Alfredo Alfredo skrev:
Du räknar alltså med att få service av din mäklare i två år efter det att dennes uppdrag är slutfört?
Jag räknar kallt med att kunna höra av mig till mäklaren jag köpte vårt hus via för all framtid. Så länge det gäller husköpet eller innan potentiell kontakt med säljaren. Sen kan hon ju säga "det där vill jag inte lägga mig i" förstås och då vet jag där och då att jag aldrig kommer anlita den mäklaren igen. Obs jag har inte hört av mig en enda gång till mäklaren på de 6 åren som gått sen vi köpte, trots att vi upptäckt massor med fel (enstaka som även skulle kunna anses som dolda, men jag orkade inte tjafsa så länge det handlade om enstaka tusenlappar eller några tiotusen, (jo förutom en gång på dagen för tillträde just gällande undermålig flyttstädning där säljaren städat själv trots att hon lovat oss muntligt innan köpet att hon skulle anlita städfirma när vi uttryckligen frågat om det. Inget knorr dock utan vi tog in en städfirma som hon bekostade. Ställde dock till det rejält då vi tagit ledigt för att kunna flytta in och komma iordning vilket inte gick förrän det blev städat)
 
Snigla Snigla skrev:
Ja, det är ju den stora frågan! Om man åberopar dolt fel efter fem år .. får man nog räkna med ett brev i brevlådan (dvs utan mäklaren).

Men de första två åren räknar jag kallt med att jag inte hör av köparna iaf..

Har jag (som köpare) undrar något efter köp.. har jag pratat med deras mäklare ..

Vänder mig till henne ibland nu med )
(efter 10 år) när det handlar om vår gård (dock gäller det inte längre några fel som påverkar tidigare ägare)
Oj, jag hade tyckt om du sagt två månader efter, hade varit lång tid.
Men redan två veckor efter inflytt, hade jag tyckt det var genant att ringa och be mäklaren medla, i en avklarad affär.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Oj, jag hade tyckt om du sagt två månader efter, hade varit lång tid.
Men redan två veckor efter inflytt, hade jag tyckt det var genant att ringa och be mäklaren medla, i en avklarad affär.
Det är en helt normal känsla 😊 men ingen farligt..

Det är vi själva som har problem i de allra flesta fall, inte andra.

Tränar ofta på att göra obekväma saker själv, för jag vet att de sitter i min hjärna. Ringa samtal, där jag riskerar att ”verka dum” eller vara till belastning för någon.. osv

Men.. oavsett - då har jag en liten motfråga till dig.. känner du dig ”dummare” att vända dig till en mäklare som fått ganska mycket betalt för att sälja en sak till dig? (Eller det omvända, du har betalt denne för att hjälpa dig med en försäljning)

..än att försöka leta reda på och kontakta säljarna/köparna direkt.. för att ta upp problem med husaffäreren ifråga?
 
Snigla Snigla skrev:
Det är en helt normal känsla 😊 men ingen farligt..

Det är vi själva som har problem i de allra flesta fall, inte andra.

Tränar ofta på att göra obekväma saker själv, för jag vet att de sitter i min hjärna. Ringa samtal, där jag riskerar att ”verka dum” eller vara till belastning för någon.. osv

Men.. oavsett - då har jag en liten motfråga till dig.. känner du dig ”dummare” att vända dig till en mäklare som fått ganska mycket betalt för att sälja en sak till dig? (Eller det omvända, du har betalt denne för att hjälpa dig med en försäljning)

..än att försöka leta reda på och kontakta säljarna/köparna direkt.. för att ta upp problem med husaffäreren ifråga?
Jag känner mig nog mest obekväm just med tanke på att jag betalt honom/henne för att sälja huset. Jag har, mig veterligen, inte betalt denne för att verka medlare i all evinnerliga tid. Bara för att du betalt mäklaren mycket pengar, ber man ju inte honom/henne att komma och tvätta en gång i veckan.
 
A AG A skrev:
Jag känner mig nog mest obekväm just med tanke på att jag betalt honom/henne för att sälja huset. Jag har, mig veterligen, inte betalt denne för att verka medlare i all evinnerliga tid. Bara för att du betalt mäklaren mycket pengar, ber man ju inte honom/henne att komma och tvätta en gång i veckan.
Hehe skulle vara nått det! Men nä, tvätten har inget med husaffären att göra 😊

Jag har inga problem att fråga mäklaren om råd ang affären (varken som köpare el säljare). Oftast har man ju inga problem!

Jag anser ju personligen att varje husköp ska vara ett ”köp av grisen i säcken”.. inga dolda fel.. ingen stöd ner än att ta ut sina grejer..

