A Alexn72 skrev:
Ska huset behålla inom familjen eller ska det säljas?
Det är lite oklart tills det faktiskt blir aktuellt. Men det finns på kartan.
 
H henche skrev:
Samma företag har knackat på hos oss och våra grannar nyligen (de gjorde jobb i området). Vi tackade nej till deras gratis besiktning, våra kompisar lät dem göra en besiktning. Resultatet av besiktningen var självklart att kallvinden var tvungen att saneras och tilläggsisoleras, ungefär samma resultat som för din pappa.

Den slutsatsen hade jag kunnat ge utan att inspektera vinden... men jag tror inte de gör något åt den gamla ångbromsen (i våra bekantas fall är det ångbroms) utan det ska bara tilläggsisoleras direkt på den gamla isoleringen (minerallull sedan tidigare och sedan ville de köra på lösull).

Företaget kanske är vettigt, men "gratis besiktning" som direkt leder till mögelsaneringar och tilläggsisolering utan att göra något med en gammal ångbroms från 60-talet gör mig skeptisk. Jag är iofs skeptisk till alla som knackar på dörren och vill sälja något som enligt dem måste göras omgående.
Håller verkligen med, det ringer liksom i alla varningsklockor med den approachen.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
B
Det är bättre han tar in en trädgårdsmästare som röjer upp all sly på tomten.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
B BTR skrev:
Det är bättre han tar in en trädgårdsmästare som röjer upp all sly på tomten.
Tack för din värdefulla åsikt.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Han har dock en tanke om att huset ska gå i arv till någon av barnen, och är liksom stressad över att det inte ska vara i bra skick, men vi försöker förklara att oavsett vem som tar över kommer renoveringsbehovet vara så stort att alla insatser nu känns väldigt osäkra.
Jag tänker att det kan vara en poäng att mer effektivt gå på tanken om att göra det man ska ge bort bra och känslan att vara ansvarsfull mot nya ägare. Säg väldigt rakt och bestämt att den som är påtänkt att ta över VILL göra de renoveringar som ska göras själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
vi hade besök av dom under 2020.
grabben som var hit avrådde från att isolera ytterligare , villa från 64.

svärföräldrarna som har 10 år yngre kåk rekommderades att tilläggsisolera.

om det är för att vi besikta kåken året innan vid köpet och hade koll, eller om dom bara pratade om kull gamlingarna låter jag vara osagt
 
  • Gilla
Keoo och 1 till
  • Laddar…
Tittar man på bilderna så ser jag inte solklart att det skall tillföra massor att tilläggsisolera för jag antar det är 1.5plan. finns väl stora delar av taket där som inte är lika lätt att isolera. Jag ställer mig på den sidan som säger en ny eller en till luftvärmepump. Ingen åsikt kring kringresande säljare utan att ha fakta på bordet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det kan vara mycket värme som går upp genom taket.
Normalt märker man ju inte detta eftersom man "fyller" på med mer värme om det behövs.
En enkel fråga, har ni bastuvärme i rummen på sommaren?
Ja då är isoleringen bristfällig eftersom solvärmen då går ner genom taket.

jag har tilläggsisolerat 2 hus jag bott/bor i och det har varit effektivt varje gång.
Generellt så medför en grads föränding ca: 5% energibesparing.
Min senaste (Nov 2022) isolering av 96 KVM tjocklek 300 mm,
montering av 28 vindavledare vilka kan behövas för att säkerställa ventilationen på vinden.
Kostnad 24510 efter ROT.
ISAB i Bankeryd (Oskarshamn) gjorde jobbet hos mig, rekommenderas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Min 90-åriga pappa bor i en 1,5-plans trävilla från 1972 med asbesttakpannor. Taket eller vinden är aldrig renoverade, ej heller fönster. Ventilationen är självdrag med stora gavelventiler, nockventilation och luftspaltskivor. Känns varken dragit eller för tätt. Platta på mark, högt beläget.

Värmen kommer från en kombo av direktel (gamla element), en äldre luft-luft värmepump och en kakelugn som nyttjas en del vintertid. Elförbrukningen är naturligtvis enorm.

