Nej, är den planlagd som allmän park så är det inte rimligt att TS får privatisera den.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Nej, är den planlagd som allmän park så är det inte rimligt att TS får privatisera den.
Var får du "allmän park" ifrån? Det enda jag sett nämnas är "allmän platsmark" och "kvartersmark" (TS uppgifter).
Vad menar du med "privatisera"? Marken/fastigheten är redan ägd av TS så i den mån är den "privat". Vad skulle inte TS kunna göra med den, dvs förutom bygga hus eller hindra folk från att gå på den (antagande då att den inte anses vara sådant område som omfattas av "hemfrid")?
 
Det är en gissning baserat på vad en liknande markering betyder på en helt annan detaljplan. Eftersom TS inte vill säga vad det står eller avslöja vilken detaljplan det är. Så jag tittade på en liknande detaljplan jag har liggande där grönt är ”allmänplats, park”
Jag gissar att det står något liknande på TS detaljplan. Men det vet vi inte.

Med privatiseras menar jag att marken anordnas så att allmänhetens tillträde begränsas. Tex som en trädgård.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Det är en gissning baserat på vad en liknande markering betyder på en helt annan detaljplan. Eftersom TS inte vill säga vad det står eller avslöja vilken detaljplan det är. Så jag tittade på en liknande detaljplan jag har liggande där grönt är ”allmänplats, park”
Jag gissar att det står något liknande på TS detaljplan. Men det vet vi inte.

Med privatiseras menar jag att marken anordnas så att allmänhetens tillträde begränsas. Tex som en trädgård.
Nu har ju TS specifikt skrivit att det står "allmän platsmark" och på annat ställe "kvartersmark" i dokumentena för detaljplanen. Så på den punkten har du fel.

Jag kan inte se att TS är förhindrad att ändra/anlägga vegetation på den fastigheten, det handlar ju inte om strandskydd t ex.
 
Ja, han har skrivit något luddigt om det. Jag har svårt att tro att de två benämningarna gäller samma yta, det är nämligen två helt olika saker. Men TS vill varken svara på raka frågor eller förmedla detaljplanen privat till en insatt person.

Med den lilla information som finns så är det inget som hindrar att ändra vegetationen. Men att plantera en häck är något annat. Det är att privatisera.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Ja, han har skrivit något luddigt om det. Jag har svårt att tro att de två benämningarna gäller samma yta, det är nämligen två helt olika saker. Men TS vill varken svara på raka frågor eller förmedla detaljplanen privat till en insatt person.

Med den lilla information som finns så är det inget som hindrar att ändra vegetationen. Men att plantera en häck är något annat. Det är att privatisera.
Nej, det är det inte. Att sätta upp en skylt med ”tillträde förbjudet” är inte ok. TS får anlägga klippt gräsmatta eller vad fan han vill men inte bygga på tomten….. ännu. Förlåt, inte bygga på fastigheten ännu menar jag.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja, han har skrivit något luddigt om det. Jag har svårt att tro att de två benämningarna gäller samma yta, det är nämligen två helt olika saker. Men TS vill varken svara på raka frågor eller förmedla detaljplanen privat till en insatt person.

Med den lilla information som finns så är det inget som hindrar att ändra vegetationen. Men att plantera en häck är något annat. Det är att privatisera.
Det finns inget hinder att ordna häckar på allmän platsmark. Det är t o m rätt vanligt. Ta en promenad i nästa park och se själv!

Mer intressant är om det finns en GA på marken. Då saknar ju TS helt rådighet över den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja,,visst kan man i teorin ha en häck på fastigheten. Men det är rätt uppenbart att det är en avskärmande häck som avses. Det är inte okej.

Men jag önskar att TS kan svara så att det här inte behöver vara en gissningslek.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja,,visst kan man i teorin ha en häck på fastigheten. Men det är rätt uppenbart att det är en avskärmande häck som avses. Det är inte okej.
Det är ingen teori utan ett val som huvudmannen för den allmänna platsen gör. Huvudmannen är just det, den som beslutar om den allmänna platsens utformning och förvaltning.

Är det t ex markägaren TS i detta fall så står det TS fritt att plantera högst avskärmande taggiga rosor på hela markytan om TS så vill. Ingen teori utan bara att genomföra imorgon.

