Halloj!

Jag har ett hus i norra Hälsingland, kallt och rejält med fantastiskt vinterlandskap, men jag funderar på hur jag säkrar upp så att det inte blir minusgrader i huset om elen går. Har kollat lite på olika lösningar som etanolkamin och dieselaggregat, men jag är rätt rudis på sånt här. Bor inte permanent (cirka en gång i månaden) ska tilläggas.

Hur gär ni som inte har vedkamin?
 
Peder Swart Paperone skrev:
Halloj!

Jag har ett hus i norra Hälsingland, kallt och rejält med fantastiskt vinterlandskap, men jag funderar på hur jag säkrar upp så att det inte blir minusgrader i huset om elen går. Har kollat lite på olika lösningar som etanolkamin och dieselaggregat, men jag är rätt rudis på sånt här. Bor inte permanent (cirka en gång i månaden) ska tilläggas.

Hur gär ni som inte har vedkamin?
Skaffa en plats B du kan "fly" till om det blir ett långvarigt strömavbrott. Att försöka bygga ett off-grid-system verkar överkurs.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skaffa en plats B du kan "fly" till om det blir ett långvarigt strömavbrott. Att försöka bygga ett off-grid-system verkar överkurs.
Svärföräldrarns kåk ligger en kilometer härifrån, så det finns.

Jag tänker mer på risken för att rören ska "sprängas" om det blir minusgrader.
 
Peder Swart Peder Swart skrev:
Svärföräldrarns kåk ligger en kilometer härifrån, så det finns.

Jag tänker mer på risken för att rören ska "sprängas" om det blir minusgrader.
Töm rören om du är rädd att det blir minusgrader, i ett fritidshus kan du ändå inte räkna med att vara på plats och starta nått backup-system.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Peder Swart Peder Swart skrev:
Halloj!

Jag har ett hus i norra Hälsingland, kallt och rejält med fantastiskt vinterlandskap, men jag funderar på hur jag säkrar upp så att det inte blir minusgrader i huset om elen går. Har kollat lite på olika lösningar som etanolkamin och dieselaggregat, men jag är rätt rudis på sånt här. Bor inte permanent (cirka en gång i månaden) ska tilläggas.

Hur gär ni som inte har vedkamin?
Installera vedkamin ?
Dieselvärmare går iofs säkert att fixa, frågan är om det är värt pengarna, inkl lagring av diesel osv. Sen är dom ju rätt stora, så installerar man inte dom permanent behöver man ju fixa till det om strömmen går, dra in så den får luft, släpper ut avgaser på rätt sätt osv.

Tror en installation av en vedkamin blir billigare, plus att du torde kunna ha tillgång till rel billig ved däruppe ?
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Töm rören om du är rädd att det blir minusgrader, i ett fritidshus kan du ändå inte räkna med att vara på plats och starta nått backup-system.
Jag vill helst ha det varmt 24/7, det är ett rätt stort hus (150 kvm + källare), men blir det kris är tömma rören en god idé kan jag tänka mig.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Installera vedkamin ?
Dieselvärmare går iofs säkert att fixa, frågan är om det är värt pengarna, inkl lagring av diesel osv. Sen är dom ju rätt stora, så installerar man inte dom permanent behöver man ju fixa till det om strömmen går, dra in så den får luft, släpper ut avgaser på rätt sätt osv.

Tror en installation av en vedkamin blir billigare, plus att du torde kunna ha tillgång till rel billig ved däruppe ?
Tack för förslaget, det finns en skorsten och har funnits en gammal vedpanna, den är dock tagen ur drift sedan länge. Antar att det bästa är att sätta vedpannan så nära den befintliga skorstenen som möjligt och koppla in på den?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Peder Swart Peder Swart skrev:
Jag vill helst ha det varmt 24/7, det är ett rätt stort hus (150 kvm + källare), men blir det kris är tömma rören en god idé kan jag tänka mig.
En etanol kamin klarar väl inte det?

