Jurist har ofta en gratis kvarts rådgiving eller liknande. Ta kontakt. Det här är viktigare än att du ska lita på vad stollar skriver på ett forum. Det finns en hel att tänka på som inte lätt löser sig på ett forum. T ex finns det en massa formkrav vid fastighetsaffärer. Vissa saker måste stå i kontraktet för att det ska vara giltigt osv. Och ni finns det dessutom skulder på huset…det blir viltigt att göra rätt, och se till att inget annat blivit fel. Låter ju som att mäklaren slarvat en del.

Det låter t ex tveksamt om det är rätt att handpenningen betalas ut. Om säljaren inte kan ge er huset bör ni få handpenningen åter, men då måste du se till att den ges rätt prio vid en tvångsförsäljning…

Anlita proffs.
 
  • Gilla
TCG och 17 till
  • Laddar…
Betala inget, om säljarens skuld överstiger köpesumman så kan det ordna sig ändå. En mäklare har som skyldighet att kontrollera om det finns inteckningar men inte hur mycket skulder säljaren har till banken. Där är nöten. Det blir att i morgon kontakta mäklarförbundet direkt i fösta hand och tala om hur läget är. Kanske det är mäklaren tillsammans med säljaren som ska hängas. Har kronkalle aviserat något. Kronkalle kommer inte att gå direkt in, utan ett samarbete med dom är bra. om hur läget är. Inte otroligt att säljaren har ett skuldsaldo hos kronkalle. Bara ring deras kundtjänst, uppge säljarens personnummer så får du reda på allt. Det är lite udda erat fall, första gången jag hör talas om detta. Svårt att säga något eller komma med några vägar att gå. Hoppas att det reder sig
 
  • Gilla
Auspuff och 4 till
  • Laddar…
Det borde ligga i bankens intresse att försöka lösa det med säljaren innan kronkalle blandas in. Det troliga är ju att det skulle bli ett lägre försäljningsvärde vid en exekutiv auktion och det tjänar ju banken inget på…
 
  • Gilla
rotbackarn och 3 till
  • Laddar…
Det kan nog vara värt att prata med kronis samt säljarens bank. Jag skulle nog föreslå säljarens bank först. kronis bestämmer inte över skulden. Det gör banken. att sälja huset är beslut som banken och kronis kommer överens om. Så se till att få att snabbt möte med bankchef eller liknande.
Förklara hur det ser ut. Försök få dessa att förstå att sälja huset på exekutiv aktion troligtvis inte kommer inbringa mer pengar. Troligtvis som mäklaren sa, mindre pengar.
Banken kommer få igen 150' minus handpenningen som försvann. Som det är nu. Men vid en exekutiv auktion så riskerar det bli ännu mindre pengar. I det här fallet är det lätt att ta reda på husets värde. Ts har precis köpt det.
Även om det kan klia att skrapa fram 100' för att kunna bo där. Så tycker jag det känns som man ger säljaren 100' bara så det.

Jag kan ha tänkt helt fel med alla dessa siffror jag skrivit. Då ber jag om ursäkt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Om det skulle bli en exekutiv försäljning. Kan man inte låtsas trasha huset sabba taper och målade väggar?
Med egna tapeter som man nålar fast eller tejpar på ställen som är lätt dölja
Slå sönder spisen. Alltså den trasiga ni hittade på Facebook?
Sånt där värdesänkande...

Risken finns att min tanke inte fungerar i praktiken.
 
  • Haha
Auspuff
  • Laddar…
Vill ni chansa så låt det gå på auktion och hoppas på att köpa det billigare...
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Kronofogden kan gå in och tvångsförsälja fastigheten om säljaren har skulder och de misstänker att säljaren försöker gömma undan värde genom att sälja undan tillgångar till ett pris som är lägre än marknadspriset. Vanligaste är kanske att sälja till en vän/släkting för symbolisk summa, med planen att fortsätta nyttja och kanske återköpa den senare.

Svår sits, prata med både Kronofogden och säljarens bank och se hur resonemanget går. Var också tydliga med att förklara att det är ni som bor i huset och att ni flyttat in era saker i det. Redogör för vad säljaren lämnat om något men att allt annat har ni flyttat in på tillträdesdagen och det tillhörde sedan tidigare er.
 
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
Hur är erat hyreskontrakt skrivet?
Blir ni bostadslösa 24/11 för att det är tidsbegränsat (helt oberoende av vad bank och kronofogde gör), eller är det löpande så att ni kan hävda besittningsrätt (så att det som ska säljas på exekutiv auktion är ett hus med hyresgäster)

En fuling kan vara att låta bli att flytta ut samtidigt som ni budar på auktionen. Men skulle råda till juristkontakt innan sådant beslut.

Men först av allt skulle jag se till att snabbt få en direktkontakt med säljarens bank och försöka prata med dem om en överenskommelse.

Tänk dock på att anledningen till att banken begär exekutiv auktion kan vara att de vill se om ni är beredd att betala mer för att slippa flytta ut (om det är så ert kontrakt ser ut), inte för att de tror att en genomförd auktion skulle ge mer. Har ni ett kontrakt med besittningsrätt så visa dem att ni har det, för det lär påverka försäljningspriset negativt. De agerar utifrån vad som är deras bästa sätt att få ut maximalt med pengar.

