T TVR skrev:





4,98




procent. Så hög ränta fick den senaste bolåneprutaren​






På vilket sätt är det felaktig?

Mäklaren skall iaktta god fastighetsmäklarsed enligt Fastighetsmäklarlagen 3 kap. 1 § samt har en rådgivnings- och upplysningsskyldighet enligt 12 §

Med begreppet god fastighetsmäklarsed avses även en rådgivningsplikt och eftersom mäklarens roll till viss del jämförs med exempelvis bankernas, drar man därför paralleller till en mäklares rådgivningsansvar i Lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter (ibland omnämnd som Rådgivningslagen), där skall mäklaren anpassa rådgivningen efter konsumentens behov vilket i det aktuella fallet skulle kunnat vara att avråda säljaren från att sälja.

Om parterna trots allt väljer att gå vidare och skriva kontrakt (givet att köparen fått info om att underskott kan uppstå på tillträdesdagen) så uppstår samma rådgivningsansvar även gentemot köparen, mäklaren ska i det fallet upplysa köparen (innan kontraktsskrivning) om dom konsekvenser som kan uppstå om säljaren inte kan lösa sina lån på tillträdesdagen.

En utav de allra första sakerna en mäklare skall göra när hen påbörjar ett förmedlingsuppdrag är att inhämta information om hur stort lånet/en som är tagna med fastigheten som säkerhet, förutsatt att mäklaren har kännedom om den lokala marknaden i kombination med aktuell skuld kan man snabbt avgöra om mäklaren bör avråda försäljning.

I TS fall kan man ju undra hur noggrann mäklaren varit i detta avseende, hen borde ha sett lite varningssignaler.

Jag frågade TS i går om det fanns i info om säljarens skuld på 15 000 kr redan gått till kronofogden innan kontraktsskrivningen (inte fått svar), i så fall så bör det noterats ett förläggande om det i Lantmäteriets fastighetsregister, om så är fallet så är det nog att betrakta som försumlighet från mäklarens sida med ev. påföljd från FMI.

För den som undrar om lagstiftningen beträffande handpenning så är den tydlig.

4 § Om fastighetsmäklaren har tagit emot en handpenning, ska han eller hon snarast överlämna den till säljaren. Detta gäller dock inte om något annat har överenskommits i ett depositionsavtal.
På vilka grunder vet DU att säljaren borde avrådas från att sälja? Vi vet INGET om säljarens situation. Han kan t.ex. flytta utomlands, han kan flytta till nytt billigare boende och behöver få ned räntekostnaderna.
Att nån här på BH , som har noll koll på säljarens behov, menar att han borde avrådas från att sälja, är absurt.



Det han däremot borde gjort var å ta en telefon till banken angående handpenningen
 
Z Zodde skrev:
På vilka grunder vet DU att säljaren borde avrådas från att sälja? Vi vet INGET om säljarens situation. Han kan t.ex. flytta utomlands, han kan flytta till nytt billigare boende och behöver få ned räntekostnaderna.
Att nån här på BH , som har noll koll på säljarens behov, menar att han borde avrådas från att sälja, är absurt.



Det han däremot borde gjort var å ta en telefon till banken angående handpenningen
Jag vet inget om säljarens situation och har eller inte påstått det, jag skrev....

#230 "Håller med om att mäklaren sannolikt schabblat i ett tidigare skede då han troligtvis inte kollat hur stora lån säljaren har INNAN kontrakt skrevs, han hade då haft en skyldighet att avråda säljaren att sälja samt att upplysa köparen om riskerna med att ingå ett avtal"

Jag försöker igen...

OM hen hade kollat storleken på säljarens lån INNAN försäljningen och då (i bästa fall) insett att köpeskillingen inte räcker för att lösa lånet så HADE hen haft en skyldighet att avråda, förstår du skillnaden?

Rådgivningsplikten är tydlig i det fall mäklaren förmedlar en fastighet där hen vet att säljaren inte kan lösa lånen, det kan absolut finnas anledningar som (för säljaren) är viktigare, det fråntar inte mäklaren ansvaret att avråda från åtgärder som inte anses vara lämpliga (försäljning), det måste väl ändå anses vara lämpligt att informera säljaren om konsekvensen av det avtalsbrott som uppstår när inte lånen blir lösta på tillträdesdagen.
Självklart gör ju säljaren vad han vill med den information och kanske finns det andra skäl till att ändå sälja som väger tyngre än ett avtalsbrott, mäklaren har ju ingen övertalningsplikt.