Om du skaffar en oljepanna med batteribackup till brännaren,fläkten och cirkulationspumpen kan du nog klara 24/7 nån enstaka vecka (men det lär inte bli billigt varken i inköp eller drift)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Installera vedkamin ?
Dieselvärmare går iofs säkert att fixa, frågan är om det är värt pengarna, inkl lagring av diesel osv. Sen är dom ju rätt stora, så installerar man inte dom permanent behöver man ju fixa till det om strömmen går, dra in så den får luft, släpper ut avgaser på rätt sätt osv.

Tror en installation av en vedkamin blir billigare, plus att du torde kunna ha tillgång till rel billig ved däruppe ?
Finns förresten en väldigt gammal vedpanna, som är tagen ur bruk sedan länge. Står i källaren.
 
  • Öppen, rostig panna eller värmesystem med rörledningar i ett spartanskt utrymme. Rör går längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peder Swart Peder Swart skrev:
Finns förresten en väldigt gammal vedpanna, som är tagen ur bruk sedan länge. Står i källaren.
Testa om den är tät, om den tätar vatten kan du ta ut sotaren och få den godkänd så du får elda i den igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Testa om den är tät, om den tätar vatten kan du ta ut sotaren och få den godkänd så du får elda i den igen.
Schyst! Tack för rådet! Hur testat jag så att den är tät?
 
Peder Swart Peder Swart skrev:
Schyst! Tack för rådet! Hur testat jag så att den är tät?
Det brukar finnas en ventil så man kan fylla vatten i systemet.

Sotaren provar och godkänner så du får elda i den.
 
  • Gilla
Peder Swart och 1 till
  • Laddar…
Tips, har man skorstenslös alkoholspis/värmare så kan man använda koncentrarad spolarvätska istället för att köpa dyrt spisbränsle, ja har en liten från jula som jag kör spolarvätska i med en skvätt vatten för att få gulare lågor.

Elementet som sitter bredvid eldpannan din, blir den varm när du kör värmesystemet?

Du kan köra glykolblandning i värmesystemet om du bara är där då och då, de finns gott om sommarhus norröver där man kallställer helt och använder glykolblandning i elementsystemet för att slippa tappa ur systemet varje höst.

Slår man en skvätt i toastol, toatank golvbrunnar och vattenlås med så gör det inget om det blir långvarga stopp på underhållsvärmen under vintern
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
hsd
Ved och etanol samt vanliga diesekaminer går bort eftersom Du inte är på plats och kan fylla på bränsle
Pelletskamin med batteribackup kan vara ett alternativ
Annars får Du tömma vattenledningar från vatten ( kallt och varmt) lämna kranar i öppet läge, samt antingen fylla på med glykol eller även tömma värmeledningarna /pannan
 
  • Gilla
Peder Swart och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det brukar finnas en ventil så man kan fylla vatten i systemet.

Sotaren provar och godkänner så du får elda i den.
L LantbrukarN skrev:
Tips, har man skorstenslös alkoholspis/värmare så kan man använda koncentrarad spolarvätska istället för att köpa dyrt spisbränsle, ja har en liten från jula som jag kör spolarvätska i med en skvätt vatten för att få gulare lågor.

Elementet som sitter bredvid eldpannan din, blir den varm när du kör värmesystemet?

Du kan köra glykolblandning i värmesystemet om du bara är där då och då, de finns gott om sommarhus norröver där man kallställer helt och använder glykolblandning i elementsystemet för att slippa tappa ur systemet varje höst.

Slår man en skvätt i toastol, toatank golvbrunnar och vattenlås med så gör det inget om det blir långvarga stopp på underhållsvärmen under vintern
Japp elementet på bilden blir varmt, men ingen har kört vedpannan på länge vad jag vet. Är en Luft/Vatten-pump som ger värme tillsammans med el.

Intressant med glykol! Hur får jag in det i systemet? Jag har bara en kran som jag kan reglera trycker i systemet med, det vattnet lär ju komma någonstans ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.