Jag och min mamma försöker hitta var man luftar och fyller på vatten för eldning i gammal Vedpanna?
Märke Euronom V30OUB och MB från 80-tal.
Dom har även en gammal Elpanna Euronom elpanna V16EP i anslutning, det är en massa spakar, rattar och rör men vi vet varken ut el in hur vi ska hitta rätt, någon som vet?
 
  • Äldre värmepannrum med diverse rör och mekaniska komponenter, fokus på panna och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två mätare monterade på panel; överst termometer, nederst tryckmätare. Användes för att övervaka temperatur och tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sammansatt rörsystem, värmepanna, ventiler och cirkulationspumpar i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum med värmeanläggning, rör, expansionskärl och isolering. Oorganiserat och använd utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem och ventiler i ett pannrum, isolering, värmecirkulationspump, temperaturmätare, teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
enligt tryckmätaren så är det vatten i systemet. Är nog bara försöka få igång allt...
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
Vet du om vedpannan har något med expansionskärlet att göra?

Hur fungerar ett expansionskärl och vad bör man göra med det?

Oerhört tacksam för svar
 
Expansionskärl syns ej på bild, kanske ett öppet kärl på vind.
Men på sista bilden sitter det en strömbrytare på höger sida som styr cirulationspumpen till elementen, den ser ut som den är off.
I mitten av tanken på samabild sitter det en shuntventil man kan skruva på, vårt o se men står den inte på blått o kallt? Bör åtminstone stå i mitten eller mot rödare märket. Den styr temp i element. Trycket i systemet verkar ligga på 50kpa inte mycket om man fler våningar med element men den brukar öka om man kör pannan. O får upp temp.
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
enligt tryckmätaren så är det vatten i systemet. Är nog bara försöka få igång allt...
Tack
 
H håbbe1961 skrev:
Expansionskärl syns ej på bild, kanske ett öppet kärl på vind.
Men på sista bilden sitter det en strömbrytare på höger sida som styr cirulationspumpen till elementen, den ser ut som den är off.
I mitten av tanken på samabild sitter det en shuntventil man kan skruva på, vårt o se men står den inte på blått o kallt? Bör åtminstone stå i mitten eller mot rödare märket. Den styr temp i element. Trycket i systemet verkar ligga på 50kpa inte mycket om man fler våningar med element men den brukar öka om man kör pannan. O får upp temp.
Tack så mycket för svar, förhoppnings blir vi lite klokare I allt och med tiden.. 😊
Men om elementen inte är påslagna och luftade vad händer den? Om man bara vill använda elpanna för att få varm vatten? Gör man nåt annorlunda då? Detta är vattenburen elpanna.
 
Vi hittade ett vrede för att fylla på vatten I expansionskärlet, man såg att trycket ökade i mätaren och när vatten började rinna ut ur skvallerrör el vad det är, vred vi tillbaka vredet, men då sjönk mätartrycket tillbaka till 50/0,5 igen?
 
M Marinette Tjernberg skrev:
Tack så mycket för svar, förhoppnings blir vi lite klokare I allt och med tiden.. 😊
Men om elementen inte är påslagna och luftade vad händer den? Om man bara vill använda elpanna för att få varm vatten? Gör man nåt annorlunda då? Detta är vattenburen elpanna.
Lngst ner på tanken till höger den vita sitter nog styrning till elvärme med termostat och on off. Elementen har väl nån termostat eller ventil men viktigast är ju att cirkpumpen är på och elvärme påslagen. Luftning kan behövas men måste ju finnas cirkulation o värmen först
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
M Marinette Tjernberg skrev:
Vi hittade ett vrede för att fylla på vatten I expansionskärlet, man såg att trycket ökade i mätaren och när vatten började rinna ut ur skvallerrör el vad det är, vred vi tillbaka vredet, men då sjönk mätartrycket tillbaka till 50/0,5 igen?
Manometern ska stiga sakta och inte fara med fart upp, man fyller sakta och har koll på manometern. Vid 1 bar så stänger man och sjunker det direkt så kan det vara luft i systemet och måste luftas på varje element. Vid luftning så sjunker trycket, du måste följa med att fylla på till 1 bar hela tiden. Kan bli några varv vid luftningen.
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
B
Om det kommer vatten i skvallerröret så har du förmodligen öppet expansionskärl. För det är väl ingen säkerhetsventil kopplad till skvallerröret? Gissar att det är enplansvilla? Trycket indikerar det.