Önskar grannskapet sedan tillgång till platsen så har de rätt att ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning med något ändamål av stadigvarande betydelse på platsen. Går det igenom så blir anläggningssamfälligheten istället huvudman för den allmänna platsen. Nu kan de rensa bort de taggiga rosorna på TS fastighet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Då har vi väldigt olika uppfattning om vad man får göra på marken.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Då har vi väldigt olika uppfattning om vad man får göra på marken.
Vad grundar du din uppfattning på? Var hittar du lagstöd för det som du påstår?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Ja,,visst kan man i teorin ha en häck på fastigheten. Men det är rätt uppenbart att det är en avskärmande häck som avses. Det är inte okej.

Men jag önskar att TS kan svara så att det här inte behöver vara en gissningslek.
Eftersom du aldrig har haft, eller kommer att ha fel så är det praktiskt att vara en kappvändare. Nyss var det förbjudet med häck, nu är det inte det längre. Mycket praktiskt….
 
Jag har inte ändrat uppfattning. Jag har förtydligat. Det finns nu en fastighetsavgränsande häck som gör att TS uppfattade fastigheten som tomtmark. Den typen av häckar är inte tillåtna. Jag menade inte att det finns ett absolut förbud mot att plantera växter på rad på offentlig plats.

Jag får dock erkänna att jag inte kan ge en laghänvisning till min uppfattning. Jag ändrar gärna uppfattning om det skulle visa sig att jag har fel.
 
F fsn skrev:
Det är fortfarande två fastigheter. Ta den bebyggda 1600 kvm fastigheten ur ekvationen. Vad skall man med 1000 kvm dastigheten till? Vilket värde har den? Det rimliga borde vara att man får lov att bebygga den.
- Dagvattenanläggning
- Skyfallshantering
- Snöupplag
- mindre park
- busshållplats

Har såklart ingen aning om ifall något av detta är aktuellt i just det här fallet. Men det finns ju ett antal potentiella anledningar för kommunen att behålla sådan här mark som allmän plats, antingen för behov som finns nu eller som kan uppkomma i framtiden.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte ändrat uppfattning. Jag har förtydligat. Det finns nu en fastighetsavgränsande häck som gör att TS uppfattade fastigheten som tomtmark. Den typen av häckar är inte tillåtna. Jag menade inte att det finns ett absolut förbud mot att plantera växter på rad på offentlig plats.

Jag får dock erkänna att jag inte kan ge en laghänvisning till min uppfattning. Jag ändrar gärna uppfattning om det skulle visa sig att jag har fel.
Jag förstår lagstiftningen så här:

1. Allmän plats inrättas enligt PBL (eller tolkas vara en sån enligt PBL utifrån planer som har beslutats enligt äldre lagstiftning.)

2. En allmän plats är enligt 1 kap 4 § PBL: "allmän plats: en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov"

3. Allmänheten ges tillgång till en beslutad allmän plats först när den upplåts för allmän användning av huvudmannen. Är det kommunalt huvudmannaskap för den allmänna platsen så åligger det kommunen att genomföra detta efter hand som bebyggelsen färdigställs. Se 6 kap. 18 § PBL. Av denna formulering i PBL följer också att en beslutad allmän plats alltså kan ha en status som inrättad men inte upplåten för allmänheten. Detta ger att markägaren har rätt till pågående användning tills den dag kommunen löser in marken, ställer den allmänna platsen i ordning enligt planen och sen upplåter den för allmän användning.

4. Är det istället enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen så finns ingen tvingande lagstiftning för huvudmannen att ställa den allmänna platsen i ordning enligt planen och sen upplåta den för allmän användning. Marken hamnar i tillståndet, inrättad som allmän plats men ej upplåten för för allmän användning. Markägaren har rätt till pågående användning, t ex att använda marken för privat ändamål. I 6 kap 1 § PBL finns en hänvisning till hur den allmänna platsen kan ställas i ordning enligt anläggningslagen:

"Vid enskilt huvudmannaskap tillämpas bestämmelserna om inrättande av anläggning som är gemensam för flera fastigheter i anläggningslagen (1973:1149). I anläggningslagen finns även bestämmelser om underhåll av vägar och andra allmänna platser som har enskilt huvudmannaskap. Lag (2014:900)."

Notera att huvudsyftet med en gemensamhetsanläggning som inrättas enligt anläggningslagen i grunden är enskilt i bemärkelsen delägarnas enskilda behov. D v s allmän plats inrättas i dessa planer inte för att ge hela allmänheten tillgång till marken utan för ett gemensamt behov för anläggningssamfälligheten, alltså delägarfastigheterna. Se definitionen av allmän plats i PBL (2. ovan).
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.