Skorstenen på mitt torp har ingen "hatt" och jag är orolig för snö och regn som kommer att hitta in.
Kan man täcka över med en presening över vintern?
Det eldas inte i spisarna och det är inte uppvärmt över vintern. Jag kommer att fixa skydd så småningom.
 
Jag ställde en liknande fråga för en tid sedan o fick en del bra tips.
http://forum.byggahus.se/byggnadsvard/70829-taecka-skorsten-eller-inte-hur.html

I o för sig har min skorsten stått utan skydd i 15 år nu. OK, den har farit illa, men det är på lång sikt. En vinter mer eller mindre utan huv tror jag inte är någon katastrof. Vi har också haft en del trådar om snygga o fula huvar till skorsten.
 
Sommartorparn skrev:
Jag ställde en liknande fråga för en tid sedan o fick en del bra tips.
[länk].
Men oj, vilka konstruktioner! Plåtslagaren fixade ett enkelt plåtlock till vår skorsten. Tar inte vind, sitter kvar när det stormar, kräver inte tyngder, takstolar eller något annat. Presenning (en bra sådan) borde kunna funka som tillfällig lösning, det är ju onödigt att lämna skorstenen öppen.
 
Karakorum skrev:
Plåtslagaren fixade ett enkelt plåtlock till vår skorsten. Tar inte vind, sitter kvar när det stormar, kräver inte tyngder, takstolar eller något annat. QUOTE]


Hur sitter det fast?
 
Bra passform. Men nu är skorstenen plåtskodd (nej, det är inte vackert), så då är passformen ingen större utmaning. Med en oskodd skorsten är det måhända betydligt svårare. Man skulle kanske kunna använda några lämpligt placerade beslag för att spänna fast locket?
 
Karakorum skrev:
Men oj, vilka konstruktioner! Plåtslagaren fixade ett enkelt plåtlock till vår skorsten. Tar inte vind, sitter kvar när det stormar, kräver inte tyngder, takstolar eller något annat. Presenning (en bra sådan) borde kunna funka som tillfällig lösning, det är ju onödigt att lämna skorstenen öppen.
En pressenning tät emot skorstenen blir ju helt tät har man då ventilationen i murstocken blir det ju inte så bra.
 
Det var väl lite det jag var rädd för. Får hitta en annan nödlösning så länge.
 
gogu skrev:
En pressenning tät emot skorstenen blir ju helt tät har man då ventilationen i murstocken blir det ju inte så bra.

Hm, hur mycket ventileras egentligen genom skorstenen i ett hus som står stängt ,obebott o ouppvärmt? I mitt fall ska luften dessutom först krångla sig igenom en järnkamin för att komma från rummet till i skorstenen.

Däremot tror jag säkert att det regn som regnar ner i skorstenen kan bidra till att huset blir fuktigt, så av den anledningen skulle en pressenning kunna tänkas göra nytta.
 
gogu skrev:
En pressenning tät emot skorstenen blir ju helt tät har man då ventilationen i murstocken blir det ju inte så bra.
Jag tror inte det har så stor betydelse när det rör sig om ett i övrigt "välventilerat" (läs otätt) torp. För att jag antar att det är det du har, aliback?
Vårt timrade undantag har haft locket på året runt sedan sisådär tio år tillbaka. Såvitt jag kan bedöma har det bara varit bra. Men då rör det sig om ett hus där det drar lite varstans. I ett välisolerat, tätt hus skulle jag välja ett annat sätt att täcka skorstenen.
 
Karakorum: Jo, ett väldigt välventilerat torp;)
 
Hallå,
jag täckte min skorsten med en uppochned vänd hink en smalt vikt press och ett spännband. Ser ut som ett tält med öppna sidor. Funkar bra och ventilerar, tyvärr ingen bild. // Micke
 
Micke, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar?
 
Sommartorparn skrev:
Hm, hur mycket ventileras egentligen genom skorstenen i ett hus som står stängt ,obebott o ouppvärmt? I mitt fall ska luften dessutom först krångla sig igenom en järnkamin för att komma från rummet till i skorstenen.

Däremot tror jag säkert att det regn som regnar ner i skorstenen kan bidra till att huset blir fuktigt, så av den anledningen skulle en pressenning kunna tänkas göra nytta.
I min kåk flyttade jag ventilationskanalen från en pipa till en annan och då hade jag ingen ventilation öppen under nån dag. Då immade fönstren igen. När jag tog upp den nya kanalen vart det bra i igen diekt. Men nu har ju inte jag nåt otätt ouppvärmt torp utan ett uppvärmt hus byggt 1938 vilket är ganska tätt.

Nej det är kanske ingen fara att täcka över skorstenen om det är ouppvärmt och otätt men varför chansa? Förslaget med hinken och pressäning lät ju som en bra ide.
 
Ok det blir ett öppet "tält" med presening och något som lyfter den, ex en hink.
 
Om man har några tegelpannor över, kan man lägga dessa med lite lutning på skorstenskrönet. Med någon sten på, så de inte blåser ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.