D Dilato skrev:
Pannan producerar ju värme som går till elementen i en ledning.

Den ledningen kan du lägga handen på och känna att den är varm (med din 11 graders innetemp borde ledningen vara i vart fall 40 grader eller mer).

Om pannan styrs från den termostaten du visade så kan den (termostaten) ju vara trasig.

Går pannan överhuvudtaget (pannor brukar höras när dom bränner oljan) ?
Den (oljepannan) går på elpatron då vi ska byta till jordvärme längre fram i vinter.
 
J jonaserik skrev:
PÅ panna kan det vara en eller så sitter det liknade som här på ett rör. Glöm inta fota den blå på vänster sida och då helt rakt framifrån så spaken som sitter på den och hela allt syns
Oljepannan ska gå på elpatron då oljan är slut.
 
  • Mätinstrumentpanel med termometer och tryckmätare, märkt "Focus värme", mot röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkontroller med mätare och justeringsrattar, rost och VVS-detaljer i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå termisk ventilationsregulator med grön indikatorlampa monterad på rör, dammigt, spindelnät, källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
PÅ panna kan det vara en eller så sitter det liknade som här på ett rör. Glöm inta fota den blå på vänster sida och då helt rakt framifrån så spaken som sitter på den och hela allt syns

EDIT ta gärna ett foto på pannan framifrån med.
 
  • VVS-installation med kopparledningar och en cirkulationspump under taket i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd pannanläggning i källare med rör, mätare och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Ok, och elpatronen är aktiv?

Din termostat i hallen går till den blå burken ovanpå pannan, reglercentralen.

Beskrivning och manual hittar du här:
[länk]
Okey tack :)
 
  • Vit elutrustning på vägg, strömbrytare och gamla uttag, kablar, märkt text, använt, ojämn belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om denna fungerar har du bara 28 grader i pannan, det är inte något att hurra för.
Tryckmätare, skala för bar och grader Celsius, röd indikator, teknisk instrument, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Om denna fungerar har du bara 28 grader i pannan, det är inte något att hurra för.
[bild]
Okey nej det låter inte bra. Tips på vad jag kan göra?
 
Jag vet inget om din panna...

Funkar denna termostaten (elpatronsmaxtemperatur)?
Termostat med skala 0–90 grader Celsius, varningstriangel tänd, text "VATTEN", "VÄRME", "VASTUS", "EL-PATRON".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lampan som lyser borde vara indikator på att elpatronen är inkopplad, om du sänker på ratten så borde den slockna när du kommer under ~28 grader.

Det borde också kanske höras ett klick när kontaktor/relä slår från/till.

Detta i sig betyder ju inte att elpatronen i sig fungerar men....
 
Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
Det kan vara ett överhettningskydd son löst ut för patronen och det sitter innanför frontplåten har jag för mig
Ta ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Edit det är en Focus panna kan du se någon skylt där det står vad det är för modell.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag vet inget om din panna...

Funkar denna termostaten (elpatronsmaxtemperatur)?
[bild]
Lampan som lyser borde vara indikator på att elpatronen är inkopplad, om du sänker på ratten så borde den slockna när du kommer under ~28 grader.

Det borde också kanske höras ett klick när kontaktor/relä slår från/till.

Detta i sig betyder ju inte att elpatronen i sig fungerar men....
Japp det klicka när den kom under 28 grader. Jag vred på en kran (trodde den var öppen) nu verkar graderna stiga sakta. Se bild kran
 
  • VVS-installation med isolerade rör, ventiler och cirkulationspump i en krypgrund eller källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
Det kan vara ett överhettningskydd son löst ut för patronen och det sitter innanför frontplåten har jag för mig
Ta ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Edit det är en Focus panna kan du se någon skylt där det står vad det är för modell.
 
  • Svart röd maskindel, märkningar på svenska, rattar, varningslampa, regulator, smutsiga ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
a ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Det står "begränsare".
Kan det vara en temperaturvakt som ska återställas genom att man trycker på den?
Temperaturratten visar cirka 60 grader, orange varningslampa lyser, text på svenska, bakgrund mörk och suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
Det kan vara ett överhettningskydd son löst ut för patronen och det sitter innanför frontplåten har jag för mig
Ta ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Edit det är en Focus panna kan du se någon skylt där det står vad det är för modell.
 
  • Analog tryckmätare på industriell utrustning, skalan visar 0 till 120 psi, dammiga och slitage tecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Shunten vill öppna som synes, men det är ingen värme i pannan, termometern på nästan noll. Undrar om inte den vänstra ratten är för el-patronen. Om du vrider den vänstra ratten från noll till max hur många klick hörs. Vattentrycket är bra nu. Men dom står båda på hög temp och då ska normalt bli värme i pannan.
Det kan vara ett överhettningskydd son löst ut för patronen och det sitter innanför frontplåten har jag för mig
Ta ett foto lite närmare rattarna, tycker mig se ett litet hål strax till vänster om den vänstra ratten, var för text där.
Edit det är en Focus panna kan du se någon skylt där det står vad det är för modell.
Termometern nästan 0 är väl om oljepanna hade varit i drift?
 
Kranen du vred på/stängde ser ut som en som stänger cirkulationen i elementslingan, den ska vara öppen annars kommer cirkulationspumpen att skadas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.