Har ju på kort tid blivit mycket populärt för uppvärmning av husbilar, vanliga bilar (vid camping) och även bostäder. Troligen för att något patent nyligen har gått ut och produktion i Kina har vidtagit. Men innan jag skriver mer tänkte jag alltså fråga ifall någon känner till redan befintliga diskussioner.
 
  • Röd portabel luftavfuktare utanför byggnad, slang kopplad till vägguttag, står på tegelgolv och tegelvägg bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyteknik Nyteknik skrev:
Har ju på kort tid blivit mycket populärt för uppvärmning av husbilar, vanliga bilar (vid camping) och även bostäder. Troligen för att något patent nyligen har gått ut och produktion i Kina har vidtagit. Men innan jag skriver mer tänkte jag alltså fråga ifall någon känner till redan befintliga diskussioner.
Nu kan man ju inte se andra sidan av värmaren på bilden, men den verkar vara "fel monterat". Värmaren skall suga in inomhusluften, värma upp den och blåsa den tillbaka för att vara mest effektiv.

Som det ser ut på bilden, tar den utomhusluften, värme upp den och blåser in den till huset. På så sätt måste innomhus luften, som redan är uppvärmda tryckas ut från huset igen. Annars skulle det ju blir övertryck i huset.

Just att man skall monterar hela enheten inomhus, (eller har slangar på båda sidor) känns inte bra för en bostad.

För ett garage eller liknande, som skall värmas upp någon gång vid tillfälle kanske ok.

Dessa dieselvärmare har väl funnits i många år, det som är lite nytt är väl att det kommer monterat i en låda.

Inför fjolårets vinter tittade jag lite på dessa. Såg några youtube clip från england som beskriver situationen och just att det finns lagar, som förbjuder att använda olika bränsle för uppvärmning. Gamal motorolja osv...

Sen skulle man kanske kolla upp, hur det tolkas med en fast installation och krav på brandsäkerhet, ecodesign, bygganmälan, osv.

Fördelen med dessa kinesiska dieselvärmare är så klart den låga investeringskostnaden. Men på driftkostnaden tror jag inte, att det kan utkonkurrerar en LLVP.

En variant som är lite mer anpassad för bostadsmilieu är Wallas 40.

https://wallas.fi/sv/produkt/40-cc/

Blir det riktigt tufft, hade jag nog skickat ut mormor i kylan för att plocka upp några pinnar i skogen och eldad det i vedspisen.

Kul hur samhället har utvecklar sig ;-) 😉
(lite skämt)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Sådana diskussioner kommer upp ibland. Men ofta är det folk som har lite orimliga förhoppningar om att det skall vara ett billigt sätt att värma. Och då kommer det inte så långt. I fordon är det långt ifrån något nytt. Det är praktiskt att värma med samma bränsle som man driver bilen med. I stugor utan el är det ett mer praktiskt sätt att värma än med ved och billigare än gasol.
 
Ämnet har som sagt var diskuterats tidigare. Kontentan brukar vara att de fungerar i en off-gridstuga långt ut i skogen eller för att tillfälligt värma upp en lokal som saknar värmesystem.
Ska man ha något mer permanent värmesystem så är det billigare med direktverkande el än diesel köpt på macken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vevor är de som hårdlanserar dieselvärmare till låga priser på deras 8kw värmare men när man omvandlar max förbrukningen (0.48l/h, deras hemsida) enligt spec så landar man på 4.8kw. Har den verkningsgrad på 90% vilket jag tvivlar på så landar man på drygt 4kw. Dieselpriset hamnar iallafall på 10.50kr per timme och jämförbar elkostnad på en 4kw elvärmare x elpris, 6kr beroende på avtal? Kanske tänkt fel vad är vitsen med denna burk
 
Förbrukningssiffrorma är oftast någon "nominell förbrukning" och inte vad den drar på full effekt.
 