En sak ni skulle kunna erbjuda banken är att ge dem rätten att för er räkning driva frågan om att få tillbaka handpenningen från mäklaren och behålla de pengar som de ev. får ut av det. Kostar er inget eftersom de pengarna redan är borta, men hyfsat bra chans för banken att de flexar lite muskler och mäklaren betalar bara för att slippa från saken. De kan vika ner sig utan att det blir offentligt, och utan att medge att de felat, på ett sätt som de inte kan mot en privat kund.
 
  • Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Hur är erat hyreskontrakt skrivet?
Blir ni bostadslösa 24/11 för att det är tidsbegränsat (helt oberoende av vad bank och kronofogde gör), eller är det löpande så att ni kan hävda besittningsrätt (så att det som ska säljas på exekutiv auktion är ett hus med hyresgäster)

En fuling kan vara att låta bli att flytta ut samtidigt som ni budar på auktionen. Men skulle råda till juristkontakt innan sådant beslut.

Men först av allt skulle jag se till att snabbt få en direktkontakt med säljarens bank och försöka prata med dem om en överenskommelse.

Tänk dock på att anledningen till att banken begär exekutiv auktion kan vara att de vill se om ni är beredd att betala mer för att slippa flytta ut (om det är så ert kontrakt ser ut), inte för att de tror att en genomförd auktion skulle ge mer. Har ni ett kontrakt med besittningsrätt så visa dem att ni har det, för det lär påverka försäljningspriset negativt. De agerar utifrån vad som är deras bästa sätt att få ut maximalt med pengar.

En sak ni skulle kunna erbjuda banken är att ge dem rätten att för er räkning driva frågan om att få tillbaka handpenningen från mäklaren och behålla de pengar som de ev. får ut av det. Kostar er inget eftersom de pengarna redan är borta, men hyfsat bra chans för banken att de flexar lite muskler och mäklaren betalar bara för att slippa från saken. De kan vika ner sig utan att det blir offentligt, och utan att medge att de felat, på ett sätt som de inte kan mot en privat kund.
Enligt mäklaren behövdes inget hyreskontrakt då vi har ett köpekontrakt, däremot gjorde han ett tilläggskontrakt som sa att vi hyr huset tills den 24/11 då allting skulle vara löst från säljarens sida. Han verkar inte ha skrivit med att kontraktet förlängs om säljaren inte kunnat betala som planerat utan det har han sagt muntligt bara.
"Ni hyr huset tills dess att han kan betala, en positiv sak är ju att ni bor väldigt billigt fram tills dess", vi har flera gånger frågat om vi kan hamna utan tak över huvudet men mäklaren har försäkrat oss om att det kan ALDRIG hända då vi har ett köpekontrakt.

Enligt bankens och mäklarens jurister har vi ingen besittningsrätt på huset om kronofogden kommer och tar över nu den 24/11.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
I intebyggarebob skrev:
Tanken är att kontakta kronofogden i första hand och kommer vi ingenstans där så får vi kontakta jurist helt klart.
Jag skulle kontaktat jurist först. Det kommer kosta lite pengar. Möjligt att försäkrkngsbolaget tar en del.
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare: Är du helt från vettet?

Räknenisse: Mäklaren har ingen handpenning.
 
  • Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
I intebyggarebob skrev:
Enligt mäklaren
Du ska kanske tro blint på allt den här mäklaren säger.

PS. Jag håller med @Daniel 109 här. Jag har svårt att se att mäklaren har gjort något direkt regelvidrigt. Men den här historien tyder ju på att hen har lite dålig fingertoppskänsla.
 
  • Gilla
  • Wow
din granne och 1 till
  • Laddar…
I intebyggarebob skrev:
Hej! Vi har hamnat i ett minst sagt komplicerat husköp på grund av att säljaren har kvar skulder på huset efter försäljningen.
Vi har betalat handpenning och skrivit köpekontrakt samt flyttat in i huset sedan 3 veckor tillbaka. Säljarens bank har gått in och vägrar lämna ifrån sig huset och säljaren själv har sedan dess slutat samarbeta med mäklaren, nu hotas vi av att kronofogden kommer ta över huset för att täcka säljarens skulder och lägga ut det på exekutiv auktion efter 24/11 för att sälja till högstbjudande.

Om en vecka står vi utan tak över huvudet, med en erlagd handpenning som vi troligvis aldrig får se skymten av och mäklaren har hela tiden har tryckt på att huset är vårat så kronofogden kan inte komma och ta över i och med att vi hunnit skriva köpekontrakt och att vi betalat handpenning.
Eventuellt finns möjligheten att betala 92.000 av säljarens skulder så backar kronofogden och vi kan skriva skuldebrev till säljaren på summan plus ev skadestånd för otrolig sveda och värk av all denna cirkus.
Men frågan är ju om det är pengar vi någonsin kommer att få se.

Någon är som kan hjälpa oss med våra rättigheter?
Har ni avslutat köpet? handpenning och slutbetalning är två olika saker. Oklart vad som gäller här??
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
För mig är det tydligt. Handpenning är betald men inget mer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För mig är det tydligt. Handpenning är betald men inget mer.
Ja kanske det, men man hör en massa märkligheter här på byggahus. Men att flytta in i ett hus man inte slutbetalat, utan bara lagt handpenning på, den var ny för mig 😀
 
  • Gilla
ansgar46 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.