Skulle behöva byta mitt avlopp ut till gatan vet att det finns rötter som växt in (betong), vet inte varför men ingen relining firma vill ge mig ett mellan tummen och pekfinger pris utan att komma och filma.

Tycker man borde kunna säga om det kostar 25k 50k eller 250k för reling av 20m rakt avlopp men tydligen inte.
 
D _DE skrev:
Skulle behöva byta mitt avlopp ut till gatan vet att det finns rötter som växt in (betong), vet inte varför men ingen relining firma vill ge mig ett mellan tummen och pekfinger pris utan att komma och filma.

Tycker man borde kunna säga om det kostar 25k 50k eller 250k för reling av 20m rakt avlopp men tydligen inte.
Säljarna har ju siffrorna i huvudet. Men jag har ingen aning, men finns ju många som filmar och sedan får du pris direkt? Minns inte firman jag använde, om jag minns så kan jag skicka det till dig
 
  • Gilla
Diggler
  • Laddar…
D _DE skrev:
Skulle behöva byta mitt avlopp ut till gatan vet att det finns rötter som växt in (betong), vet inte varför men ingen relining firma vill ge mig ett mellan tummen och pekfinger pris utan att komma och filma.

Tycker man borde kunna säga om det kostar 25k 50k eller 250k för reling av 20m rakt avlopp men tydligen inte.
En punktlagning runt 15k. Längre sträckor 3000- 5000 metern, om man kommer åt det bra från brunn osv. Priserna är ex moms och ca. Sen är där många parametrar som styr priset.
 
E Ernfrid skrev:
Jo jag förstår att mitt avlopp har nått sin tekniska livslängd. Men jag har inte många meter av de vita plaströren. Men det verkar ju billigare att ta hit någon från öst och arbetsleda och byta stammarna, än att ge den här firman över 200k för att bara relina. Är för sjuk för att göra arbetet själv.

Jag förstår inte att vissa husägare betalar det, men det är klart de kanske har väldigt god ekonomi.
Jag har ingen uppfattning om offerten ni fått men håller med andra här i tråden om att upplägget inte verkar det bästa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S santos skrev:
En punktlagning runt 15k. Längre sträckor 3000- 5000 metern, om man kommer åt det bra från brunn osv. Priserna är ex moms och ca. Sen är där många parametrar som styr priset.
Är det lämpligt med relining om redan har rötter i avloppet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Finns bara en vettig sak att göra med gamla avlopp.

Byt ut skiten. Detta har legat i marken sen 1906 dock och klarat sig förvånansvärt bra
 
  • Grävd grop i hörn av rum, synliga rör, jord och stenar, bygg- eller reparationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd långsträckt grop i trädgård, jordhögar, måttband sträcker sig över, hus och staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävmaskin som gräver lång smal gräva nära byggnad och gräsmatta, jordhögar, avloppslock i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Är det lämpligt med relining om redan har rötter i avloppet?
Rötterna fräser man bort innan, men ja. Du tätar mot rötter och slipper nya.
 
E Ernfrid skrev:
Jo jag förstår att mitt avlopp har nått sin tekniska livslängd. Men jag har inte många meter av de vita plaströren. Men det verkar ju billigare att ta hit någon från öst och arbetsleda och byta stammarna, än att ge den här firman över 200k för att bara relina. Är för sjuk för att göra arbetet själv.

Jag förstår inte att vissa husägare betalar det, men det är klart de kanske har väldigt god ekonomi.
Jag fick också besök av en sån firma som knackar dörr. Först bara för att boka in ett möte, sedan för att filma. Det var världens bästa. Från Finland. Nystartat i Sverige. Strumpmetod.

Han var in i rören och kollade. Det skulle hålla 3 veckor eller ett år. Sen började offerten göras. 250tkr någonstans. -När vill du ha det här gjort?
Det är nog den situationen de inväntar. Man vill stressa kunden utav helvete och sedan ge ett färdigt förslag där du känner dig tvungen att acceptera då dom varit så schysst att filma.

Alternativkostnaden för mig skulle vara 500tkr och ett hus som inte gick att bo i under 1 månad när man bilar upp rören. Så ärliga var dessa herrar. Drar mig till minnes att dom hette VVS trygg.

