Ö Örnie69 skrev:
Att behålla kyla och mögel lönar sig bättre?
Läs på lite härinne på forumet om cellulosa isolering innan ni uttalar er.Den är perfekt i gamla hus med bristfällig ångspärr.
Har cellulosaisolering själv i huset. Jag ifrågasätter inte att det är en bra produkt, bara att det i samtliga fall skulle öka värdet på huset med uppemot 100 000...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
W
K Klass0n skrev:
Vill dela med mig av en liknande historia. Våra vänners farfar är 95+ och var med om liknande historia, nån knackar på och vill inspektera vinden.

Han tackar ja och blir efter inspektion (han är lite trött och följde inte med upp) visad mobilbilder på alla problem. Fanns mögel i alla möjliga färger...
Det var mycket akut att omedelbart börja åtgärda tak och isolering.

När sedan gubbens son kikar på vinden har företaget som inspekterat MÅLAT med kritor på råsponten för att få det att likna mögel. Vinden var i fint skick men det blev ändå massa jobb och stök med att bli av med fuskföretaget.

Så ett råd, vill ni göra något med vinden ta in ett annat företag.

Annars håller jag med övriga att en ny LLVP kommer ge ökad komfort direkt.
Gjordes polisanmälan och vad blev det rättsliga efterspelet?
 
Ingen polisanmälan vad jag vet men efter diverse tjafs och hot så behövde den äldre herren iaf inte betala något.
 
Keoo Keoo skrev:
Min 90-åriga pappa bor i en 1,5-plans trävilla från 1972 med asbesttakpannor. Taket eller vinden är aldrig renoverade, ej heller fönster. Ventilationen är självdrag med stora gavelventiler, nockventilation och luftspaltskivor. Känns varken dragit eller för tätt. Platta på mark, högt beläget.

Värmen kommer från en kombo av direktel (gamla element), en äldre luft-luft värmepump och en kakelugn som nyttjas en del vintertid. Elförbrukningen är naturligtvis enorm.

Nu har han fått besök av Isolerab, ett Borlängeföretag som erbjuder lösningar för tilläggsisolering, vad jag förstår med lösull av cellulosa. De har vid en egen besiktning beskrivit att det är ”kraftigt” med svart- och vitmögel på vinden, men har inga synpunkter på yttertaket, enl protokollet. Det nuvarande isolersystemet är gullfibermattor, tror 10-20 cm. Ångspärr ska finnas, i normalt skick, av plast.

Företaget har lämnat en offert
för att ”mögelbehandla hela vinden”, lägga landgång gavel till gavel och ”anpassa vindsventil” samt lägga 30 cm tjockt lager isolering och sarg runt lucka. Priset ca 33k efter ROT, fast pris. Ska ta två dagar.

Min pappa har pga en minnessvikt en tendens att tacka ja till alla möjliga konstiga erbjudanden, och blir ibland lurad. Han är orolig för husets skick och vill tydligen lägga pengar på förbättringar till nästa generation, även om han inte själv får åter investeringen. Han besväras inte av något annat än elräkningen.

Jag är väldigt angelägen om att få höra om detta verkar vara en bra idé, ffa om man riskerar ytterligare skador på huset genom att tilläggsisolera. I avtalet framgår att man inte tar ansvar för tryckförhållandena i huset. Riskerar han att stänga in fukt? Yttertaket bör sannolikt ändå renoveras av nästa ägare, är denna isolerinsats därför pengar i sjön?

Företaget tycks ha goda recensioner på REKO, men avtalet är inte särskilt detaljerat. Vad innebär liksom ”mögelbehandla”?

Hjärtligt tacksam för era perspektiv !
Ja, men din far lär inte leva så pass länge till att han tjänar på det
 
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Många bra tankar, åt både höger och vänster.
Att det för den nämnda summan blir isolerat (förhoppningsvis då också rätt gjort) och behandlat mot mögel är ett bra pris.
Sen är ju frågan, ÄR det verkligen svart med mögel? Kan TS klättra upp och fota?
Oftast är möglet nästan osynligt många gånger som man inte ser mer blottat öga. När det syns då krävs det åtgärder.
Är det någon som kollat upp företagets recensioner?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Ja, men din far lär inte leva så pass länge till att han tjänar på det
Pappa kanske vill lämna ett friskare hus efter sig istället för en rivningskåk?🤔
Kanske vill pappa ha en bättre komfort och bättre samvete innan han lämnar? Vill han han det så är det värt 33k. Att räkna ut människor för att de är gamla är nog det värsta jag vet😡
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Pappa kanske vill lämna ett friskare hus efter sig istället för en rivningskåk?🤔
Kanske vill pappa ha en bättre komfort och bättre samvete innan han lämnar? Vill han han det så är det värt 33k. Att räkna ut människor för att de är gamla är nog det värsta jag vet😡
Så kan man ju känna, men nu har han de facto en demensdiagnos som bland annat påverkar hans förmåga att förstå och relatera tlll siffror. Så exv vad saker kostar har blivit ganska abstrakt för honom. Särskilt i relativa termer. Han klarar tex inte längre själv av att betala räkningar.