Återigen, det känns som det är för lite info från TS för att någon här skall kunna bidra till att lösa TS situation.

@intebyggarebob

Om du köpt genom en mäklare som tillhör en större kedja (kan iofs vara mindre också) kan de eventuellt ha en kundombudsman alternativ en juristavdelning som kan ge dig vägledning i ärendet, de får då upp ögonen för den aktuella mäklaren och kan kanske prova/utreda hens ansvar i sammanhanget, det kan också vara ett billigare/kompletterande alternativ till att anlita en egen jurist.

Önskar dig lycka till
 
T TVR skrev:
Det blir ju svårt eftersom mäklaren inte får behålla handpenningen på sitt konto när alla villkoren är uppfyllda.
Skitsnack. Det går alldeles utmärkt att mäklaren håller inne handpenningen om det finns lån över köpeskillingen.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hört om målvakter …?

Huvudorsaken till varför en sådan scam inte lyckas är att de allra allra flesta mäklarna följer Mäklarsamfundets instruktioner å har en dialog med säljarens bank angående belåning.

Säger banken att säljaren är överbelånad å handpenningen behövs för å lösa lånen, ja då ger inte mäklaren handpenningen till säljaren att fritt förfoga över.


Men kom med argument varför Mäklarsamfundets instruktioner skulle vara felaktiga/inte behöver följas? Hittills har du kommit upp med f*ck all…
Hur hade du tänkt att en målvakt skulle hjälpa till? Skriva över huset på.målvakten? För att därefter ska målvakten sälja huset hos mäklaren? Den var nästan roligare. Undra vad en målvakt tar betalt för att utföra ett bedrägeri? Huvudorsaken till varför ett sånt bedrägeri inte fungerar, det är att folk inte är så korkade.

Tänk till lite extra!

Anledningen till att folk inte så ofta bedrar någon genom att låtsas sälja sitt hus, är inte som du tror alla regler.
Folk är för smarta. Sen blir inte saken sämre av att det finns regler som mäklaren måste följa.



Jag kan säga så här, jag tror inte det är så farligt. Rätt eller fel? Jag är inte intresserad av att diskutera det. Jag är ännu mindre intresserad av att diskutera det med dig så länge du inte testar och vara lite trevlig.

Med andra ord det blir ingen hänvisning.
Du får naturligtvis vis tolka min tankegång hur du vill. Det är upp till dig. Jag bryr mig inte.

Tänk på en sak , jag kan ha rätt.
Men jag kan lika gärna ha fel.
 
P
Z Zodde skrev:
Av det som TS berättat skiljer sig inte denna sak nämnvärt mot Eric Olsson caset å där beslutade tingsrätten i favör köparen och mäklaren fick ersätta.
Av berättelsen i inlägg #49 får vi bara veta att tingsrätten tilldömde köparen "bättre rätt", dvs rätten till bostadsrätten ifråga. Varför mäklaren accepterade att täcka säljarens skuld framgår inte så tydligt av berättelsen. Av berättelsen framgår dock att det inte verkar ha varit en tingsrättsdom som fick mäklaren att täcka säljarens skuld.

Så frågan om Mäklarsamfundet har fel eller inte (ref. inlägg #315 och inlägg #325) är fortfarande öppen.
 
T TVR skrev:
Jag vet inget om säljarens situation och har eller inte påstått det, jag skrev....

#230 "Håller med om att mäklaren sannolikt schabblat i ett tidigare skede då han troligtvis inte kollat hur stora lån säljaren har INNAN kontrakt skrevs, han hade då haft en skyldighet att avråda säljaren att sälja samt att upplysa köparen om riskerna med att ingå ett avtal"

Jag försöker igen...

OM hen hade kollat storleken på säljarens lån INNAN försäljningen och då (i bästa fall) insett att köpeskillingen inte räcker för att lösa lånet så HADE hen haft en skyldighet att avråda, förstår du skillnaden?