Alltså, jag förstår att alla vill tjäna pengar. Många hus står idag med upprustningsbehov. En del kan man lura lite. Andra kan man få en ok peng av. Sen är det dom man får skita i. Säljare är lika i alla branscher. De kan sina jobb och vet kanske att ärlighet inte lönar sig nämnvärt.

Sen tänker jag att det beror lite på hur man har det hemma. En skitkällare kan man väl riva upp, men de som har full inredning med nya badrum men gamla rör? I visss fall kanske relining är bättre. Jag tvivlar inte på metodens funktion. De kommunala herrarna använder sig till stor del av relining. Det blir tipptopp.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag fick också besök av en sån firma som knackar dörr. Först bara för att boka in ett möte, sedan för att filma. Det var världens bästa. Från Finland. Nystartat i Sverige. Strumpmetod.

Han var in i rören och kollade. Det skulle hålla 3 veckor eller ett år. Sen började offerten göras. 250tkr någonstans. -När vill du ha det här gjort?
Det är nog den situationen de inväntar. Man vill stressa kunden utav helvete och sedan ge ett färdigt förslag där du känner dig tvungen att acceptera då dom varit så schysst att filma.

Alternativkostnaden för mig skulle vara 500tkr och ett hus som inte gick att bo i under 1 månad när man bilar upp rören. Så ärliga var dessa herrar. Drar mig till minnes att dom hette VVS trygg.

Alltså, jag förstår att alla vill tjäna pengar. Många hus står idag med upprustningsbehov. En del kan man lura lite. Andra kan man få en ok peng av. Sen är det dom man får skita i. Säljare är lika i alla branscher. De kan sina jobb och vet kanske att ärlighet inte lönar sig nämnvärt.

Sen tänker jag att det beror lite på hur man har det hemma. En skitkällare kan man väl riva upp, men de som har full inredning med nya badrum men gamla rör? I visss fall kanske relining är bättre. Jag tvivlar inte på metodens funktion. De kommunala herrarna använder sig till stor del av relining. Det blir tipptopp.
Jo samma här, de ville gärna ha frun med, jag märkte att säljaren testade alla metoder för att skrämma upp henne. Men jag hade förvarnat henne. Men absolut de vill ha till ett avslut på stående fot.


Men jag sa att en renovering för över 200k kan jag inte skriva under nu. Jag måste ju överväga alternativen. Säljaren menade på att jag inte har tid att kolla med andra företag då stammarna är påväg att rasa.



Så jag sa att jag tar risken och tackade för filmningen, bjöd även han på kaffe.


Jag tyckte 2cm sättning på betongrören var godkänt med tanke på åldern och det såg tätt ut, men han höll inte med. Alltså de rör som går på utsidan till kommunalt VA.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
S santos skrev:
Nja det är ju skitsnack, en seriös firma gör det med bravur.
Tja, man kan ju säga att den bråkdelen firmor som klarar att göra det gör det med bravur. Men man löper väl typ 98% risk att det blir skit. Det är inte värt risken med andra ord
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E Ernfrid skrev:
Säljaren sa att allt skulle rasa inom 3 veckor. Var väl en månad sedan de var här. Han ville sälja in relining.
Om rören är såpass bra att dom pallar med en relining istället för totalts stambyte så lär dom knappast rasa på 3 veckor ?
Dåligt, billigt säljtrick !

Sen kanske dom bör åtgärdas/relinas, men ta in en till offert i så fall - och sådana jobb är aldrig akuta: Är rören så dåliga så skulle jag säga att man bör överväga attt iaf byta delar av systemet, men ngt proffs på det där kan nog råda i det läget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
E Ernfrid skrev:
Hej!

Jag fick erbjudande om att filma mitt avlopp, förstod upplägget redan innan att de skulle dömma ut allt. Men hur dåligt är det egentligen?

Huset byggt 1970. Plaströr och ingjutna järnrör. Såg ganska rent och fint ut, rost såklart men vet inte hur mycket gods som är kvar.

Rören ut till vägen är i betong. De har sedan 1970 haft en sättning på några cm.

Säljaren sa att allt skulle rasa inom 3 veckor. Var väl en månad sedan de var här. Han ville sälja in relining.

