Har idag gamla el-element i min stuga. Då jag även är där en del under årets kallare dagar så används elementen en del. Jag skulle tippa på att de är från 70-talet och är av varianten som får väldigt varm yta vid användning. Termostaten är förmodligen av bimetalltyp för de känns ganska omjämna i värmen. Del vill jag slippa detta samt minska el-användandet om det går.

Har spanat in nya element från Adax med elektronisk termostat (verkar vara ett bra alternativ).

Fråga: kommer el-användningen gå ner nämnvärt?
 
  • Gilla
herrlin
  • Laddar…
Varför inte satsa på en billig Luft-värmepump?

Med nya element får du en jämnare värme kanske...
 
Det får trevligare element som inte blir så varma och som fungerar mer optimalt. Dock kommer du inte att se någon signifikant besparing tyvärr.
 
Tack för svaren!

Har nu hunnit fundera lite mer och kommit fram till att det förmodligen blir till att byta tätningslister på samtliga fönster och utvändiga dörrar samt montera en tilluftventil eller två för att få en mer kontrollerad cirkulation istället. Idagsläget finns inga ventiler och tilluften kommer in genom otätheter.

Förmodligen finns det mer att vinna där än genom att byta element. Vi får se till våren... :)
 
du ska inte byta ut radiatorena, du ska koppla in et reglersystem som reglerar allar eller åtminstånde flera radiatorer åt gången genom en centralt plaserad elektronsik termostat, på så sätt jobbar radiatorerna mer effektivt & el konsumtionen komer att gå ner lite, men framförallt så får du en jämnare inomhustempratur & om ditt reglersystem av denna typ kan pulsera strömen så blir inte radiatorena så varma heller (bom går då hela tiden, men bara lite grana, iställer för på/av som nu)

här kan du läsa mer om vad jag menar
http://www.iqtherm.se/
 
Jag är i samma sits. Gamla element som kan vara kokheta trots 23 grader inomhus. Kan inte se att man inte skulle få en energibesparing med en nytt fungerande element. Tänkte börja byta ut mot nya Siemens Uniqe med rumsstyrning.

Carmam....Den där Iqtherm. hur kopplas den in. I termostaten eller kapar den strömförsörjningen till elementet?
 
Tripod skrev:
Jag är i samma sits. Gamla element som kan vara kokheta trots 23 grader inomhus. Kan inte se att man inte skulle få en energibesparing med en nytt fungerande element. Tänkte börja byta ut mot nya Siemens Uniqe med rumsstyrning.

Carmam....Den där Iqtherm. hur kopplas den in. I termostaten eller kapar den strömförsörjningen till elementet?


Köp riktiga element istället. Det är inget kul att koppla på en massa grejer på gamla fula radiatorer. Det är inte direkt gratis heller. Siemens Unique verkar vara mycket bra med många utbyggnadsmöjligheter.
 
Jag tror att nåt som kan hjälpa i mitt fall är att skaffa längre element. Stugan har nämligen två stora fönsteröppningar som är ca 2,5-2,6 meter breda (fördelat på fyra fönster) som går långt ner mog golvet och elementen är kanske dryga metern i dagsläget. Såg att Adax har en variant som är ca 1,8 meter bred och 14 cm hög. Det skulle kanske hindra kallraset från fönstrena bättre om man får en bredare yta med stigande varmluft? Fast nya fräscha tätningslister är nog bäst att börja med... :)

Hittade nu lite priser på de där Siemens-elementen och de är i dyraste laget (~1800kr/st för 1725*200 mm). Det är trots allt en stuga med begränsat antal besökta höst och vinterdagar som vi talar om. Ska ner nu till helgen och kika lite mer.
 
Tripod skrev:
Jag är i samma sits. Gamla element som kan vara kokheta trots 23 grader inomhus. Kan inte se att man inte skulle få en energibesparing med en nytt fungerande element. Tänkte börja byta ut mot nya Siemens Uniqe med rumsstyrning.

Carmam....Den där Iqtherm. hur kopplas den in. I termostaten eller kapar den strömförsörjningen till elementet?

det är ju inte själva radiatorns fel att den är varm, trots att du har 23 grader innomhus, det är ju bara termostater i radiatorn.

självklart får du en lägre kostnad om du byter till en ny radiator, då den har endera en ny fräck bimetall termosta (vilket än i dag är det som sitter på billiga radiatorer) eller en elektronisk termostat. men du byter väll inte bil, när däcken är slut?
men kan byta bara termostaten om man vill, o då går det att köpa en elektronisk om man så vill, men då blir det ofta en liten dosa bredvid radiatorn.

ska du få smart styrning så ska alla eller åtminstånde flera radiatorer arbeta exakt samtidigt, för att jobba efektivt & det är det ett reglersystem hjälper dig med, Att sen reglersystemet samtidigt gör att du inte behöver byta radiatorer för att få allt att fungera lka bra som med nya radiatrer är ju bara ett plus. (ett regler system mot gamla radiatorer ger en billigare drift, än nya radiatorer som jobar inviduelt)


hur man kopplar in dom är lite olika beroende på vilket fabrikat du väljer (länken var bare ett exempel) Det fnns dom som koplas in id radiatorn & dom som kopplas in vid proppskopet.
din befintliga bimetall termostat byglas, eller så vrider du bara up värmen på max, för el radiatorn ska gå hela tiden. det är ju själva regler systemet som endera leker termostat genom att släppa på strämen stund tale, eller som i de mer avanserade där dom kan pulsera strömen, vilket är det mest optimala.



