richardtenggren
T Tovan skrev:
Tillbaka till mätarbytesfrågan. Runt 2008 skulle mätaren bytas i vårt gamla hus. Gjordes av energibolagets egen personal. När han började bli klar sade jag åt honom att vänta med att plomba tills jag sett att fasföljden var korrekt. Försöker starta bergvärmepumpen som slår av direkt med larm om fasföljden. Han hade jobbat för bolaget på fältet i 30 år men fått lättar jobb åren innan pension. Uppenbarligen inte tillräckligt lätt.
Är inte det ett orostecken? :p
Tack vare LAS kanske, skämt åsido så kan ju alla göra fel ibland :)
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Och plomberingen kunde han ju göra oavsett fasföljd, det är/var ju bara att rotera efter mätaren tex på utgående plint efter mätaren.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att det
E elmont skrev:
Och plomberingen kunde han ju göra oavsett fasföljd, det är/var ju bara att rotera efter mätaren tex på utgående plint efter mätaren
E elmont skrev:
Och plomberingen kunde han ju göra oavsett fasföljd, det är/var ju bara att rotera efter mätaren tex på utgående plint efter mätaren.
Jag vill minnas att det efter mätaren satt ledare med modern färgmärkning men innan var allt svart.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
[bild]

Och ja, "Mätarbytesteknikern" har alltså lämnat det så här!
Sen vart tog anläggningens nolla ivägen? Kan bara se L1, L2, L3 samt nolla från leverantören...
Sedan L1, L2, L3 till anläggningen.
Sista skruven ska ju ha anläggningens nolla, så även om blå o vit bytt plats så är ju anläggningen också noll-lös vilket är 400volt i uttagen om det vill sig illa med snedbelastning på 2 faser.

Såvida det inte är en trefasanläggning med jämn belastning typ kompressor, motorer o liknande som inte har behov av nolla. Då behöver ju bara mätaren nolla för att "drivas" då mätaren går på 230v.
 
tommib
E elmont skrev:
Och plomberingen kunde han ju göra oavsett fasföljd, det är/var ju bara att rotera efter mätaren tex på utgående plint efter mätaren.
Jag tror poängen är att man inte ska ändra fasföljden i samband med mätarbytet. Visst kan man ändra nedströms men inte ska man behöva göra det som slutanvändare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tror poängen är att man inte ska ändra fasföljden i samband med mätarbytet. Visst kan man ändra nedströms men inte ska man behöva göra det som slutanvändare.
Det ska man naturligtvis inte göra, men även solen har ju som bekant fläckar och jag ser det knappast som ett "värsta koppling" fel. Och varför montören skulle vänta med plomberingen kan jag inte förstå.
 
S sebastiannielsen skrev:
Sen vart tog anläggningens nolla ivägen? Kan bara se L1, L2, L3 samt nolla från leverantören...
Sedan L1, L2, L3 till anläggningen.
Sista skruven ska ju ha anläggningens nolla, så även om blå o vit bytt plats så är ju anläggningen också noll-lös vilket är 400volt i uttagen om det vill sig illa med snedbelastning på 2 faser.

Såvida det inte är en trefasanläggning med jämn belastning typ kompressor, motorer o liknande som inte har behov av nolla. Då behöver ju bara mätaren nolla för att "drivas" då mätaren går på 230v.
Ofta så kopplar man inte nollan genom mätaren utan bara till plint och drar därifrån en nolla upp till mätaren, mätaren mäter ju inte strömmen som går igenom nollan.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Sen vart tog anläggningens nolla ivägen? Kan bara se L1, L2, L3 samt nolla från leverantören...
Sedan L1, L2, L3 till anläggningen.
Sista skruven ska ju ha anläggningens nolla, så även om blå o vit bytt plats så är ju anläggningen också noll-lös vilket är 400volt i uttagen om det vill sig illa med snedbelastning på 2 faser.

Såvida det inte är en trefasanläggning med jämn belastning typ kompressor, motorer o liknande som inte har behov av nolla. Då behöver ju bara mätaren nolla för att "drivas" då mätaren går på 230v.
Man ska i princip aldrig använda mätaren som plint för vidarekoppling av nolla i fallen debiteringsmätning. Oftast är servisen TNC och att koppla PEN där blir då dåligt eller rent av fel. Det enda N har på mätaren att göra är som referens för fasspänning till mätningen. Så den ska normalt bara vara en avgrening från någon annan korrekt plint, sammankopplingsställe ofta i de här fallen i modern tid inkommande anslutningsplint från nätägaren.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Det ska man naturligtvis inte göra, men även solen har ju som bekant fläckar och jag ser det knappast som ett "värsta koppling" fel. Och varför montören skulle vänta med plomberingen kan jag inte förstå.
För att Tovan kanske ville kolla att fasföljden blev rätt innan det stängdes? Eftersom en anläggningsägare normalt inte får byta plats på två fasledare blir det stökigt att ta ut en elektriker för att göra det bara för att mätarbytaren gjorde fel. Så uppfattade jag det i alla fall.

Jag stod själv och hökade när min mätare skulle bytas, av exakt det skälet. I det fallet visade det sig vara onödigt då mätarbytarna var extremt seriösa och markerade alla inkommande och utgående ledare med streck (alla vita) för vilken fas de hörde till. Dessutom snyggade de till lite där det tidigare hade gått varmt (klippte av och skalade upp nytt, snyggt och prydligt). Till råga på allt tog de foto före och efter med någon app som de hade för att dokumentera. Syftet var specifikt att kunna visa att de inte hade ändrat fasordning och att allt var korrekt gjort.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Här har det då hänt flera gånger att VP löst ut på fasföljd efter att elbolaget vart ute.
Har aldrig bråkat om det, bara kopplat om i vp.
 
  • Wow
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
E elmont skrev:
Det ska man naturligtvis inte göra, men även solen har ju som bekant fläckar och jag ser det knappast som ett "värsta koppling" fel. Och varför montören skulle vänta med plomberingen kan jag inte förstå.
Är det inte lite... obekvämt att värmepumpen inte fungerar...?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Här har det då hänt flera gånger att VP löst ut på fasföljd efter att elbolaget vart ute.
Har aldrig bråkat om det, bara kopplat om i vp.
Om det hänt flera gånger måste du ha ett seriöst elbolag...
 
Redigerat:
Vattenfall...men vilka som kommer ut vet jag inte. Efter strömavbrott, avgrävda kablar mm.
Van vid det mesta.
 
R
useless useless skrev:
Om det hänt flera gånger måste du ha ett seriöst elbolag.
Vad är ett seriöst elbolag?
 
  • Gilla
Jehu och 1 till
  • Laddar…
Det är lite som med fickpingis på bortaplan, elektriker är man när man hemmapular hos någon annan. Får man betalt är man dessutom professionell elektriker. Gjorde man rätt har det även blivit fackmannamässigt utfört.
 
  • Haha
  • Gilla
stugan_i_skogen och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.