D Daniel 109 skrev:
Jag uppfattar inte unifi som billig. Men det finns altså inte något vettigt till bättre pris.

Men har unifi verkligen mesh-funktionalitet? Jag har uppfattat det som att man sätter upp de näten statiskt.
U6 mesh heter deras meshprodukt.
 
Jag hittade det, men hittar inte just någon beskrivning.
 
Har man bara en UnFi-accesspunkt så kan den köras självständigt och konfigureras via en app. Men ska man ha flera och vill managera dem centralt så behöver man köra deras Network server på en fristående dator/server. Det är inte en nybörjarlösning skulle jag säga, absolut inte plug &play. Men jag har en själv och prestanda och möjligheter är i toppklass.

U6 Mesh tolkar jag lite som att de ville hitta på ett namn som låter inne. Gissar att den kontrolleras av servern på precis samma sätt som deras övriga accesspunkter.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
Stort tack för all bra input och för en givande diskussion! Jag satsar nog på ett kit med 3 st. TP-Link Deco plus en utomhus-nod i logen till att börja med, så får vi se vart det räcker. Kollar in vilka som har bäst pris nu på Black Friday.😁
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Som jag tolkar den allmänna uppfattningen här är unifi bra och Tp-link acceptabelt medan det mesta annat i konsumentväg är undermåligt? Nu pratar jag om nätverk som liknar TS med flera accesspunkter och någon brygga till uthus mm.
 
D Daniel 109 skrev:
Som jag tolkar den allmänna uppfattningen här är unifi bra och Tp-link acceptabelt medan det mesta annat i konsumentväg är undermåligt? Nu pratar jag om nätverk som liknar TS med flera accesspunkter och någon brygga till uthus mm.
Ditt underlag för analys är antagligen smalt. Men, för den som är lite intresserad så är Ubiquitis semi-proffsprodukter ett stort kliv uppåt vad gäller stabilitet osv jämfört med dlink netgear tplink. Jag har iaf aldrig fått dessa att prestera på samma nivå i form av prestanda och stabilitet. Det betyder dock inte att de prylarna är dåliga.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha unifi, men vill samtidigt ha ett billigt system. Jag har varit u kontakt med ett unifisystem lite på sidan om. Det tycks som sagt fungera bra.
 
F fredrik.johansson skrev:
Om du bara sätter samma lösenord i flera ap får du inte överlämning mellan noderna på samma smidiga vis som med mesh.
Eftersom du har draget nät mellan byggnaderna använder du det till ”backbone”. Det är bara att koppla in, saknas tråd till nåt ställe går det trådlöst dit med lite sämre kapacitet som följd.

Jag köpte ett sånt här kit när jag flyttade till större hus, tplink deco mesh. Har alltid hållit på och greja med mina routers, egen firmware, vpnserver osv så jag funderade länge på om jag verkligen skulle ha något så simpelt där jag inte kan trixa med så mycket.
Jag kopplade in och har inte rört prylarna sen dess, ingen har klagat på dålig täckning och allt har fungerat utmärkt. Mycket nöjd!

Tycker Tp-Link har hållit bra kvalitet till bra pris.

[länk]

Finns även en utomhusmanick som borde vara kompatibel.

[länk]

Edit: det var visst ett sånt här kit jag köpte:
[länk]

Kjelle har kört flera kampanjer på det här kitet under året till betydligt bättre pris, så har du ingen panik kan man ju vila på köpknappen till black friday och hålla lite koll…
Detta är ett bra svar för den som accepterar nackdelarna med en sådan lösning. DFet hänger helt ppå hur man skall använda nätet. För mina telefoner och annan mer krävande mobil utrustning hemma så är det inte tillräckligt bra, men för gräsklipparen, laddboxar mm så fungerar lösningar som denna alldeles utmärkt. Behoven styr...

Sedan gillar jag personligen att kunna ha en app där jag managerar hela nätverket (Unifi), men det är en helt annan aspekt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle vilja ha unifi, men vill samtidigt ha ett billigt system. Jag har varit u kontakt med ett unifisystem lite på sidan om. Det tycks som sagt fungera bra.
Billigt kan man kanske inte säga. En ap för 1000-2000 spänn jämfört med att köpa en tplink för 400… Men för mig är det värt några kronor extra att konfigurera en gång och sedan inte behöva bry sig mer.