Jag har full respekt för önskan att vilja lämna efter sig något som är väl förvaltat. Mitt aber är väl snarare om man gör en halvdan insats nu, som antingen förvärrar fuktproblemen eller som ändå skulle kunna göras senare: billigare och smidigare i samband med en större takrenovering (ja, taket är aldrig renoverat) inklusive då att göra sig av med asbesten, och ärligt talat sannolikt bättre av någon som har ork att sätta sig in i materialval/val av utförare etc.

Elräkningarna är saftiga men det kan han hantera, i synnerhet med tanke på att det kanske bara blir en eller två vintrar till i huset. Att han skulle få igen 33k under sin livstid håller jag för osannolikt.

Sen undrar man lite över begreppet ”mögelbehandling” som ju inte är detsamma som ”sanering”. Om man nu besväras av tanken på toxiner från mögel vill man väl ha bort det anfrätta materialet, inte bara döda av organismen? Och det känns som att den avgörande frågan borde vara: varför är det mögel på vinden? Helst typ en analys av det innan man blåser cellulosa över hela området?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peken skrev:
Kolla info på Boverket, de ger bidrag om man har gammal luft-luft värmepump och byter till ny.

Ev har de bidrag för energiförbättring också i kombination med ovanstående.

[länk]
Tack för tipset, ska kolla upp!
 
FreQa FreQa skrev:
Många bra tankar, åt både höger och vänster.
Att det för den nämnda summan blir isolerat (förhoppningsvis då också rätt gjort) och behandlat mot mögel är ett bra pris.
Sen är ju frågan, ÄR det verkligen svart med mögel? Kan TS klättra upp och fota?
Oftast är möglet nästan osynligt många gånger som man inte ser mer blottat öga. När det syns då krävs det åtgärder.
Är det någon som kollat upp företagets recensioner?
Recensionerna verkar generellt positiva. Sen tror jag iofs att det finns många som kan vara nöjda med själva utförandet av en åtgärd utan att kanske helt kunna värdera nödvändigheten av den, eller veta vad långtidseffekterna blir. Tänker då dels på hur många som kanske inte har koll på sin energiförbrukning och dels på riskerna att orsaka mer fuktproblem.

Ja, jag borde försöka ta mig upp på vinden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej! Den firman är bra på att sälja in sig, dörrknackandes.. Jämför pris med flera firmor om han ska tilläggsisolera. Samt om fukt/mögel finns, så är det troligtvis pga bristande ventilation i villan, det åtgärdar inte enbart sanering och tilläggsisolering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
fotohasse fotohasse skrev:
Det kan vara mycket värme som går upp genom taket.
Normalt märker man ju inte detta eftersom man "fyller" på med mer värme om det behövs.
En enkel fråga, har ni bastuvärme i rummen på sommaren?
Ja då är isoleringen bristfällig eftersom solvärmen då går ner genom taket.

jag har tilläggsisolerat 2 hus jag bott/bor i och det har varit effektivt varje gång.
Generellt så medför en grads föränding ca: 5% energibesparing.
Min senaste (Nov 2022) isolering av 96 KVM tjocklek 300 mm,
montering av 28 vindavledare vilka kan behövas för att säkerställa ventilationen på vinden.
Kostnad 24510 efter ROT.
ISAB i Bankeryd (Oskarshamn) gjorde jobbet hos mig, rekommenderas.
Nej, brukar inte bli särskilt varmt sommartid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag känner för både dig och din gamla pappa! Min mamma blev dement och innan vi hittade ett boende för henne var det jättejobbigt med räkningar, mediciner och annat.
Pappa var väl ganska klar i huvudet hela tiden, men han hade säkert lätt blivit lurad av säljare med smort munläder mot slutet av sitt liv... Tidigare var han på sin vakt och inte lättlurad alls.
Det gäller ju både att försöka skydda dem från att bli lurade och att låta dem bestämma över sitt liv. Hoppas du kan hitta en bra lösning och kanske övertyga din pappa om att nästa ägare får ta hand om renoveringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Lite svartmögel brukar det väl förresten finnas på alla vindar utan att det påverkar nåt.
 
  • Gilla
Keoo och 1 till
  • Laddar…
Svårt att rekommendera din 90-åriga far att styra upp ett rätt omfattande projekt. Bättre att bara låta det vara. Så småningom kommer en annan person att ta över huset, och har idéer om hur detta bäst löses. Tex, att byta ut taket och all råspont under, fixa ny isolering och lämplig ventilation.

Att bara göra någon del av detta utan vidare expertis i botten känns helt lönlöst.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.