D djungelkatt skrev:
Jag har inte sätt utsläppsdata på torv o koks i kamin.

Men enligt bild så är iaf olja o gas förmodligen betydligt mindre störande med tanke på att utsläppen av de flesta ämnen är mkt mkt lägre, och ger lägre momentan klimatpåverkan.

MEN varför byta till någon av de sämsta energiformer som finns?
Alltså det blir ju löjligt när ni kommer dragandes med torv o koks haha.
Till och med elda sopor (som eldas i kraftverk) är mycket renare än ved i kamin.
Det finns ju bättre alternativ. 😀

[bild]
Jag undrade bara varför du hävdade att fossilt var bättre, själv tror jag att det är helt olämpligt i detta fall. En vedkamin ska eldas med torr ved.
 
D djungelkatt skrev:
Ja exakt, och moderna energikällor baseras ej på eld.
I så fall har vi långt kvar.

https://cornucopia.se/2021/06/biobransle-ar-sveriges-storsta/

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/energi/bransleanvandning-el-fjarrvarme/


Jag har vänner som tycker att vi ska sluta elda med skogsprodukter och jag frågar dem vad de vill ha för temperatur i sina lägenheter i vinter? De är helt ovetande om att Värtaverket är ett av världens största bioenergianläggningar och verkar tro att värmen i elementen kommer direkt ur tomma luften (eller vad de nu tror).
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
helt ovetande om att Värtaverket är ett av världens största bioenergianläggningar och verkar tro att värmen i elementen kommer direkt ur tomma luften (eller vad de nu tror).
Inte konstigt att folk inte vet, det har väl eldats mycket fossilt där förut.
 
Guzzi Guzzi skrev:
I så fall har vi långt kvar.

[länk]

[länk]


Jag har vänner som tycker att vi ska sluta elda med skogsprodukter och jag frågar dem vad de vill ha för temperatur i sina lägenheter i vinter? De är helt ovetande om att Värtaverket är ett av världens största bioenergianläggningar och verkar tro att värmen i elementen kommer direkt ur tomma luften (eller vad de nu tror).
Vi har en bit kvar ja.
På vägen dit kanske vi till och med måste bygga några fler bioanläggningar.?

Men det första steget kan vi ta direkt. Nu ikväll, och det är att sluta hobbyelda i kaminer. Nästa steg är att sluta elda helt i bostadsområden - beställ en värmepump till / installera bergvärme.

I ett verk så är reningen mycket mycket bättre och utsläppen sker ej i direkt boendemiljö vilket gör det till ett helt annat energislag och TS problem är som bortblåsta.

Men fortfarande är eldning ett omodernt energislag som bör fasas ut så snabbt det går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Men det första steget kan vi ta direkt. Nu ikväll, och det är att sluta hobbyelda i kaminer. Nästa steg är att sluta elda helt i bostadsområden - beställ en värmepump till / installera bergvärme.
Är det hobbyeldning TS granne håller på med?

Om man redan har värmepump men eldar gratisved i kaminen för bostadsuppvärmning måste det vara viktigare att elda rätt med torr ved än att ta till sig av ditt råd att beställa bergvärme, det tar sannolikt ett halvår tills bergvärmen är levererad och installerad och TS har ju problem med granne som eldar ej torr ved nu.
 
F fribygg skrev:
Är det hobbyeldning TS granne håller på med?

Om man redan har värmepump men eldar gratisved i kaminen för bostadsuppvärmning måste det vara viktigare att elda rätt med torr ved än att ta till sig av ditt råd att beställa bergvärme, det tar sannolikt ett halvår tills bergvärmen är levererad och installerad och TS har ju problem med granne som eldar ej torr ved nu.
Ja så tolkar jag det:
” ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump”.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
Hobbyeldare kan jag nog fantisera ihop en bild kring vad det kan vara. Och dem kan det nog vara en del problem med. I alla fall om de är som min sinnebild av dem.

Själv eldar jag seriöst.
 
D djungelkatt skrev:
Ja så tolkar jag det:
” ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump”.
Har man en frånluftspump från 2018 är det nog svårt att få ekonomi i en ny bergvärmepump...
Torr ved för ett halvårs uppvärmning inkl frakt till grannen lär vara betydligt billigare i inköp ( kanske under 10 000kr) och då får ju den befintliga gratisveden ca ett år på sig att torka till nästa uppvärmnings säsong.
 
