Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tyckte jag gav en ganska bra och nyanserad bild av hur jag tror mycket fungerar. Men du säger direkt hempulare. Sen blir du förbannad när folk klagar på elektriker. Men om du har någon super syn som kan avgöra att något är hemmapul?! Varför är det så viktigt? Det är en dålig koppling. Vem som gjort det är tämligen ointressant. Men jag måste säga att jag tycker det är värre om någon med behörighet inte kan göra ett bra jobb. Ja det finns dåliga elektriker, det finns dåliga rörisar, snickare, kassapersonal. Men för den del så är inte alla dåliga. Tro det om du vill men det finns bra hemmapulare.
Men försök förstå att alla dåliga jobbninte är hempulare. Det är dessutom omöjligt att se vilken klåpare som gjort det. Jag sätter en piggelin på att du inte kan se att det dåliga jobbet är en hempulare. Och inte en usel hantverkare.
Ok nu är du oresonlig! Jag har fått veta i vissa fall vem som gjort vad och de är privatpersoner. Ger du dig på mig en gång så blir jag lack.
Jag skrev ju också att många hempulare kan även göra bättre än jag, läser du bara det jag skriver till dig? Ni är flera som tydligen inte låter yttrandefriheten råda här i forumet och svarar med direkta påhopp på mig. Jag har haft problem och det kan du inta snacka bort. Tror du jag som är egen arbetar under annans EKP? Nej såklart min egen och ansvarar för allt själv. Set du åsyftar är kanske anställda på större firmor. Ge dig på dem istället för jag kommer aldrig ändra min synpunkt här. Visa var jag givit mig på någon som klagat på en elektriker? Fattar ingenting. Vad ska jag säga, dumma dom eller vad? Har andra problem med en elektriker, firma eller annat. Kontakta dem eller elsäkerhetsverket det är ju därför vi har en auktorisation och ett ansvar för vad vi gjort. Skulle privatel vara tillåtet så behövdes inte auktorisationen och EKP inte sant?
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
En anledning till hempulandet är kanske att det är i princip helt riskfritt!

Enligt tidningen Elektrikern finns det bara tre fällande domar för brott mot elsäkerhetslagen, två gällande byggarbetsplatser och en gällande privatperson.

[länk]
[länk]

Om man ändå mot förmodan skulle bli dömd är straffet typ 40 dagsböter, dessutom är preskribtionstiden för brottet bara 2 år.
Ja och med det så kan man undra varför kör man firman när intäkterna nästan är noll i den fixarkommun jag bor i😉
Jag fortsätter nog o lallar lite till o ser hur saker utvecklar sig, satsa nu? Nä det blir inget med det kommer det nåt jobb så välkommen☺️
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det vanligt att elektriker sysslar med ljusberäkningar (i synnerhet i bostäder) och ingår det i utbildningen till elektriker/elinstallatör?
Beror på din bakgrund hur du jobbat. Jag vet hur sånt funkar o kundens man hade satt en stark stor o ful lampa som frun ogillat i åratal (mannen nu avliden) och då gick det inte att bara langa upp nåt, o prova på plats blev dyrare. Då gör man en beräkning men bra då om man använt företaget mer än en gång för det är kostnader även för ljusberäknarna/lamptillverkare som jag lyckades få billigt så kunden fick den gratis, lite tid debiterades och inget prut på lampan såklart.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Ger du dig på mig en gång så blir jag lack.
K Kenta_S skrev:
Ni är flera som tydligen inte låter yttrandefriheten råda här i forumet och svarar med direkta påhopp på mig.
Jag ska börja med att erkänna att jag inte lusläst precis alla inlägg i tråden och visst kan det finnas något som motiverar att du känner dig påhoppad.

