A Advert skrev:
Vi pendlar väldigt mycket med bil och när vi insåg att vi hade mellan 4000 - 6000 kr/månaden i dieselkostnader så bestämde vi oss för att leasa elbil.

Sedan tidigare har vi elbilsladdare hemma.

Nu till några frågor:

1) Bör man göra något särskilt med sitt elavtal för att komma undan så billigt som möjligt när man laddar hemma?

2) Bör man teckna något elbilsladdaravtal?
1. Om du inte jobbar natt så skaffa ett elavtal med timpris.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
A Advert skrev:
Vi pendlar väldigt mycket med bil och när vi insåg att vi hade mellan 4000 - 6000 kr/månaden i dieselkostnader så bestämde vi oss för att leasa elbil.

Sedan tidigare har vi elbilsladdare hemma.

Nu till några frågor:

1) Bör man göra något särskilt med sitt elavtal för att komma undan så billigt som möjligt när man laddar hemma?

2) Bör man teckna något elbilsladdaravtal?
Tibber är väldigt populärt bland elbilsägare, de kör med något de kallar smartladdning om man har en kompatibel bil eller laddbox.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Jag gjorde den enkla lösningen med laddhybriden, timpris och satte bilen på att ladda mellan 00-04. Då tar jag 98% av de billiga timmarna att ladda.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gjorde den enkla lösningen med laddhybriden, timpris och satte bilen på att ladda mellan 00-04. Då tar jag 98% av de billiga timmarna att ladda.
Med smartladdning från Tibber (och några till?) så blir det ännu billigare. Tibber garanterar 50% billigare än vanliga timtaxan.

Vi haft elbil i 6 månader och 1000 mil men bara laddat 455 kWh hemma så hittills har inte Tibber lockat. Men har bytt nu till Tibber så då får vi testa lite billig smartladdning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
1. Om du inte jobbar natt så skaffa ett elavtal med timpris.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tibber är väldigt populärt bland elbilsägare, de kör med något de kallar smartladdning om man har en kompatibel bil eller laddbox.
Ok så antar att det är en tjänst som laddar bilen när det är som billigast t.ex. mellan 1800 - 0600?

Kostar tjänsten något?

Hur sätter man upp den i förhållande till sitt befintliga elavtal (vattenkraft)?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
S
A Advert skrev:
Ok så antar att det är en tjänst som laddar bilen när det är som billigast t.ex. mellan 1800 - 0600?

Kostar tjänsten något?

Hur sätter man upp den i förhållande till sitt befintliga elavtal (vattenkraft)?
Tibber är ett elhandelsbolag som nischat sig med lite modernare lösningar/ system.

Alla elbolag erbjuder timpris så länge du har fått elmätaren utbytt mot en modern.
 
  • Gilla
Advert
  • Laddar…
Visst är det så att man laddar till 80% för att spara på batteriet?

Men om man ändå leasar bilen, laddar hemma och över kvällen, kan man då inte lika gärna ladda till 100% varje gång?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Alla moderna elbilar har möjlighet att sätta en laddgräns. Men det är ganska nära i tiden för att en elbil ska räknas som omodern.

Äldre Nissan Leaf och Renault Zoe har exempelvis inte den möjligheten. Hur gamla? Vet inte, men kanske 2018 och äldre. Utvecklingen har gått oerhört fort sen dess, vilket också förklarar det mycket lägre priset på de bilarna.
Vår citygo har inte heller den inställningen

På vår enyaq kan man välja att hoppar ner till 80% automagiskt efter att man manuellt ställt upp till 90-100 inför långresa
 
richardtenggren
A Advert skrev:
Visst är det så att man laddar till 80% för att spara på batteriet?

Men om man ändå leasar bilen, laddar hemma och över kvällen, kan man då inte lika gärna ladda till 100% varje gång?
Troligen väger de in batterihälsan i slutvärderingen?
Vi laddar till 50-60% normalt, det räcker ju bra i vardagen, samt försöker undvika under 20 % till vardags.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Troligen väger de in batterihälsan i slutvärderingen?
Vi laddar till 50-60% normalt, det räcker ju bra i vardagen, samt försöker undvika under 20 % till vardags.
Det vore väldigt märkligt. Skulle det vara en skada eller oaktsamt att ladda bilen fullt?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
A Advert skrev:
Det vore väldigt märkligt. Skulle det vara en skada eller oaktsamt att ladda bilen fullt?
Därför batterierna åldras mer vid högre laddningsgrad och om man tar ut lågt, grovt förenklat. Sen är det väl antalet laddcykler också, en cykel är väl när man laddat 100 % om jag förstått rätt.

Jag har ju kört 2,2 kmil sen i maj, vi laddar inte ens dagligen 😊
 
Attitudeswe
richardtenggren richardtenggren skrev:
Troligen väger de in batterihälsan i slutvärderingen?
Vi laddar till 50-60% normalt, det räcker ju bra i vardagen, samt försöker undvika under 20 % till vardags.
Det är väl ingen som på en bensinbil väger in hur hårt den körts vid inbyte? Så länge däcken inte är slut och motorn inte rasat så får man ju inte betala nått extra...

Sen kanske man vill kunna köpa loss bilen själv och då kanske man inte skall koppla in den på laddning när man är iväg 3mån i Thailand...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är väl ingen som på en bensinbil väger in hur hårt den körts vid inbyte? Så länge däcken inte är slut och motorn inte rasat så får man ju inte betala nått extra...

Sen kanske man vill kunna köpa loss bilen själv och då kanske man inte skall koppla in den på laddning när man är iväg 3mån i Thailand...
Vid inbyte av telefoner så är ju batterihälsan en faktor vid värdering, en ICE-motor bedöms ju kanske generellt enbart på miltalet, då slitaget säkert är rätt likvärdigt.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Därför batterierna åldras mer vid högre laddningsgrad och om man tar ut lågt, grovt förenklat. Sen är det väl antalet laddcykler också, en cykel är väl när man laddat 100 % om jag förstått rätt.

Jag har ju kört 2,2 kmil sen i maj, vi laddar inte ens dagligen 😊
Absolut men sånt är livet för elbilar och så länge det inte är begränsat så får det nog anses vara en del av bilens normala användning att ladda den till 100%.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vid inbyte av telefoner så är ju batterihälsan en faktor vid värdering, en ICE-motor bedöms ju kanske generellt enbart på miltalet, då slitaget säkert är rätt likvärdigt.
Absolut men frågan är om det är något man blir ersättningsskyldig för som leasingtagare?

Anses det vara vårdslös användning av fordonet att ladda det 100%?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.