tommib
Tja, tonen i alla dina inlägg uttrycker att du skyller det mesta på hempulare och att du har en extremt rigid inställning till lagen.

K Kenta_S skrev:
Dock är hempul olagligt och hur man kan ha ett helt forum där olagligheter diskuteras är såklart en gåta för mig.
Detta kan ju knappast vara en gåta 2023. Men visst.
Utan att ge mig in på diskussioner om orättfärdiga lagar så kan jag bara kort ställa frågan: kör du över skyltad hastighet någon gång?

K Kenta_S skrev:
. Förklara varför jag som installatör ska kontrollera kontinuitet mm i ex uttag när en hempulare troligen tar spänningsprovaren och mäter fas-jord och får 230 V och är nöjd
I bästa fall. I många fall är det nog locket på och så är man nöjd och glad. Du skulle nog ha glädje av att läsa det som Bo skrivit om kontroller före idrifttagning (och kanske även det som FBS, vår trådstartare i denna totalt urspårade tråd skrivit och gjort video på).

K Kenta_S skrev:
Ja det var mer styrande förr.
Och det var inte nödvändigtvis bättre. Det känns som att du tycker att det är jobbigt att det finns många alternativ och att man kan göra si eller så och måste kunna motivera det.

K Kenta_S skrev:
vips blir det där garaget just ett hobbyrum för epa'n och biltvätt sen kanske förekommer, då är kulon o IP20 uttagen så lyckade längre.
Ja, då får man väl byta. Det är upp till anläggningsinnehavaren att se till att elanläggningen är lämplig för sitt ändamål. Att folk har dålig koll är varken ditt fel eller problem

K Kenta_S skrev:
Hade man/elfirman fått kräva att fulel skulle dödas o skarvis nyttjats ed. Så kanske branden inte uppstått.
Elfirman hade absolut kunnat vägra koppla in. Såvitt jag vet var det ingen som höll en pistol mot någons huvud. Det kan vara jobbigt att säga nej. Sånt är livet. I just detta fallet så borde nog elfirman kontrollerat bättre, men kunden borde också haft bättre koll.

K Kenta_S skrev:
den här mjukheten att det är kunden som ska ha ansvaret för vad som ska göras i dennes anläggning osv känns väldigt vag
Det är för att du tolkar det fel. Kunden är ansvarig för anläggningen men du är ansvarig för vad du gör. Om du inte kan stå för vad du gör, låt bli. Kunden får väl bli ledsen då. Det känns på ditt sätt att skriva som att du är en ganska rigid person som ser allt i svartvitt. Då kan det bli konflikt. Försök tänka att det kan finnas flera sätt att lösa problem där du och kunden kan mötas, så att kunden får ett resultat den vill ha och du installerar något du kan stå för.

K Kenta_S skrev:
men det är installatören som får sitta i rätten i utdragna processer.
Känner du att det är en vanlig grej? Jag tror inte att det är särskilt vanligt alls men jag har ingen statistik på det. Om det är så vanligt kanske du kan ta fram några exempel? Uppsalafallet är ett. Det med trädgårdsslang som VP-rör är ett annat (men där var det väl inte mellan kund och installatör utan mellan köpare och säljare, dolt fel).


Ett tips i all välmening, apropå att du klagar på att det blir hoppigt när jag skriver. Du kan markera ett stycke text på datorn, när du gjort det dyker en liten knapp upp med texten citera. Klicka på den så kommer ett citat automagiskt ner i kommentarsrutan. Funkar bäst på dator. Detta gör att det är, i mitt tycke, lite lättare att se vad det är man svarar på. Man kan för all del skriva i löpande text också men jag gillar citatfunktionen. Det man får vara försiktig med är att inte fulcitera och ta saker ur sitt sammanhang.