Nu har han fått besök av Isolerab, ett Borlängeföretag som erbjuder lösningar för tilläggsisolering, vad jag förstår med lösull av cellulosa. De har vid en egen besiktning beskrivit att det är ”kraftigt” med svart- och vitmögel på vinden, men har inga synpunkter på yttertaket, enl protokollet. Det nuvarande isolersystemet är gullfibermattor, tror 10-20 cm. Ångspärr ska finnas, i normalt skick, av plast.

Företaget har lämnat en offert
för att ”mögelbehandla hela vinden”, lägga landgång gavel till gavel och ”anpassa vindsventil” samt lägga 30 cm tjockt lager isolering och sarg runt lucka. Priset ca 33k efter ROT, fast pris. Ska ta två dagar.

Min pappa har pga en minnessvikt en tendens att tacka ja till alla möjliga konstiga erbjudanden, och blir ibland lurad. Han är orolig för husets skick och vill tydligen lägga pengar på förbättringar till nästa generation, även om han inte själv får åter investeringen. Han besväras inte av något annat än elräkningen.

Jag är väldigt angelägen om att få höra om detta verkar vara en bra idé, ffa om man riskerar ytterligare skador på huset genom att tilläggsisolera. I avtalet framgår att man inte tar ansvar för tryckförhållandena i huset. Riskerar han att stänga in fukt? Yttertaket bör sannolikt ändå renoveras av nästa ägare, är denna isolerinsats därför pengar i sjön?

Företaget tycks ha goda recensioner på REKO, men avtalet är inte särskilt detaljerat. Vad innebär liksom ”mögelbehandla”?

Hjärtligt tacksam för era perspektiv !
Många här som är emot isoleringsförslaget. Jag tycker det verkar billigt med inkluderad mögelsanering. Mögelsaneringen är förmodligen med bergssalt(sprutas på) som dessutom sitter kvar och hindrar framtida mögelangrepp. Taket och vinden ser ut som nytt efter behandlingen och luktar gott(trädoft).Är yttertaket helt invändigt så är detta enbart en investering som man får tillbaka minst dubbelt vid försäljning. Cellulosa reglerar dessutom fukten på ett sätt som gör att fukt inte lägger sig i yttertak. Mitt tips: lyssna inte på några självutnämnda experter här på sidan utan läs på om isoleringen/ metoden och prata med företaget själv om du tycker pappa är dement. Jag gjorde samma åtgärd på mitt hus efter mycket undersökningar och sålde huset för all time high i ett område med samma hustypen. Som köpare blir det en positiv överraskning att vinden är frisk och åtgärdad. 33000kr är en spottstyver i förhållande till värdeökningen på huset. Som sagt: prata med företaget.Är sponten kass renovera taket först!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Många här som är emot isoleringsförslaget. Jag tycker det verkar billigt med inkluderad mögelsanering. Mögelsaneringen är förmodligen med bergssalt(sprutas på) som dessutom sitter kvar och hindrar framtida mögelangrepp. Taket och vinden ser ut som nytt efter behandlingen och luktar gott(trädoft).Är yttertaket helt invändigt så är detta enbart en investering som man får tillbaka minst dubbelt vid försäljning. Cellulosa reglerar dessutom fukten på ett sätt som gör att fukt inte lägger sig i yttertak. Mitt tips: lyssna inte på några självutnämnda experter här på sidan utan läs på om isoleringen/ metoden och prata med företaget själv om du tycker pappa är dement. Jag gjorde samma åtgärd på mitt hus efter mycket undersökningar och sålde huset för all time high i ett område med samma hustypen. Som köpare blir det en positiv överraskning att vinden är frisk och åtgärdad. 33000kr är en spottstyver i förhållande till värdeökningen på huset. Som sagt: prata med företaget.Är sponten kass renovera taket först!
Hur pass stor värdeökning man kan räkna med beror väl på var huset ligger. I områden där normala äldre hus kostar 500 000 - 750 000 betalar det sig nog inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Varför möglar det?

Har någon kikat om det verkligen finns mögel där?

Om så är fallet:

Mögel uppstår om fukthalten överstiger ca 70%.

Blir det kallare på vinden, tex att man tilläggsisolerar eller ersätter eldad panna med värmepump, så ökar risken för mögel.

Ökar man ventilationen så vädras fukt ut - men också in. Så både för mycket och för lite är inte bra.