I det inlägg av @Bananskalare som du citerar ser jag dock inget som liknar ett påhopp eller att han "skulle ge sig på dig". Varför blir du så upprörd över det han skriver?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Ett sabla tjat om att elektriker alltid gjort fel när jag påvisar att icke elektriker varit framme. Hur kan jag få såna svar?
Antingen skriver jag otydlig eller så läser du illa. Jag ska försöka vara tydligare.

Det finns en massa jätteduktiga elektriker.
Det finns ett antal mindre skickliga elektriker (inklusive de som rent av fuskar avsiktligt). Jag säger inte att elektriker alltid gör fel. Jag har bra erfarenhet av de jag anlitat (men har också avstått från att anlita de som tror att en jordfelsbrytare inte skyddar ojordade uttag).

Så med det uträtt så måste väl ändå ditt förfarande bli detsamma oavsett vem som kopplat innan när du kommer till en anläggning där du ser fel?

Eller är det så att du tänker "oj, det här ser tokigt ut, men kunden visar att arbetet är utfört av en elfirma så det är säkert bra"?
K Kenta_S skrev:
Alla ska sluta göra fel hur svårt ska det vara.
Det kan iofs vara svårt, men man ska givetvis sträva efter att göra rätt. Sen tror jag inte någon gör rätt 100% av gångerna.
K Kenta_S skrev:
Ett arbete som regleras i lag mm ska inte styras av en liten tunn plånbok. Gör då det viktiga o nödvändiga o gör det rätt!
Enig
K Kenta_S skrev:
Nej det ska vara lullull på lullull o tacka tusen för att jobbens pengar inte räcker till att göra rätt o riktigt, systemfel!
Om du känner att kunden inte har råd att göra en vettig lösning, gå därifrån. Gör inte ett jobb, fakturera för hälften och sitt sen och gnäll.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ska börja med att erkänna att jag inte lusläst precis alla inlägg i tråden och visst kan det finnas något som motiverar att du känner dig påhoppad.

I det inlägg av @Bananskalare som du citerar ser jag dock inget som liknar ett påhopp eller att han "skulle ge sig på dig". Varför blir du så upprörd över det han skriver?
Han säger att jag blir förbannad av att annan blivit påhoppad av mig då man klagat på en elektriker. Där förstår jag inte hans påstående och när. Jag har ju vetskap om att en icke elektriker gjort flera av felen jag stött på. Om jag har en åsikt så får jag ha den. Jag vill få bort den dåliga elen oavsett vem som gjort skiten
 
K Kenta_S skrev:
Ok nu är du oresonlig! Jag har fått veta i vissa fall vem sol gjort vad och de är privatpersoner. Ger du dig på mig en gång så blir jag lack. Jag skrev ju också att många hempulare kan även göra bättre än jag, läser du bara det jag skriver till dig? Ni är flera som tydligen inte låter yttrandefriheten råda här i forumet och svarar med direkta påhopp på mig. Jag har haft problem och det kan du inta snacka bort. Tror du jag som är egen arbetar under annans EKP? Nej såklart min egen och ansvarar för allt själv. Set du åsyftar är kanske anställda på större firmor. Ge dig på dem istället för jag kommer aldrig ändra min synpunkt här.
Lugna ner dig lite nu. Din läsförståelse verkar svikta. Jag skrev att jag inte kommer kommentera ditt jobb. Det håller jag. Men du behöver inte berätta att du har egen behörighet. Det har du gjort klart tidigare. Är det inte så att den som har behörigheten måste jobba på samma företag? Jag frågar för att jag inte vet.
Yttrandefrihet? Det är väl just det här är ett exempel på. Annars hade vi inte kunnat diskutera som vi gör.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lugna ner dig lite nu. Din läsförståelse verkar svikta. Jag skrev att jag inte kommer kommentera ditt jobb. Det håller jag. Men du behöver inte berätta att du har egen behörighet. Det har du gjort klart tidigare. Är det inte så att den som har behörigheten måste jobba på samma företag? Jag frågar för att jag inte vet.
Yttrandefrihet? Det är väl just det här är ett exempel på. Annars hade vi inte kunnat diskutera som vi gör.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lugna ner dig lite nu. Din läsförståelse verkar svikta. Jag skrev att jag inte kommer kommentera ditt jobb. Det håller jag. Men du behöver inte berätta att du har egen behörighet. Det har du gjort klart tidigare. Är det inte så att den som har behörigheten måste jobba på samma företag? Jag frågar för att jag inte vet.
Yttrandefrihet? Det är väl just det här är ett exempel på. Annars hade vi inte kunnat diskutera som vi gör.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lugna ner dig lite nu. Din läsförståelse verkar svikta. Jag skrev att jag inte kommer kommentera ditt jobb. Det håller jag. Men du behöver inte berätta att du har egen behörighet. Det har du gjort klart tidigare. Är det inte så att den som har behörigheten måste jobba på samma företag? Jag frågar för att jag inte vet.
Yttrandefrihet? Det är väl just det här är ett exempel på. Annars hade vi inte kunnat diskutera som vi gör.
Ska försöka för när en del som du nu gör uttrycker dig i sak och har fel och har haft flera ggr i snacket flera gånger så blir samtalet väldigt uppskruvat.