Diesel innehåller knappt 10 kWh per liter, så med dagens priser kostar det runt 3:- per producerad kWh värme. Svårt att bryta mot fysikens lagar och få det billigare än så.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Enda poängen med dieselvärmare är om man har den i t.ex. en husbil eller båt och kan ta dieseln direkt ur tanken.
En gasvärmare är mycket billigare i inköp och bränslet är billigare då dieseln är sönderskattad.
 
useless useless skrev:
Förbrukningssiffrorma är oftast någon "nominell förbrukning" och inte vad den drar på full effekt.
Siffran 0.48 l/h diesel gäller vid max effekt och inte nominell förbrukning. Men angiven uteffekt är 8kw på denna produkt. Vilket inte går ihop då den förbrukningen ger max 4,8kw. 167% verkningsgrad är ju bra till ett pris på 1500kr per enhet. 👍
 
En helt vanlig kinesisk bluffprodukt alltså.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
useless useless skrev:
En helt vanlig kinesisk bluffprodukt alltså.
Jo tydligen
 
Ingen hänvisning till någon annan tråd således.

Min fråga rör spridning av den värme som skapas. För närvarande kommer värmen in i köket, men det är egentligen till andra delar av bostaden (som inte är tillgängliga från en yttervägg) som jag vill att den ska nå. Förslag på spridning av värme således, någon som kan en del om sådant? Bifogar två skärmdumpar från min mobil med data från det eluttag som värmaren är ansluten till (värmaren går här i sitt lägsta läge). Den rör sig omkring 16 watt mest hela tiden, förutom när den startar, då visar den omkring 150 watt en minut eller så. 4 liter diesel räcker i det här läget omkring 15 timmar.
 
  • Appskärmbild visar energianvändning i köket, körtid och aktuell strömförbrukning i watt och kilowattimmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapelgraf över daglig energianvändning i kilowattimmar, visar förbrukning över tid med toppar och dalar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H he-peter skrev:
En variant som är lite mer anpassad för bostadsmilieu är Wallas 40.

[länk]
Är det inte samma teknik, men med lite mer rör och en snyggare förpackning – för 34000 kr istället för 1500 kr? Ser inte riktigt värdet i skillnaden. PS. Bilden i trådstarten är inte min och har inget med min fråga att göra. Vill blott visa hur en dylik värmare ser ut. DS
 
  • Värmepaket Wallas 40CC, grå, med tillbehör, onlineprodukt, ej i lager, kostar 33 990 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyteknik Nyteknik skrev:
Min fråga rör spridning av den värme som skapas. För närvarande kommer värmen in i köket, men det är egentligen till andra delar av bostaden (som inte är tillgängliga från en yttervägg) som jag vill att den ska nå. Förslag på spridning av värme således, någon som kan en del om sådant?
Det viktigaste är att lämna alla innerdörrar vidöppna. Sedan får man acceptera att det blir varmare i rummet man värmer än i angränsande rum. Det här problemet har alla som värmer med luftvärmepump eller kamin också. Det finns de som försöker flytta värme med fläktar också. Det brukar gå ganska dåligt. Om du söker i forumet efter "flytta värme från kamin" eller likande kommer du troligen att få fler träffar.

4 liter diesel per timme innebär alltså 6,4 liter per dygn. Med ett pris på 23 kr/l blir det omkring 150 kr per dygn för att värma köket. Eller 4500 kr per månad. Du värmer hur du vill. Men när du ställer frågor om ett så dyrt sätt att värma kommer du att få det påpekat.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det viktigaste är att lämna alla innerdörrar vidöppna. Sedan får man acceptera att det blir varmare i rummet man värmer än i angränsande rum. Det här problemet har alla som värmer med luftvärmepump eller kamin också. Det finns de som försöker flytta värme med fläktar också. Det brukar gå ganska dåligt. Om du söker i forumet efter "flytta värme från kamin" eller likande kommer du troligen att få fler träffar.

4 liter diesel per timme innebär alltså 6,4 liter per dygn. Med ett pris på 23 kr/l blir det omkring 150 kr per dygn för att värma köket. Eller 4500 kr per månad. Du värmer hur du vill. Men när du ställer frågor om ett så dyrt sätt att värma kommer du att få det påpekat.
Inte 4 liter per timme, utan 4 liter per 15 timmar, vilket ju bli knappt 0,3 liter / timme = 8 kr / timme = just det antal kronor per dygn och månad som du skrev. Och du har förstås alldeles rätt i att det inte vore ekonomiskt vettigt att låta den gå hela tiden, däremot några timmar per dygn.

Min slutsats hittills (kanske dragen för tidigt) är att dessa värmare är ovanliga i vårt land som (kompletterande) värmekälla i bostäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.