D Daniel 109 skrev:
Har du bara det utklippet, eller hela kartan med teckenförklaring?
Var du tvungen att begära ut den eller fanns den på nätet? Det gör de i min kommun.
Det finns på nättet
 
Okej, då förutsätter jag att det är en komplett inskannad karta inklusive teckenförklaring. Vad står det att det rutade gröna är där?
 
L Lichy68 skrev:
Det finns på nättet
Om du inte vill lägga planen i sin helhet kan du skicka länk eller namn på planen och kommun på pm så ska kan jag tyda :)
 
  • Gilla
Lichy68 och 2 till
  • Laddar…
F
Hur som, har varit i samma sits och visst kunde man utreda en ny frimärksplan för farmors potatisland som kommunen i praktiken exproprierade på tidigt 80-tal. Frågade vad som de behöver göra och jag fick några exempel på planer de genomfört. Det är först nu du som medborgare upptäcker hur många kommunala förvaltningar det faktiskt finns, och alla ska göra en utredning. Det är vatten och avlopp, dagis, tusenårsregn, räddningstjänst, hemtjänst och några till tjänster. Nån sitter och skriver ett halvt A4 om busstidtabellen och att det finns ett badhus i närheten. Flora och fauna dokumenteras och illustreras med mäklarliknande språk. Sen ska det borras och grävas och testas för beckerell, slukhål och skred. Försvarsmakten och SÄPO vill också ha ett ord med i leken - rikets säkerhet e viktiga saker.
En av kommunen upphandlad grafisk designer ägnar ett par dagar åt att desajna några tjusiga utskrifter som limmas upp på fin svart kartong och hela härligheten ställs ut i ett hörn i kommunhuset för att presentera planförslaget och samla in allmänheten synpunkter.
Nån tjomme kommer att ha kommer ha frågor om insektslivet (läs myggodlingen i slyn runt diket) och en trött kommuntjänsteman ska omsorgsfullt svara på't, dokumentera och diarieföra med två fingrar i långsam pekfingervals. Allt detta betalar DU naturligtvis för med skattade pengar, och ingen har särskilt bråttom.
Efter ett par år hamnar planförslaget på politikernas bord. Ett jävulskt otacksamt obetalt engagemang där en trött sosse, centerpartist och kristdemokrat en kall tisdagskväll ska agera frälsare eller bödel över din dröm över att kunna bygga en stugjävel på din egen mark. 350 000 kr fattigare får du fan hoppas gänget fick en god middag innan beslut ska tas.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 11 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Jag har upprättat många detaljplaner och ett gäng upphävande och jag har aldrig haft ett upphävande som kostat i närheten av en ny plan. Processen är samma (det finns visserligen ett förenklat förfarande för upphävande som kan användas i vissa speciella fall) men handlingarna är mycket kortare, , allt material som behövs finns i regel i den ursprungliga planen, inga utredningar, ingen grundkarta, inga gränsutredningar mm.
Instämmer. Jag är också planerare med lång erfarenhet. Hävningar tar inte så många timmar att skriva och processa, dock ändå fler än de flesta utanför vårt yrke tror.
Kostnad beror också på hur just din kommuns taxa är byggd, om det är per timme eller enligt fastaklasser

Måste tyvärr säga att arbetet troligen landar långt ner i prioriteringen. Ring kommunens planarkitekt för att få en bild över kostnader och tid.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Instämmer. Jag är också planerare med lång erfarenhet. Hävningar tar inte så många timmar att skriva och processa, dock ändå fler än de flesta utanför vårt yrke tror.
Kostnad beror också på hur just din kommuns taxa är byggd, om det är per timme eller enligt fastaklasser

Måste tyvärr säga att arbetet troligen landar långt ner i prioriteringen. Ring kommunens planarkitekt för att få en bild över kostnader och tid.
Fördelen nu är väl att bygglovsavdelningarna har väldigt lite att göra, så tajmingen kan vara bra.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte räkna med att hela fastigheten räknas som tomt när det är så stort, oavsett detaljplan. Jag tror inte att möjligheten att ändra detaljplanen är särskilt stora.
D Daniel 109 skrev:
Du kan inte räkna med att hela fastigheten räknas som tomt när det är så stort, oavsett detaljplan. Jag tror inte att möjligheten att ändra detaljplanen är särskilt stora.
Det kan man nog göra. Både 1000 kvm och 1600 kvm är så pass litet att det klassas som tomt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jo, men totalt är det så pass stort att det inte är självklart. Men det tycks ju vara så att bara en av fastigheterna är tomt.
 
