slacker slacker skrev:
Den har varit med en hel del denna där, världens bästa talmeter - Nummer tre som nu fått gå vidare… ”Ritsen” hade inte mycket mer att ge heller så det var ändå lite dags - En ny är beställd!! 😃

Tror iofs att just ritsen finns som reservdel!? 🤔
[bild]


Sooo shiny!! 😍

[bild]
Sprang på ett sånt på superrea när jag var och shoppade annat på ett byggvaruhus för några år sedan.. köpte den till ”blivande-bra-o-ha-present”.. (för hans var slitet.).

Han blev jätteglad den dagen han fick det.. och förvånad.. sedan började han fundera haha..

så är det när man frågar frugan var man lagt sina grejer hela tiden - hon vet precis skicket på saker.. (och när saker och ting försvunnit) haha 😊

Gjort samma sak med några spadar, vattenpass, batteriladdare (bil), borrkit/set.. 👍

(hittar jag kvalitetsgrejer på rea.. ja då passar jag på.. ibland är både födelsedagspresenter, julklappar och överraskningsåresent färdiga året innan.. men tyvärr kan jag ha helt slut nått år med 😳)
 
Då var man här igen!! 😃

Lördagen började med en svamptur som satte ett nytt rekord på Svart Trumpet! Herregud!!!
Torkade svampar utspridda på ett randigt tyg, sannolikt torkning efter skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och självklart lite pyssel, nu när ställningen är inomhus så luftspalt i vardagsrummet och så ett varv med drev - Ack så nödvändigt men attans så tråkigt.😬
Ett hus under konstruktion med isolering, trästomme, fönster och byggnadsställning inuti. Skogsbakgrund. Otydlig sikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som vanligt så övergår allt inom kort till bus - tänk så kul en kartong kan vara!


Två personer skrattar inne i en stor kartongkasse utomhus på en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett barn står i en stor kartong på en trätrall utanför ett hus, ser lekfullt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 13 till
  • Laddar…
Puh! Andrum mellan alla styrelsemöten, arbetsdagar och totalt kaos på jobbet!
En tur till stugan med Pluppi med fokus på gles och diffusionsspärr.

Ännu en bit på vägen - Även 70% klar på loftet innan det var dags att lämna ön..

Barn med hörselskydd iade ett hus som renoveras, med isolering, träkonstruktion och byggnadsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 9 till
  • Laddar…
Paniken när man vaknar och inser att det är frost ute - Så bara att ta sig i kragen och göra ett ryck med pannan.
Inkopplad och ställd på 15grader - Alltså, med AluPex och LK PushFit kopplingar kan ju alla leka rörmokare. Busenkelt!!

En vit värmepump inomhus under installation, omgiven av träbyggnadsställningar, oavslutat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kospel-enhet visar tid, datum och temperatur i och utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även beställt sprutning av isoleringen i taket som verkar dyka upp mot slutet av månaden.

Och så nästan fått psykbryt på att tejpa diffusionsspärr i kattvindarna! Gaaaah!!
Inre takkonstruktion med träbjälkar, isolering och plastfolie synlig i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även hunnit med att glesa kattvindarna så vi är minsann redo för isolering! Kanske borde bokat det där tidigare… 🤔
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Å så plötsligt händer det något! 😃

Igår, onsdag ringde telefonen och den där förvarning om att dem skulle ringa ett par dagar innan var som bortblåst - ”Kan vi komma imorgon!?”

Bara att ställa in planerade jobb och bränna ut till TheCabin!
Stapel med isoleringsmaterial, slangar på mark, röd byggnad i bakgrunden, fuktigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i skyddsutrustning arbetar med isolering under ett träspärrtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar på byggplats med isolering och ångspärr, synlig träkonstruktion och byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.5 timmar senare var allt klart - Galet så smidigt det är med lös-ull!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Nämen, man hinner mycket när när det är stiltje på jobbet - En hel dags ryck!

Mellanväggen till sovrummen uppreglar och el draget.

Byggplats inomhus med trästomme, isolering, byggmaterial och verktyg synliga. Oavslutad konstruktion eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å så ville visst kompisen ha tillbaka ställningen ett par veckor för byte av ett par vindskivor så ett ryck på gavelspetsen för att få till installationsskiktet innan man får låna ställningen igen.
Å när ändå det var klart så kunde man ju dra lite slang!
Fick även upp två dosor i taket, skulle varit sådär tjorvigt utan ställningen….

Byggarbetsplats med isolering, elledningar och träkonstruktioner inomhus, under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och klockan var ju inte ens tre när jag var klar med det där så varför inte daska ihop toalettväggarna dessutom!?