Vi muttrar och betalar/lagar.. skulle aldrig få för mig att gå tillbtidigsre ägare alls!

Så jag betalar mäklaren för att slippa tjafsa med dem som köper av oss.. och för deras kunskaper om regler och lagar i samband med bostadsköp (så allt går rätt till och papperna och de finstilta blir rätt!)

Resten kan jag eg göra själv (vilket jag oxå gjort.. har hjälpt dem med Bode annonser, foton och haft visning)
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låt oss fylla på med FMI, en myndighet:

"Efter avslutat uppdrag har mäklaren ingen skyldighet att engagera sig i tvister mellan köpare och säljare."

[länk]
Men det betyder inte att de INTE hjälper.. de flesta är mycket hjälpsamma 👍

Svensk text om mäklares roll efter fastighetstillträde: lagliga råd, förlikningsavtal, konfliktlösning, informationsansvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Precis det man (jag) ändå ev vill ha hjälp med efter, någon som har koll på lagar och regler i samband med husaffären. Som varit med och ”kollat på huset ifråga”..

Det är ju inte alltid de kan hjälpa! Men fråga kan man alltid 👍
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Men det betyder inte att de INTE hjälper.. de flesta är mycket hjälpsamma 👍

[bild]


Precis det man (jag) ändå ev vill ha hjälp med efter, någon som har koll på lagar och regler i samband med husaffären. Som varit med och ”kollat på huset ifråga”..

Det är ju inte alltid de kan hjälpa! Men fråga kan man alltid 👍
"bör hen begränsa hjälpen" är rådet till mäklare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det är ju inte alltid de kan hjälpa! Men fråga kan man alltid
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
begränsa hjälpen" är rådet till mäklare.
Jag tycker ni har rätt bägge två! Fråga kan man alltid och de flesta är säkert schysta och svarar på enklare frågor. Förväntar man sig däremot att en tjänsteleverantör ska leverera tjänster (långt) efter det att avtalet upphört tycker jag att man är helt fel ute.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"bör hen begränsa hjälpen" är rådet till mäklare.
Jag har aldrig haft problem med sådana saker och mäklare (varken som köpte el säljare(.

De har hjälpt till så gott de kunnat 😊 vissa saker har de trots allt ställt till med själva och får fixa.. vilket de gjort.

(Det är nog min oemotståndliga charm som gör det hela.. 😜)
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Snigla Snigla skrev:
Jag har aldrig haft problem med sådana saker och mäklare (varken som köpte el säljare(.

De har hjälpt till så gott de kunnat 😊 vissa saker har de trots allt ställt till med själva och får fixa.. vilket de gjort.

(Det är nog min oemotståndliga charm som gör det hela.. 😜)
Mäklare vill väl göra ett gott jobb och ha en gott rykte bland kunderna. Det är först när man tror att man kan kräva att de ska jobba gratis åt en efter ett avslutat förmedlingsuppdrag som man kanske ska omvärdera sina föreställningar om deras uppdrag tänker jag. Särskilt om man är köpare men även som säljare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
(Det är nog min oemotståndliga charm som gör det hela.. 😜)
De brukar blocka mitt nummer. Undrar varför... 😳😢
 
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker ni har rätt bägge två! Fråga kan man alltid och de flesta är säkert schysta och svarar på enklare frågor. Förväntar man sig däremot att en tjänsteleverantör ska leverera tjänster (långt) efter det att avtalet upphört tycker jag att man är helt fel ute.
Förväntar och kräver är också lite olika..

Men bara för att ge ett exempel. Hade en mäklare som råkade säga lite för mycket (el för lite?) och någon månad efter köpet så återkom köparen och klagade på att det mäklaren informerat om inte stämde.

Jag hade inte sagt något fel, jag var glasklar i informationen och uppgifter till mäklaren. Så det fick mäklaren själv ordna upp med vår köpare.

Vilket denne gjorde, det förhandlade och pengar blev utbetalt via deras ”mäklarförsäkring” (alltså deras personliga/företagsförsäkring).

Jag var Inte pigg på att betala för något mäklaren lovat skulle finnas/göras i huset. Alla mina papper (information jag lämnat) var ju korrekt.

Detta skedde som sagt 1-2 månader efter (jag visste inte ens va köparen bråkade om).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De brukar blocka mitt nummer. Undrar varför... 😳😢
Äh du som alltid är så go och rar!
Vad är det för fel på folk idag?! 😊
 
  • Älska
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
Marre88 Marre88 skrev:
Jag har tagit åt mig av era svar. Och jag har varit i kontakt med köparna med. Det börjar och lösa sig.
Hur gick det?
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.