Rådgivningsplikten är tydlig i det fall mäklaren förmedlar en fastighet där hen vet att säljaren inte kan lösa lånen, det kan absolut finnas anledningar som (för säljaren) är viktigare, det fråntar inte mäklaren ansvaret att avråda från åtgärder som inte anses vara lämpliga (försäljning), det måste väl ändå anses vara lämpligt att informera säljaren om konsekvensen av det avtalsbrott som uppstår när inte lånen blir lösta på tillträdesdagen.
Självklart gör ju säljaren vad han vill med den information och kanske finns det andra skäl till att ändå sälja som väger tyngre än ett avtalsbrott, mäklaren har ju ingen övertalningsplikt.

Återigen, det känns som det är för lite info från TS för att någon här skall kunna bidra till att lösa TS situation.

@intebyggarebob

Om du köpt genom en mäklare som tillhör en större kedja (kan iofs vara mindre också) kan de eventuellt ha en kundombudsman alternativ en juristavdelning som kan ge dig vägledning i ärendet, de får då upp ögonen för den aktuella mäklaren och kan kanske prova/utreda hens ansvar i sammanhanget, det kan också vara ett billigare/kompletterande alternativ till att anlita en egen jurist.

Önskar dig lycka till
”OM hen hade kollat storleken på säljarens lån INNAN försäljningen och då (i bästa fall) insett att köpeskillingen inte räcker för att lösa lånet så HADE hen haft en skyldighet att avråda, förstår du skillnaden?”

Så menar DU att mäklaren ska avråda från försäljningen på grund av att köpeskillingen inte kommer täcka lånet?

Tur du inte sitter som ekonomisk rådgivare.

”Du kan inte sälja Fermenta idag för kursen är ju lägre än du köpte den för,,,”

Say no more…

Hade de bara fått in skambud kan jag förstå att säljaren blir avrådd men som jag sagt 10ggr tidigare , VI VET INGET om säljarens situation så det blir fullkomligt meningslöst p spekulera, inte heller hjälper det TS
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur hade du tänkt att en målvakt skulle hjälpa till? Skriva över huset på.målvakten? För att därefter ska målvakten sälja huset hos mäklaren? Den var nästan roligare. Undra vad en målvakt tar betalt för att utföra ett bedrägeri? Huvudorsaken till varför ett sånt bedrägeri inte fungerar, det är att folk inte är så korkade.

Tänk till lite extra!

Anledningen till att folk inte så ofta bedrar någon genom att låtsas sälja sitt hus, är inte som du tror alla regler.
Folk är för smarta. Sen blir inte saken sämre av att det finns regler som mäklaren måste följa.



Jag kan säga så här, jag tror inte det är så farligt. Rätt eller fel? Jag är inte intresserad av att diskutera det. Jag är ännu mindre intresserad av att diskutera det med dig så länge du inte testar och vara lite trevlig.

Med andra ord det blir ingen hänvisning.
Du får naturligtvis vis tolka min tankegång hur du vill. Det är upp till dig. Jag bryr mig inte.

Tänk på en sak , jag kan ha rätt.
Men jag kan lika gärna ha fel.
Jag har inte tänkt nåt som helst för jag har inga oärliga planer. Det enda jag sagt att ett förfarande där säljare får handpenning oberoende av belåning öppnar upp för bedrägeri.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
På vilka grunder vet DU att säljaren borde avrådas från att sälja? Vi vet INGET om säljarens situation. Han kan t.ex. flytta utomlands, han kan flytta till nytt billigare boende och behöver få ned räntekostnaderna.
Att nån här på BH , som har noll koll på säljarens behov, menar att han borde avrådas från att sälja, är absurt.



Det han däremot borde gjort var å ta en telefon till banken angående handpenningen
Du har faktiskt rätt här. Den ända som kanske vet är ts Men som du säger det är bara säljaren som vet varför.
Dock skulle jag nog tycka det vore dumt å flytta till dyrate
 
P pmd skrev:
Av berättelsen i inlägg #49 får vi bara veta att tingsrätten tilldömde köparen "bättre rätt", dvs rätten till bostadsrätten ifråga. Varför mäklaren accepterade att täcka säljarens skuld framgår inte så tydligt av berättelsen. Av berättelsen framgår dock att det inte verkar ha varit en tingsrättsdom som fick mäklaren att täcka säljarens skuld.

Så frågan om Mäklarsamfundet har fel eller inte (ref. inlägg #315 och inlägg #325) är fortfarande öppen.
Sunt förnuft säger väl att man inte ger nån som är skuldsatt upp över öronen fri förfoganderätt över en handpenning UTAN några krav att honorera sina skulder.