Ett ytterligare tips, du verkar oerhört frustrerad. Som att du bär hela landets elsäkerhet på dina axlar. Försök att släppa det, sådan press är inte nyttig. Det är inte på liv och död på det sättet, jag lovar. Antalet elolyckor, trots all fulel och allt hempul är försvinnande litet. Brand beror i stort sett alltid på antingen spisen eller defekta apparater och död beror på tågklättring eller annat tokigt. Med det sagt så är det positivt att du har en hög grad av yrkesstolthet och en vilja att göra ett bra jobb. Det finns också många här på forumet som delar frustrationen över sänkt elsäkerhet t.ex i form av Wish-skräp till elapparater och dåliga installationer. Den stora skillnaden är att många här inte lägger sig i vem som gör något, bara det blir korrekt gjort.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
tommib
K Kenta_S skrev:
Ok den sista kommentaren är rakt på sak, Den där var under bältet! Det finns så jävla många brister hos vårt svaga elsäkerhetsverk att de inte kan svara på en rak fråga och att man någon gång kan behöva tala direkt till dem att det faktiskt är en människa bakom varje auktorisationsnummer kan göra att allvaret går fram, men kasta skit du, Tack för stödet! är du också ensam o kämpar, nä då säger man inte sådär
Ah, jag glömde detta. Jag vet inte vad du tolkade som så illvilligt men inget var illa menat. Däremot så vidhåller jag att Elsäkerhetsverkets regler är idiotiska men ändå solklara gällande ansvar. Din text här får mig att tro att du har ställt en fråga till dem om ett visst utförande är ok och de har svarat att de inte kan avgöra det. Är det så? Det skulle vara kongruent med det andra du skriver och bekräfta mitt intryck av att du är en person som tycker det är jobbigt när det inte finns enkla svar, rätt eller fel, bra eller dåligt. Det är igen ingen illvilja bakom detta, bara ett konstaterande. Självklart kommer du må dåligt i ett system som det vi har idag när det är upp till installatören att kunna visa att en installation är säker. SS 436 40 00 är en bra start men ibland kommer man till en kantboll. Då behöver man ta ställning själv.

Har jag rätt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
@Kenta_S
Du kanske ska göra något annat i ditt liv än att vara elektriker när du blir så affekterad av ditt yrke.
Och om du använder svordomar lika konstant i dina kundkontakter som du gör på forumet kanske det löser sig själv.😉
För mig blir en person som svär konstant i tryck mindre trovärdig, men alla är ju olika...
Tack för tipset! Tänk dock på att i detta forum så vill de flesta pula med sin el själva vilket ofta ställer till det för en senare installatör och tonen här är väldigt raljerande över oss installatörer/elektriker att vi tar hutlösa ahlsellpriser, bara vill framhäva oss som felfria osv. Så att bli bombarderad av flera tyckare (för om man inte är elektriker under EKP eller har egen aukt. Så är faktiskt hempul ofta ett otillbörligt arbete) och att då generallisera o kraftigt kritiser de installatörer som faktiskt är seriösa och vill göra säkra jobb är direkt fel så att man till slut blir förbannad o svär är naturligtvis inte bra och det får jag ta på mig. Att flera här inte tänker sig in i ex min situation och bara vill ta hand om sin egen el trots att detta ofta är olagligt och sedan kostar på sig att slå sig för bröstet och säga att elinstallatörer som jag är nåt skit som katten släpat in. Bara i Sverige är sånt här möjligt. Jag har flera gånger uppmanats att om man ser allvarliga fel begångna så ska man anmäla. Jag har valt en annan väg att försöka få hempulare (de som inte har hundra koll) att inte fortsätta med sina tilltag. Att anmäla, nej det är inte för mig. Bättre att reglerna blir tydligare isåfall men det är väl som i samhället i stort, det blir de seriösa som vika undan. Tänk om man skulle ha ett forum för allt olagligt och man där skulle få uttrycka att allt lagligt är skit och att alla elektriker bara skor sig på sina kunder. Skulle kunden lägga plånboken på bordet och säga fixa bort den dåliga elen hos mig så skulle ju husen inom kort vara fria från galenskap o massa brister med brandrisk o fördyrande när bristerna ska gås igenom INNAN man kan börja arbeta (det är tom för oss ett lagkrav att VI ska lägga tid på kundens elfel o brister för att lagligt se att vi kan följa våra metoder o göra säkra arbeten) helt sjukt!
Känns lite så här av några som generalliserar att alla elektriker o installatörer är dåliga så att mitt humör inte räcker till är inte konstigt. Tog hela min dag igår för vadå, ingenting.
Set finns fler forum som säger liknande saker och att denna hets mot oss hantverkare för några av oss att gå i taket är olyckligt men inte så konstigt. Jag har mina erfarenheter och andra har sina. Generaliseringar är inte bra i de fallen.
Ödmjukhet från båda håll önskas, tack!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nja, de flesta som förespråkar hempul förespråkar såpasst säkert hempul så att du inte skulle veta om det var du själv som varit där innan eller någon som kopplat själv ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
tommib
K Kenta_S skrev:
! Tänk dock på att i detta forum så vill de flesta pula med sin el själva
Nja, det är en rätt liten men väldigt aktiv minoritet. De flesta frågor i elforumet kommer från folk som är tveksamma. Inte helt sällan slutar det med att det tas in en elektriker.

