Här vare tänt...Nu börjar den tionde problemfria eldnings säsongen med Viadrusen lida mot sitt slut..😁 Näe fan...skål på er då alla glada Viadrus ägare..😉👍
20160430_165038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Kanske skulle smaka med lite revben till den ölen?

Jag vågar citera mig själv från en annan tråd det är nog här som detta inlägg hör hemma.

Hyltran från Veglemyren skrev:
Revben àlla VIADRUS HERCULES U22

[bild]
Marinera revbenen över natten!
[bild]
Slå in revbenen i grillfolie och linda en ståltråd runt dem.
[bild]
Gör en ögla på ståltråden så att du kan ta ut revbenen ur VIADRUS när de är färdiga.
[bild]
Lägg revbenen i VIADRUS när glödbädden ser ut såhär!
[bild]
Tag ut revbenen ur VIADRUS, efter två timmar med hjälp av en eldgaffel och ståltråden som du har lindat runt revbenen innan du lagt in dem i VIADRUS.
[bild]
Tag av folien!
[bild]
Skär upp revbenen.
[bild]
Servera med till exempel potatissallad och grönsaker.

Det blev så bra så att jag nog aldrig kommer att tillaga revben på något annat sätt igen :beer:
 
  • Gilla
knekten
  • Laddar…
Dags att dra igång viadrus tråden igen tycker jag. Efter att ha eldat med ved i våran viadrus i 2 vintrar har jag nu fått för mig att prova den med pellets... men jag förstår mig inte på hur dessa keramikbafflar ska sitta!? Hittar inga instruktioner på det heller...
men jag antar att de ska sitta hela vägen bak i pannan så att säga eller är jag fel ute då? Har tryckt in dem så långt jag kan nu men får inte sista biten att passa hur jag än vrider o vänder!
Ni får ursäkta min dumma fråga här men sån är jag
Mvh B Keramikbafflar i en Viadrus panna, felplacerade och svåra att passa in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keramikbafflar felaktigt placerade i en vedpanna med synliga järnstänger och aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två smutsiga keramikbafflar på betonggolv, använda i en Viadrus-panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan bengtsan, har eldat i en viadrus i tio år nu och har samma stenar som du. Stenen med rundningen på kanterna ska sitta längst in i pannan och stenen som som står på högkant med siffror på sig ska ligga på karmen till vedluckan så att det blir tätt
 
Här kan du få lite uppfattning om hur det ska se ut
 
  • Innertak av gjutjärn på kamin med synliga sammansättningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Hittade lite bättre bild.
 
  • Teknisk ritning av en apparat med markerade områden i rött, blått och grönt och text som identifierar olika keramikdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här tråden verkar ju inte nämnvärt aktiv längre men det verkar finnas många rävar på lur som experimenterat med sin viadrus.

Jag är för det första gröngöling när det kommer till eldning i vedpanna,: har bara vedspis, kakelugn och kamin på CV:t.

Min viadrus är helt omodifierad. Har inte ens en rökgastermometer. Det mest störande är den här termostat-armen som ska reglera kedjan och dragluckan. Är den lätt att byta eller fixa och hur fungerar den egentligen?

Efter det blir nästa steg att stoppa i sån där veckad plåt "turbulatorer" som jag sett er göra.

Lägger ni veden (50 cm björk/gran) längsledes i kammaren som om man staplade ved, eller ska den läggas lite mer kors och tvärs med mindre bitar?
 
Den där kedjar ser jag ingen vits med att använda.

Jag tycker det är bättre att justera luckan där nere (primärluften tror jag den heter) med hjälp av skruven på luckan.

Jag skulle börja med att skaffa en rökgas termomete nöja mig så.

Grattis till en panna som kommer att tjäna dig livet ut om du så önskar.

Röd yta med lerigt avtryck av ett leende ansikte, kätting, och en del av en borste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Krabbeluring skrev:
Lägger ni veden (50 cm björk/gran) längsledes i kammaren som om man staplade ved, eller ska den läggas lite mer kors och tvärs med mindre bitar?
Kapa veden i den längd som är bekvämast för dig, lägg in veden hur du vill och håll koll på rökgas temperaturen jag tror inte den får inte stiga över 350 grader.
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Den där kedjar ser jag ingen vits med att använda.

