R
A Auson skrev:
Jag skarvar på ditt inlägg Kilrain, 5 personer 5 koppar per dag 5 gram per kopp blir 125 gram per dag. @ exempel 125kr kilot blir det 15.6 kronor dagen , med toarulle för 2.5 kronor blir det 18kronor tio öre.
På 26 veckor 5 dagar per vecka 2340 kronor.

En droppe i havet skulle jag tro
Det blir lite dyrare än så då byggare i regel har 2-3 raster om dagen…
Annars bra räknat😉
 
Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det blir en skillnad om det är arbetsgivaren som bjuder på kaffe. Här har kunden anlitat företaget, kunden ska inte stå för kaffet det får hantverkarens arbetsgivare stå för I så fall. Sen finns det ju hantverkare som driver egen firma. Enligt mig, att bjuda på kaffe och kaka ibland är en uppskattning, att hela tiden bjuda på kaffe, kaka, smörgås, mat, det tas för givet och uppskattas inte utan det utnyttjas. Som sagt, jag har provat båda.
Det pratas mellan hantverkare och du kan vara säker på att får en kund "dåligt rykte" så är det till nackdel för kunden. Är pensionerad nu efter ett arbetsliv som hantverkare. Först Smed/svetsare sedan plåtslagare och de sista 25åren som elektriker Arbetsledande elektriker så kan jag bara säga att ett rykte om en besvärlig dumsnål kund sprider sig fort. De som du pratar om som utnyttjar är allsköns "märkliga" hantverkare som kommer utomlands ifrån. Dessa har inte samma "moral" som folk som arbetat inom Svensk byggbranch i åratal.
 
A Andersrune skrev:
Det låter verkligen som en principsak som man tar upp med företaget om det inte är avtalat, sen låter det spännande med tillbyggnaden som kräver 5 hantverkare på heltid i ett halvår känns som att totalkostnaden kommer att bli lite dyrare än toalettpapperet. Är det ett svenskt företag?
Sannolikt polacker. Då brukar det förväntas att man står för en hel del eftersom dom inte har det så fett. Så har vi gjort, och det märks på deras humör att det uppskattas.
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
D droopy skrev:
Det pratas mellan hantverkare och du kan vara säker på att får en kund "dåligt rykte" så är det till nackdel för kunden. Är pensionerad nu efter ett arbetsliv som hantverkare. Först Smed/svetsare sedan plåtslagare och de sista 25åren som elektriker Arbetsledande elektriker så kan jag bara säga att ett rykte om en besvärlig dumsnål kund sprider sig fort. De som du pratar om som utnyttjar är allsköns "märkliga" hantverkare som kommer utomlands ifrån. Dessa har inte samma "moral" som folk som arbetat inom Svensk byggbranch i åratal.

Är man dumsnål om man inte bjuder hantverkare på fika...


Har väldigt svårt med att det förväntas att man ska smöra för hantverkare på olika sätt för att man blivit så lyckligt lottad i livet att man får betala en hantverkare att komma hem till en.

Samma när det gäller priser på jobb , finnns säkert hundratals trådar hör med frågor där hantverkare vill höja priser i efterhand bla pga priset på matral gått upp i pris


Aldrig sett en tråd där motsatsen skett
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det blir lite dyrare än så då byggare i regel har 2-3 raster om dagen…
Annars bra räknat😉
Tack rejäl! Inser jag tänkte på muggar men räknade i koppar. En mugg är 2.5 dl och en kopp i bryggaren 1.25dl.
Det vart ju ca100% fel🤣
Så man får dubblera
5 pers 5 muggar eller (10 koppar i bryggaren) dvs 250gram kaffe per dag.

31.75kr kaffe och 2.5 kronor toapapper.

33.75 per dag.

5 dagar 26 veckor : 4412.50

Kanske 2 droppar i havet då?

Tror ändå det ger mer än det kostar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Auson skrev:
Jag skarvar på ditt inlägg Kilrain, 5 personer 5 koppar per dag 5 gram per kopp blir 125 gram per dag. @ exempel 125kr kilot blir det 15.6 kronor dagen , med toarulle för 2.5 kronor blir det 18kronor tio öre.
På 26 veckor 5 dagar per vecka 2340 kronor.

En droppe i havet skulle jag tro
Det går inte att bjuda på kaffe gjort på 5g per kopp.

Men även om slutsumman blir nån tusenlapp högre än vad @Auson räknat på är det en droppe i havet på ett bygge.
 
R
A Auson skrev:
Tack rejäl! Inser jag tänkte på muggar men räknade i koppar. En mugg är 2.5 dl och en kopp i bryggaren 1.25dl.
Det vart ju ca100% fel🤣
Så man får dubblera
5 pers 5 muggar eller (10 koppar i bryggaren) dvs 250gram kaffe per dag.