K Kenta_S skrev:
vilket ofta ställer till det för en senare installatör
Det däremot vänder jag mig emot. Du kommer inte hitta några trådar här där någon regelbunden skribent uppmuntrar till något som en senare installatör skulle få problem med. Tvärtom. Sådana lösningar avråds det från frekvent.

K Kenta_S skrev:
tonen här är väldigt raljerande över oss installatörer/elektriker att vi tar hutlösa ahlsellpriser, bara vill framhäva oss som felfria osv.
Ibland. Ofta i trådar där man får se riktigt grisiga fakturor. På senare tid faktiskt mer åt andra hållet tycker jag, att man får se rimliga fakturor och då blir kommentarerna också ofta att det ser vettigt ut.

Att det finns en stor misstro mot hantverkare tror jag är lika delar oförståelse för vad som ingår i jobbet och att saker tar tid samt faktiskt fulspel från hantverkare (typ tre resor per dag till grossen).

K Kenta_S skrev:
Att flera här inte tänker sig in i ex min situation och bara vill ta hand om sin egen el trots att detta ofta är olagligt och sedan kostar på sig att slå sig för bröstet och säga att elinstallatörer som jag är nåt skit som katten släpat in.
Det har jag inte sett något av i tråden. Det är tråkigt om du uppfattat det så.

K Kenta_S skrev:
Bara i Sverige är sånt här möjligt.
Nej

K Kenta_S skrev:
Tänk om man skulle ha ett forum för allt olagligt och man där skulle få uttrycka att allt lagligt är skit och att alla elektriker bara skor sig på sina kunder.
Det får man. Konceptet är allmänt känt som yttrandefrihet och är något vi ska vara extremt rädda om även om vi inte gillar det som yttras.

K Kenta_S skrev:
Skulle kunden lägga plånboken på bordet och säga fixa bort den dåliga elen hos mig så skulle ju husen inom kort vara fria från galenskap o massa brister med brandrisk o fördyrande
Skulle jag lita på dig skulle jag göra det. Men det var det där med tillit och att många har blivit brända. Och i just elektrikerfallet också klassikern "håhå jaja, här ser det ut som skit, det här får vi riva ut" när lösningen är helt ok men inte det som elektrikern är van vid. Finns många exempel på sådant. Min personliga erfarenhet är den klassiska "Jordfelsbrytare fungerar bara om alla uttag är jordade", helt seriöst framlagt till mig av en auktoriserad. Det triggade ett av mina tidigaste inlägg här för övrigt.

K Kenta_S skrev:
det är tom för oss ett lagkrav att VI ska lägga tid på kundens elfel o brister för att lagligt se att vi kan följa våra metoder o göra säkra arbeten)
Nja. Det är ett krav på anläggnignskännedom. Det ska du givetvis ha betalt för. Om kunden inte vill betala tackar du för dig och går därifrån, inte konstigare än så. Ingen kräver att du ska jobba gratis.

