Vi skall renovera kök och då flytta skåp skåp för diskbänk 40cm. I bifogad bild syns hur diskbänk kommer hamna relativt rören.

Nu sticker vattenrör upp ur gjutet betonggolv och saknas ballofixer. Mellan vattenrören sitter avloppsröret ingjutet.

För att lösa avloppsrör tänkte jag låta avlopsröret gå under stommen eller eventuellt modifiera stommen och använda en grundare låda om utrymemt under stommen (80mm+12mm) ej räcker till.

För vattenrören har jag ingen aning. Kan en rörmockare använda 90graders böjar och lösa rördragnign så det går under stommar och upp centrerat i den nya skåpet? Hur brukar man göra i sådana situationer?
 
  • 3D-modell av ett kök med vita skåp, diskho, parkettgolv, och minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du ha för skåp där dom sitter idag?
Rörisen fixar å kapa sätta på vinklar och balofix men avloppet är lurigare
Om du tar ett 80 skåp till diskbänken
 
T Trollskidan skrev:
Vad ska du ha för skåp där dom sitter idag?
Rörisen fixar å kapa sätta på vinklar och balofix men avloppet är lurigare
Om du tar ett 80 skåp till diskbänken
Där rören sitter idag skal det vara ett 60skåp med lådor. Så en grundare låda skulle man kunna ha om det inte finns nån bra lösning som går under stommen...

Ett 80skåp hade löst problemet men sabbar tyvärr övriga kökslayouten..

På bilden nedan ser ni hur rören ser ut idag. Avloppanslutningen sticker upp 50mm så jag antar att det blir svårt att lösa det under stommen (80+12mm).

Några tips eller ideer på bra lösning?
 
  • Hand mäter avståndet under en diskbänk med linjal bland rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F filip delvert skrev:
Där rören sitter idag skal det vara ett 60skåp med lådor. Så en grundare låda skulle man kunna ha om det inte finns nån bra lösning som går under stommen...

Ett 80skåp hade löst problemet men sabbar tyvärr övriga kökslayouten..

På bilden nedan ser ni hur rören ser ut idag. Avloppanslutningen sticker upp 50mm så jag antar att det blir svårt att lösa det under stommen (80+12mm).

Några tips eller ideer på bra lösning?
ok byta
F filip delvert skrev:
Där rören sitter idag skal det vara ett 60skåp med lådor. Så en grundare låda skulle man kunna ha om det inte finns nån bra lösning som går under stommen...

Ett 80skåp hade löst problemet men sabbar tyvärr övriga kökslayouten..

På bilden nedan ser ni hur rören ser ut idag. Avloppanslutningen sticker upp 50mm så jag antar att det blir svårt att lösa det under stommen (80+12mm).

Några tips eller ideer på bra lösning?
byta plats på diskhon och lådor då
 
Det går inte på grund av kökslayouten tyvärr.

Den bästa kompromissen tyck vara att acceptera ett modifierad stomme och en grundare låda i botten för att möjliggöra plats för avloppsröret...

Eller finns det nån annan teknisk kösning som inte involverar att byta kökslayouten?
 
ullet
Om jag nu tolkar ritningen och bilden korrekt.

Röret ser ju ut att ligga väldigt ytligt, så det borde inte vara omöjligt att knacka lös 90-gradersböjen och byta den mot en med flackare vinkel som gör att röret går att skarva under skåpen - för visst är det i en riktningen (framåt i bilden) du vill flytta diskhon?
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Om jag nu tolkar ritningen och bilden korrekt.

Röret ser ju ut att ligga väldigt ytligt, så det borde inte vara omöjligt att knacka lös 90-gradersböjen och byta den mot en med flackare vinkel som gör att röret går att skarva under skåpen - för visst är det i en riktningen (framåt i bilden) du vill flytta diskhon?
Det stämmer! Låter ju lite meckigt att knacka upp golvet, behöver ju avverkas lite material för att kunna demontera och montera. Skall kika på möjligheten när jag kommer hem!
 
