Hej!

Vi har spånskivor i vårt hus vilket ställer till det för oss med många rätt fula sprickor i skarvarna som resultat. Vi har själva testat lite olika varianter men inte helt lyckats, vilket vi ändå nöjt oss med som lekmän och har glatt gått vidare med våra liv :)

I våras tog vi in en firma som renoverade vårt kök, inkl slipning och ommålning av väggar, där just detta spånskive-skarvar kom på tapeten. De försäkrade oss då att dessa skulle hanteras på ett bra sätt. Klipp till i dag, när det har dykt upp sprickor på lite olika ställen på köksväggarna. Att jag kan leva med mina egna tillkortakommanden som hobbyrenoverare är en sak, men jag förväntar mig ändå mer av proffs.

Vi är överlag, tyvärr, väldigt missnöjda med våra hantverkare, och detta är i så fall bara ett i raden av en mängd andra klagomål vi har haft. OBS, vi är inte alls petiga, men de har bl.a. repat våra fönster, målat om dammiga fönsterkarmar utan vare sig tvätt eller grundmålning innan, lagt nytt golv rakt över det gamla golvet trots att de skulle rivt det ursprungliga mm.

Jag är med andra ord rätt less på att ha med de här att göra, då många fel som vi har påpekat har tagit x antal rundor av omgörning innan det blivit rätt.

Jag har ännu inte betalt slutfakturan (ish 50' skulle jag uppskatta) och jag tänker nu att det bästa väl vore att få detta åtgärdat innan dess? Alternativt, med tanke på hur mycket strul som har varit (ovan exempel är, tyvärr, bara en liten del) - är det rimligt att t.ex. kräva prisavdrag på slutfaktura för att man vill betala en annan firma att göra om det? Förtroendet för dessa är minst sagt i botten.

Jag har påtalat problemen för firman, dock inte fått svar än. Känner att jag gärna vill ha lite kött på benen då jag misstänker att det kommer bli utrymme för diskussion.
 
  • Inomhus hörn av en vägg med en spricka längs skarven. Vit kant och grå texturerad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägghörn med spricka. Dörrkarm överst. Enkel, inomhus, skada på byggnad, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Målare kan oftast inte trolla, det beror på dåligt underarbete i de flesta fall. På dina bilder är det troligen skarvat vid fönster. Det kommer i princip alltid att spricka om skivorna är satta så, de ska överlappa fönstren så skarven hamnar i fönstren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
Har de satt några glasfiber/pappersremsor i skarvarna?
 
händer ändå efter något år, bruka gå runt numera med målafog någon gång om året, har liknade grövre struktur så bruka bli bra :)...

Men är de nygjort skulle ja inte acceptera
 
Spånskiva = sprickor, inget en målare trollar bort.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Målare kan oftast inte trolla, det beror på dåligt underarbete i de flesta fall. På dina bilder är det troligen skarvat vid fönster. Det kommer i princip alltid att spricka om skivorna är satta så, de ska överlappa fönstren så skarven hamnar i fönstren.
Då köket, inkl väggar, har helrenoverats så tänker jag dock att det är dem som är ansvariga för underarbetet?
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Har de satt några glasfiber/pappersremsor i skarvarna?
Vet ej faktiskt. När vi pratade om problemet minns jag att de nämnde något om antingen remsor eller renoveringstapet, men kommer inte ihåg vad de landade i.
 
boihus123 boihus123 skrev:
händer ändå efter något år, bruka gå runt numera med målafog någon gång om året, har liknade grövre struktur så bruka bli bra :)...

Men är de nygjort skulle ja inte acceptera
Nej som sagt, det har bara gått några månader och då vi specifikt talade om problemet (och de lovade fixa) så känns det lite snopet...
 
surris
C Cosmo89 skrev:
Då köket, inkl väggar, har helrenoverats så tänker jag dock att det är dem som är ansvariga för underarbetet?
Okej ja då är de ju ansvariga. Trodde de bara utfört måleriarbetet.
 
BirgitS
C Cosmo89 skrev:
Jag har ännu inte betalt slutfakturan (ish 50' skulle jag uppskatta) och jag tänker nu att det bästa väl vore att få detta åtgärdat innan dess? Alternativt, med tanke på hur mycket strul som har varit (ovan exempel är, tyvärr, bara en liten del) - är det rimligt att t.ex. kräva prisavdrag på slutfaktura för att man vill betala en annan firma att göra om det? Förtroendet för dessa är minst sagt i botten.

Jag har påtalat problemen för firman, dock inte fått svar än. Känner att jag gärna vill ha lite kött på benen då jag misstänker att det kommer bli utrymme för diskussion.
En vanlig väg att gå är att meddela företaget 1 i mejl/SMS/rek. brev att om de inte har fixat alla kvarvarande problem enligt lista inom en skälig tidsperiod så kommer du att anlita ett annat företag på företag 1:s bekostnad. En skälig tid är den tid som behövs för att åtgärda problemen med marginal. Du behöver inte ta hänsyn till att företaget redan är fullt uppbokat eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Men är det verkligen spånskivor som man har målat?

Isf kommer det att spricka varesig du vill det eller inte. Spånskiva är ett levande material och detta blir effekten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men är det verkligen spånskivor som man har målat?

Isf kommer det att spricka varesig du vill det eller inte. Spånskiva är ett levande material och detta blir effekten.
Tänkte samma sak. Måste väl ändå vara gips över spånskivorna och då förskjutna på rätt sätt. Kan ju inte ha satt skarven för båda skivorna i kanten på fönstret... Och sen ingen remsa. Får ju finnas gränser för hantverkares okunskap.
 
Micleg Micleg skrev:
Tänkte samma sak. Måste väl ändå vara gips över spånskivorna och då förskjutna på rätt sätt. Kan ju inte ha satt skarven för båda skivorna i kanten på fönstret... Och sen ingen remsa. Får ju finnas gränser för hantverkares okunskap.
Assumption is the mother of all fuck-ups.

Anta inget. Det har jag lärt mig här. Och vad jag har sett när jag har rivit gamla hus.
Vissa lösningar får en att undra.

Ja det låter otroligt men..
Alla tror att dom kan vara hantverkare, få klarar av det.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Möjligen att armeringsväv hade kunnat lösa det, men risken är ju att den veckar sig. Dessa små sprickor borde den klara iaf. Eller om man spårar ur mellan skivorna och spacklar med lättspackel innan.
 
Det där är ett problem som återkommer i hus efter hus. Speciellt nyproducerade hus som torkar isär vid taklister och hörn i ytterväggarna. Även om vi målare är näst intill trollkarlar så har vi ingen som helst möjlighet att remsa/foga/måla ihop ett hus som rör sig oavsett om vi använder papper eller glasfiberremsor även om de sistnämda ju är "förbjudna" (men bättre). Vad tänker ni? Skall vi använda någon elastisk färg av gummi? Det kommer även nybyggare där ett hörn på huset satt sig och menar att vi, målarna, skall måla ihop deras hus.

Vänta till Mars-April när sprickorna är som störst och foga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.