tommib
Visst kan den användas till något annat. Just nu har vi ingen aning om vad den används till. Du behöver hitta andra änden av den innan du kopplar den till något.

Om du tar ut uttaget under strömbrytardosan, är det vidarekopplat något från det eller är det ett slututtag? Svårt att se på din bild.

Du har förhoppningsvis spänningen bruten när du pillar med detta, speciellt när det sticker ut oisolerade ledare...
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Visst kan den användas till något annat. Just nu har vi ingen aning om vad den används till. Du behöver hitta andra änden av den innan du kopplar den till något.

Om du tar ut uttaget under strömbrytardosan, är det vidarekopplat något från det eller är det ett slututtag? Svårt att se på din bild.

Du har förhoppningsvis spänningen bruten när du pillar med detta, speciellt när det sticker ut oisolerade ledare...
tommib tommib skrev:
Visst kan den användas till något annat. Just nu har vi ingen aning om vad den används till. Du behöver hitta andra änden av den innan du kopplar den till något.

Om du tar ut uttaget under strömbrytardosan, är det vidarekopplat något från det eller är det ett slututtag? Svårt att se på din bild.

Du har förhoppningsvis spänningen bruten när du pillar med detta, speciellt när det sticker ut oisolerade ledare...
Uttaget under strömbrytaren är slututtag och spänningen är bruten. Men tack för omtanken 😀.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib
Du får leta uppåt då och se vart den där bruna tar vägen. I det läget som är nu hade jag personligen nog bara isolerat den och satt tillbaka brytaren. Det är ändå söndag kväll.
 
Det jag tycker är märkligt är att i det aktuella rummet finns tre strömuttag. Det rakt under strömbrytaren, ett till höger samt ett på väggen mittemot. Det till höger fungerar men går på samma säkring. Det mittemot fungerar inte (och är på samma säkring)
 
tommib
Om säkringen är ur så är nog uttaget till höger inte på samma säkring.

Inget konstigt alls att ett rum har matning från två olika säkringar. Det ansågs vara bra förr, för att inte all belysning skulle slockna när proppen går. Vanligen matas ett sådant uttag från ett uttag i rummet bredvid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om säkringen är ur så är nog uttaget till höger inte på samma säkring.

Inget konstigt alls att ett rum har matning från två olika säkringar. Det ansågs vara bra förr, för att inte all belysning skulle slockna när proppen går. Vanligen matas ett sådant uttag från ett uttag i rummet bredvid.
Det är på samma säkring men fungerar när jag slår igång strömmen.
Uttaget mittemot och två andra uttag I rummet bredvid slutade fungera när jag kopplade ur strömbrytaren som stulit hela min kväll..
 
tommib
Spännande. Ja, det är ju bara att leta hur det är kopplat, finns inga genvägar där
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Spännande. Ja, det är ju bara att leta hur det är kopplat, finns inga genvägar där
Det är väl så. Vi får se vad morgondagen bjuder på. Slutar väl med att en som kan får komma hit och titta..

Tack för hjälpen
 
Den vita kabeln är en dragtråd som du kan använda när du drar i och byter till nya trådar efter hur du vill ha den nya kopplingen. Och den röda tomtehatten går oxå att byta ut till något modernare.
 
raveper raveper skrev:
Den vita kabeln är en dragtråd som du kan använda när du drar i och byter till nya trådar efter hur du vill ha den nya kopplingen. Och den röda tomtehatten går oxå att byta ut till något modernare.
Det va ett nytt bud. Den vita sitter ju fast i lampkontakten så det låter osannolikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ny dag nya tag. Nu fungerar strömuttaget under strömbrytaren och lampkontakten. Dock fungerar inte de andra uttagen.

Kan det vara så att bruna är fasledare? Jag förstår att det är osannolikt men det vore ju kul att ha ström i övriga uttag också...
När jag tittar i de andra uttagen ser jag bara svarta kablar.
 
Redigerat:
Öppna upp dosorna och titta och ryck så ser du vart trådarna går och kan därefter dra slutsatser. När man sysslar med el ska man inte gissa och chansa utan man ska veta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det är löst. Det var en fasledare.

Tack alla för hjälpen.
 
  • Öppen elinstallation med synliga kablar, färgkodade, delvis suddig bild, installationsfokus, elektriskt arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Den vita kabeln är en dragtråd som du kan använda när du drar i och byter till nya trådar efter hur du vill ha den nya kopplingen. Och den röda tomtehatten går oxå att byta ut till något modernare.
Hm jag vet inte hur du gör dina elinstallationer, för min egen del svart från matande central, brun vid fördelning. Vit använder jag som tändtråd.

Dvs. Om det är en 1 fas grupp.

Dragtråd lägger man i ett tomt rör, men oftast använder man dragfjäder istället om det inte är ett väldigt långt rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan det vara så att du har 2 tändtrådar. Vit och svart som går uppåt. Brun är troligen direktfas. Den svarta som går neråt är till ett vägguttag. Så den bör kopplas på samma plint som brun. De blå kopplas ihop med wago eller topklämma då nollan inte ska kopplas på strömbrytaren. Den svarta som går uppåt kan vara till någon fönsterlampa kanske? Alternativt är svart uppifrån direktfas och brun är en tändtråd till t.ex. fönsterlampa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.