Hej,

har förgäves försökt googla fram svar men skapar därför en tråd och hoppas någon kunnigare än jag är intresserad.

Någon gång i framtiden så kommer ju förhoppningsvis V2G fungera för elbilar men än så länge verkar det långt borta. Dock redan nu så har t.ex. jag en elbil med 230V uttag på max 3.3kW. Att ladda elbilen på natten och låta elbilen leverera ca 3kW när man är hemma och elpriserna höga skulle kunna få ganska stor effekt på elräkningen.

Jag förstår att detta såklart är svårt, skall göras av elektirker och att det behövs någon form av lastbalanserare som tar 3.3kW från bilen och resten från elnätet.

Är det någon som känner till en produkt som gör att man kan koppla in 230V för att bidra till elkonsumptionen i huset? Men alltså inte bara en reservkraftsomvandlare eftersom huset konsumerar mer än vad elbilen kan leverera från 230V. Även ett mindre batteri för lastbalansering hemma kostar ju 100tkr medan elbilen redan står där.

Mvh
Erik
 
Vad säger bruxet om användning av detta uttag på bilen?

Problemet är hur skyddsjordningen fungerar, om det öht finns en fungerande skyddsjord från bilen. Man vet inte vilken potential som finns mellan polerna på uttaget och jord.

Man bör nog se detta uttag som ett litet enfasigt elverk som inte heller har någon fungerande skyddsjord. Det innebär matning av några få enskilda apparater, som var och en helst är skyddad individuellt av en JFB. Så att koppla in sig på hela huset ser jag som uteslutet, speciellt parallellt med nätet.

Du får vänta på V2H. Jag tror inte det är så långt borta. Det lär redan finnas laddstationer som stöder det. Men din bil ska stöda det också. Jag undrar om inte @Martin Lundmark är uppdaterad på vad som finns idag.
 
Det Erik pratar om är just V2G, vilket inte finns. Det man kan göra är att ha ett separat nät från bilen och lägga vissa laster där. Men jag ser inte de stora vinsterna. Det är vid några fåtal tillfällen när det är extrema prisskillnader det kan löna sig.
 
Det finns V2G system men de flesta är 1-fas och det är få bilar som stöder detta.

Den V2L adapter som följer med vissa bilar skulle teoretiskt gå koppla in mot huset. Dock tveksamt att den har funktion så den kan synka mot en nät så som V2G och växelriktare för solceller har.
 
Tack för fin input! Det framstår som en svår utmaning att koppla V2L till huset i dagsläget som ni säger. Och tveklöst verkar det inte "värt" problement för att skala av några tusenlappar på elräkningen. Hellre vänta på smartladdare med V2H/V2G funktion. Det tråkiga är ju bara att de i åravis pratar om att det ska komma men likt Solid State batterier skjuts på framtiden. Wallbox Quasar 2 verkar ju lovande om de nu får ut det som lovat nästa år!
 
E Erik321123 skrev:
Hej,

har förgäves försökt googla fram svar men skapar därför en tråd och hoppas någon kunnigare än jag är intresserad.

Någon gång i framtiden så kommer ju förhoppningsvis V2G fungera för elbilar men än så länge verkar det långt borta. Dock redan nu så har t.ex. jag en elbil med 230V uttag på max 3.3kW. Att ladda elbilen på natten och låta elbilen leverera ca 3kW när man är hemma och elpriserna höga skulle kunna få ganska stor effekt på elräkningen.

Jag förstår att detta såklart är svårt, skall göras av elektirker och att det behövs någon form av lastbalanserare som tar 3.3kW från bilen och resten från elnätet.

Är det någon som känner till en produkt som gör att man kan koppla in 230V för att bidra till elkonsumptionen i huset? Men alltså inte bara en reservkraftsomvandlare eftersom huset konsumerar mer än vad elbilen kan leverera från 230V. Även ett mindre batteri för lastbalansering hemma kostar ju 100tkr medan elbilen redan står där.

Mvh
Erik
Hej Erik

I bl.a. USA finns rimligen det V2G, du söker men det finns inte för alla elbilar ännu.

Gällande V2G så handlar det inte om det 230V uttag du har i bilen utan om en annan typ av elbilsladdare (och en förberedd elbil) för att kunna utväxla eleffekt till/från bilen, liknande ett hembatteri som t.ex. kan användas för stödtjänster.

Jag har bl.a. här skrivit om V2H, V2G tekniken här och ger länkar till mer information;
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-89#post-5349790

Jag har inte hört talas om att ett 230V (3,3 kW) uttag i bilen, i Sverige skulle kunna användas för det du tänker. Jag är tveksam om det kommer. Det trefassystem vi har är inte så vanligt i andra länder och det blir kostsamt att bygga lösningar för få kunder i små marknader.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.