U
F fsn skrev:
Det kan man nog göra. Både 1000 kvm och 1600 kvm är så pass litet att det klassas som tomt.
Det får man nog ställa i relativitet mot omkringliggande tomter. Finns ju områden med tomter på 800kvm och om då en tomt är mer än dubbla storleken och har en dunge märkt som allmän i detaljplan så kan politiker i kommunen ifrågasätta detaljplaneändringen eller syftet med att slå samman fastigheterna.

I vårt område har vi tomt på 2200kvm och är minst på gatan. Men vi får absolut inte stycka av, inte ens de med 4000kvm tomt får de. Politikerna vill inte förtäta området.
 
F
U Utsliten och utdömd skrev:
Det får man nog ställa i relativitet mot omkringliggande tomter. Finns ju områden med tomter på 800kvm och om då en tomt är mer än dubbla storleken och har en dunge märkt som allmän i detaljplan så kan politiker i kommunen ifrågasätta detaljplaneändringen eller syftet med att slå samman fastigheterna.

I vårt område har vi tomt på 2200kvm och är minst på gatan. Men vi får absolut inte stycka av, inte ens de med 4000kvm tomt får de. Politikerna vill inte förtäta området.
Stycka av och förtäta är en helt annan fråga än hemfridszon och tomt. Varken 1000 kvm eller 1600 kbm är nåt som skulle klassas som nåt annat än tomt, även pm grannfastigheterna bara är 400 kvm. Det är liksom en annan fråga. Din tomt blir inte mindre för att fastigheterna i samma kvarter är mindre.
 
TS tycks inte ens vilja läsa vad det står på detaljplanekartan.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Jo, men totalt är det så pass stort att det inte är självklart. Men det tycks ju vara så att bara en av fastigheterna är tomt.
Fan vad du krånglar till det för dig. En fastighet är en fastighet. Två fastigheter är två fastigheter, den ena har ingen koppling till den andra, set kan vara två helt olika ägare.
 
Ser man det så så kan ju inte den andra fastigheten ses som tomt efter som det saknas en byggnad. Men tomter kan faktiskt sträcka sig över flera fastigheter, även om det inte är aktuellt här.
 
U
F fsn skrev:
Stycka av och förtäta är en helt annan fråga än hemfridszon och tomt. Varken 1000 kvm eller 1600 kbm är nåt som skulle klassas som nåt annat än tomt, även pm grannfastigheterna bara är 400 kvm. Det är liksom en annan fråga. Din tomt blir inte mindre för att fastigheterna i samma kvarter är mindre.
Jag kan ju ha missförstått diskussionen.
Men för TS så är ju 1000kvm planlagt som park (troligen, ej helt bekräftat) och 1600kvm som tomt. Vill TS nyttja båda fastigheterna som tomtmark behövs en detaljplaneändring ske.
Om hela området har tomter på ca 1000kvm kan kommunen ifrågasätta varför TS skall ha en tomtmark på 2600kvm inför planbeskedet, och dessutom minska allmänhetens tillgång till området.
Vill TS att det fortfarande ska vara skilda fastigheter och ha två tomter kan det ju också ifrågasättas då det blir fler byggrätter och möjlighet till förtätning, samt minskad åtkomst för allmänheten. Allt har ju med vad politikerna har för vision med området TS bor i.
Sällan två fastigheter har en gemensam tomt i detaljplan, även om en ägare kan nyttja det som en stor tomt i praktiken.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Ser man det så så kan ju inte den andra fastigheten ses som tomt efter som det saknas en byggnad. Men tomter kan faktiskt sträcka sig över flera fastigheter, även om det inte är aktuellt här.
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag kan ju ha missförstått diskussionen.
Men för TS så är ju 1000kvm planlagt som park (troligen, ej helt bekräftat) och 1600kvm som tomt. Vill TS nyttja båda fastigheterna som tomtmark behövs en detaljplaneändring ske.
Om hela området har tomter på ca 1000kvm kan kommunen ifrågasätta varför TS skall ha en tomtmark på 2600kvm inför planbeskedet, och dessutom minska allmänhetens tillgång till området.
Vill TS att det fortfarande ska vara skilda fastigheter och ha två tomter kan det ju också ifrågasättas då det blir fler byggrätter och möjlighet till förtätning, samt minskad åtkomst för allmänheten. Allt har ju med vad politikerna har för vision med området TS bor i.
Sällan två fastigheter har en gemensam tomt i detaljplan, även om en ägare kan nyttja det som en stor tomt i praktiken.
D Daniel 109 skrev:
Jo, men totalt är det så pass stort att det inte är självklart. Men det tycks ju vara så att bara en av fastigheterna är tomt.
Det är fortfarande två fastigheter. Ta den bebyggda 1600 kvm fastigheten ur ekvationen. Vad skall man med 1000 kvm dastigheten till? Vilket värde har den? Det rimliga borde vara att man får lov att bebygga den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.