Moderna isolermaterial/fiber vill ha ångspärr/plast för att inte fukt skall komma inifrån det varma huset och kondensera i materialet.

Gamla spånisolerade tak (och väggar) vill INTE ha ångspärr, där har de naturlig fuktvandring. Speciellt viktigt om det är hus som kallställs ibland som sommarstugor.

Blanda ALDRIG spånisolering med gull- eller mineralfiber, då knackar farbror mögel på dörrren….

Om du vill tilläggsisolera spån så kan cellulosafiber fungera. Men aldrig med ångspärr.

Tilläggsisolerar du på insidan av en ångspärr så kan ”nollpunkten” där kallt möter varmt och kondens uppstår flyttas innanför ångspärren…då kommer farbror mögel på besök…

(Fundera lite på varför det endast är nya hus som blir sjuka hus, gamla hus och material utan ångspärr och med undertryck pga eldning är aldrig sjuka.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T TryBran skrev:
medmänsklighet och känslor lagda åt sidan; Förväntade livslängden för någon som passerat 90 med en demenssjukdom är kort. Ett hus som i övrigt får ses ”daterat” utifrån din beskrivning behöver troligen en större funktionsförbättring i enlighet med nästa ägares önskemål.
Sänk tempen i icke-flitigt använda rum, investera i en modern luft-luft hade varit mitt råd, på rak arm.
Jag delar inte uppfattningen att man ska installera i värmepump, n1 är alltid att isolera först, sedan kan man göra andra åtgärder som att byta värmesystem.
Sen är det förstås en prisfråga vad gäller isoleringen, dwt finns olika firmor därute som gör det för olika priser.
30 cm? Låter lite på ett 70-talshus som kanske bara har 15 cm i original (som mitt eget)
Mögelsanera?
Vad tusan gör de då?
 
  • Gilla
Keoo
  • Laddar…
E El oso skrev:
Jag delar inte uppfattningen att man ska installera i värmepump, n1 är alltid att isolera först, sedan kan man göra andra åtgärder som att byta värmesystem.
Sen är det förstås en prisfråga vad gäller isoleringen, dwt finns olika firmor därute som gör det för olika priser.
30 cm? Låter lite på ett 70-talshus som kanske bara har 15 cm i original (som mitt eget)
Mögelsanera?
Vad tusan gör de då?
I originalposten stod det om en gammal och omodern luft-luft. Jag har ingen luft-luft själv men har fått till mig att COP är mycket bättre på de moderna. Gubben får en förändring till det bättre utan stora ingrepp i huset.
Sen, som jag skrev, verkar det som om nästa ägare av huset sannolikt behöver göra en hel del för att få huset till ”modern standard”. Mitt förslag är att de då får göra ett helhetsgrepp om huset, isolering inkluderat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

TRJBerg
Några tankar:

1. Din pappa är 90 år, har minnesproblem och har "enorma elräkningar". Jag gissar att det är viktigt att han har det varmt och att han klarar elräkningarna ekonomiskt (vilket han kan eftersom du inte skriver annat).

2. Isolering av vind för ett sådant hus är normalt en mycket rimlig åtgärd för elräkningen (men normalt är en helhetsåtgärd för hela taket bättre då jag antar att det är orginal från 1972).
Men det finns risk för problem med byggnadsfirman, speciellt om det är de som tagit initiativet. Och det är inte alls bra om man är 90 med minnesproblem etc.

3. I en sådan här situation skulle jag i stället i första hand överväga utbyte av den gamla lvp:n till ny mycket kraftfullare eller till 2 nya lvp. Det senare kan vara bättre.
(Kolla på t ex Polarpumpens hemsida, de har ett ganska stort sortiment där och man kan jämföra olika kapaciteter och priser.)

4. Undersök vinden SJÄLV, ev med hjälp av oberoende fackman.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Hur pass stor värdeökning man kan räkna med beror väl på var huset ligger. I områden där normala äldre hus kostar 500 000 - 750 000 betalar det sig nog inte.
Att behålla kyla och mögel lönar sig bättre?
Läs på lite härinne på forumet om cellulosa isolering innan ni uttalar er.Den är perfekt i gamla hus med bristfällig ångspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.