Wester, visst jag håller med om att det kan finnas de som kanske skulle köpt en öppen spis istället för braskamin. Det är som jag ser det två helt olika produkter med lite olika användningsområden.Öppen spis kan man ju använda om man som du inte vill ta vara på värmen utan endast är ute efter "mysfaktorn" och det finns säkerligen fler som endast har detta behov.
Jag har gärna lite övertemperatur då det känns lite ruggigt och man kan ju med fördel sänka inomhustemperaturen några grader och sedan elda då man kommer hem på kvällen om man tycker det borde vara ltie varmare. Sedan ska man ju också elda förståndigt och inte mer än att det blir komfortabelt. I moderna braskaminer så kan man ju ställa ner tilluften så det brinner långsammare, man kan också reglera med olika mängd ved.

Kanske kan man lösa öppen spis problematiken i kombination med FTX eller mekanisk frånluft genom att ha separat tilluft underifrån på något vis. Jag vet faktiskt inte men det borde rimligtvis finnas lösningar på detta, då det är som du säger många nya villor där öppen spis installeras.

Jesca_J: Tråkigt att din Camina inte fungerar tillfredsställande. Mycket dåligt att leverantören inte hör av sig, förstår att du blir frustrerad. Det är ju inte direkt en billig braskamin du köpt på Silvan.

Apropå luckan till kaminen kan jag trösta dig med att även våran "slår" sig något vid eldning. Jag kan öppna den men då den blivit lite varm så blir den trögare. Jag vet itne om vi förorsakade detta vid monteringen då vi försökte montera bort luckan. Jag ska iallafall försöka justera den (två skruvar i toppen) framöver så får jag se om det hjälper. All metall rör sig givetvis av värmen och det kan ju medföra en del justeringsjobb. I övrigt så har Jötul en stabil konstruktion i gjutjärn med rejäla detaljer och spakar och handtag har fungerat bra, förutom att det blir lite trögt att öppna då den blivit riktigt varm.

Mina farhågor kring att Camina kändes "plåtig" och inte så rejält byggd verkar ju dessvärre besannats. Har Camina en brännkammare och dörrar av gjutjärn som Contura? Om inte kan ju det vara ett skäl till att luckan och övriga detaljer "slår" sig mer än lovligt.
 
Jag har redan letat efter något som går justera i den ledden, men luckan går bara justera upp/ner på gångjärnssidan (Där var det laborerat med olika brickor när vi köpte kaminen) och inget alls på låssidan..

Jag skulle vilja justera luckan inåt i överkant, för det är det övre låset som kärvar/fastnar. Smörjer jag med kopparfett ett par gånger om dagen så kan man öppna luckan men det fettet verkar bara sitta kvar ett par vedinlägg....

Botten i eldstaden är av gjutjärn men det som är runtom är stålplåt (med vermeculitplattor utanpå).
Dörren är av plåt utom fönstren.

Den är inte köpt på Silvan utan på Beijer Bygg.
 
Nu är min Jötul installerad klar. Äntligen! Klinkers är lagt, brandväggen byggd och målad. På måndag kommer sotaren och besiktigar installationen. Tror väl inte att det ska vara några problem så det borde bli priemiäreldning på måndag. Tack WeeBe för tipset om Jötul 373, den sitter (står:)) som gjutet mitt emellan vardagsrum och kök. Helt fantastiskt bra faktiskt.
 
doppsko, roligt att du blev nöjd! Du kan väl posta några bilder så vi får se din kamin på plats. Jag är särskilt nyfiken på hur den ser ut då den går att vrida på :)
 
Här kommer två bilder på kaminen tagna från soffan. Den ena är när kaminen står i "normalläge" och den andra vriden 45 grader mot soffan. Den går även att vrida 45 grader mot matplatsen. Det gör faktiskt ganska stor skillnad när man vrider upp den. En helt annan insyn till lågorna och dessutom så märker man skillnad på strålningsvärmen. Som sagt mycket nöjd.
 
  • kamin_0grader.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kamin_45grader vänster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Wester skrev:
Har själv 2 kaminer (inmurade insattser inte sådanna contura grejjer) + 4 kakelugnar + 2 öppna spisar.
Gissa vilka som används?????

Ursäkta denna offtopic debatt.
Hehe, det var inte dåligt! ;)
 
doppsko: Jag har ju följt din kamin med stort intresse och från att ha varit intresserade av en Contura eller Camina så är vi nu helt inne på en J 373. Vi har nu flyttat in i vårat hus och funderar nu mest över var den skulle kunna tänkas stå....återkommer troligtvis med någon fråga...;-)
 
Nu har vi haft vår härliga kamin i 5 månader . Från det att den godkändes av sotaren så har vi med vädligt få undatag eldat varje dag fram till nu ungefär. Nu får den nog stå och se fin ut fram till hösten. Så här i efterhand så kan jag konstatera att vi är mycket nöjda med vår kamin. Jag har varit pappaledig och då har det eldats i princip från morgon till kväll. När man lärt sig starta den ordentgligt så är det i inga problem med att den sotar igen. Jag hade trott att man var tvungen att göra rent fönstren oftare faktiskt. Svängmekanismen har fungerat klanderfritt och faktiskt använts ofta. Det är inte mycket som slår att äta frukost mitt i vintern med kaminen vriden mot matplatsen. Det enda som skall åtgärdas till nästa vinter är en schysst grind runtom. Vi har en dotter på 1,5 år och i vinter har det inte ens varit nära att hon har bränt sig. Men nästa år när hon springer mer är det nog klokt ändå att ordna en grind.

Får tacka den i tråden som tipsade om modellen och alla andra för tips och råd. Det var nog bra att det inte blev en kamina art panorama. När jag startade tråden så stog det i deras produktblad att den skulle släppas 2006/2007. Nu står det på deras hemsida att den kommer våren 2008...

Nej, nu blir det till att surfa på trädgårdstrådarna i sommar medan man väntar in vintern :)
 
doppsko skrev:
Det enda som skall åtgärdas till nästa vinter är en schysst grind runtom. Vi har en dotter på 1,5 år och i vinter har det inte ens varit nära att hon har bränt sig. Men nästa år när hon springer mer är det nog klokt ändå att ordna en grind.
Kan börja med att säga att jag eldade för första gången med vår F373 igår. Med tre vedträn höjde jag innetemperaturen drygt en grad i rummet intill där termometern sitter, med andra ord riktigt hög effekt.

Men till saken: Varför inte sätta glasdekor-set på kaminen istället för en grind runt? Alltså inte de mönstrade sidoglasen utan glaset man sätter runt om. Det sänker yttemperaturen och ökar effekten genom att man får konvektion runt om. Snyggt är det dessutom. Så planerar vi att göra när vi får en liten hemma.
 
torke1 skrev:
Kan börja med att säga att jag eldade för första gången med vår F373 igår. Med tre vedträn höjde jag innetemperaturen drygt en grad i rummet intill där termometern sitter, med andra ord riktigt hög effekt.

Men till saken: Varför inte sätta glasdekor-set på kaminen istället för en grind runt? Alltså inte de mönstrade sidoglasen utan glaset man sätter runt om. Det sänker yttemperaturen och ökar effekten genom att man får konvektion runt om. Snyggt är det dessutom. Så planerar vi att göra när vi får en liten hemma.
Orsaken är att kittet kostar ca 7000kr om jag inte missminner. Dessutom går et inte att montera glasskivan på toppen i efterhand. Vidare så tyckte jag att temperaturen i allafall blev för hog med kittet på. Kände på en kamin på nån mässa och det var riktigt bränn varmt.

Får se hur vi löser det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.