Renoveringsarbete pågår, trästomme för rum, byggnadsmaterial och isolering synliga, oupplyst och under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Å det var här första 100m av fördraget 3x1.5 tog slut - Tur man köpte 200m! 🤣

Men galet vad slang det går, även i ett så litet bygge!
 
  • Gilla
RonnieSjödin och 12 till
  • Laddar…
Har en liten Shelly som loggar temperaturen i bygget - Mest så jag kan se att pannan gör det den skall.

vad som är otroligt tydligt är skillnaden som uppstod när isoleringen i taket kom på plats! 😃
Temperaturgraf över max/min temperaturer i Stockholm, varierar från 12-15°C, sensordata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Spontan-köp till fönstersmygarna - Klickade hem 20stycken 1w Mini-Led från Amazon (Solklar kina produkt) men ändå nöjd med både ljus, temperatur och spridning.

Sen är dem absolut inte 1w då mitt testaggregat visar 0,06Amp på 12vdc. Så snarare 0,7w. Men det har ju mindre betydelse.

20 stycken för 869kr ger 44kr stycket och det får väl anses skäligt om man jämför med tex hide-a-lite avsedd för VP rör för 289kr eller hide-a-lite Core för 229kr - Behöver ju ändå 15 spottar… kronor och ören!

Frun gav tummen upp och det är det som räknas innan man sätter borren i saker! 😆

LED-spotlights förpackning och produkt syns, sladdar sticker ut, köksbänk i bakgrunden, fokus på teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund burk, snus, locket upptill, röd kabel, hörlursuttag, träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktsäkerhetsvarningar, elektriska specifikationer, symboler, på träbord. Varningstriangel, AC-spänning, mätangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OFP och 6 till
  • Laddar…
boschkenta
Snyggt, jag ska precis göra samma sak. Hur har du tänkt styra dem?
 
boschkenta boschkenta skrev:
Snyggt, jag ska precis göra samma sak. Hur har du tänkt styra dem?
Planen som ligger är i all sin enkelhet dostransformator 12vdc och jag är väl som lite kluven om dem skall kunna gå att dimma eller ej… Tanken är väggbrytare på/av just nu.

Tiden får avgöra det där, ganska säker på att jag har en 12vdc dostrafo liggandes så man kan testa innan man beslutar om det skall kunna dimmas.

Installationen är med en separat dosa just för dessa i samtliga rum där trafo skall gömmas.
Med Hide-a-lite’s montagehylsa i alla smygar så blir lösningen ju helt klart flexibel om än man väljer andra spottar för tex konstantström i framtiden eller vill styra dessa på annat sätt. Går att dra om hur man vill helt enkelt..

Högst troligt helt överflödigt att kunna dimma ned dem hur som helst. Tror jag! 😉

Tittar du på bilder ovan i tråden så är det helt separat draget för smygarna. Frun beställde dessutom lamputtag för att kunna ställa fönsterlampor eller nått.
Men dem går separat - Montagehylsan är faktiskt en ganska bra idé… enkelt att gå vidare med slangen till nästa.
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta
  • Laddar…
boschkenta
slacker slacker skrev:
Planen som ligger är i all sin enkelhet dostransformator 12vdc och jag är väl som lite kluven om dem skall kunna gå att dimma eller ej… Tanken är väggbrytare på/av just nu.

Tiden får avgöra det där, ganska säker på att jag har en 12vdc dostrafo liggandes så man kan testa innan man beslutar om det skall kunna dimmas.

Installationen är med en separat dosa just för dessa i samtliga rum där trafo skall gömmas.
Med Hide-a-lite’s montagehylsa i alla smygar så blir lösningen ju helt klart flexibel om än man väljer andra spottar för tex konstantström i framtiden eller vill styra dessa på annat sätt. Går att dra om hur man vill helt enkelt..

Högst troligt helt överflödigt att kunna dimma ned dem hur som helst. Tror jag! 😉

Tittar du på bilder ovan i tråden så är det helt separat draget för smygarna. Frun beställde dessutom lamputtag för att kunna ställa fönsterlampor eller nått.
Men dem går separat - Montagehylsan är faktiskt en ganska bra idé… enkelt att gå vidare med slangen till nästa.
Ahh, smidigt draget. Jag får göra någon form av titthålskirurgi då jag byter fönster utan att öppna några väggar (utöver att byta salning dvs)...

Ska ni sitta nära fönsterna i tex soffan så kan dimmer vara en bra idé. Vi har lite spottar i hyllor osv som vi ångrat att vi inte köpt dimbara, och en dimbar ljuslist ovan fönstret som typ alltid dimmas ner framåt kvällen.

