R Rejäl skrev:
Genom att dreva isolera, stoppa draget som du upplever ju högre inomhustemperatur du har desto mer kondensaten kommer du att ha då det inte är drevat runt dessa…
Okej, jag är lite orolig bara att mitt hus har blivit för tätt. Grannes hus har inga fukt problem och där vet jag att det inte är lika bra isolerat runt allt glas.
 
R
F fisgris8 skrev:
Uppdatering idag:
Entrédörren verkar torkat upp ännu bättre idag så den verkar kunna återhämta sig.

Hittade även en app till min badrumsfläkt igår och har satt den på 30 l/sekund.

Partiet dock är fortfarande blött men inte dyngsurt.

Luftfuktighet 51% ca 21
F fisgris8 skrev:
Huset är nybyggt och grannens hus är exakt likadant förutom annat märke på allt glas. Dom har inga problem och då går deras fläkt endast när det är fuktigt och inte hela tiden. Dock så har deras hus stått i 5 år och detta är första vintern för mitt.
Ja detta säger att då är det inte fel på ventilationen, utan du har kallras runt dina öppningar och detta bör åtgärdas…
 
Jag tror att det tyvärr är kallras på det stora partiet. Konstigt bara att deras parti som knappt är isolerat inte får detta kallras.
 
S
Om du har nybyggt hus och inte haft någon värme på så beror väl den höga luftfuktigheten på att du har byggfukt kvar i konstruktionen som behöver torkas ur.
Det i kombination med att du har köldbryggor pga dålig drevning gör att det kondenserar på de kalla ytorna.

Men har du bara en badrumsfläkt som grundventilation i ett nybyggt hus? Inget i köket?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om du har nybyggt hus och inte haft någon värme på så beror väl den höga luftfuktigheten på att du har byggfukt kvar i konstruktionen som behöver torkas ur.
Det i kombination med att du har köldbryggor pga dålig drevning gör att det kondenserar på de kalla ytorna.

Men har du bara en badrumsfläkt som grundventilation i ett nybyggt hus? Inget i köket?
Fritidshus/hus på 90 kvadrat som jag ska vi permanent tänkte jag. I köket så sitter bara en kolfilter fläkt som går ut tillbaka i huset igen. Alltså hjälper den inte till att dra ur fukt.
 
50% luftfuktighet låter inte extremt rent generellt (40-60 är väl klassat som normalt)

Men kondens på dörren indikerar antingen hög fuktighet, eller mer sannolikt att det kondenserar mot en köldbrygga/dåligt isolerad yta ?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Kontrollera om dina dörrar kan ha satt sig lite och prova då att justera karmen alterrnativt gångjärnen.. Jag hade liknande problem vid min fönsterdörr i tvättstugan och efter att ha justerat gångjärnen så slöt dörren åter tätt och kondensen på tröskeln försvann
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
R Robban8 skrev:
Kontrollera om dina dörrar kan ha satt sig lite och prova då att justera karmen alterrnativt gångjärnen.. Jag hade liknande problem vid min fönsterdörr i tvättstugan och efter att ha justerat gångjärnen så slöt dörren åter tätt och kondensen på tröskeln försvann
Läs #9 och #14 😉
 
Jag har själv ett fritidshus i den storleken som byggdes under 2022, liknande ventilationslösning oxå. Under förra hösten/vintern så var det ofta mycket kondens på fönster och friskluftsventiler. Senaste månaden har jag knappt sett något alls trots 15-20 minusgrader.
Min slutsats är att nybyggda hus innehåller mycket mer fukt än normalt och att det tar nåt år innan allt har ventilerats ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
Fritidshus/hus på 90 kvadrat som jag ska vi permanent tänkte jag. I köket så sitter bara en kolfilter fläkt som går ut tillbaka i huset igen. Alltså hjälper den inte till att dra ur fukt.
Har du 55% fuktighet och 21 grader varmt så går fukten över till vattendroppar vid ytor som håller 11 grader celcius. Så vad har du för uppvärmning runt dessa delar
 
A
F fisgris8 skrev:
Har ett hus på 90 kvadrat med 4 tilluftsventiler och en frånluftsfläkt i badrum.
2 tilluft i vardagsrum/kök och 1 i varje sovrum. Det har bildats vattenpölar på mitt stora parti och tröskeln till entrédörren är också blöt. Vad kan vara fel?
där fukten kondenseras är det kallast, dvs dålig isolering eller tätningslister
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
50% luftfuktighet låter inte extremt rent generellt (40-60 är väl klassat som normalt)

Men kondens på dörren indikerar antingen hög fuktighet, eller mer sannolikt att det kondenserar mot en köldbrygga/dåligt isolerad yta ?
Hej, kondensen på dörren är borta och försvann med högre inställd frånluftfläkt samt värme i huset. Kondensen på alla fönster är också borta. Hade en värmekamera idag och såg att det stora partiet hade ställen där det kom in kallluft så detta ska åtgärdas.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har själv ett fritidshus i den storleken som byggdes under 2022, liknande ventilationslösning oxå. Under förra hösten/vintern så var det ofta mycket kondens på fönster och friskluftsventiler. Senaste månaden har jag knappt sett något alls trots 15-20 minusgrader.
Min slutsats är att nybyggda hus innehåller mycket mer fukt än normalt och att det tar nåt år innan allt har ventilerats ut.
Hej, tacksam för din erfarenheter. Jag är inne på något liknande med tanke på att detta hus aldrig har varit riktigt uppvärmt samt att fuktmätaren sjunker för varje dag som går.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Har du 55% fuktighet och 21 grader varmt så går fukten över till vattendroppar vid ytor som håller 11 grader celcius. Så vad har du för uppvärmning runt dessa delar
Hej, fukten just nu är 51% och just vid partiet kan det va så kallt om inte kallare men tänkte inte på det med värmekameran. Letade mest ifall min teori var sann om att jag inte hade lyckats få det riktigt tätt.
 
electroluxaren skrev:
där fukten kondenseras är det kallast, dvs dålig isolering eller tätningslister
Hej, jag har förstått det med en blandning av ett fuktigt hus och för snålt ställd Vent. Planen är att åtgärda drevningen under partiet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.