vi ska sen inte blanda ihopp allt annat. har man en ful radiator man vill byta, så gär man väll det av endast detta skäl. presis som när du byter tapeter. (alltså en utseände sak. själv skulle jag bara byta de synliga fula radiatorerna vart efter jag renoverar & det gör jag ju oavset om reglersystem instaleras eller ej.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar Carman. Skall man byta både elementen och installera ett styrsystem? Då blir ju kostnaden dubbel. Tanken med dessa system är ju ofta att behålla de gamla radiatorerna, men hur ofta har du sett snygga radiatorer från 70-talet. Det finns inte. Dessutom är inte givarna direkt snygga att ha på väggarna överallt. Skall man byta radiatorerna är det ju bättre att lägga de pengarna på ett riktigt styrsystem.
Dessutom ligger ju den eventuella besparingen i sänkningen vilket ju inte är aktuellt i detta fall då det är ett fritidshus.
 
D
Doldr: Fattar inte alls vad det är du försöker säga... Jag tycker du motsäger dig mest hela tiden? Vad menar du med "skall man byta radiatorerna är det ju bättre att lägga de pengarna på ett riktigt styrsystem"? Hur jag än försöker får jag ingen mening i den meningen. Om man skall byta radiatorerna så skall man ISTÄLLET lägga pengarna på ett riktigt styrsystem?

Jag tycker att det är en utmärkt lösning att bara montera in ett nytt styrsystem på existerande element, om man inte av rent estetiska orsaker vill byta ut dem. Det är ju för det mesta frågan om EN termostat och ev. en styrenhet som skall monteras upp. Det är både enkelt och prydligt och ger en utmärkt komfortökning och i de flesta fall en besparing och i många fall en stor sådan.

I mina föräldrars fritidshus monterade de in ett IQTherm system och de sparade in ca 6,000:- det första året i sänkta elräkning och så har det fortsatt. Detta eftersom de tidigare försökt sätta ner temperaturen i huset på en viss nivå (10 grader), men det har aldrig fungerat bra tidigare, eftersom det drar lite grann och termostaterna är långt ifrån bra, så temperaturen hölls aldrig bra. Med det nya systemet så håller den temperaturen exakt på graden och elementen är mycket behagligare än tidigare.

När det gäller estetik så tycker jag personligen att elementen de har, som är från 80-talet (tror jag, kanske sent 70-tal?) är bra mycket snyggare än de moderna som installerades i ett par nya rum för ett par år sedan.

Så min rekommendation är helt klart att installera ett vettigt styrsystem istället för att köpa nya element, om man inte absolut avskyr utseendet på de gamla elementen man har.
 
Hej ridax:

Som jag ser det så finns det två val:

1. Behålla de gamla fula radiatorerna och installera IQ-Therm vilket betyder trådar och givare på väggarna till en rätt rejäl kostnad.

2. Byta ut de gamla kassa radiatorerna mot nya.

Givetvis sjunker förbrukningen med nya radiatorer men det är ju ingen jättestor besparing som att tex installera en värmepump. Eftersom besparingen med ett reglersystem främst ligger i nattsänkning och det handlar om ett fritidshus kommer han ju inte att ha någon nytta av detta. Han bor ju inte i huset på vintern. Det låter nästan otroligt att dina föräldrar har sparat 6000 bara genom att installera IQ Therm. Jag tvivlar inte på dig, men enligt undersökningar så ligger ju den besparingen runt 10% i en villa där du bor på vintern. Deras radiatorer måste ju gått på max hela tiden.

Själv tycker jag att alternativ 2 är självklart i detta läget, främst för att det handlar om ett fritidshus.

I meningen "skall man byta radiatorerna är det ju bättre att lägga de pengarna på ett riktigt styrsystem" syftade jag på det föregående inlägget. OM man installerar nya radiatorer så väljer man ju inte IQ Therm som reglersystem. Då väljer man ju naturligtvis det system som är anpassat till sina radiatorer tex Nobö Orion, Siemens Digiheat eller Adax Symphony.
 
D
1. Om man behåller de gamla radiatorerna och styr alla centralt, så blir det en styrenhet och en termostat som skall anslutas. Ingen jätteavancerad nätverksdragning precis...

2. Besparingen med att byta ut radiatorerna mot nya är som du själv säger ganska begränsad. Det gör man främst för att man inte gillar det estetiska intryck som de gamla radiatorerna ger, i så fall...

Mina föräldrars radiatorer gick inte "på max hela tiden". De har 3 element som tillsammans ger 5000W. Hade de gått hela tiden 6 månader (från Oktober till Mars) så hade det förbrukat nästan 22000 kWh. Men de höll en hög temperatur i huset, trots att de var inställda på minium, medan systemet nu håller den underhållstemperatur som man själv önskar. DET ger en stor besparing, SPECIELLT i fritidshus.

Så ditt argument att IQTherm inte skulle ge så mycket i fritidshus utan mest i permanentbostäder med nattsänkning är helt fel. Jag tror systemet ger absolut mest i fritidshus med svårreglerad och svårövervakad temperatur.
 
Du hade fått samma besparing om du bytt ut dina radiatorer. Jag tror inte riktigt du förstått hur de här systemen fungerar. Jag är glad att det här systemet fungerat bra för dig och har ingenting mer att invända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.