0,5 bar i förtryck, i bland levereras dom med ett tryck av 1,5 bar. Har du ingen pump hemma så går det bra på bensinmacken att justera trycket.
 
Är förtrycket 1,5 bar så är det ju lätt att sänka. Flamco expansionskärl är fyllda med kväve. Tryckluft från en vanlig kompressor innehåller små mängder mineralolja. En bälg i expansionskärl kan vara tillverkad av EPDM-gummi. EPDM tål inte mineralolja så det är ett dåligt råd att justera trycket på macken, dessutom onödigt då man bara behöver sänka trycket, inte höja om man köper lämpligt kärl från början.

En separat tryckmätare utan koppling till tryckluft duger bra för att sänka till önskat tryck.
 
Ok jag har luftpåfyllare munstycke så kan ju släppa ut luft till 0.5 med den. Och sen sen fyller man upp med vatten till ca 0.7 när systemet är kallt? Har jag fattat rätt då?
 
Jepp är det inte hetvatten du har så fyll till 0,8 - 0,9 bar
 
Ja, men det är nog kvävgas om man är en petimeter men det gör ingen praktisk skillnad för hanteringen. 0.7 bar räcker om det är max 2 meter höjdskillnad i värmesystemet men fyller du till 1 eller 1.3 bar så har du mer vatten i expansionskärlet som gör att du har mer vatten att släppa ut när du luftar radiatorerna vilket gör att du inte behöver återfylla så ofta.
 
Men fyller jag kallt vatten till 1 bar så ökar de väll över 1.5 bar när man laddar tankarna fullt och då öppnar ju säkerhetsventilen
 
B
A abel48 skrev:
Men fyller jag kallt vatten till 1 bar så ökar de väll över 1.5 bar när man laddar tankarna fullt och då öppnar ju säkerhetsventilen
Då får du antingen fylla aningen mindre vatten i kallt skick, eller skapa ett större expansionskärl.

Hur stort kärl har du, och hur stor volym I systemet? (Panna acktank o element?)
 
200l expansionskärl. 3x500l tankar plus element och golvvärmen kanske 150-200 liter gissar ja på
 
A abel48 skrev:
Men fyller jag kallt vatten till 1 bar så ökar de väll över 1.5 bar när man laddar tankarna fullt och då öppnar ju säkerhetsventilen
Nej så fungerar det inte. Fyller du med vatten så att tryckmätaren visar 1 bar så är det just 1 bar tryck. Kvävgasens volym och tryck kommer att variera när vattentrycket varierar. Vattnets volym ökar när dess temperatur ökar. Expansionskärlets uppgift är att ta upp den ökande vattenvolymen utan att trycket ökar okontrollerat och löser ut säkerhetsventilen. Säkerhetsventil öppnar normalt vid 1.5 bar om den är avsedd för en vanlig villa. Säkerhetsventilen reagerar på vattentrycket, inte på gasens tryck på andra sidan av gummimembranet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Boyles_lag
 
Undrar bara lite vad som sägs att fylla till 1 bar, vattnet blir varmt och utvidgas, då ökar trycket i systemet. Kärlet ska ta upp tryckökningen, inte konstigt om inte manometern rör sig uppåt när trycket ökar. Blir som att fylla på mera och då ökar trycket.
 
Vad kör ni med för tryck i era kärl när systemet är kallt runt 30grader ?
 
MIna tankar 2 st har 0,5 bar när dom är ca 25 C och ökar till ca ,0, 8 bar vid ca 75 - 80 C, tar ut värmen via shuntgrupp och utgående visar 1 bar till GV. Cikpumpen ger ett statiskt tryck när den går. Det räcker gott och väl med dom trycken.
 
Nu har jag fått hem mitt nya expansionskärl. Men detta har anslutningen i botten istället och jag hade ju anslutning i toppen med manometer förut. Är de meningen att man ska ha manometer i toppen här och anslutning vatten i botten?
Se bilder
 
  • Röd, rund behållare med glänsande yta och metallventil på toppen, möjligen del av ett tryckluftssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en närbild av en mekanisk koppling med bult och brickor, sannolikt från en fordon eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och den gamla var så här
 
  • Tryckmätare på röd tank, blå ventilknopp, gråa småstenar i bakgrunden, del av röd stol synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade samma frågeställning med mitt nya Flamco. Svaret finns i installationsanvisningen som för Flamco Baseflex säger:

Montering
• Expansionskärl med en kapacitet på mellan 8 och 25
liter installeras med vattennippeln uppåt eller nedåt
(E). (fig. 2) Använd Flexconsole (8 - 25 l) - (2,1 - 6,6
GAL), efter behov (fig 7).
• Expansionskärl med en kapacitet på mellan 35 och
150 liter installeras stående på golvet (fig. 3, 4b).
• För kärl med utbytbar gummibälg måste det finnas
ett fritt utrymme på minst 600 mm ovanför kärlet (fig
4a).

Jag ser inte vilken modell du har men plasthatten över säkerhetsventilen liknar den på mitt Baseflex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.