D djungelkatt skrev:
Ja så tolkar jag det:
” ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump”.
Det kan vara hobbyeldning, vore det effektiv eldning för uppvärmning borde det inte ryka mer än några få min per dygn när man tänder kaminen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kan vara hobbyeldning, vore det effektiv eldning för uppvärmning borde det inte ryka mer än några få min per dygn när man tänder kaminen.
Även om röken inte syns så är vedeldning fortfarande den i särklass smutsigaste tillåtna uppvärmningsformen*. Att släppa ut den mängd hälsofarliga ämnen direkt i boendemiljön är olämpligt.

(*Förutom att elda sopor i kamin, och oklart med elda koks och torv i kamin, som vi diskuterat under dagen. )

Excel-kalkylblad med data om partikelutsläpp, bränslen och sektorer för år 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Hur många dieselbilar motsvarade det nu igen...?
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Om det nu skulle vara så att en del av trämassan måste eldas upp för att driva skogsbruk med avkastning så är det ju i så fall i verk med rening det ska ske om du pratar om att minimera miljöskadan. Iaf om du räknar in människors livsmiljö i miljö.
Jag är inte så säker på det.
Så fort det blir storskaligt blir det en fråga om rationell drivning med stora maskiner vilket förstör kolsänkan och sågvirkesutbytet. Dessutom blir det långa transporter som förbrukar mycket fossila bränslen.

Jag anser att litet vedrök är ett mindre miljöproblem än stora mängder fossilbränsle.

I vår småskaliga vedhantering räknar vi med att mellan 10 och 20% av vedens värmevärde måste brännas i form av fossilbränsle för att få veden från träd till panna. Planen är att minska fossilbränsleåtgången genom att gå över från fossildriven till elektrisk vedkap troligen redan i vinter. På längre sikt finns det funderingar på att bygga en elektrisk hydraulenhet som kan kopplas till vedklyvaren när man klyver på platser med tillgång på trefaselektricitet.

Jag har inte fått fram några exakta siffror för mängden fossilbränsle som går åt mellan skog och panna i den sortens storskalig förbränning som du talar om. Olika debattörer talar om siffror mellan 20 och 50%.

Räknar ni miljöaktivister aldrig på sådana saker?
 
D djungelkatt skrev:
På vägen dit kanske vi till och med måste bygga några fler bioanläggningar.?
Förmodligen, ombyggnad av fjärrvärmeverk till kraftvärmeverk vore nog också bra på en del ställen, men inte hjälper det TS.

Om TS ska slippa röken nu i år handlar det med hög sannolikhet om att grannen måste lära sig att elda rätt med torr ved och att se till att det finns torr ved att elda denna uppvärmnings-säsongen
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Förmodligen, ombyggnad av fjärrvärmeverk till kraftvärmeverk vore nog också bra på en del ställen, men inte hjälper det TS.

Om TS ska slippa röken nu i år handlar det med hög sannolikhet om att grannen måste lära sig att elda rätt med torr ved och att se till att det finns torr ved att elda denna uppvärmnings-säsongen
Bättre att sluta elda eftersom huset bevisligen har fungerat från 2018 till nu utan kamin installerad.
 
H heimlaga skrev:
Jag är inte så säker på det.
Så fort det blir storskaligt blir det en fråga om rationell drivning med stora maskiner vilket förstör kolsänkan och sågvirkesutbytet. Dessutom blir det långa transporter som förbrukar mycket fossila bränslen.

Jag anser att litet vedrök är ett mindre miljöproblem än stora mängder fossilbränsle.

I vår småskaliga vedhantering räknar vi med att mellan 10 och 20% av vedens värmevärde måste brännas i form av fossilbränsle för att få veden från träd till panna. Planen är att minska fossilbränsleåtgången genom att gå över från fossildriven till elektrisk vedkap troligen redan i vinter. På längre sikt finns det funderingar på att bygga en elektrisk hydraulenhet som kan kopplas till vedklyvaren när man klyver på platser med tillgång på trefaselektricitet.

Jag har inte fått fram några exakta siffror för mängden fossilbränsle som går åt mellan skog och panna i den sortens storskalig förbränning som du talar om. Olika debattörer talar om siffror mellan 20 och 50%.

Räknar ni miljöaktivister aldrig på sådana saker?
Det behöver väl inte vara längre från skogen till ett verk än till bostadsområden? Snarare tvärtom om de placeras lite smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.