Har ett hus på 90 kvadrat med 4 tilluftsventiler och en frånluftsfläkt i badrum.
2 tilluft i vardagsrum/kök och 1 i varje sovrum. Det har bildats vattenpölar på mitt stora parti och tröskeln till entrédörren är också blöt. Vad kan vara fel?
 
  • Närbild på en dörr eller fönsterkarm, metallstång, trädetaljer, kondens eller vattendroppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk bild, kant av matta, svart handske, trä och möbeldetaljer. Otydligt och ur fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kondensroblem så beror det påattfukten ej ventileras ut och / eller för låg temp i rummen
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F fisgris8 skrev:
Har ett hus på 90 kvadrat med 4 tilluftsventiler och en frånluftsfläkt i badrum.
2 tilluft i vardagsrum/kök och 1 i varje sovrum. Det har bildats vattenpölar på mitt stora parti och tröskeln till entrédörren är också blöt. Vad kan vara fel?
dina bilder är alltför dåliga, visar inte problemet.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Har du kondensroblem så beror det påattfukten ej ventileras ut och / eller för låg temp i rummen
Just nu värmer jag för fullt. Har ca 21 grader i hela huset nu samt att jag har ställt upp badrumsfläkten till Max. Hittade en app till den. Hittills har det börjat torka upp men det blir värre vid minusgrader så fårse va som händer. Igår hade jag 63% fukt i mitten av huset och idag 52%
 
H Harald Blåtumme skrev:
dina bilder är alltför dåliga, visar inte problemet.
Översta bilden är tröskeln till ett stort glas parti och den andra bilder är en entré dörr tröskel. Båda var dyngsura idag när jag vakna upp.
 
surris
F fisgris8 skrev:
Översta bilden är tröskeln till ett stort glas parti och den andra bilder är en entré dörr tröskel. Båda var dyngsura idag när jag vakna upp.
Rejäla köldbryggor låter det som. Finns det någon isolering under trösklarna?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Är du nyinflyttad så att det här är första vintern eller har du bott där länge så att det här är ett nytt problem?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R
H håbbe1961 skrev:
Har du kondensroblem så beror det påattfukten ej ventileras ut och / eller för låg temp i rummen
Eller kallras som är ett vanligt problem med..
 
surris surris skrev:
Rejäla köldbryggor låter det som. Finns det någon isolering under trösklarna?
Under entrédörren är det dåligt med det och partiet är dåligt efterisolerat så alltså lite dragit just på dom här 2 ställena. Alla andra fönster och dörrar är väl isolerade.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Är du nyinflyttad så att det här är första vintern eller har du bott där länge så att det här är ett nytt problem?
Det här är första vintern och dom 2 första dagarna med ordentlig värme så jag antar att det finns även en hel del fukt inne i huset.
 
R Rejäl skrev:
Eller kallras som är ett vanligt problem med..
Hur åtgärdar jag detta ?
 
Uppdatering idag:
Entrédörren verkar torkat upp ännu bättre idag så den verkar kunna återhämta sig.

Hittade även en app till min badrumsfläkt igår och har satt den på 30 l/sekund.

Partiet dock är fortfarande blött men inte dyngsurt.

Luftfuktighet 51% ca 21 grader.
 
Jag tolkar att du har ett äldre hus med nya fönsterpartier och kanske en ny dörr?

Vid byte av fönster har man sannolikt slarvat med isoleringen och skapat köldbryggor där det nu uppstår kondens.
Gör om, gör rätt är det tråkiga men korrekta svaret...

Du har även ganska hög relativ luftfuktighet (jag tolkar att det är vad du refererar till i 50-60% spannet).
Det är omöjligt att svara korrekt på (killgissa går bra) med den informationen vi har. Du skulle sannolikt behöva någon som är duktig på ventilation men absolut inte är säljare som tittar på plats för att skapa en långsiktig lösning.

TLDR
Gammalt hus med moderna levnadsvanor.
 
R
F fisgris8 skrev:
Hur åtgärdar jag detta ?
Genom att dreva isolera, stoppa draget som du upplever ju högre inomhustemperatur du har desto mer kondensaten kommer du att ha då det inte är drevat runt dessa…
 
ARJU ARJU skrev:
Jag tolkar att du har ett äldre hus med nya fönsterpartier och kanske en ny dörr?

Vid byte av fönster har man sannolikt slarvat med isoleringen och skapat köldbryggor där det nu uppstår kondens.
Gör om, gör rätt är det tråkiga men korrekta svaret...

Du har även ganska hög relativ luftfuktighet (jag tolkar att det är vad du refererar till i 50-60% spannet).
Det är omöjligt att svara korrekt på (killgissa går bra) med den informationen vi har. Du skulle sannolikt behöva någon som är duktig på ventilation men absolut inte är säljare som tittar på plats för att skapa en långsiktig lösning.

TLDR
Gammalt hus med moderna levnadsvanor.
Huset är nybyggt och grannens hus är exakt likadant förutom annat märke på allt glas. Dom har inga problem och då går deras fläkt endast när det är fuktigt och inte hela tiden. Dock så har deras hus stått i 5 år och detta är första vintern för mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.