Nissens
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Försöker fokusera på felmeddelandet, termostater uppvridna. På ovanvåningen blir det väldigt varmt men desto kallare där nere.

Fortsätter larma för ”högt värmebärardelta”.
Har framför till säljaren att denne får stå för ev kostnad om tekniker behöver komma ut men personen i fråga anser inte att det är hennes ansvar.

Försöker förklara att hen ansvarar för huset fram tills att nycklarna är överlämnade.

Vet att det inte finns något sätt att garantera att säljaren kommer stå för kostnaden, för det är ju jag som får ta fakturan i första hand.
Dra av kostnaden på priset.
 
A
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej,
Fick tillträde till mitt hus idag och det första jag möts av är ett iskallt golv och kalla rum.

Ägaren flyttade ut för ca 2-3v sedan så har ju stått kallt ett tag. Påtalade direkt för säljaren att det var helt iskallt och hennes respons var att städarna måste vridit ner termostaterna till det lägsta.

Finns det några skador jag ev. bör vara orolig för? Vatten verkade spola som det skulle och varmvatten kom ur kranen.

Hade dock felmeddelande på värmepumpen med ”högt värmebärardelta” vilket jag kopplar till att flödet har varit för lågt, inte så konstigt iom noll flöde i kretsen.

Något jag bör kolla upp?
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Värmebäraren gissar jag att är radiatorvattnet. Det blir högt delta om huset är kallt. Jag har stundtals väldigt högt delta.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jag tror du får läsa om min fråga igen.

Jag undrade över ev. skador som kan ha skett när det stått så kallt som det gjorde.
Samt att värmepumpen nu jobbar ihjäl sig och larmar nästintill hela tiden.

Men förmodligen har jag inget att oroa mig över förutom att få ordning på värmepumpen.
Fullt öppna termostater skall du ha
Om du då får larm så är framledningstempen gör hög vilket kan beto på värmekurvan
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
electroluxaren skrev:
Fullt öppna termostater skall du ha
Om du då får larm så är framledningstempen gör hög vilket kan beto på värmekurvan
Kan ju vara läge att fabriksåterställa alla värden. Något larm skall inte gå om allt är ok.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
A
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Försöker fokusera på felmeddelandet, termostater uppvridna. På ovanvåningen blir det väldigt varmt men desto kallare där nere.

Fortsätter larma för ”högt värmebärardelta”.
Har framför till säljaren att denne får stå för ev kostnad om tekniker behöver komma ut men personen i fråga anser inte att det är hennes ansvar.

Försöker förklara att hen ansvarar för huset fram tills att nycklarna är överlämnade.

Vet att det inte finns något sätt att garantera att säljaren kommer stå för kostnaden, för det är ju jag som får ta fakturan i första hand.
Kanske skall öka cirkulationspumpen och se till att det är cirkulatin i alla elementen
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Fullt öppna termostater skall du ha
Om du då får larm så är framledningstempen gör hög vilket kan beto på värmekurvan
Yes har öppnat alla termostater fullt.

Framledning typ 65 grader nu, sjukt högt.

Men märker att radiatorerna på övervåningen är mycket varmare än nedervåningen. Även om man känner på till/retur på rören så är returrören på nedervåning kalla medans returrör på ovanvåningen nästan är samma temp som till
 
A
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Yes har öppnat alla termostater fullt.

Framledning typ 65 grader nu, sjukt högt.

Men märker att radiatorerna på övervåningen är mycket varmare än nedervåningen. Även om man känner på till/retur på rören så är returrören på nedervåning kalla medans returrör på ovanvåningen nästan är samma temp som till
65 är inte bra
Gå in i menyerna och kolla tempen och tillskottet
5 c skillnad mellan in o ut på radiatorn är lämpligt vid fullast
 
electroluxaren skrev:
65 är inte bra
Gå in i menyerna och kolla tempen och tillskottet
5 c skillnad mellan in o ut på radiatorn är lämpligt vid fullast
Jag vet, problemet är ju att jag inte får upp returtempen nånting.

ställer jag ner värme ut så kommer ju deltat att minska om returen är den samma.

Skall prova det, bara att när den varnar för högt delta så står det som åtgärd att antingen höja värmepumpen eller kolla silen.
 
Nissens
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jag vet, problemet är ju att jag inte får upp returtempen nånting.

ställer jag ner värme ut så kommer ju deltat att minska om returen är den samma.

Skall prova det, bara att när den varnar för högt delta så står det som åtgärd att antingen höja värmepumpen eller kolla silen.
Ta dit en servicekille och låt säljaren stå för kostnaden…
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ta dit en servicekille och låt säljaren stå för kostnaden…
Jo men säljaren verkar inte bry sig över huvudtaget, responsen är bara ”vad konstig jag har inte märkt nåt”
Kommer ju aldrig få denna person att betala.
 
Claes Sörmland
Att huset har varit svalare är inget problem, bara att slå på värmen igen. Ingen hetsa upp sig över eller oroa sig över. Det vore en annan sak om det hade frusit igenom.

Det tar några dagar att värma upp huset igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ta dit en servicekille och låt säljaren stå för kostnaden…
Kostnaden för att TS inte förstår systemet han köpt? Det ligger knappast på säljaren.
 
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jag vet, problemet är ju att jag inte får upp returtempen nånting.

ställer jag ner värme ut så kommer ju deltat att minska om returen är den samma.

Skall prova det, bara att när den varnar för högt delta så står det som åtgärd att antingen höja värmepumpen eller kolla silen.
Det tar lång tid att värma upp ett hus och innan dess för du kallt på retursidan.
65 grader är klart över vad som är max med värmepump, säljaren kan inte ha haft korrekta inställningar från början.
Så, ställ ner maxtemp på pumpen, öka flödet (cirkulationpumpen) och dra ner på termostaterna i de rum där det blir för varmt) så kommer det att lösa sig med tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det tar lång tid att värma upp ett hus och innan dess för du kallt på retursidan.
65 grader är klart över vad som är max med värmepump, säljaren kan inte ha haft korrekta inställningar från början.
Så, ställ ner maxtemp på pumpen, öka flödet (cirkulationpumpen) och dra ner på termostaterna i de rum där det blir för varmt) så kommer det att lösa sig med tiden.
Ja, jag har justerat ner nu. Cirkulationspumpen står redan på läge 3, så går inte att öka flödet mer. Justerat termostater i rum där det blev för varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.