Här är vad du sa, vänligen förklara dig:

Men du säger direkt hempulare. Sen blir du förbannad när folk klagar på elektriker. Men om du har någon super syn som kan avgöra att något är hemmapul?! Varför är det så viktigt? Det är en dålig koppling.

Om jag vet att det är en privatperson som utfört fel som fördyrar mitt jobb och jag tar upp ett eller några såna exempel, då har jag enligt dig rackat ner på allt fel generellt och inga elektriker kan göra fel osv. enligt dig. Här är det direkta fel!

1. Jag vet att det är en privatare, hempulare alltså är ditt påstående att jag inte kan veta blir då direkt felaktigt!
2. Jag har sagt till flera personer kanske även dig att om man får problem med en elfirma stor eller liten. Vänd er till företaget och be om eller kräv rättning eller vad det nu är som felat.
3. Elsäkerhetsverket borde väl få reda på att deras fina nya regler o EKP inte funkar som det inte verkar göra enligt dig.
4. Att jag får problem efter hempulare men också elfirmor som fördyrat o strulat till hos kund så rättfärdigar ju inte det att man får ta saken i egna händer. Då faller ju hela systemet inte sant?

Vore det ok att göra egna elinstallationer i hemmen så skulle det väl vara lagligt för var och en att utföra såna inte sant men nu har jag en uppfattning om att det är just den där juridiska personen man vill åt om det händer nåt så kunden eller den drabbades försäkringbolag mm har någon att klämma åt.

Som nämnts tidigare, man kör ju inte bilen själv utan körkort o försäkring för att taxi på orten är så dålig.

Här kommer vi snabbt tillbaka igen till att den här dåliga elen som gör att man hela tiden måste vara på tårna varenda minut måste bort.

Jag tycker många saker är helt åt helvete rent ut sagt ett ex.

Det står att det bör finnas en gruppförteckning på ElSV´s hemsida under privatperson.

Varför är det krav på att en sån ska upprättas när vi elektriker dra ny grupp när folk här på hemsidan får t.o.m. uppmaning om att sådan bör upprättas, men det finns inget retroaktivt krav på att sån ska finnas. Mitt tycke så jädra löjligt, vad kostar en sån att upprätta?

Det saknas märkning på centraler så man inte ser om det enfas, trefas eller hur centralen är skapt. Hur ska man kunna hjälpa kund med ex. snedlast, jo man får börja med att erbjuda kunden att upprätta en sån och troligen får man frågan direkt, vad kostar den? Tänk om man kunde säga någon, några timmar inklusive märkning av säkringar eller dvärgbrytare handskriven och ev får du den på fil om jag får lägga lite mer tid och du får gärna vara med att springa o göra fritt så man kan kolla uttag bakom skåp mm.

