Tackar..!

Insidan är målad i en lättvättad "plastfärg" både stenar, minerit och metall och det verkar fungera fint.

Konstruktionen är den att över vedspisen så är det fritt upp till taket och över hällen sitter en fläkt med filter insats.
Jag använde minerit till mellanväggen och själva "lådan" som fläkten sitter i.

Fläkten, en FRANKE FIF 400

http://www.franke.se/images/products/400/image1/400.jpg

med filterinsats anslöt jag via flexslang till den ordinare ventilationskanalen, funkar kanon och vi har minimalt med os i huset då det är ett dj...la drag i fläkten.
 
Tack för all inspiration! :)
 
Ja nu är jag äntligen färdig. Först fick jag lära mig svetsa, men det gick skapligt. 38kg stål, mest 4mm x 40mm plattjärn, några vinkeljärn i samma dimension och runt infästningen för fläkten tog jag 20x20 vinkeljärn. Eftersom jag var nybörjare gick det åt 1,5kg svetselektroder =) Svetsade först den nedre delen, det som blev kransen sedan, gjorde sedan det övre fästet, bultade upp detta och förband med bortåt 10 löpmeter takläkt, kunde sedan bära ut alltihopa och svetsa vidare.

Verktyg murning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäste manöverpanel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att med en cirkelsåg fästad i ett sågbord börja såga lättbetongen. Jag köpte 13 skivor, 40x60x5 cm dessa vägde 7 kg styck och det blev spill över motsvarande en skiva. Det var otroligt enkelt att kapa bitarna med sågen, klingan stack upp 6cm ur bordet så den gick precis igenom skivorna när jag gjerade och anhållet var guld värt!

Jag, primade stålet (hadde en dunk i källaren sedan tidigare) och sedan var det bara att börja med frisen.

Den består av ett skift med liggande block. Under detta sitter ett skift med block som är fästade dels med fix, men även skruvade i de tungor som sitter i underkant på stålstälningen.

Där efter fäste jag tunna 1,5x5 cm remsor.

Stomme1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläkten jag avnänder är en fjärråskupa, så manöverpanelen ska ju ut på framsidan.

Jag gjorde iordning en plåt att fästa panelen på, den fästs tudligen endast med dubbelhäftande tejp så den plåt att skruva fast var nödvändig.

Det var ett jäkla pill med plåten, men med borrar, bra filar och ett helvetiskt tålamod gick det bra!

Ni som inte provat att mura med lättbetong, det är ett sugande material. Jag dränkte bitarna i vatten och lik förbannat fick men blöta hela tiden gör att bruket skulle fästa bra.

Mura2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålkärlen gjorde jag med hjälp av en gräddfilsburk, den funkade perfekt som hålkäls kanitz, Till putsandet och murandet avr dessa vektyg oundgängliga. Den som inte brukar putsa, se till att skaffa en bra kanitz, jag gjorde min av 4mmm mdf (rester av en IKEA-hyla) Jag hyvlade ner kanterna så de blev vassa, detta verktyg har hjälpt mig många gånger!

Fris1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fris2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fris3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den övre delen putsade jag med vanligt putsbruk C
Sedan blev den nedre delen, frisen lite av ett experiment. Svärfar som är murare avrådde, men äh! Jag ville testa. Jag strök upp alltihopa med fix. Ja, svärfar sa att det kan tänkas spricka lite... ja, visst hade karln rätt, men nu har den varit klar i ett par veckor och allt som allt har det dykt upp 2 hårfina sprickor... Men jag hittade inget annat bra material att putsa frisen med. Jag ville ha den slät och inte skrovlig som den blir om man använder putsbruk.

Hur som, nu är den klar i alla fall.
Färdig1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdig2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja just det! Fläkten sitter bara i den vänstra delen, inte över vedspisen. Jag hade lite strul med att komma på nått vettigt att sätta igen hålet med. Men i stål-butiken så hade de en rostfri plåt på 1,5x1 meter som de ville ha 300 för. Perfekt! Den sitter med små skruv i stålstälningen nu :D
Färdig3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Kan berätta att denna konstruktion ger smärre problem med utvidgningsskillnader stål-lättbetong (hade i och för sig räknat med detta) När vi eldar på bra i vedspisen utvidgar sig stålet mer än lättbetongen och då uppstår tunna sprickor på ett par ställen i frisen. När kåpan svalnat så krymper dessa ihop igen och eter att ha eldat upp ett par kubik ved så har ändå inte sprickorna blivit fler eller större. Konstruktionen håller fortfarande ihop och inget verkar sitta löst heller.

Fläkten från fjärråskupan är jag i stort nöjd med, enda minus är att fettet tar sig förbi de tre filtren och samlas i huset runt själva "fläktmotor/rotorblad". Med tanke på priset så kan man tycka att den sådan sak borde varit urenkel att fixa.


