Vi kan glädjas åt att det byggs så enormt mycket solkraft, så att elpriset snart kommer att ligga konstant på noll dagtid från april till september.
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 21 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Vindkraften levererar precis det den är utlovad att leverera, helt värdelöst.

Blåser det är det gratis el och alla bra kraftslag går back, blåser det inte så är elen oftast svindyr. Perfekt balanserat.
Jag får balansera mitt eget inlägg för sakens skull.

Är man tveksam till något kan man alltid extrapolera till ändlägena för att få lite hum om rimligheten.

Noll vindkraft: Nja lite onödigt, det är ju ett relativt billigt kraftslag sägs det.
100% vindkraft: Bara lampor på om det blåser mer än 4m/s? Gratis el för alla om det blåser 8m/s? Låter helt orimligt.

Så då ligger rätt svar däremellan.
Och jag tycker "marknaden" är det sämsta sättet att ensamt bestämma något så samhällskritiskt. I dagsläget anser jag att vi har för mycket intermittent kraft. Gratis el är aldrig bra i längden heller.
 
  • Gilla
ansgar46 och 8 till
  • Laddar…
A
S Strontus skrev:
Och du räknar med att vindkraften inte ska leverera fram till nyår heller?
Inte i år heller,nya konkurser på väg
 
  • Gilla
bonardi.jonas och 3 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Vi kan glädjas åt att det byggs så enormt mycket solkraft, så att elpriset snart kommer att ligga konstant på noll dagtid från april till september.
Ni motståndare får nog prata ihop er....
Ena sekunden kan vi inte köra elbilar för att strömmen inte räcker och nästa sekund är där så in i helve*e med ström så man vet inte vad man ska göra av den.

Men skämt o sido.
All energi är positiv men folk får lära sig att börja använda mer när de finns.
I dag när allt är så digitalt så är det en barnlek att styra dessutom
 
  • Gilla
  • Haha
karlbrutal och 8 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ni motståndare får nog prata ihop er....
Ena sekunden kan vi inte köra elbilar för att strömmen inte räcker och nästa sekund är där så in i helve*e med ström så man vet inte vad man ska göra av den.

Men skämt o sido.
All energi är positiv men folk får lära sig att börja använda mer när de finns.
I dag när allt är så digitalt så är det en barnlek att styra dessutom
Bortsett från uppvärmning då som man ogärna blir periodare på
 
  • Gilla
Lina1972 och 11 till
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
Bättre redan imorgon...
Katastrof för oss stackars vindkraftsägare. :)
 
D Dayangel skrev:
Bortsett från uppvärmning då som man ogärna blir periodare på
Även värmepumpsägare och solcellsinnehavare kan väl överväga eget energilager i acctank?
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Jag får balansera mitt eget inlägg för sakens skull.

Är man tveksam till något kan man alltid extrapolera till ändlägena för att få lite hum om rimligheten.

Noll vindkraft: Nja lite onödigt, det är ju ett relativt billigt kraftslag sägs det.
100% vindkraft: Bara lampor på om det blåser mer än 4m/s? Gratis el för alla om det blåser 8m/s? Låter helt orimligt.

Så då ligger rätt svar däremellan.
Och jag tycker "marknaden" är det sämsta sättet att ensamt bestämma något så samhällskritiskt. I dagsläget anser jag att vi har för mycket intermittent kraft. Gratis el är aldrig bra i längden heller.
Marknaden har väl inte styrt, utan politiska krafter.
 
  • Gilla
mirooo och 4 till
  • Laddar…
S
A Alexn72 skrev:
Ni motståndare får nog prata ihop er....
Ena sekunden kan vi inte köra elbilar för att strömmen inte räcker och nästa sekund är där så in i helve*e med ström så man vet inte vad man ska göra av den.

Men skämt o sido.
All energi är positiv men folk får lära sig att börja använda mer när de finns.
I dag när allt är så digitalt så är det en barnlek att styra dessutom
Du kan styra den pyttelilla delen av elförbrukningen som är hushållsel ja, det ger inte jätteimponerande resultat i slutändan :p
 
  • Gilla
  • Älska
hannixx och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Även värmepumpsägare och solcellsinnehavare kan väl överväga eget energilager i acctank?
Det är helt sjukt att var och en individ ska behöva ha ett energilager hemma, sånt borde väl kunna ske mycket effektivare centralt...typ en dammanläggning med vatten som producerar el vid behov till ett vettigt pris 🤔
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är helt sjukt att var och en individ ska behöva ha ett energilager hemma, sånt borde väl kunna ske mycket effektivare centralt...typ en dammanläggning med vatten som producerar el vid behov till ett vettigt pris 🤔
Var kan en sådan placeras i Skåne som för tillfället saknar tillräcklig baskraft?
Det är nog enklare och billigare att lagra värmen hemma i en acctank än att bygga och finansiera batterilager eller kraftverksdammar i Götaland.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Även värmepumpsägare och solcellsinnehavare kan väl överväga eget energilager i acctank?
Han sa enkelt. Alla har ju inte nödvändigtvis utrymme eller budget för tankar och/eller batterilager.
 
  • Gilla
Joelfr
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Alla har ju inte nödvändigtvis utrymme eller budget för tankar och/eller batterilager.
Det är sant, vi kanske får återgå till uppvärmning med kakelugnar då ny baskraft i Götaland riskerar att ta lika lång tid som i Finland.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Håller värmen i huset med ved. Utetemp i snitt - 5 grader.

Nån räknade ut att mängden björkved jag eldar nu alstrade ca 400 kW per dag.
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fyllda magasin efter höstens regn, och gaslagren i Europa laddade. Hur kan elpriset börja sticka iväg? Vi borde vara ljusår, i bättre position gentemot fjolåret?
 
  • Gilla
Mayweed och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.