Tänk om man bara kunnat säga att det ska finnas en sån. Bara att beställa.
Men nu tappar man ju tid, det skulle hjälpas kund med att finna en snedlast, nu kanske den inte hinns med??

Ska du låta byta din elcentral så börjar jag med att gruppförteckning att den ska upprättas och att varje uttag ska efter bytet mätas annars åtar jag inte uppdraget och jag har också fått förklara att det brukar ta en väldigt lång dag när centralen väl är tillverkad men jag är ju också mån om kunden även om några år och då kanske några jordfelsbrytare en och annan PSA mm. på riskgrupper kunde vara fint o vips blir det där centralbytet en centralplanering, tillverkning men det går inte att börja om gruppförteckningen saknas. Dessutom brukar jag kolla innan om man upplevt huvudsäkrings bortfall?? Då är gruppisen oerhört värdefull och märkningen av säkringarna o jordfelsbrytarna. Vad tar de, det står nästan aldrig. Jag skriver det på mina gruppisar men som jag nämnt, det är dåligt med uppdrag i en fixarkommun jag bor i men att byta en elcentral utan att först förklara det fina med balans o flera jfb mm. känns ju lite B men det är alltid priset och det får man ju inte höfta till o räkna fram en central m flera jfb etc. det tar sin lilla stund och så blir det inget sen kanske. Men att gruppis inte är ett krav tillsammans med märkning på säkringarna, mycket dåligt men gissningsvis finns någon liten klausul i Elsäkerhetsverkest tänk att inget får drabba en privatperson retroaktivt, kanske??

Om du vet att jag har behörighet så borde du sett att jag är egenföretagare och alltså är vi samma, min auktorisation o jag😉
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ska börja med att erkänna att jag inte lusläst precis alla inlägg i tråden och visst kan det finnas något som motiverar att du känner dig påhoppad.

I det inlägg av @Bananskalare som du citerar ser jag dock inget som liknar ett påhopp eller att han "skulle ge sig på dig". Varför blir du så upprörd över det han skriver?
tommib tommib skrev:
Jag förstår inte ens hur du kan betrakta det som ditt fel, ens om det hade varit snabbfixen som gjorde det. Om man har ett hus där saker frusit sönder så stänger man väl för fasen av vattnet när man inte är där. Har man en fulfixad ventil stänger man av vattnet om man inte kan ha den under direkt uppsikt. Allt annat är oansvarigt.
Har man fått lära sig den hårda vägen att ta ansvar och man lagat något så är det naturligt att känna förtvivlan som 18-20 åring att ett hus totalt blitt sabb. Att det sen inte var min lagning eller ens den maskinen som gav upphov till totalskadan var efter ett tag lite lugnande. Såklart var tanken efteråt att deras vatten borde varit avstängt men paniken kom ju när jag trodde jag var "inblandad" i eländet för även om jag aldrig skulle fått någon skuld så sätter det såklart spår. Fruktansvärd syn i ett helt hus, såg ut som döden hade kommit. Usch inget mer snabbfix, been there (huset fick senare vattenavstängning ovan mark utförd av mig via lokale elfirman jag arbetade på tillfälligt)
 
K Kenta_S skrev:
tänk att inget får drabba en privatperson retroaktivt
Så är det med i stort sett allt, det som var godkänt när det byggdes/installerades/tillverkades är fortfarande godkänt att användas idag även om vissa grejer borde bytas omedelbart, typ SEMKO-17 "dödshandske" (som min tvättmaskin är ansluten med)😮.

Man måste inte installera jordfelsbrytare så länge du inte bygger om installationen, inte ens om du byter centralen.

Man behöver inte tillgänglighetsanpassa ditt hus i efterhand.