K Kenta_S skrev:
Känns lite så här av några som generalliserar att alla elektriker o installatörer är dåliga så att mitt humör inte räcker till är inte konstigt. Tog hela min dag igår för vadå, ingenting.
Set finns fler forum som säger liknande saker och att denna hets mot oss hantverkare för några av oss att gå i taket är olyckligt men inte så konstigt. Jag har mina erfarenheter och andra har sina.
Ja, ibland är det den tonen. Och vice versa, rätt ofta. Man kan undra varför man lägger tid på detta tjafs, det kan man verkligen. Min fru undrar t.ex. väldigt ofta. Det är väl kul att diskutera...

K Kenta_S skrev:
Generaliseringar är inte bra i de fallen.
Ödmjukhet från båda håll önskas, tack!
Håller med. Så lite mindre versaler och svordomar i framtiden? ;)
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Det kan också vara värt att notera att en stor del av lagstiftningen i Sverige, EU och världen är otydlig (enligt min mening så gör man det så i enkom, för att det skall finnas tolkningsutrymme) och att det därför är i domstolarna som rätt och fel avgörs. Allting innan dess är gissningar och tolkningar. Det är rätt intressant hur många av dessa tolkningar försöker höjas till sanningar (exempelvis "säkert vatten"), även om det oftast ligger väldigt mycket i dem. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är den enda vägen. Om man inte förstår detta, ja då är det inte lätt att verka i något land i världen...
 
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
Det är rätt intressant hur många av dessa tolkningar försöker höjas till sanningar
Säker vatten är knappast en lagtolkning. Det är en branschstandard som handlar om att minska mängden vattenskador och därmed "onödiga" utgifter till priset av att utförandet blir lite besvärligare.

Med det sagt är den vettig överlag och man ska ha mycket på fötterna för att frångå den.

Jag håller helt med om att det blir svårt att verka om man inte förstår att det ofta handlar om tolkningar. Det är lite den tesen jag drivit ovan.
 
tommib tommib skrev:
Säker vatten är knappast en lagtolkning. Det är en branschstandard som handlar om att minska mängden vattenskador och därmed "onödiga" utgifter till priset av att utförandet blir lite besvärligare.

Med det sagt är den vettig överlag och man ska ha mycket på fötterna för att frångå den.

Jag håller helt med om att det blir svårt att verka om man inte förstår att det ofta handlar om tolkningar. Det är lite den tesen jag drivit ovan.
Ursäkta att jag tydligen var otydlig, det jag menade var att olika intressenter har sina inlagor i hur saker skall göras och vad jag försökte få fram var att just "säker vatten" är en sådan inlaga. "Säker vatten" är definitivt inte en tolkning av lagen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ah, jag glömde detta. Jag vet inte vad du tolkade som så illvilligt men inget var illa menat. Däremot så vidhåller jag att Elsäkerhetsverkets regler är idiotiska men ändå solklara gällande ansvar. Din text här får mig att tro att du har ställt en fråga till dem om ett visst utförande är ok och de har svarat att de inte kan avgöra det. Är det så? Det skulle vara kongruent med det andra du skriver och bekräfta mitt intryck av att du är en person som tycker det är jobbigt när det inte finns enkla svar, rätt eller fel, bra eller dåligt. Det är igen ingen illvilja bakom detta, bara ett konstaterande. Självklart kommer du må dåligt i ett system som det vi har idag när det är upp till installatören att kunna visa att en installation är säker. SS 436 40 00 är en bra start men ibland kommer man till en kantboll. Då behöver man ta ställning själv.

Har jag rätt?
Du verkar vilja vara en rättskaffens person men jag ska råda dig tillbaka.

Du ställer en fråga till mig och i samma inlägg målar du upp en egen bild av vad du tror är anledningen till att jag ringde till ESV. Tycker du det var hyggligt mot mig att flera läser ditt inlägg, fråga, påhopp av din egen bild av vad du TROR var anledningen till samtalet. Nej det är nog flera än bara jag som skulle uppleva det påhoppet.

Finns inte en domstol där sånt tillåts.

Du skulle ha väntat på svaret innan du sågade mig vid fotknölarna men du har nu placerat dig hos mig på en plats där jag placerar de jag mindre respekterar som goda samtalsparter.