31.75kr kaffe och 2.5 kronor toapapper.

33.75 per dag.

5 dagar 26 veckor : 4412.50

Kanske 2 droppar i havet då?

Tror ändå det ger mer än det kostar.
Det tro jag med😉
 
F fribygg skrev:
Det går inte att bjuda på kaffe gjort på 5g per kopp.

Men även om slutsumman blir nån tusenlapp högre än vad @Auson räknat på är det en droppe i havet på ett bygge.
Hmm jag brukar räkna på ca 5g per kopp nymalt som jag väger. Funkar bra i min moccamaster. Använder iofs oftast lite mörkare rost. Och bönorna kostar 180kg kilot. Så då skulle det kostat 6200kr .

Tre droppar i havet?
 
Redigerat:
Beroende på vad ni har kommit överens om med entreprenören eller entreprenörerna så kan olika saker gälla.
Du som byggherre har ett arbetsmiljöansvar vilket innefattar att följa lagar beträffande personalutrymmen osv men det kan även vara så att ni avtalat om att en huvudentreprenör ska ansvara för detta.

Det framgår inte vad jag kan se hur upplägget mellan er ser ut.
Här finns lite mer info från arbetsmiljöverket i frågan.
https://www.av.se/produktion-indust...-anlaggningsarbete/byggherren/#privatpersoner
 
  • Gilla
FolkeF och 1 till
  • Laddar…
R
L lars80 skrev:
Beroende på vad ni har kommit överens om med entreprenören eller entreprenörerna så kan olika saker gälla.
Du som byggherre har ett arbetsmiljöansvar vilket innefattar att följa lagar beträffande personalutrymmen osv men det kan även vara så att ni avtalat om att en huvudentreprenör ska ansvara för detta.

Det framgår inte vad jag kan se hur upplägget mellan er ser ut.
Här finns lite mer info från arbetsmiljöverket i frågan.
[länk]
Dock nästan ingen småhusbeställare som har en aning om….
 
Jag tycker inte heller det är nån fråga att "bjuda" på toapapper när man betalar för ett stort jobb.

Men efter att ha läst tråden är man ju fundersam över varför just byggare måste uppvaktas med olika gåvor som kaffe och mackor för att inte känna sig kränkta och göra ett dåligt jobb.

Det verkar inte gälla några andra yrken? Eller tänker ni som säger så samma sak om jurister, poliser och sjuksköterskor också?

Gör inte hantverkare till barn. De flesta är måna om att göra ett bra jobb för att de vill göra ett bra jobb. Inte för att de får mackor.
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Jag jobbade som målare för en massa år sedan. Aldrig någonsin bad jag eller någon annan sin kund om kaffe etc. Var o en tog med sitt käk och dryck.
Förstår din reaktion när du fick frågan om kaffe.
Däremot uppskattade man om det någon gång bjöds på fika😄.
Toapapperfrågan har jag inget att säga om. Håller med de som säger att det blir dyrare för dig med bod.
 
  • Gilla
Freimeister och 3 till
  • Laddar…
Jag brukar alltid se till att hantverkaren får kaffe/bulle eller läsk - för att det är en trevlig gest.
Det som stör mig är dock när hantverkare börjar gorma om att "Det SKA kunden ("byggherren - men det är ju de facto kunden) stå för..

Ska man börja gorma om rättigheter - ja, med tanke på att gubben sitter å skiter med 300kr i timmen på din toa så är det isåfall inte mer än rätt att du tar ut motsvarande marknadspris, dvs -
Toabesök: 300kr per påbörjad timme (ingen annan kan ju nyttja toaletten under tiden hantisen sitter där).
elektrikern får såklart betala 150kr för en hel toarulle även om han bara använder en meter.
osv..
fast så kan man ju såklart inte göra - det vore oetiskt..
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 3 till
  • Laddar…
Jag är elektrikern vid byggen och jag förväntar mig inte att det finns kaffe eller ens mikro men uppskattar om det finns. Toapapper har en smart hantverkare i bilen vid behov.
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag är inte snål - men jag funderar på vem som bör bekosta tex kaffe, toapapper när vårt hem nu är rn arbetsplats vid en större tillbyggnad som förväntas pågå i ett halvår.

Det är fem byggare som ska jobba heltid så redan nu noterar jag att det går åt 1 toarulle per dag tex.

Är det jag som byggherre som ska betala? Eller byggledaren för byggfirma?

Blev lite snopen imorse när en av byggarna undrar om jag kunde göra kaffe….!😆
Det ska ingå i deras debitering, trist om de skiter sönder din toa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.