Det mest besvärande med ubiquiti är nog att hela sortimentet inte samsas under ett mgmtverktyg. Unifi har ett, Airmax har ett och Edgeroutern är också ett eget gui.
 
F fredrik.johansson skrev:
Om du bara sätter samma lösenord i flera ap får du inte överlämning mellan noderna på samma smidiga vis som med mesh.
Jag har kört så de senaste 15 åren och irriterar mig varje dag på att telefonen vägrar släppa kontakten med en accesspunkt trots att kvaliteten är så dålig att det inte går fram någon trafik. Vilket år som helst ska jag skaffa bättre grejer...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Billigt kan man kanske inte säga. En ap för 1000-2000 spänn jämfört med att köpa en tplink för 400… Men för mig är det värt några kronor extra att konfigurera en gång och sedan inte behöva bry sig mer.

Det mest besvärande med ubiquiti är nog att hela sortimentet inte samsas under ett mgmtverktyg. Unifi har ett, Airmax har ett och Edgeroutern är också ett eget gui.
Det hade lika gärna kunnat varit jag som hade skrivit detta. Vill bara än en gång betona att Unifi också har mycket bättre funktionalitet när det gäller att hantera mobilitet mellan olika AP, men även när det gäller byten av frekvensband (2,4 GHz <-> 5 GHz) inom samma AP.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla inlägg, men unify/Ubiquiti har jag också, det tuffar på utan problem i alla väder. Man måste vara lite påläst för att sätta upp det, men jag upplever det som betydligt robustare än diverse konsument mesh produkter.

Jag förespråkar ap och inte mesh.

Jag har själv fuskat och satt adapters som för över via vägguttag där jag inte ännu fått till fast kabel/ap så det går att kombinera. Men ett robust backbone med unifi och ett par tre ap är en jäkligt bra start.

Och billiga, jämfört med motsvarande produkter som är riktade mot premium installationer och mindre företag så tror jag de är mycket prisvärda.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men unify/Ubiquiti har jag också, det tuffar på utan problem i alla väder. Man måste vara lite påläst för att sätta upp det, men jag upplever det som betydligt robustare än diverse konsument mesh produkter.

Jag förespråkar ap och inte mesh.

Jag har själv fuskat och satt adapters som för över via vägguttag där jag inte ännu fått till fast kabel/ap så det går att kombinera. Men ett robust backbone med unifi och ett par tre ap är en jäkligt bra start.

Och billiga, jämfört med motsvarande produkter som är riktade mot premium installationer och mindre företag så tror jag de är mycket prisvärda.
Notera också att en del så kallade premiumprodukter mot företag inte är särskilt bra, de har i praktiken satsat på ett bra management-gränssnitt men totalt glömt bort radion. Även där får man vad man betalar för, skall man köpa inom enterprise-segmentet för WiFi så rekommenderar jag starkt att bara titta på de dyrare märkena. Som jag skrev tidigare, jag har bekanta som har analyserat WiFi-produkter och de imponeras inte av de billigare produkterna där. Ubiquiti/Unifi är lite udda här, de är inte topp-notch, men de är å andra sidan väldigt billiga i jämförelse med de andra. De ligger i mitten av det segmentet när det gäller radion, men det är ju egentligen produkter för småföretag och tillhör inte segmentet med enterprise-WiFi egentligen (som är inriktat mer mot medelstora installationer som flygplatser, shoppingcenter, kontorskoplex mm).
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Kör med TP-Link

https://www.kjell.com/se/sok?q=deco

Bara sätta upp Samma när bra bygga på inte en massa inställningar.

Köpt till bla utomus delen Bara sätta upp å godkänna i appen.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
Du kan se de mesta i Appen När jag satte upp dom tre första pukarna tog de ca 15 så funka det.
Är helt novis på detta.
Har du tråd så är de bara koppla in den till pucken så funkar de.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.