R
I Installation skrev:
Normalt sett brukar det vara så att byggherre bekostar omklädningsrum med dusch och toa samt möjlighet till uppvärmnning av mat. Oavsett om detta är i en byggbod eller i ett tillgängligt utrymme.
Förbrukningsartiklar typ toapapper, städning osv bekostas av byggherren.
Kaffe, kaffefilter, kaffebryggare osv ingår i timpenning i normalfallet.

Är det ett fastprisjobb ingår allt ovanför i priset om inte annat angivits i anbud och i förlängningen i kontraktet.
Det kallas AK eller GK (arbetsplatskostander eller gemensamma kostnader)
På löpande räkning så brukar förutsättningarna stå tydligt i anbud. Sen beror det på hur en gör sin förfrågan. Man får svar som man frågar. Däremot bör ju en entreprenör vara tydlig med vad denne förväntar sig att kunden står för. Dels för att slippa diskussion om merkostander men också för att vara tydlig med vilka förutsättningar de går in i affären med.
Men där funkar alla olika och ser lite olika på hur transparens fungerar.
Har efterfrågat avtalet ifrån TS och hade detta besvarats så hade vi alla sluppit o spekulera…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Ja jag tvivlar inte på dina upplevelser. Men om du och jag är med om en händelse och berättar om det efteråt så kan det lätt uppfattas olika beroende på hur man formulerar sig eller hur..😂
Tycker det framgår tydligt vad vi och bekanta har för uppfattning och erfarenheter. Det är heller inte något enskilt tillfälle och det är heller inte med samma hantverkare. Ingen av oss är heller några griniga, småaktiga, snåla och negativt tänkande personer.
 
R Rejäl skrev:
Har efterfrågat avtalet ifrån TS och hade detta besvarats så hade vi alla sluppit o spekulera…
Redogjorde endast för hur det brukar se ut så får TS läsa sitt eget avtal och entreprenörens anbud. TS kan av någon anledning inte vilja delge oss hur kontraktet ser ut.
 
D droopy skrev:
Kaffe styrs via avtal/kollektivavtal inom de flesta yrken. Så kaffe får man komma överens om med arbetarna.
Toapapper tvål och liknande ligger under arbetsmiljölagen liksom viss skyddsutrustming och det är arbetsgivarens skyldigheter. Så allt beror på hur man handlat upp tjänsten är man arbetsgivare så följer det med en HEL del ansvar på köpet. Ta även en funderare på vad som händer vid en ev. olycka. Är du arbetsgivare och tagit il folk utan avtal så kan det bli väldigt dyrt om det inte reglerats i en upphandling.

Eftersom dessa "småsaker" med toa och fika kommer upp så verkar det vara väldigt oklart med vem som ansvarar för vad. Du bör nog gå igenom allt med de "firmor" du tagit in på arbetsplatsen.
Det är nog väldigt få privatpersoner som anställer hantverkare. Man köper byggtjänster av företag eller enskilda hantverkare som har f-skattsedel. Då är det företaget som är arbetsgivaren (i enskild firma är man sin egen ”arbetsgivare”) och får stå för alla kollektivavtal, försäkringar, skyddsutrustning och fikarum. Om dom vill att kunden ska stå för fika eller något annat än betalning enligt offert får dom avtala om det med kunden.

Personligen skulle jag som kund se till att det finns toapapper och ställa fram en kaffebryggare om ”gubbarna” verkar bli griniga utan kaffe, för dom jobbar ju snabbare om dom slipper dra iväg en timme varje gång dom behöver gå på muggen eller vill dricka kaffe. Kortare tid än en timme är dom ju aldrig borta när dom drar iväg på fika. Om dom hellre drar iväg får dom göra det, men om dom muttrar om brist på kaffe kan dom få brygga själva.
 
  • Gilla
MrsForest och 1 till
  • Laddar…
R
I Installation skrev:
Redogjorde endast för hur det brukar se ut så får TS läsa sitt eget avtal och entreprenörens anbud. TS kan av någon anledning inte vilja delge oss hur kontraktet ser ut.
Det kan vara så att TS har ett avtal som reglerar detta men letar efter kryphål för att slippa. Eller så kan det vara så att dom inget utförligt avtal har. Vem vet inte jag o du i alla fall😉
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
ATL (Arbetstidslag) (1982:673)
17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

arbetsmiljölagen (3 kap. 7 e §) reglerar vem som har ansvaret för arbetsmiljön. Kortfattat är det Byggherren, har du en en firma som samordnar och sköter arbetet (dvs de tar in elektriker, VVS mm) så kallad generalentreprenad är det den firmans ansvar. Sköter du istället själv samordning och har anlitat mer än en firma för samma plats samtidigt är det ditt ansvar om inget annat avtalats.

