B
Alfredo Alfredo skrev:
Nej TS oroar sig för eventuella skador. Jag tror dock inte det är någon direkt risk för det.
Nej vad skulle kunna hända om det är 10 grader i huset. Knappast frostskador så detta tycker jag också är gnäll
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tror filtret har sett bättre dagar :)
 
  • Hand håller en smutsig vattenkranens strålsamlare framför en vit handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Tror filtret har sett bättre dagar :)
Bra jobbat! 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Tror filtret har sett bättre dagar :)
Bara att skrubba så att du får hål igen, jag har ett extra så jag byter och tvättar efter bytet.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej Kent, vilken tråkig ton du har.
Jag försöker inte gnälla till mig några extra pengar, jag är totalt ointresserad av någon ekonomisk ersättning.

Jag är intresserad av att få mitt problem löst och gå vidare i livet, vilket är en felmeddelande värmepump som antagligen har stått och varnat en längre stund utan att säljare har brytt sig om det.

Om du tar dig någon extra minut ibland och läser trådstarten så kan du nästa någon ge ett svar som är till nytta.

Trevlig kväll på’re!
Om du tagit dig någon minut att googla på problemet, så hade du garanterat hittat ett svar!
Du mfl skriver massa gnälliga inlägg istället för att söka själv i 5min!
Önskar dig all lycka med din värmepump.
 
  • Arg
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Om du tagit dig någon minut att googla på problemet, så hade du garanterat hittat ett svar!
Du mfl skriver massa gnälliga inlägg istället för att söka själv i 5min!
Önskar dig all lycka med din värmepump.
Skulle bli ganska livlöst forum om alla googlade istället.
Och handen på hjärtat var ts inlägg så gnälligt?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Tror du på riktigt att du kan gnälla över att säljaren endast har 10 grader i huset när ingen bor där?
Man ska vårda huset tills dess att köparen får tillträde. Att stänga värmen är inte att vårda huset. Huset mår ju inte bra av att stå kallt o i värsta fall kan något frysa sönder. Trams att stänga av värmen för att spara några kronor. Särskilt när ingen bor där, går ett rör har man skador för flera hundratusentals kronor..
 
  • Gilla
Polyester och 4 till
  • Laddar…
10grader är inget problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Inte när det varit milt ute men stänger man bara av o lämnar när en köldknäpp kan komma så är det ju inte så att man vårdar huset.

Sen mår ofta inte ett hus optimalt vid 10 grader. O hur många kronor tjänar säljaren på att ha 10 grader istället för 20 grader inomhus. Troligen inte mycket på dessa 3 veckor. Dumsnålhet är vad det är..
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle det inte må bra vid 10grader?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
"Att hålla inomhustemperaturen runt 15 °C är en allmänt accepterad tumregel för att undvika fuktproblem." Taget från Boverkets hemsida.

"Hus utan avfuktare och tillräcklig värme blir en ordentlig fuktfälla som förr eller senare leder till mögel, bakterier samt dess avgivna lukt. Modernare hus med mineralull som isolering verkar vara de som tar mest eller snabbast skada av kallställning."

Har en bekant som kallställer 2 rum i sitt hus. Båda dessa rum släpper tapeterna lite om man då jämför med rum som alltid är varma är detta inget problem där alls.

Men de flesta kommer man aldrig kunna övertyga om att det är ekonomiskt dumt att ha då kallt hemma. Grattis till era förtjänster när ni snålat med värmen.
 
Dessa 15grader är en nivå som försäkringsbolagen hävdar för att undvika frysskador även om det blir kortare strömavbrott på vintern. Det har inget med fukt att göra. I ett hus som ingen bor i räcker det utmärkt att det är något varmare än ute. Om man kallställer delar av huset som det inte är tätt till och bor i resten så kan det bli fuktigare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nja det är fler än försäkringsbolag som rekommenderar högre temp inomhus.

Jag tog citatet från Boverkets hemsida. Där man då pratar om att byggmaterial kan ta skada om man har låg temp då högre temperatur torkar ur huset.

"Lägre temperatur på byggnadens olika delar ökar också risken för olika typer av mikrobiell tillväxt, som till exempel både synligt och osynligt mögel. Risken är som störst när luftfuktigheten utomhus är hög, till exempel under hösten. Skador på byggnadsmaterialet kan ge upphov till föroreningar, som i sin tur kan nå och påverka inomhusmiljön. Det kan leda till exempelvis besvärande lukt och sämre luftkvalitet inomhus. Att hålla inomhustemperaturen runt 15 °C är en allmänt accepterad tumregel för att undvika fuktproblem."

Skulle aldrig själv kallställa ett hus men kommer heller aldrig kunna övertyga dig. Så spara du på som du gör. Det blir bra.
 
Vi har +6 som underhållsvärme i stugan(norrland). Har varken skapat fukt eller andra problem. Dock så har vi bevakning/varning om strömmen går samt flera olika värmekällor/system som kan komplettera varandra.

I nutid har man ju uppfunnit diffusionsspärr som andas vilket hade varit ännu bättre i en sådan miljö men för oss har det funkat väldigt bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det inte må bra vid 10grader?
Att det är 10 grader inomhus i rummen är inte nödvändigtvis detsamma som att vattenledningarna har temp över 0° grader.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.