Du kan dessutom läsa i ett svar till en annan person (bananskalare) nu i morse om varför jag har svårt att se att osäkra bristfälliga saker, installationer ska få finnas kvar där du kanske får en liten förklaring till varför mina axlar för mig ibland kanske känns tyngre än dina men du verkar ju bara köra på med din syn utan att vare sig tänka eller vänta på ett svar och kanske sedan, komma med dina reflektioner av mitt svar!

Nu till mitt svar om samtalet till ESV.

Nej du har helt fel även om jag som alla andra har rätt att ringa dit hur mycket vi vill o ställa frågor men nu ringde jag kanske 2ggr om samma sak.

Att man som privatperson ska behöva besöka ESV hemsida för att få veta att man ska kolla att elinstallatören är godkänd hos ESV, anmäld för EKP osv. samt att man har som elanläggningsinnehavare ALLTID det yttersta ansvaret för sin elanläggning oavsett om en riktig elektriker varit där och arbetat med el i huset.

Jag hade synpunkter på att ESV tänker lite fel då den viktiga informationen inte når de som verkligen skulle behöva veta och just ta sitt ansvar och åtgärda eller att inte låta en klant få utföra eljobb i hemmet för att det alltid är den som äger fastigheten eller vad det nu är för elanläggning som kunden äger, som faktiskt har detta ansvar för elsäkerheten och att man ska göra översyn och åtgärda fel och brister.

Att man som installatör när man påtalar detta för en ny kund och ideligen får svaret av dem att "det hade jag ingen aning om" så börjar man ju se ett bristande mönster att de som är intresserade av sitt hus o seriösa med det, ska behöva göra rätt o riktigt medan flertalet kan bara säga att jag hade ingen aning.

Det är konstigt och anledningen är att just den texten är skriven i LAG att man har just detta ansvaret och att ESV borde kunna skicka ut denna info eller tydliggöra den på ett bättre sätt och det var mina påståenden i mina kanske 2 samtal.

Sedan kan man gå lite djupare som jag gör och se lite framåt och vi är det några stycken av oss att vi tänker i större perspektiv än bara där näsan slutar.

Ett exempel är att jag förklarat här tidigare att jag lagt åratal o hundratal hus innan jag köpte vårt hus och anledningen var att konkurrenterna, de andra husköparnas diskussioner sins emellan fick mig att nästan ge upp för nästan ingen har koll på vad det är att äga ett hus gällande dränering, isolering, vvs, uppvärmning ja listan blir lång.

Det som jag ser som systemfel är att när dessa okunniga husköpare sen skulle buda på hus så fanns det hur mycket pengar som helst att lägga på köpet för räntan var ju så låg. Då ja, riktigt, men det kommer alltid en morgondag.

Redan för massor av år sedan såg jag hur riksbankens iver att hålla nere inflationen till nästan varje pris och man tänkte ju hur tusan ska det bli när räntan drar iväg och huspriserna som hållits uppe av just den låga räntan kommer sjunka och de som måste flytta kanske må få fram pengar som då inte finns.

Att sedan komma till flera såna husköpare få komma och göra ett litet jobb och sedan pruta som tusan och dra av timmar för att den löpande fakturan inte skulle bli så hög i tron att kunden skulle bli nöjd, men då var helt plötsligt de där 4-5000 kronorna väldigt mycket pengar.

Något tidigare så fanns det som husköpare hur mycket pengar som helst och då kunde jag tycka o tro att om man inte varit så hejdlös i sin budgivning så kanske de där husen inte dragit iväg så förbaskat i pris?

Husbrist, jo men det kommer alltid en morgondag och är man född på 60-talet så har man lite hum om hur det kan gå.

Nu var alltså min synpunkt på att det är ju folks plånböcker som bestämmer om man själv väljer att besöka ESV hemsida för att få information som är lagstadgad för mig som husägare och detta med dennes egen vilja o intresse eller plånbok som kommer styra hur länga vi kommer få vänta innan mycket av dålig el är åtgärdad då jag syftar på det egna ansvaret för elanläggningen man har i sitt hus.

