Är det? Jag håller inte med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är också en väldigt viktig rättsprincip att lagar inte gäller retroaktivt. Fundera ett ögonblick på vad konsekvenserna av en sådan ordning skulle kunna vara.
D Dilato skrev:
typ SEMKO-17 "dödshandske"
Jo, lagar kan gälla retroaktivt ibland. Men inte retroaktivt på det sättet att du kan bli straffad för något du gjort då det var tillåtet.

Men det går att stifta lagar där man är skyldig att åtgärda något som varit tillåtet innan, då har man en övergångsperiod där en "blandning" av reglerna gäller, och efter övergångsperioden ska även äldre saker vara åtgärdade.

Ett exempel är att hus med SEMKO 17 kontakterna skall åtgärdas innan sådana hus säljs. Anledningen är att sådana handskar inte får saluhållas eller ens överlåtas gratis varken kommersiellt eller privat, och att sälja ett hus där en sådan handske ingår, är således förbjudet.
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/semko-17-don-pa-loppmarknad/

Men för att skapa sådana åtgärdslagar skall vinsten (i att åtgärda felet) vara kraftigt till förmån till förlusten att någon får riva eller bygga om något som var lagligt när det byggdes.
(Det är också varför det är svårare att återkalla t.ex. en vapenlicens eller körkort, än det är att neka ett nytt körkort eller vapenlicens)

Eftersom det skett så många dödsolyckor iom att höljet kan bli spänningsförande, så ser man en samhällsvinst i att folk inför försäljning tvingas åtgärda dessa SEMKO-don.

Dock behöver de inte bytas till CEE. Att sätta ett hänglås på donen, kasta bort nyckeln och sedan ta bort proppen och ersätta med en spärrpropp, är tillräckligt.


Att någon byggt nära en strand i enlighet med äldre bestämmelser, eller att en toalett inte är handikappanpassad och man skulle behöva bygga om en hel byggnad, det är dock inte lika viktigt att "åtgärda".
 
Redigerat:
Nu har du gjort en egen tolkning som du inte har stöd för.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt otydligt att "på annat sätt överlåta anslutningsdon" implicit innebär att man inte får sälja ett hus där det finns sådant uttag monterat utan att ta bort eller byta ut det.

Jag tror inte det finns en enda hussäljare som känner till det.

Dom säger också:
"Om de fortfarande finns kvar installerade i en anläggning eller sitter på någon produkt bör de bytas ut mot nya anslutningsdon".
 
D Daniel 109 skrev:
Är det? Jag håller inte med.
Jaha, det är helt ok.
Har du upprättat en och det blev dyrt eller saknar du en?
 
tommib tommib skrev:
Jag håller absolut med om att den ska finnas och en av de första sakerna jag gjorde när vi flyttade in var att upprätta en sådan. Jag tycker absolut inte att vi ska tvinga folk till att ha en. Det kommer drabba dem när jobb ska göras eftersom, som du påpekar, det blir dyrare. Men det är deras problem.

Man måste skilja på vad som är vettigt att ha och vad man ska tvinga folk via lagstiftning att ha.
Nja det drabbar mig som installatör men jag kanske ska börja debitera precis all tid på resp kund så jag får mitt betalt och den som har elen i ordning får ett billigt litet jobb och den som har oårdning får då naturligt en större faktura så regleras det per automatik
 
K Kenta_S skrev:
den som har elen i ordning får ett billigt litet jobb och den som har oårdning får då naturligt en större faktura
Ja det är väl självklart?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Jaha, det är helt ok.
Har du upprättat en och det blev dyrt eller saknar du en?
Nej, jag har bristfälliga men har inte tagit tag i att göra bra. Men jag håller inte med om att värdet tydligt överstiger kostnaden att låta någon ta fram den.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Har du upprättat en och det blev dyrt eller saknar du en?
Nu var frågan till Daniel, men jag kan svara för mig. I mitt hus fanns en förteckning, men den stämde bara delvis med verkligheten. Jag har uppdaterat den så den ska vara aktuell, men något enstaka uttag kan jag förstås missat. Det tog ett tag helt klart.
En erfaren elektriker gör det kanske snabbare men några timmar tar det nog iallafall att springa upp och verifiera om man börjar från noll. Det blir ett antal tusenlappar (bara att elektrikern kommer hem till mig kostar väl en tusenlapp). Jag förstår också värdet med en förteckning men skulle jag inte fixa den själv skulle jag ta det i samband med att elektrikern ändå var på plats. Ingen poäng att betala en resa i onödan.

K Kenta_S skrev:
det drabbar mig som installatör men jag kanske ska börja debitera precis all tid på resp kund
Självklart ska du göra det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
skulle jag inte fixa den själv skulle jag ta det i samband med att elektrikern ändå var på plats.
Finns det något i upprättandet av en gruppförteckning i en normal bostad som inte den normalbegåvade klarar själv? Att anlita en elektriker till detta känns väldigt dyrt helt i onödan.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har bristfälliga men har inte tagit tag i att göra bra. Men jag håller inte med om att värdet tydligt överstiger kostnaden att låta någon ta fram den.
aha, jag förmodar att du inte är en elektriker?

Tänk dig tandläkaren om denne skulle sakna dina journaler, eller läkaren osv.
Så är det för oss elektriker när vi saknar den hos kund och det blir struligt att hjälpa dig, men tack för ärligt svar.

Tror iofs att den dagen du får probs så kommer du ångra du inte har ordning på de bitarna. Hej på dig
 
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det något i upprättandet av en gruppförteckning i en normal bostad som inte den normalbegåvade klarar själv? Att anlita en elektriker till detta känns väldigt dyrt helt i onödan.
Elsäkerhetsverket tycker det är svårt i alla fall...

"Om du saknar en gruppförteckning, kontakta ett elinstallationsföretag som kan ta fram en sådan."
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ja, visst blir det bökigare att komma till en anläggning som saknar en gruppförteckning. Men det böket medför klart mindre arbete än att ta fram en komplett gruppförteckning.
 
K Kenta_S skrev:
aha, jag förmodar att du inte är en elektriker?

Tänk dig tandläkaren om denne skulle sakna dina journaler, eller läkaren osv.
Så är det för oss elektriker när vi saknar den hos kund och det blir struligt att hjälpa dig, men tack för ärligt svar.

Tror iofs att den dagen du får probs så kommer du ångra du inte har ordning på de bitarna. Hej på dig
Jag har inte stött på en gruppförteckning i en villa som har stämt till 100%. Eftersom man ändå måste dubbelkolla så har man snart ingen större nytta av att någon la ner tid på att skapa förteckningen för 15 år sedan.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Både tandläkare och läkare jobbar ofta utan någon journal över tidigare ingrepp eller medicinering.

Tandläkaren har det rätt enkelt att undersöka status på anläggningen, helröntgen och nogrann undersökning och samtal med kunden tar någon timme max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.