Hej!

Jag fick erbjudande om att filma mitt avlopp, förstod upplägget redan innan att de skulle dömma ut allt. Men hur dåligt är det egentligen?

Huset byggt 1970. Plaströr och ingjutna järnrör. Såg ganska rent och fint ut, rost såklart men vet inte hur mycket gods som är kvar.

Rören ut till vägen är i betong. De har sedan 1970 haft en sättning på några cm.

Säljaren sa att allt skulle rasa inom 3 veckor. Var väl en månad sedan de var här. Han ville sälja in relining.

Jag är ingen expert på avlopp, men av vad jag kunde se så var allt helt och fungerande. När ska man överväga att byta ut alla rör även ut till vägen, till det kommunala?

Min far har original stammar sedan 1954 i järn. Däremot fick han byta rören ut till brunnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Helt omöjligt att svara på såklart. Men vill du ha ett oberoende utlåtande, betala någon för att filma. Kostar några tusenlappar, men då vet du också hur du betalar för tjänsten du får.
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Helt omöjligt att svara på såklart. Men vill du ha ett oberoende utlåtande, betala någon för att filma. Kostar några tusenlappar, men då vet du också hur du betalar för tjänsten du får.
Ja du har nog rätt. Var också intresserad av andra med 70-tals hus tänker?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Jag hade först en firma här som sålde relining men de fick för mycket annat att göra så de dök inte upp och filmade. Ett tag senare dök nästa firma upp så jag lät de komma och titta och försöka sälja in någon typ av borstning av rören. Tyvärr va jag nog lite för pratglad om vad jag hade gjort med mitt avlopp så han filmade bara typ 2 meter in från det hålet han kunde peta in kameran i. Jag va nöjd iaf då jag nu kunde med egna ögon se hur det såg ut och inte en massa skador. Det va ev skador länge in jag va sugen på att se. Så ta detta för vad det är och försök bilda dig en egen uppfattning av vad du ser.
 
Vi har ett 30-talshus med gjutjärnsrör av okänt årtal. De började läcka i förra veckan, så snart kommer de och river köksgolvet. Känns lite extra onödigt då vi tog in offerter för att filma avloppet i våras men gick aldrig vidare med det för det glömdes bort i den allmänna våryran 😕

Plaströr från innan 1970 är nog ingen höjdare nu, visst var det 1973/4 någonstans som man fick bättre plast i rören?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus är från 1970 och har plaströr ingjutet i bottenplattan på källaren. Fick rören spolade och filmade förra året. Såg superbra ut. Betongrören utanför huset hade lite lite sättningar, men inget farligt.

Kostade några tusenlappar för spolning och filmning samt kunde han visa exakt var i källaren rören gick med hjälp av en sändare (för framtida toalett).
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi fick problem med avloppet under källargolvet, allt över golvnivå var bytt sedan tidigare.

Vi har ett rum i källaren med uppreglat trägolv. Övriga har klinkers eller marmor. Huset är byggt 1930, men extremt mycket byggdes om av en ägare ca 1960. Rören under golven är troligen sedan dess.

Det började ibland lukta konstigt i rummet med trägolv. Och ungefär då ringde en firma och erbjöd gratis filmning. Det kom en snubbe med helt värdelös utrustning. Han kom in via renslucka, men fick inte sin kamera förbi kröken under golvet. Offert på 253 000 för att relina ca 10 m rör....

Vi rev upp golvet. För att byta rören. Det visade sig att rummet med uppreglat golv, där hade man sänkt golvet 1960 frö att få in isolering, rummet var garage innan dess. Och det fanns ett kapat avstick från den veritkala stamm som gick ned vid väggen. Det gade troligen gått till en golvbrunn när dte var garage. Kapningen var slarvig gjord, och proppad med betong. En skärva av gjutjärnsröret hade nu ramlat bort, och det var fri tillgång för råttor att komma in under golvet. De hade skitat ned under hela golvet, tuggat upp all isolering, och gnagt av vissa reglar till hälften.

Detta trasig avstick fanns på delen som filmaren hade lyckats filma, men avsticket syntes inte på filmen.
Vi fick bila upp golven i resten av källaren. De gamla rlren gick nästan 1m under golvet, vi valde att lägga de nya grundare. Fick ta ett nytt hål i grundmuren (80 cm natursten). Bytte till utsidan av grunden. Där anslöt betongrör som var i gott skick ut till gatan.

Kostnad hittils ca 85 000 kr. Då har jag själv satt klinkers och kaklat om en toalett. Totalt ca s20 kvm klinkers. Det återstår fortfarande att återställa rummet där problemet var från början. Håller på i långsam takt att putsa om väggarna där, och skall i stället för uppreglingen fylla med EPS betong och flytspackel, och sätta klinkers eller möjligen granit. Rummet är på 25 kvm. Ett rum med marmor golv där återstår också att sätta marmor. Kan återanvända bitarna som vi sågade upp. Bara ett spår för rören. Kommer att behöva ta in en firma som pumpar in EPS betong och spackel. För stor yta att blanda själv.

Det kom en utbyggnad av fritidshuset emellan.
 
M Mawe85 skrev:
Mitt hus är från 1970 och har plaströr ingjutet i bottenplattan på källaren. Fick rören spolade och filmade förra året. Såg superbra ut. Betongrören utanför huset hade lite lite sättningar, men inget farligt.

Kostade några tusenlappar för spolning och filmning samt kunde han visa exakt var i källaren rören gick med hjälp av en sändare (för framtida toalett).
Låter likt mitt hus 👍. Men jag har gjutjärn i källaren och plast i resten av huset.
 
Firmor som kör denna stilen/affärs Ideen ska man akta sig för. De flesta inom branschen har redan tillräckligt med jobb, (det är gott om hus från 30-70 talet)
Men rent generellt så är dina rörs tekniska livslängd slut. Men de kan hålla i 20-30 år till. Plaströr (speciellt de vita) från 60-70 talet är riktigt dåliga, de spricker gärna.
 
  • Gilla
wirev och 2 till
  • Laddar…
S santos skrev:
Firmor som kör denna stilen/affärs Ideen ska man akta sig för. De flesta inom branschen har redan tillräckligt med jobb, (det är gott om hus från 30-70 talet)
Men rent generellt så är dina rörs tekniska livslängd slut. Men de kan hålla i 20-30 år till. Plaströr (speciellt de vita) från 60-70 talet är riktigt dåliga, de spricker gärna.
Jag har de vita rören
 
E Ernfrid skrev:
Jag har de vita rören
De kan vara riktigt sköra. Men kan som sagt hålla länge. Svårt att bedöma på avstånd.
 
S santos skrev:
De kan vara riktigt sköra. Men kan som sagt hålla länge. Svårt att bedöma på avstånd.
Än så länge är de ok, iaf av vad jag kan se och det jag kunde se av filmningen. Men de är definitivt inte lika tåliga som moderna avloppsrör.
 
Düsseldorff
De äldsta delarna av mitt avlopp är gjutjärn som är snart 80 år gamla, 7 mm godstjocklek. De håller än.
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Som flera redan skrivit ändrades typen av plast en bit in på 70-talet. Plaströr från dessförinnan kan vara riktigt sköra.
 
M MagHam skrev:
Som flera redan skrivit ändrades typen av plast en bit in på 70-talet. Plaströr från dessförinnan kan vara riktigt sköra.
Jag har den gamla typen. Huset byggt exakt 1970.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.