F filip delvert skrev:
Där rören sitter idag skal det vara ett 60skåp med lådor. Så en grundare låda skulle man kunna ha om det inte finns nån bra lösning som går under stommen...

Ett 80skåp hade löst problemet men sabbar tyvärr övriga kökslayouten..

På bilden nedan ser ni hur rören ser ut idag. Avloppanslutningen sticker upp 50mm så jag antar att det blir svårt att lösa det under stommen (80+12mm).

Några tips eller ideer på bra lösning?
Är de bara avloppet som ställer till de.
Ser ju ut som de inte är mycket du behöver knacka bort för att få bort 90 böjen.
Dom andra slangarna el? diskmaskin?
Är de vattnet i prisolrören? Dom går ju vinkla men va försiktig.
Kanske går flytta ut skåpen 20mmfår du dom bakom
 
T Trollskidan skrev:
Är de bara avloppet som ställer till de.
Ser ju ut som de inte är mycket du behöver knacka bort för att få bort 90 böjen.
Dom andra slangarna el? diskmaskin?
Är de vattnet i prisolrören? Dom går ju vinkla men va försiktig.
Kanske går flytta ut skåpen 20mmfår du dom bakom
Elen är till diskmaskin, den går att flytta!
Vattnet sticker som sagt upp ur golvet, 90 graders böjar bör kvinna lösa att låta dem gå under stommen.
Avloppet ser mera svårläst ut utan att modifiera stomme och ha grundare lådor.
 
Krilleman
Det rosamarkerade prisolröret är inga problem att få upp i nästa skåp, det ligger ju knappt ingjutet.

Men hur ser det ut vid det grönmarkerade prisolröret?

Det hänger ju på hur det grönmarkerade röret går ner i betongen hur enkelt det är att bila fram avloppet. Avloppet är ju bara 50mm, så ganska enkelt med en liten maskin, typ Hilti TE 6-22.

Ta en bild från andra hållet också så vi ser båda sidorna av avloppsuppgången! 👍

Mätverktyg mot rör i vägg, kablar, konstruktion på nära håll, under pågående arbete eller inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Som sagt att knacka fram lite av avloppsröret och byta till en böj på kanske 30 grader, eller tom 15 grader bör vara en bagatell.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det rosamarkerade prisolröret är inga problem att få upp i nästa skåp, det ligger ju knappt ingjutet.

Men hur ser det ut vid det grönmarkerade prisolröret?

Det hänger ju på hur det grönmarkerade röret går ner i betongen hur enkelt det är att bila fram avloppet. Avloppet är ju bara 50mm, så ganska enkelt med en liten maskin, typ Hilti TE 6-22.

Ta en bild från andra hållet också så vi ser båda sidorna av avloppsuppgången! 👍

[bild]
"Få upp det i nästa skåp" går det böja befintliga rör så de går upp i nästa skåp eller är det kopplingar och nya rörstumpar som gäller?

I bifogad bild syns hur nära vattenrör sitter avloppet. Det sitter nära och är nog inte mycket utrymme över när 90 graders vinkel skall plockas bort.

Och det känns lite vanskligt att bila betong. Har inget erfarenhet på detta... Vad tänker man om att göra det i en lägenhet?
 
  • Vitgrå väggar, flexibla rör och kablar, betonggolv, hörna av ett tekniskt utrymme eller förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydligt fokus på kablar, slangar och ett ventilationsrör mot en betongyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
F filip delvert skrev:
Och det känns lite vanskligt att bila betong. Har inget erfarenhet på detta... Vad tänker man om att göra det i en lägenhet?
Det är vanligt, särskilt vid badrumsrenoveringar, men du kan behöva tillstånd från styrelsen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt, särskilt vid badrumsrenoveringar, men du kan behöva tillstånd från styrelsen.
Ok!

Är det ungefär så här processen kan tänkas gå till?
 
BirgitS
Ja, men jag vet inte om det behövs så mycket när du bara ska ha upp lite kring ett rör och inte ett helt badrumsgolv. Man kan hyra en lämplig maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.