Vi har obligatorisk bilbesiktning, inte fasiken frågade de mig sist hur jag ska klara mitt uppehälle för min gamla arbetsbil som fick fler tvåor. Bara att reparera och se glad ut, allt åtgärdat nu.

Vi ska deklarera och betala skatt o moms, inget konstigt och det missar man inte det får man information om.

Men ingenting om det så viktiga som vi tillbringar vår större del av våra liv i. Extremt konstigt!
Att det ska behöva hända tragiska bränder och olyckor innan vi kanske gör liiite mer än vi måste (och här gör ju inte många av oss ens något, för de har ingen aning om det egna elansvaret).

Det finns hur många exempel som helst och jag vill absolut inte att det ska bli något tvång, men att skicka ut denna information om det egna ansvaret och att rätt person ska utföra dessa eljobb som också är husägarens ansvar att kolla kunde kanske göra åtminstone min dag lite lättare i samtalen med kunder OM de skulle veta att man kommer inte undan med att säga att JAG VISSTE INTE för det var ESV väldigt tydliga med att det är var mans eget ansvar, basta och åter igen hur svårt kan det vara att folket ska få den informationen och just detta kunde jag bara få till svar att man hade kampanjer på gång med den info´n. Vem av er har sett någon sån kampanj, inte jag och inte hört ett knyst av någon annan.

Skulle jag fått en bråkdel betald av ESV för den tid jag fått lägga ner på samtal o frågor o svar o sökande hos IN, Tillverkare grossister mm. efter lösningar till kunder som inte vet sitt ansvar för att finna på en lösning som är kostnadseffektiv men det får man ju inte så att man efter dryga 40 år med el så kan jag säga att efter pandemi och allt skit runt i kring fått min lilla hink med glada tillrop och hopp att sina.

Att sedan en hantverkares ansvar för den enskilde konsumenten är reglerat i så många lagar är väl en fin tanke men den bygger ju på att husägaren eller privatpersonen just har tagit sitt elansvar i mitt fall som elinstallatör men det funkar ju inte, se ovan stycke.

Så att ha alla dessa styrande lagar gällande omsorgsplikt om kunden har varit väldigt viktigt för mig men kunden har ofta inte ens kommunicerat tillbaka fullt upptagen i sitt vanliga liv och just den här kommunikationen har funkat bra mellan mig o kund bara att nästan all den tid detta tagit pga kundens oförstånd eller ibland ovilja att sätta sig in i en bra lösning har kostat mig allt för mycket och när jag stramat upp och varit skarpare för att väcka kunden så kan det bli lätt att jag ger upp för man lär sig så småning om att alla kunder vill man inte ha för de ska nog ta en annan elinstallatör.

Ex. Säljer man en bil så vet ofta säljaren i bilbutiken var kundens prisbild ligger, det vet aldrig vi hantverkare och vi är också olika passande för olika kunder.

En del vill ha snabbt enkelt o billigt medan en annan vill ha genomtänkt och framtidssäkrat och framför allt bra så att i ett sms eller kort mail få denna kundkännedom är näst intill omöjligt.

Jag har en lång erfarenhet av kunder som mer lutat åt mitt senare exempel alltså inte snabbt enkelt och billigt för den slutprodukten blir sällan helt hundra.

Kort summering av kundklientel: De som vill ha snabbt, enkelt o billigt blir ofta besvikna över resultatet och undrar varför det inte blev si eller så och med gedigen kommunikation så hade man sett detta men de kunderna vill inte lägga den tiden eller betala för min tid o kunnande och då faller det på slutprodukten eller lösningen trots man påtalat detta och som privatperson i Sverige så är det alldeles för lätt att bara skylla på allt runt i kring och inte ta sig den tiden. Herre jösses ett eljobb ska ju vara i åratal och nu med LED-belysning så ska ljusbilden, färgen, spridning, bländning etc. vara och hålla i många år medan vi förr satte an svagare ljuskälla eller annan lösning. Går inte idag.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
stor del av lagstiftningen i Sverige, EU och världen är otydlig
Skulle snarare säga tvärtom, man skapar standarder just för att det inte ska finnas tolkningsutrymme i vissa fall. Detta är ett krav enligt EU i enligheten med principen om fri rörlighet.

