D Daniel 109 skrev:
Kostnaden för att TS inte förstår systemet han köpt? Det ligger knappast på säljaren.
Jag förstår mycket väl vilket system jag har köpt. Min fråga grundar ju sig i att säljaren har ställt ner alla termostater till noll, åkt från huset och inte kontrollerat något inför tillträde.
Detta har i sin tur medfört problemmeddelanden vilka jag försöker lösa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Kostnaden för att TS inte förstår systemet han köpt? Det ligger knappast på säljaren.
Han får ett larm, det skall man inte få även om man inte förstår sig på pumpen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jag förstår mycket väl vilket system jag har köpt. Min fråga grundar ju sig i att säljaren har ställt ner alla termostater till noll, åkt från huset och inte kontrollerat något inför tillträde.
Detta har i sin tur medfört problemmeddelanden vilka jag försöker lösa.
Du skall inte få felmeddelanden oavsett. Jag har kallställt mitt hus vid ett par tillfällen. Pumpen gick för fullt några dygn utan ett enda fellarm.
 
  • Gilla
ingenjören101 och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Ja, jag har justerat ner nu. Cirkulationspumpen står redan på läge 3, så går inte att öka flödet mer. Justerat termostater i rum där det blev för varmt.
Hur fördelas flödet mellan våningarna? Även om pumpen är på steg 3 kanske det sitter en injusteringsventil nånstans som stryper.
Med 65 grader ut och uppskruvade termostater ska elementen vara brännvarma!
Men det saknas info här.
Hur fördelas vattnet mellan våningaena? Är det ettrörs eller tvårörssystem? Vad är det egentligen för temperaturer på framöedning och retur på olika ställen osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och fabrikat och modell på värmepump!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är det golvvärme eller raddar på nedervåningen? (o övervåningen?)
Om det är golvvärme nere kanske finns en shunt med egen cirkpump?
 
Radiatorer, IVT Greenline HT+ C7 från 2004, ny kompressor från 2019.

Sänkt kurvan på värmepumpen från 5.0 till 4.5 men framledning är ändå runt 59 grader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är en rejält hög stigartemp du har, du borde inte ens kunna röra vid elementen.

Men nu kan du det, och någonstans måste värmen ta vägen..

Det är dock inte säkert att du kan lita på siffrorna du ser. Vem vet om givarna fungerar som de ska efter tjugo år, eller om de är rätt installerade..?
 
V Vardagsrum skrev:
Det är en rejält hög stigartemp du har, du borde inte ens kunna röra vid elementen.

Men nu kan du det, och någonstans måste värmen ta vägen..

Det är dock inte säkert att du kan lita på siffrorna du ser. Vem vet om givarna fungerar som de ska efter tjugo år, eller om de är rätt installerade..?
Ja det känns brutalt högt, och elementen är väldigt varma, mer en nödvändigt vad jag känner.

Men nu har det gått några timmar sedan jag sänkte värmekurvan men framledningstemperaturen sjunker ändå inte.
 
Det tar ju lång tid innan förändringar man gör med värmesystem märks/får avsedd effekt.

Kan det inte bara vara så att ”huset” fortfarande är för kallt, även om du sänkt kurva?

Om/när pumpen känner av att det saknas x antal grader till bör-värdet, så kanske den bara vräker på helt enkelt.

Det finns ju ofta inställningar för högsta framledningstemperatur man kan labba med också om man tycker att det är onödigt högt av ngn anledning.

Samt hastigheten på cirkulationspumpen. Ju lägre flöde, ju mer värme ”hinner avges” från radiatorn innan vattnet är utbytt så att säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det tar ju lång tid innan förändringar man gör med värmesystem märks/får avsedd effekt.

Kan det inte bara vara så att ”huset” fortfarande är för kallt, även om du sänkt kurva?

Om/när pumpen känner av att det saknas x antal grader till bör-värdet, så kanske den bara vräker på helt enkelt.

Det finns ju ofta inställningar för högsta framledningstemperatur man kan labba med också om man tycker att det är onödigt högt av ngn anledning.

Samt hastigheten på cirkulationspumpen. Ju lägre flöde, ju mer värme ”hinner avges” från radiatorn innan vattnet är utbytt så att säga.
Jo så är det ju.
Nu har vi ändå fått upp tempen till 20-21 grader så det är okej.

Känns som lite begränsade menyer i C7an.

Cirkulationspumpen/värmebärarpumpen står på läge 3 dvs högsta varvtal.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jag tror du får läsa om min fråga igen.

Jag undrade över ev. skador som kan ha skett när det stått så kallt som det gjorde.
Samt att värmepumpen nu jobbar ihjäl sig och larmar nästintill hela tiden.

Men förmodligen har jag inget att oroa mig över förutom att få ordning på värmepumpen.
På ena avstängningen mellan inne och utedel(om du har vatten rör mellan) så kan man skruva av ett lock när kranen är stängd och skölja rent ett filter(sil), värmepumpen ska givetvis vara avstängd när du gör detta.
 
K Kent Henell skrev:
Alltså det är ett evigt djävla gnällande om att det är för varmt eller för kallt?
Har inte huset stått kallställt så är det väl inget att jama över? Inget går sönder så länge det inte är minusgrader i huset! Ok?
Varenda djävel i det här forumet försöker bara hitta anledningar till att kunna gnälla till sig extra pengar!?
Fan! Kolla upp sånt innan, det finns väl ingen som vill stå och betala för nästa snåldjävel helt i onödan?
Hej Kent, vilken tråkig ton du har.
Jag försöker inte gnälla till mig några extra pengar, jag är totalt ointresserad av någon ekonomisk ersättning.

Jag är intresserad av att få mitt problem löst och gå vidare i livet, vilket är en felmeddelande värmepump som antagligen har stått och varnat en längre stund utan att säljare har brytt sig om det.

Om du tar dig någon extra minut ibland och läser trådstarten så kan du nästa någon ge ett svar som är till nytta.

Trevlig kväll på’re!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
På ena avstängningen mellan inne och utedel(om du har vatten rör mellan) så kan man skruva av ett lock när kranen är stängd och skölja rent ett filter(sil), värmepumpen ska givetvis vara avstängd när du gör detta.
Precis, den har jag lokaliserat och skall kolla imorgon hur filtret ser ut.

Skall ju dock finnas ett filter för brine vätskan också, som jag inte hittar.

Sista alternativet är väl isåfall igensatta flex-slangar, men det vill jag nog att en pumptekniker kollar på :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Precis, den har jag lokaliserat och skall kolla imorgon hur filtret ser ut.

Skall ju dock finnas ett filter för brine vätskan också, som jag inte hittar.

Sista alternativet är väl isåfall igensatta flex-slangar, men det vill jag nog att en pumptekniker kollar på :)
På min så är det filtret mellan inne och utedel som slammar igen, vi ska sätta dit en pryl som jag inte minns vad den heter men det är röris som har föreslagit detta för att slippa rensa filtret ca 2ggr/år.
På min så ser filtret ut ungefär som en fingerborg och det sitter en invändig låsring som man lossar för att kunna få ut filtret
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.