Hej,
Fick tillträde till mitt hus idag och det första jag möts av är ett iskallt golv och kalla rum.

Ägaren flyttade ut för ca 2-3v sedan så har ju stått kallt ett tag. Påtalade direkt för säljaren att det var helt iskallt och hennes respons var att städarna måste vridit ner termostaterna till det lägsta.

Finns det några skador jag ev. bör vara orolig för? Vatten verkade spola som det skulle och varmvatten kom ur kranen.

Hade dock felmeddelande på värmepumpen med ”högt värmebärardelta” vilket jag kopplar till att flödet har varit för lågt, inte så konstigt iom noll flöde i kretsen.

Något jag bör kolla upp?
 
BirgitS
Hur kallt är iskallt?
Försäkringsbolagen brukar tala om att det är olämpligt med mindre än 15 graders rumstemperatur.

Med kallställt brukar man mena att man har tömt alla rör på vatten så att huset ska tåla att få samma temperatur som utomhus.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej,
Fick tillträde till mitt hus idag och det första jag möts av är ett iskallt golv och kalla rum.

Ägaren flyttade ut för ca 2-3v sedan så har ju stått kallt ett tag. Påtalade direkt för säljaren att det var helt iskallt och hennes respons var att städarna måste vridit ner termostaterna till det lägsta.

Finns det några skador jag ev. bör vara orolig för? Vatten verkade spola som det skulle och varmvatten kom ur kranen.

Hade dock felmeddelande på värmepumpen med ”högt värmebärardelta” vilket jag kopplar till att flödet har varit för lågt, inte så konstigt iom noll flöde i kretsen.

Något jag bör kolla upp?
Var i landet är det? Har det varit rejält med minusgrader? Om inte kan jag inte se att det hunnit bli några egentliga problem. Kan ju vara värt att kolla kyl och frys - de mår bäst av att stå på glänt efter att strömmen brutits (om den nu har det). Men prio 1 är ju att få fart på värmepumpen såklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är i Värmland, har väl varit runt nollan här ett tag med några minusgrader emellanåt.

Det var väl uppskattat cirka 10 grader i huset när vi klev in.
Men jag är nog bara orolig i onödan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej,
Fick tillträde till mitt hus idag och det första jag möts av är ett iskallt golv och kalla rum.

Ägaren flyttade ut för ca 2-3v sedan så har ju stått kallt ett tag. Påtalade direkt för säljaren att det var helt iskallt och hennes respons var att städarna måste vridit ner termostaterna till det lägsta.

Finns det några skador jag ev. bör vara orolig för? Vatten verkade spola som det skulle och varmvatten kom ur kranen.

Hade dock felmeddelande på värmepumpen med ”högt värmebärardelta” vilket jag kopplar till att flödet har varit för lågt, inte så konstigt iom noll flöde i kretsen.

Något jag bör kolla upp?
Om du inte har meddelat säljarna skriftligt se till att göra det så du har på fötterna om något skadats.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
B
Tror du på riktigt att du kan gnälla över att säljaren endast har 10 grader i huset när ingen bor där?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Chr3 och 14 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Tror du på riktigt att du kan gnälla över att säljaren endast har 10 grader i huset när ingen bor där?
Nej TS oroar sig för eventuella skador. Jag tror dock inte det är någon direkt risk för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Tror du på riktigt att du kan gnälla över att säljaren endast har 10 grader i huset när ingen bor där?
Jag tror du får läsa om min fråga igen.

Jag undrade över ev. skador som kan ha skett när det stått så kallt som det gjorde.
Samt att värmepumpen nu jobbar ihjäl sig och larmar nästintill hela tiden.

Men förmodligen har jag inget att oroa mig över förutom att få ordning på värmepumpen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Försäkringsbolagens rekommenderade 15grader är för att ha marginal för strömavbrott. 10 grader är inget problem om det inte finns fel i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Hej,
Fick tillträde till mitt hus idag och det första jag möts av är ett iskallt golv och kalla rum.

Ägaren flyttade ut för ca 2-3v sedan så har ju stått kallt ett tag. Påtalade direkt för säljaren att det var helt iskallt och hennes respons var att städarna måste vridit ner termostaterna till det lägsta.

Finns det några skador jag ev. bör vara orolig för? Vatten verkade spola som det skulle och varmvatten kom ur kranen.

Hade dock felmeddelande på värmepumpen med ”högt värmebärardelta” vilket jag kopplar till att flödet har varit för lågt, inte så konstigt iom noll flöde i kretsen.

Något jag bör kolla upp?
Du ska absolut Kontakta mäklaren.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Nissens
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Jag tror du får läsa om min fråga igen.

Jag undrade över ev. skador som kan ha skett när det stått så kallt som det gjorde.
Samt att värmepumpen nu jobbar ihjäl sig och larmar nästintill hela tiden.

Men förmodligen har jag inget att oroa mig över förutom att få ordning på värmepumpen.
Det finns 0% risk för skador för att huset haft +10 grader i ett par veckor.

Däremot skall det normalt inte gå något larm i värmepumpen även om den jobbar hårt, det är nog bra att göra en översyn på den.

Meddela säljaren att det är fel på värmepumpen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Själv hade jag fokuserat på felmeddelandet på värmepumpen och rapporterat de som ett fel vid tillträde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
10 grader är väl inte iskallt. Det har vi inomhus ibland vintertid utan några problem.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Vrid upp termostaterna och ta reda på om värmepumpen fungerar normalt.
Det bör vara några radiatorer utan termostat just för att förhindra att alla stänger samtidigt och ingen värme tas från vattnet pumpen skickar ut.
2-3v med tio grader är inga som helst problem om huset i övrigt är ok.
 
  • Gilla
sune09
  • Laddar…
Försöker fokusera på felmeddelandet, termostater uppvridna. På ovanvåningen blir det väldigt varmt men desto kallare där nere.

Fortsätter larma för ”högt värmebärardelta”.
Har framför till säljaren att denne får stå för ev kostnad om tekniker behöver komma ut men personen i fråga anser inte att det är hennes ansvar.

Försöker förklara att hen ansvarar för huset fram tills att nycklarna är överlämnade.

Vet att det inte finns något sätt att garantera att säljaren kommer stå för kostnaden, för det är ju jag som får ta fakturan i första hand.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.