Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och för den oinsatte kunden som har hört talas om att OLED är fantastiskt så går det fint att berätta för kunden att det är Samsungs ÄNNU senare teknik som dessutom är billigare! Har haft den diskussionen med några äldre bekanta som inte kunde förstå att QLED inte är en nyare och bättre variant av OLED :)
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och för den oinsatte kunden som har hört talas om att OLED är fantastiskt så går det fint att berätta för kunden att det är Samsungs ÄNNU senare teknik som dessutom är billigare! Har haft den diskussionen med några äldre bekanta som inte kunde förstå att QLED inte är en nyare och
daddydj daddydj skrev:
Snart kommer väl XLED och tar hela marknaden. Högre första bokstav är ju alltid bättre... 😉
Hehe, ligger nåt i det daddydj!

Kom att tänka på att jag läst att Hisense är visade en produkt på ngn mässa som ska heta UXN och spås komma 2024.

Man skriver om 5000 dimming zones och 6000 nits peak brigtness.
Och en panel som har utvecklats för att kunna ge mycket mindre reflektioner

Oklart när den kommer , om den kommer och vad den kostar.Ska bli intressant att följa, hoppas få se den i Sverige.

https://stealthoptional.com/av/hisense-uxn-release-date-specs-dimming-zones/

https://www.techradar.com/televisio...xt-battle-is-about-reflections-not-brightness

Förvirrande nomenklatur, men alltså inte samma tv som hisense nuvarande 2023 top end model som heter UX.

UX har rating testat här.

https://www.rtings.com/tv/reviews/hisense/ux

Bra poäng överlag på den men lite minus för buggar.
UI är ju viktigt .
Ngn av er som har erfarenhet av Hisense?

Ursäkta att tråden spårar ur led😁
 
Redigerat:
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Värt att läsa för alla som ska köpa tv
[länk]
Tack för länken!
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Har ingen själv, har inte sett den (försöker undvika att ens titta på en OLED eftersom jag inte vill betala vad det kostar i de storlekar jag vill ha) men ser man till tester osv så är det en mycket bra TV. Största problemet är väl just att den bara är 55". Jag tycker man får mer för pengarna om man skippar OLED, men det är ju en högst personlig synpunkt.

I övrigt kan det väl vara värt att googla lite kring ämnet inbränningar osv, det har varit ett gigantiskt problem på LG's OLED's. Ett tag gick det inte ens att se en frisk TV i butik, alla hade inbränningar....jag skulle premiera ett inköpsställe med längre garanti om det finns.
Har 2 oled sen många år varav en nu borde 7-8 år. Slarviga med att stänga av då inte särskilt väl . Inte en tendens till inbränning på någon. Då jag skulle säga att det är ett mindre problem. Dessutom finns fenomenet även på LCD/LED.
 
LG OLED77B36LA 77 tums 4K OLED
Eller
LG OLED77C35LA 77 tums 4K OLED

Vilken skulle ni välja och varför?
Skiljer 2000:- på dessa.
 
C3 utan tvekan, B är budgetvarianten.
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
F
M Mortsken skrev:
LG OLED77B36LA 77 tums 4K OLED
Eller
LG OLED77C35LA 77 tums 4K OLED

Vilken skulle ni välja och varför?
Skiljer 2000:- på dessa.
Det där fångar du redan på specen. Det är C utan tvekan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
C3 utan tvekan, B är budgetvarianten.
Vilket jag kommer märka på vilket sätt på bilden?
 
F fsn skrev:
Det där fångar du redan på specen. Det är C utan tvekan.
Vilket jag kommer märka på vilket sätt på bilden?
 
Nissens
M Mortsken skrev:
Vilken tv skulle ni köpt om budgeten är max 25 och det bör vara 85 tum?
Höja till 29 och köpa Sony85x90L
 
Nissens Nissens skrev:
Höja till 29 och köpa Sony85x90L
Nja, vill ha det under 25.
Annars kan man bara fortsätta lägga till och hamna på 100 000 :)
 
Nissens
M Mortsken skrev:
Nja, vill ha det under 25.
Annars kan man bara fortsätta lägga till och hamna på 100 000 :)
Nja, jag tycker nog att man får mest för pengarna med den TV:n. Bra storlek och bra bild. 😊
 
M Mortsken skrev:
Vilket jag kommer märka på vilket sätt på bilden?
Om du googlar ”b3 vs c3” så finns det spaltmeter skriver om skillnaderna. Exakt var just du kommer märka skillnad är svårt att svara på.

Hade prisskillnaden varit 10kkr hade det nog varit relevant att fundera på det, men nu handlar det om att betala 23 eller 25 000 kr.
 
M Mortsken skrev:
Nja, vill ha det under 25.
Annars kan man bara fortsätta lägga till och hamna på 100 000 :)
Jag skulle nog likt Nissens sikta på x90l i 85, men om budgeten är strikt kanske TCL kan vara ett alternativ. Det dyker ofta upp i tester där man prioriterar storlek före bildkvalitet (inget fel med det, ingen vill se film på en iPhone-stor tv i vardagsrummet)

MQLED80​

 
R
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.