Det var ju detta som gjorde det så svårt att förbjuda innehav av starka laserpekare, det ansågs strida mot den fria marknaden (då alla andra länder tillåter innehav av starka laserpekare), så man var tvungen att söka förhandstillstånd av EU-domstolen innan sverige kunde införa sitt innehavsförbud mot starka laserpekare.

Kan tänka mig att det uppstår samma problem om man ska (rent formellt) införa behörighetskrav för att få installera/driftsätta SELV/PELV-utrustning för fast installation.

Köper man t.ex. en dörrklocka i danmark måste man få installera den i Sverige enligt gällande regler.
Detta är just varför man skapar sådana här standarder, för att sätta en definition, på vad som ska vara tillåtet, och där reglerna ska vara likvärdiga i alla länder i EU.

Samma med auktorisation, har du införskaffat en auktorisation i ett annat land, måste denna ersättas med en svensk av elsäkerhetsverket. Samma med körkort. Detta är också anledningen varför det finns en standard om att t.ex. brun, blå, gröngul ska användas inom EU. Så att elektriker som är utbildade i UK ska t.ex. kunna ta med sig sin kunskap till Sverige och använda den här med några få modifieringar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är kanske mest troligt att det är gjort av någon som inte får ja, men det kan faktiskt vara gjort av någon som jobbar under en EKP. Tro det eller ej, men alla i branschen är inte felfria.

När du då kommer till en sådan installation och de behöver hjälp så har du lite olika val.

1) Du låtsas som ingenting och gör den utökning eller vad det nu kan vara som kunden önskar
2) Du förklarar för kunden att det är mycket fel i befintlig anläggning som du måste reda upp först. Du reder ut detta och tar betalt för detta och fortsätter sen med det kunden ville ha gjort och tar betalt även för den delen.
3) Du förklarar för kunden att det är mycket fel i befintlig anläggning som du måste reda upp först. Du reder ut detta, men väljer att inte ta betalt för det, innan du gör det kunden önskade.
4) Du förklarar för kunden att det är mycket fel i befintlig anläggning som du måste reda upp först. Kunden vill inte betala för det och då säger du tack och adjö

Jag vet inte varför du väljer alternativ 3, men det är ju ditt val.
Jag kan faktiskt inte se hur ditt arbete påverkas av vem som gjort arbetet tidigare, på vilket sätt ditt arbete blir enklare av att få veta att en elfirma har gjort det taffliga jobbet.
Nu vet jag att det är en kompis till kunden som nog inte var elektriker så detta jobbet var alltså olagligt, ett till och jag håll på att få ström i kroppen pga bristerna men ska märka upp o sätta skylt. Kund informerad men just den kunden har kostat mig massor av spilltid i bristande återkoppling, felbokad dag för arbete mm så att lägga till felaktiga installationer man kunnat skada sig på får du väl ändå förstå att någon måtta får det vara. Hur fyller du på med bra energier? Det är ju bara kundens eget som gäller idag, de skiter i att jobbet aldrig beställs o blir klart o hänger i luften så jag snart glömt vad jag såg på förundersökningen för två månader sedan.

En kommentar varför jag skulle se varför och vem som gjort anläggningen innan? Du får det att låta som att man ska kunna bedöma alla elanläggningar som rätt o riktiga utan att vara vaksam. Då hade jag varit död för länge sedan om jag inte lyssnat till min magkänsla som senare lett till lite mer kontroll och som alltid, jaha här är det galet. Jag fortsätter nog med brillorna på för dö på jobbet det har jag ingen lust till för är just de där "signalerna" att nåt är knas man må lyssna till om man inte vill mula i förtid
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
Nja, det är en rätt liten men väldigt aktiv minoritet. De flesta frågor i elforumet kommer från folk som är tveksamma. Inte helt sällan slutar det med att det tas in en elektriker.