Vad som kan förväntas finnas för en snickare på plats dikteras främst av kollektivavtal. Har företaget tex kollektivavtal med Byggnads har de rätt till byggbodar. (Finns säkert regler för hur stort bygget ska vara innan det behövs) https://www.byggnadsarbetaren.se/efter-bodupproret-det-har-har-du-ratt-till/ detta är dock upp till arbetsgivaren att tillse så vart gränsdragningen går är jag inte alls på det klara med.

Denna folder kan nog vara bra läsning
https://www.av.se/globalassets/file...oansvaret-vid-villabyggen-broschyr-adi617.pdf
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja, företaget SKA ha löst det innan arbetet påbörjas. Det är helt inom företaget. Konsument har inget ansvar här.
Konsumenten kan välja att upplåta en bef toa och slippa betala för en annan lösning. Kunden får betala på ett eller annat sätt
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nåja, företaget SKA ha löst det innan arbetet påbörjas. Det är helt inom företaget. Konsument har inget ansvar här.
Är inte konsumenten byggherre?
 
När jag har haft hantverkare så har de haft med sig egen matsäck inkl. kaffe. Jag gjorde i ordning så att de kunde sitta i köket men de pausade hellre i bilen. Jag tänker att hantverkare borde vara vana att hantera byggen där det varken finns användbara kök eller toaletter. Hur gör de då?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Tror ni att Peab betalar kaffe för sina tusentals snickare i landet?
Finns det någon pappersvändare i hela Sverige som skulle ta med eget kaffe till kontoret? Eller förväntas det att finnas?
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
R
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
När jag har haft hantverkare så har de haft med sig egen matsäck inkl. kaffe. Jag gjorde i ordning så att de kunde sitta i köket men de pausade hellre i bilen. Jag tänker att hantverkare borde vara vana att hantera byggen där det varken finns användbara kök eller toaletter. Hur gör de då?
Då finns det arbetsbodar med toa alternativt arbetsbod+toa.
Matsäck används i de flesta fall oavsett om man sitter i bilen, inne hos kunden eller har en byggbod. Att dom verkar vilja sitta i bilen kan indikera på service hantverkare alltså mindre jobb.
 
Kickman Kickman skrev:
För mig är det självklart att se till att byggarna har det bra när de jobbar hemma hos mig. Har nyligen gjort en större ombyggnation här hemma och vårt kök var deras rastrum. Jag ställde varje dag fram hembakat fikabröd innan jag åkte hemifrån på morgonen. Jag är så tacksam för det jobb som utförts och alla bra tips och råd vi fått på vägen. Har inte ens tänkt på att det säkert gick åt mer toapapper.
Ja, det var ju väldigt generöst och säkert väldigt uppskattat. Men hur hade du gjort om bygget gällt din sommarstuga? Hade du åkt dit för att vara på plats med kaffeservice? Jag menar hantverkare måste väl kunna göra sitt jobb oavsett om husägaren är på plats eller inte! Allt annat är bonus.
 
  • Gilla
TorbjornP
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Är inte konsumenten byggherre?
Vill ni förstå eller inte??? Som anställd har man rätt till toabesök.. vill inte kunden/byggherren låna ut toa så måste chefen ordna toa.. då debiteras ju kunden för detta..
 
  • Gilla
jontemålare
  • Laddar…
R
P Plåtis22 skrev:
Vill ni förstå eller inte??? Som anställd har man rätt till toabesök.. vill inte kunden/byggherren låna ut toa så måste chefen ordna toa.. då debiteras ju kunden för detta..
Om kunden är byggherre så är det enligt lag han som har arbetsmiljöansvaret på arbetsplatsen…
 
  • Gilla
jontemålare
  • Laddar…
M Mia Holmgren skrev:
Jag har tänkt att bjuda dom på en massa gott, fika, bubbel - you name it!

Det här handlar om dagliga utgifter under ett halvår - då man kanske inte är sugen att bekosta toapapper och kaffe dagligen- om man inte enligt praxis ska behöva bekosta.

det är nog inte en moralisk fråga utan mer vad som är min skyldighet som byggherr
Kilrain Kilrain skrev:
Toapapper kan du köpa för runt 2,5 kr/rulle. En rulle per arbetsdag under ett halvår innebär en totalkostnad på ca 350 kr. Mindre än en timmes arbetskostnad. Värt att bråka om?

Orkar inte kolla upp kaffe, men om det blir för dyrt kan du ju bara säga att det är slut eller att ni har slutat med kaffe eller nåt.
Jag skarvar på ditt inlägg Kilrain, 5 personer 5 koppar per dag 5 gram per kopp blir 125 gram per dag. @ exempel 125kr kilot blir det 15.6 kronor dagen , med toarulle för 2.5 kronor blir det 18kronor tio öre.
På 26 veckor 5 dagar per vecka 2340 kronor.

En droppe i havet skulle jag tro
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.