Luftning brukar behövas på högsta punkten, något eller några element beroende på hur rören är dragna.

Ska du bara ha den för varmvatten kan du låta cirkulationspumpen vara avstängd.

Det borde finnas en elpatron någonstans, med ett vred för att justera in tempen. Det borde även finnas en brytare till den... ser ut att vara avstängt nu.
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
Ska då pannan bara vara för varmvatten, så ska rökröret ut till skorstenen tätas till med isolering. Ett hemskt korsdrag blir det annars och det kyler av panna från insidan dito, inget bra.
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
M Marinette Tjernberg skrev:
Jag och min mamma försöker hitta var man luftar och fyller på vatten för eldning i gammal Vedpanna?
Märke Euronom V30OUB och MB från 80-tal.
Dom har även en gammal Elpanna Euronom elpanna V16EP i anslutning, det är en massa spakar, rattar och rör men vi vet varken ut el in hur vi ska hitta rätt, någon som vet?
[/
M Marinette Tjernberg skrev:
Jag och min mamma försöker hitta var man luftar och fyller på vatten för eldning i gammal Vedpanna?
Märke Euronom V30OUB och MB från 80-tal.
Dom har även en gammal Elpanna Euronom elpanna V16EP i anslutning, det är en massa spakar, rattar och rör men vi vet varken ut el in hur vi ska hitta rätt, någon som vet?
Hej @Marinette Tjernberg fick du till det med pannan?
 
H håbbe1961 skrev:
Hej @Marinette Tjernberg fick du till det med pannan?
Jo men vi fick till värme på element men då min pappa är den som skött allt detta och brukar vara den som har koll på allt och fixa, så kände min mor och jag att vi inte vill dom ska behöva råka på mer problem just nu (so ev skulle kunna förebyggas/ta hand om i god tid) som dom av otur har haft i huset tillbaka ända sen den dagen min pappa blev akut sjuk/dålig och strömmen gick i huset, vi har haft massor av uppgifter att lösa och med både akut-.och bokade elfirmor osv. Just nu när det gäller pannan, vedeldning och elpanna så vet hon bara att han brukar hålla igång med pannans skötsel osv men inte delgett infon vidare. När vi tillsut såg att trycket bara låg på 0,5 på manometern och dom har det öppna expansionskärlet på vinden och vill underhålla med att det inte ska frysa el ställa till andra problem med värme i huset och varmvatten om kylan skulle smälla till i vinter, så därför försökte vi fylla på trycket långsamt men det sjönk kraftigt vid avstängning (värme på element och varmvatten fungerade ju) men vi ville ända köra igenom och försöka fylla på systemet och bestämde oss för att även sen steg för steg dagen efter att lufta alla elementen i huset, började nedervåningen och sedan övervåningen och när allt var klart körde vi igenom systemen i pannrummet med att fylla på med vatten och till trycket var upp på 100/1 bar och vattnet kom ur spillröret, men inga framsteg, trycket sjönk åter tillbaka till 0,5 även om det kanske inte gick helt lika snabbt men flera gånger 2-3 ggr gjorde vi det men inget förändras tycker jag..
 
Att trycket sjunker är normalt, när fyller på så rinner det inte ut lika mycket och det stiger kanske till 1 bar, sen sjunker nivån till där spillröret är, allt normalt, ska vara så. Kärlet på en vind brukar spiks in i en låda som är ca 10 - 15 cm bredare än kärlet och fyllas med isolering. För att inte frysa. Det kommer säkert att droppa lite från skvallerröret när vattnet i systemet blir varmmare, är även det normalt, då vtten ökar i volym med värme. Så om ni har värme nu så låt vara, det kommer att fungera.
 
  • Gilla
Marinette Tjernberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.