Ett hus i strandskyddet behöver inte dispens eller blir inte ett svartbygge om det var godkänt innan strandskyddet kom till.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det är också en väldigt viktig rättsprincip att lagar inte gäller retroaktivt. Fundera ett ögonblick på vad konsekvenserna av en sådan ordning skulle kunna vara.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så är det med i stort sett allt, det som var godkänt när det byggdes/installerades/tillverkades är fortfarande godkänt att användas idag även om vissa grejer borde bytas omedelbart, typ SEMKO-17 "dödshandske" (som min tvättmaskin är ansluten med)😮.

Man måste inte installera jordfelsbrytare så länge du inte bygger om installationen, inte ens om du byter centralen.

Man behöver inte tillgänglighetsanpassa ditt hus i efterhand.

Ett hus i strandskyddet behöver inte dispens eller blir inte ett svartbygge om det var godkänt innan strandskyddet kom till.
D Dilato skrev:
Så är det med i stort sett allt, det som var godkänt när det byggdes/installerades/tillverkades är fortfarande godkänt att användas idag även om vissa grejer borde bytas omedelbart, typ SEMKO-17 "dödshandske" (som min tvättmaskin är ansluten med)😮.

Man måste inte installera jordfelsbrytare så länge du inte bygger om installationen, inte ens om du byter centralen.

Man behöver inte tillgänglighetsanpassa ditt hus i efterhand.

Ett hus i strandskyddet behöver inte dispens eller blir inte ett svartbygge om det var godkänt innan strandskyddet kom till.
Nu drar du också iväg, är det så i forumet?

Jag talar om gruppisen o märkning av centralen som det viktiga det blir intressantare om det blev ett samtal om den o märkningen för det blir ett stort aber när man kommer o ska arbeta utan den.
Det är där det börjar i huset. Att jag tar upp om centralbyte mm är för att de som inte är elektriker ska förstå vilken stor nytta den har o gör för då behövs även som sagts uppmärkning av säkringarna hur det nu är möjligt att lämna den installationen utan att ha fått detta på plats, superdåligt rent av! Sedan nämnde jag omsorgen om kunden oxh jordfelsbrytare så nämner du att man inte måste... Jag är inte elinstallatör för att bara göra sånt jag får beställning på utan jag påverkar kunder att göra rätt o tänka säkert inte bara minimikraven men skulle jag göra som du nämner så hade jag väl fler uppdrag o kunder som önskat lite mer av sin bytta elcentral att den kunnat ha några jfb osv. Svårt det här att göra rätt till rätt person😉
 
tommib tommib skrev:
Det är också en väldigt viktig rättsprincip att lagar inte gäller retroaktivt. Fundera ett ögonblick på vad konsekvenserna av en sådan ordning skulle kunna vara.
Jo men en gruppförteckning föreslår ju verket själva på sin hemsida och vi har kravet på nytt installerat ska finnas på en sån, så att säga att en sån inte behöver finnas är väl lite fånigt.

Folk kunde ju langa hundratals tusen på varandra när husen köptes så jag tycker just att denna förtecknings avsaknad är tillåten är skitlöjlig på ren Svenska.
 
tommib
Jag håller absolut med om att den ska finnas och en av de första sakerna jag gjorde när vi flyttade in var att upprätta en sådan. Jag tycker absolut inte att vi ska tvinga folk till att ha en. Det kommer drabba dem när jobb ska göras eftersom, som du påpekar, det blir dyrare. Men det är deras problem.

Man måste skilja på vad som är vettigt att ha och vad man ska tvinga folk via lagstiftning att ha.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag håller absolut med om att den ska finnas och en av de första sakerna jag gjorde när vi flyttade in var att upprätta en sådan. Jag tycker absolut inte att vi ska tvinga folk till att ha en. Det kommer drabba dem när jobb ska göras eftersom, som du påpekar, det blir dyrare. Men det är deras problem.

Man måste skilja på vad som är vettigt att ha och vad man ska tvinga folk via lagstiftning att ha.
Kanske är det möjligt för ROT eller RUT men det är ju en löjlig kostnad för vart hushåll mot nyttan att ha en när det strular med elen i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.