Jag tycker det är bättre att justera luckan där nere (primärluften tror jag den heter) med hjälp av skruven på luckan.

Jag skulle börja med att skaffa en rökgas termomete nöja mig så.

Grattis till en panna som kommer att tjäna dig livet ut om du så önskar.

[bild]
Ja okej den där termostaten som är kopplad till kedjan är kanske inte så finurlig. Men har du något särskilt verktyg då för att med enbart den gängade skruven i dragluckan så rör ju sig luckan mellan väldigt lite luft till lite luft, om vi nu har samma skruv där, jag menar hur kör du vid upptändning t.ex.? Måste bli mycket skruvande. Skulle vilja ha något anhåll eller dylikt så det finns 3 lägen typ. Dragluckan 1) upptändning 2) normalt brinneri 3) när det börjat brinna ur och det blir lite vilofas så man vill minska tilluften. Typ så?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Kapa veden i den längd som är bekvämast för dig, lägg in veden hur du vill och håll koll på rökgas temperaturen jag tror inte den får inte stiga över 350 grader.
Okej, skulle tro att rökgastemperaturen drar iväg åt helsike här för ofta känns det som det mesta går rätt ut i skorsten vid ilägg nr 2 (eller 3 om man räknar tändbrasan). Ska jag reglera annars med utspjället spaken med svarta kulan? Blir det inte lite pyreldning då? Eller annan manick du kan tipsa om?
 
Jag hade lika med kedja, kopplade om den med en krok, då kan jag ändra lägena på luckan, så nu har jag dom lägen som jag vill ha på sekundären. Sen det med primären så är den helt öppen. Har även satt ( tillverkat ) i ett spjäll mellan rökgskanalen och pannan, där styrper jag ner hastigheten på gaserna och har en rökgastermometer som visar tempen ca 230 C och justeras efter den. Står då konstant på den tempen hela fyren igenom. Ingen mening att sprängelda en vedpanna, bara kråkorna gillar.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Det är en kokspanna. Släng ut den och skaffa något som fungerar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en kokspanna. Släng ut den och skaffa något som fungerar.
Men alltså hörrö, det finns ju bevisligen hundratals ägare av denna pannan som är nöjda, kanhända det finns mångdubbelt fler som är missnöjda. Men denna tråd är fyllda med kraftansträngningar där folk försökt trimma förbränningen i sina pannor, med gott resultat.

Den pannjäveln jag frågade om installerades 2011 och är stenhårt eldad av ett högst oengagerat pensionärspar. Ingenting är sönder och har fungerat ypperligt under de 12 åren.

Vad får du ut av att vara en tråkmåns?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en kokspanna. Släng ut den och skaffa något som fungerar.
Men alltså hörrö, det finns ju bevisligen hundratals ägare av denna pannan som är nöjda, kanhända det finns mångdubbelt fler som är missnöjda. Men denna tråd är fyllda med kraftansträngningar där folk försökt trimma förbränningen i sina pannor, med gott resultat.

Den pannjäveln jag frågade om installerades 2011 och är stenhårt eldad av ett högst oengagerat pensionärspar. Ingenting är sönder och har fungerat ypperligt under de 12 åren.

Vad får du ut av att vara en tråkmåns?

J jonaserik skrev:
Jag hade lika med kedja, kopplade om den med en krok, då kan jag ändra lägena på luckan, så nu har jag dom lägen som jag vill ha på sekundären. Sen det med primären så är den helt öppen. Har även satt ( tillverkat ) i ett spjäll mellan rökgskanalen och pannan, där styrper jag ner hastigheten på gaserna och har en rökgastermometer som visar tempen ca 230 C och justeras efter den. Står då konstant på den tempen hela fyren igenom. Ingen mening att sprängelda en vedpanna, bara kråkorna gillar.
Med primären menar du snurrtallrikenupptill eller? Denna Viadrus har ett utspjäll baktill rökkanalen som justeras med en arm med svart kula, utdraget läge är spjället stängt då mycket det går. Eller är det något annat spjäll med mer finess du har? Ska jag strypa det tycker du?

Om du i framtiden orkar knäppa en bild på vilka lägen du har dragluckan på hade det varit schysst. I normalläge har jag typ 20 mm öppet nertill så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.