Min kåpa sticker ut 58 cm från väggen hade jag gjort detta igen hade jag försökt pressa detta till ca 50, men det där är inte någon enkel matte bakom, många faktorer att väga in, men kunde framkanten på frisen vara lite längre in hade arbetsställningen för mig varit bättre. Jag är 184 cm lång.
 
T
T tommiz skrev:
Muraren som jag använde som bollplank var väldigt bestämd på punkten att en murad kåpa inte skulle gå lägre än 1,70cm från golv. Jag tycker dock att det verkade lite högt och kommer därför att göra kartongmallar för att prova mig fram. Jag gissar på att du med bredd menar "djupet" in till vägg och där kommer min kåpa att bli 60cm då den sitter över dels en vedspis men även en 60 *60 induktionshäll.
Mvh Tommy
In
T tommiz skrev:
Muraren som jag använde som bollplank var väldigt bestämd på punkten att en murad kåpa inte skulle gå lägre än 1,70cm från golv. Jag tycker dock att det verkade lite högt och kommer därför att göra kartongmallar för att prova mig fram. Jag gissar på att du med bredd menar "djupet" in till vägg och där kommer min kåpa att bli 60cm då den sitter över dels en vedspis men även en 60 *60 induktionshäll.
Mvh Tommy
Gammalt inlägg du skrev där men kikat runt kring det där din murare sa då det begav sig, om minst 170cm mellan golv och kåpa. Hittar ingenting om det annanstans, utan tolkar det som att det enbart va dennes åsikt, och inte grundat i några skrivna eller oskrivna regler, eller minns du att muraren hade sakliga argument?
Jag är 190cm och frun 165 och vi planerar 155cm från golv och 57cm ut från vägg till frisens under/ytterkant. Högre upp känns inte alls lämpligt om kåpan ska fång upp os, eller?? (fläkten är placerad på våningen ovanför så hela kåpan evakuerar os men ändå....)
Väntat flera år på hantverkaren här (suck) så får agera med GDS istället nu.Vedspis och gashäll. Icke brännbar kåpa planeras. Orginal imkanal i skorsten. Brandspjäll i imkanalen före fläkt där kanal går ut ur skorsten och över i spiro på ovanvåningen, för sedan gå vidare ut ur taket med spiro. Känns som att 1m till brännbart inte berör någonting i tänkt konstruktion i köket och efter brandspjället på ovanvåningen inga krav på avstånd till brännbart. Vettigt och rätt?
 
Sry, felpost
 
Redigerat:
T Träkåk skrev:
In

Gammalt inlägg du skrev där men kikat runt kring det där din murare sa då det begav sig, om minst 170cm mellan golv och kåpa. Hittar ingenting om det annanstans, utan tolkar det som att det enbart va dennes åsikt, och inte grundat i några skrivna eller oskrivna regler, eller minns du att muraren hade sakliga argument?
Jag är 190cm och frun 165 och vi planerar 155cm från golv och 57cm ut från vägg till frisens under/ytterkant. Högre upp känns inte alls lämpligt om kåpan ska fång upp os, eller?? (fläkten är placerad på våningen ovanför så hela kåpan evakuerar os men ändå....)
Väntat flera år på hantverkaren här (suck) så får agera med GDS istället nu.Vedspis och gashäll. Icke brännbar kåpa planeras. Orginal imkanal i skorsten. Brandspjäll i imkanalen före fläkt där kanal går ut ur skorsten och över i spiro på ovanvåningen, för sedan gå vidare ut ur taket med spiro. Känns som att 1m till brännbart inte berör någonting i tänkt konstruktion i köket och efter brandspjället på ovanvåningen inga krav på avstånd till brännbart. Vettigt och rätt?
Hahaha ja detta är ju en antik tråd men jag kan ju fylla i lite ändå. Så här i efterhand så gjorde vårt eldande i spisen att strålningsvärmen värmde stålet som var bart på insidan av kåpan att utvidgas något mer än lättbetongen. Men med en enkel tunn plåt av aluminium uppfäst längs frisens insida så har detta upphört. Idag hade jag sett till att ha några cm puts på stålet insida med.



Bifogar en bild på en måttstock och frisen. När jag (184 cm) står vid vår elektriska spis ser jag 20 cm över spisens innersta kant, jag behöver aldrig huka mig för att se ner i kastruller.

Jag bifogar även en med tumstock så du ser formen på min fris

Sedan kommer en vild inifrån med den där aluminiumplåten, typ tjock som vanliga läskburkar, men råkar ha någon meter sådant. Efter att hag monterat den och målat kåpan igen så syns inga nya rörelser.

Givetvis kom bilderna i en annan ordning, men ja, du fattar säkert
 
  • Ett måttband står vertikalt mot en vitmålad hylla eller köksinredning, mått mäts, inredning i hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp, belysning, ventileringskanaler, köksutrustning, fläkt, svart städutrustning, dörr, kompakt och funktionellt inomhusområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av vertikal avstånd med linjal inne i rum, möbler delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.