats på att behöva när jag ändå valde PPAM med något högre pris och med den långa tiden som företaget har funnits.
 
F
K Kaj.Nø skrev:
Hej, verkligen tråkigt att höra att mortimer fick sådana problem med sin anläggning, detta efter all undersökning han gjorde. Det var faktiskt på grundval av dessa som vi vände oss till PPAM vilket även resulterade med ett besök hos dem i December 2022.
Det var installationen på vår nya betongpannor sam förläggningen av inkommande kablar som gjorde att det inte blev några solceller på taket. Beträffande betongpannorna skulle garantiin upphöra om man installerade solceller på dem.

Jag hopas verkligen att det löser sig för dej!
Käns generellt rätt pinsamt att ha den attityden och stelbenta upphandlingen och sen landa det så jävla uselt måste jag säga. Var det ett 30-tal offerter och krav på rätt tokiga saker.
 
  • Gilla
  • Wow
Raecer11 och 2 till
  • Laddar…
K
M mortimer skrev:
Jag har fortfarande en positiv förhoppning om att allt ska lösa sig, det brukar det göra på ett eller annat sätt. Det krävs bara lite mer merarbete för att komma i land än vad jag hade hoppats på att behöva när jag ändå valde PPAM med något högre pris och med den långa tiden som företaget har funnits.
Nu var det ett tag sen, hur går det för dig med Ppam har de kommit och fixat felen eller väntar du fortfarande på att det ska bli åtgärdat.
 
Jag hade en positiv kontakt med de igår så jag hoppas nu att det händer något i realiteten i närtid också
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Efter mycket om och men samt nedlagd energi och tid från min sida så har PPAM Solkraft kommit igång med att åtgärda felen och bristerna.
De lyfter av samtliga paneler, åtgärdar felen under samt så har montörerna meddelat att de flyttar det panelfältet som ligger med fel avstånd från kant enligt ESDECs direktiv.

Detta är min första och absolut sista "solresa", även om jag någongång flyttar till annat hus som saknar solpaneler.

Kanske kan bli bra ändå detta...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är trevligt med återkoppling!
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Verkar asjobbigt med alla dessa offerter och ändå hoppar i galen tunna. Tog själv in 3 offerter och valde den som hade installerat massor samt hade foto och många referensobjekt. Från offet till färdig installation tog det 4 veckor i januari 2022. allt fungerat perfekt och jag är mkt nöjd
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Verkar asjobbigt med alla dessa offerter och ändå hoppar i galen tunna. Tog själv in 3 offerter och valde den som hade installerat massor samt hade foto och många referensobjekt. Från offet till färdig installation tog det 4 veckor i januari 2022. allt fungerat perfekt och jag är mkt nöjd
Då drog du en vinstlott! Grattis
 
K
C carl fabian skrev:
Verkar asjobbigt med alla dessa offerter och ändå hoppar i galen tunna. Tog själv in 3 offerter och valde den som hade installerat massor samt hade foto och många referensobjekt. Från offet till färdig installation tog det 4 veckor i januari 2022. allt fungerat perfekt och jag är mkt nöjd
PPAM har funnits ett tag och installerat en hel del samt att de nog har många referensobjekt och ändå så verkar de inte kunna sitt jobb.
Det verkar vara ett lotteri även med den firman.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
F
Det var kanske en rätt opraktisk, naiv och "akademisk" ingång i affären och fokus på lite fel saker.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag skulle säga att PPAM har som många andra i solcellsbranschen genomgått en transformation. De var tidiga på bollen men det är inte helt enkelt att kunna parera branschens svängningar.

Tittar man på deras utveckling på allabolag.se så ser man att de växte bra från 2016-2019 för att sedan backa till 2021. 2022 gjordes ett ordentligt skutt utan att ha haft några större vinster med sig i bagaget. En sådan expansion kan ge växtvärk då man behöver snabbt kassaflöde för att klara en dubblad omsättning utan en välfyllt kassakista.

Utan att sticka ut hakan allt för mycket säger jag att det är väldigt stor chans att det inte är PPAM's egna montörer som gjort TS installation utan en inhyrd UE som mycket väl i sin tur kan ha inhyrd arbetskraft från utlandet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
2019/2020 skulle jag starkt tro beror på Corona
 
Mycket möjligt att det är inhyrd personal men det spelar ingen roll. Dom uppträder i PPAMs kläder och avtalet är skrivet med PPAM då är det PPAMs fulla ansvar. Ett ansvar dom i många fall inte tar.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.