Yes or No?

Sen är det ologiskt å tro att tingsrätten (om det blir aktuellt) skulle göra helt motsatta bedömningar i TS fall jmf med ovanstående case.
 
L Livslärlingen skrev:
Ja, kronofogden kan gå in som "mellanhand" för att driva in pengarna i form av ett betalningsföreläggande, men dom kan (bör) inte kunna kräva in pengar från er/lagfarten om den är er till 100% och allt är klart, ni har ju inget med skulden att göra.. Det låter väldig krångligt och orkar/vill du får du gärna dela med sig av upplösningen. Lycka till med allt!
Lång tråd, och nu första gången ordet "lagfart" dyker upp, tack för det.

TS, är fastigheten inskriven hos Lantmäteriet med er som lagfana ägare? Det *borde* ha betydelse.
 
P
Z Zodde skrev:
Sunt förnuft säger väl att man inte ger nån som är skuldsatt upp över öronen fri förfoganderätt över en handpenning UTAN några krav att honorera sina skulder.
Det är irrelevant för frågan.
Sen är det ologiskt å tro att tingsrätten (om det blir aktuellt) skulle göra helt motsatta bedömningar i TS fall jmf med ovanstående case.
Det är också irrelevant för frågan.

För den som har glömt vad frågan är hänvisar jag till sista meningen i inlägg #335.
 
P
S Sir Duke skrev:
Lång tråd, och nu första gången ordet "lagfart" dyker upp, tack för det.

TS, är fastigheten inskriven hos Lantmäteriet med er som lagfana ägare? Det *borde* ha betydelse.
Om köpebrevet innehåller ett villkor om lösen av lånet som säljaren har på fastigheten så är inte köpet giltigt förrän detta villkor är uppfyllt, och då tror jag inte att en ansökan om lagfart blir beviljad. Förmodligen blir ansökan vilande.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är irrelevant för frågan.

Det är också irrelevant för frågan.

För den som har glömt vad frågan är hänvisar jag till sista meningen i inlägg #335.
En instruktion från Mäklarsamfundet till sina medlemmar att inte agera omdömeslöst med hantering av handpenningen kan aldrig vara ”fel”…? (Dvs Ha kontakt med säljarens bank vid överbelåning)

Förstår inte varför du vill komma och hur detta är matnyttigt för TS lr tråden. ?
 
Z Zodde skrev:
Så Mäklarsamfundet har fel då när de säger att mäklaren MÅSTE ta kontakt med banken?.
Tillträdet bokas med bankerna i ett transaktionssystem (Tambur) långt innan tillträdet. Då ser båda bankerna köpeskilling.
Jag vill minnas att man behöver vara ute ca en månad i förväg för att få en slot. Men det kan väl variera över tiden.

Dvs säljarens bank har haft lång tid på sig att agera. Rimligen. Verkar helt vettlöst att dom gör det timmar innan tillträdet.
Eller så försökte mäklaren göra detta utanför Tambur. Men det verkar inte riktigt nyktert. (Och inte troligt).

Det låter som det handlar om en liten sparbank som knappt har några affärer.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
En instruktion från Mäklarsamfundet till sina medlemmar att inte agera omdömeslöst med hantering av handpenningen kan aldrig vara ”fel”…? (Dvs Ha kontakt med säljarens bank vid överbelåning)
Hur fel det är beror på vad man menar med fel. Sammanhanget var (åtminstone delvis) juridiskt, så om man ska kunna svara på frågan om Mäklarsamfundet har fel eller inte måste man veta om Mäklarsamfundet hänvisade till en lag (eller förordning) eller om det hänvisade till sina egna regler (ref. inlägg #325).
Det verkar ha blivit lite rundgång här.
Z Zodde skrev:
Förstår inte varför du vill komma och hur detta är matnyttigt för TS lr tråden. ?
I inlägg #315 frågar du om Mäklarsamfundet har fel när det säger att mäklaren MÅSTE ta kontakt med banken?
Jag skrev (i inlägg #325) att svaret på frågan inte är självklart. Följ sen kommentarskedjan vidare från inlägg #325 för en uppdatering om argumentationen.

Jag vet inte om det är matnyttigt för TS. Jag bara svarade på frågan i inlägg #315 och fortsatte att svara när du ställde följdfrågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.