Jag är ingen expert på avlopp, men av vad jag kunde se så var allt helt och fungerande. När ska man överväga att byta ut alla rör även ut till vägen, till det kommunala?

Min far har original stammar sedan 1954 i järn. Däremot fick han byta rören ut till brunnen.
Vårt hus byggt 1968, det relinades för 2 år sedan med strumpa, det var både gjutjärn och plast. Skall hålla 20-30 år, man vet inte riktigt hur länge det håller då metoden inte har funnits 20-30 år.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H
E Ernfrid skrev:
Jo samma här, de ville gärna ha frun med, jag märkte att säljaren testade alla metoder för att skrämma upp henne. Men jag hade förvarnat henne. Men absolut de vill ha till ett avslut på stående fot.


Men jag sa att en renovering för över 200k kan jag inte skriva under nu. Jag måste ju överväga alternativen. Säljaren menade på att jag inte har tid att kolla med andra företag då stammarna är påväg att rasa.



Så jag sa att jag tar risken och tackade för filmningen, bjöd även han på kaffe.


Jag tyckte 2cm sättning på betongrören var godkänt med tanke på åldern och det såg tätt ut, men han höll inte med. Alltså de rör som går på utsidan till kommunalt VA.
Det är flera firmor som relingar, ta in flera offerter och välj någon som varit igång länge och som har bra omdöme. Det är viktigt att företaget finns kvar om du behöver reklamera.
Att ta någon som knackar på dörren skulle jag akta mig för.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E Ernfrid skrev:
Hej!

Jag fick erbjudande om att filma mitt avlopp, förstod upplägget redan innan att de skulle dömma ut allt. Men hur dåligt är det egentligen?

Huset byggt 1970. Plaströr och ingjutna järnrör. Såg ganska rent och fint ut, rost såklart men vet inte hur mycket gods som är kvar.

Rören ut till vägen är i betong. De har sedan 1970 haft en sättning på några cm.

Säljaren sa att allt skulle rasa inom 3 veckor. Var väl en månad sedan de var här. Han ville sälja in relining.

Jag är ingen expert på avlopp, men av vad jag kunde se så var allt helt och fungerande. När ska man överväga att byta ut alla rör även ut till vägen, till det kommunala?

Min far har original stammar sedan 1954 i järn. Däremot fick han byta rören ut till brunnen.
Stämmer det som du säger att du har en sättning bör man nog fundera lite extra.

Vi har bytt allt ovanför källargolvet på vårt 60-talshus. Men i källargolvet har vi ännu kvar den horisontella delen av orginalstammen som är i gjutjärn. Råkade ut för ett rejält stopp för några år sedan. Tog hit spolbil och några dagar senare även ett företag som skickade ner vajrar och slipade insidan på gjutjärnsrören samt filmade före och efter.
Det konstaterades stoppet dels berodde på rostiga rör som blev väldigt skrovliga på insidan, samt dels för att vi också har en sättning på huvudstammen ut mot gatan (på sträckan som är inne i källaren), som gör att det blir dåligt/inget fall.
Det fanns mycket gods kvar i rören, så efter slipning var de som nya.
Samma firma säljer också relining och hade de varit oseriösa så hade de säkert försökt lura på oss en sådan. Nu var de ändå ärliga och sa att med den där sättningen så är det enda rätta att bila upp och byta rören och rätta till fallet.
Nu har det fungerat felfritt i 7år sedan dess, men vi har bytet i planerna. De rum i källaren som berörs är turligtvis helt orenoverade. Så innan vi gör något mer renovering där nere kommer vi att bila upp och byta avloppsstammen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S santos skrev:
De kan vara riktigt sköra. Men kan som sagt hålla länge. Svårt att bedöma på avstånd.
Jag bor i ett hus byggt 73 med rör från 72, se bilder. Vad tror ni om dessa rör? På utsidan känns plasten ”glatt” o slät. Vågar inte röra dessa rör. En granne sa att dom håller så länge man inte rör dom 😂

Har försökt kontakta företaget som producerat rören utan att få svar. Tänkte passa på i denna tråd att få lite tips. Ursäkta trådbumpningen.
 
  • Grå plastbehållare med upp och ned text, möjligen upp och ned bild, vit textur i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plaströr för VVS-installation, isolering runt, i trångt utrymme, mörk bakgrund, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.