Montagehylsa är att bra tips, ska kika på dessa!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Planen som ligger är i all sin enkelhet dostransformator 12vdc och jag är väl som lite kluven om dem skall kunna gå att dimma eller ej… Tanken är väggbrytare på/av just nu.

Tiden får avgöra det där, ganska säker på att jag har en 12vdc dostrafo liggandes så man kan testa innan man beslutar om det skall kunna dimmas.

Installationen är med en separat dosa just för dessa i samtliga rum där trafo skall gömmas.
Med Hide-a-lite’s montagehylsa i alla smygar så blir lösningen ju helt klart flexibel om än man väljer andra spottar för tex konstantström i framtiden eller vill styra dessa på annat sätt. Går att dra om hur man vill helt enkelt..

Högst troligt helt överflödigt att kunna dimma ned dem hur som helst. Tror jag! 😉

Tittar du på bilder ovan i tråden så är det helt separat draget för smygarna. Frun beställde dessutom lamputtag för att kunna ställa fönsterlampor eller nått.
Men dem går separat - Montagehylsan är faktiskt en ganska bra idé… enkelt att gå vidare med slangen till nästa.
Montagehylsan fungerar halvbra. Den är bara någon millimeter mindre än spotten så ska du borra hålet genom färdigt ytskikt (målat) så är det knappt att spotten täcker hylsan. Ska man spackla och måla efter hålet så är det en bra lösning. Jag har faktiskt använt hylsan halvvägs genom regeln/smygen och 25mm hål sista biten för att få en tight fit men ändå överkopplingsbar och slanganslutning :)

För övrigt kan du driva dina kina-spottar med en Plejd LED-10 så får du dimmer och Drivdon i puckformat :)
 
  • Gilla
P-son83 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Montagehylsan fungerar halvbra. Den är bara någon millimeter mindre än spotten så ska du borra hålet genom färdigt ytskikt (målat) så är det knappt att spotten täcker hylsan. Ska man spackla och måla efter hålet så är det en bra lösning. Jag har faktiskt använt hylsan halvvägs genom regeln/smygen och 25mm hål sista biten för att få en tight fit men ändå överkopplingsbar och slanganslutning :)

För övrigt kan du driva dina kina-spottar med en Plejd LED-10 så får du dimmer och Drivdon i puckformat :)
Själva hylsan är i mitt tycke bra just för slangdragningen - Här sitter den i 45 regeln för installationsskiktet och själva smygen hamnar 1.5-2cm därifrån så problematiken ”hål” reder ut sig självt.
Jag var bara sjukt osugen att dra fram två VP till var position och den där löste problematiken galant!!

Ohh… Tack!! Måste kika lite mer på plejd. Har lite problematik med trappkopplingen - Den finns liksom inget bra ställe att sätta en brytare på ovanvåningen! 😁

Och så skulle det se bäst ut om hallen/ovanvåningen delade väggdosa nere.
Men jag skulle helst vilja ha dem på olika grupper - En plejd löser ju det. Men trappkopplat… 🤔 Måste sätta mig ned och googla lite.

Samma med ytterbelysning - Skulle vilja ha den separerad i skåpet men brytaren skulle passa bäst vid altandörren. Blir dessutom duktigt med slang dit och tillbaka - En plejd i skåpet till ytterbelysning löser en del problematik….
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Själva hylsan är i mitt tycke bra just för slangdragningen - Här sitter den i 45 regeln för installationsskiktet och själva smygen hamnar 1.5-2cm därifrån så problematiken ”hål” reder ut sig självt.
Jag var bara sjukt osugen att dra fram två VP till var position och den där löste problematiken galant!!

Ohh… Tack!! Måste kika lite mer på plejd. Har lite problematik med trappkopplingen - Den finns liksom inget bra ställe att sätta en brytare på ovanvåningen! 😁

Och så skulle det se bäst ut om hallen/ovanvåningen delade väggdosa nere.
Men jag skulle helst vilja ha dem på olika grupper - En plejd löser ju det. Men trappkopplat… 🤔 Måste sätta mig ned och googla lite.

Samma med ytterbelysning - Skulle vilja ha den separerad i skåpet men brytaren skulle passa bäst vid altandörren. Blir dessutom duktigt med slang dit och tillbaka - En plejd i skåpet till ytterbelysning löser en del problematik….
Jag vågar knappt öppna diskussionen om Plejd här men för en mindre anläggning (typ din stuga) och enkla styrningar och översikt så är det ett smidigt system. Relativt prisvärt med :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Välkommen till förstasidan <3
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.