Det däremot vänder jag mig emot. Du kommer inte hitta några trådar här där någon regelbunden skribent uppmuntrar till något som en senare installatör skulle få problem med. Tvärtom. Sådana lösningar avråds det från frekvent.


Ibland. Ofta i trådar där man får se riktigt grisiga fakturor. På senare tid faktiskt mer åt andra hållet tycker jag, att man får se rimliga fakturor och då blir kommentarerna också ofta att det ser vettigt ut.

Att det finns en stor misstro mot hantverkare tror jag är lika delar oförståelse för vad som ingår i jobbet och att saker tar tid samt faktiskt fulspel från hantverkare (typ tre resor per dag till grossen).


Det har jag inte sett något av i tråden. Det är tråkigt om du uppfattat det så.


Nej


Det får man. Konceptet är allmänt känt som yttrandefrihet och är något vi ska vara extremt rädda om även om vi inte gillar det som yttras.


Skulle jag lita på dig skulle jag göra det. Men det var det där med tillit och att många har blivit brända. Och i just elektrikerfallet också klassikern "håhå jaja, här ser det ut som skit, det här får vi riva ut" när lösningen är helt ok men inte det som elektrikern är van vid. Finns många exempel på sådant. Min personliga erfarenhet är den klassiska "Jordfelsbrytare fungerar bara om alla uttag är jordade", helt seriöst framlagt till mig av en auktoriserad. Det triggade ett av mina tidigaste inlägg här för övrigt.


Nja. Det är ett krav på anläggnignskännedom. Det ska du givetvis ha betalt för. Om kunden inte vill betala tackar du för dig och går därifrån, inte konstigare än så. Ingen kräver att du ska jobba gratis.


Ja, ibland är det den tonen. Och vice versa, rätt ofta. Man kan undra varför man lägger tid på detta tjafs, det kan man verkligen. Min fru undrar t.ex. väldigt ofta. Det är väl kul att diskutera...


Håller med. Så lite mindre versaler och svordomar i framtiden? ;)
Här var det ok kommentarer o svar.

Nu är ju jag en oerhört transparent och ärlig installatör som delar med av rabatter mm till kunderna så när det generaliseras så lackar jag ur direkt, det finns seriösa.

Ett stort issue är att det har blivit mer vedertaget att det ska lämnas ett pris och att detta är nåt man bara susar förbi och hasplar ur sig för att sedan behöva stå för detta pris till kund där man max får utöka priset med 15% om inget varslats om förändring ed från min sida innan så kund kan stoppa i tid.

Vad som här är ett stort fel är att för du som installatör ska kunna lämna ett pris så måste du ha ett underlag och det verkar inte många ha lagt så stor vikt på om man ser till de missnöjda kunder här o där och det har ofta brustit i kommunikationen.

Just den, kommunikationen håller jag högt men den är dyr för mig i tid och pengar.
För att priset sedan ska kunna justeras upp eller ner så måste man veta vad var det som ingick och hur skulle allt göras i ursprungsofferten/ priset? här om man inte har ett gediget underlag så vet man ju inte var urgångspunkterna är och var.

Det här underlaget, litet eller stort är inte enklare än om man skulle gjort en affär mot ett företag eller det blir ju därefter skulle jag säga, billigt underlag in och skit ut.

De som säger, ge mig ett förslag för att ta in kanske tre helt olika lösningar och troligen tre helt olika prisbilder och ger sin kund att begrunda.

Nu till det tråkiga, det finns inte en kund i världen som professionellt kan bedöma dessa tre helt olika förslagen med olika material etc. Utan att lägga halva sin semester på hundra samtal om priser od. att röna ut vad som är bäst för kunden för jag skulle tro att deras bild av förslagen är att alla kommer leverera familjens önskemål om slutresultat, så då blir det nog mittenpriset de väljer rent statistiskt (erkänner det var en gissning) men vi är Svenskar o det billigaste har vi ju hört det är nog inte bra och det dyra, nej det var för mycket. Bara att mittenförslaget kan innehålla en massa friskrivningar od. som kunden inte kommer förstå sig på och sedan känna sig blåst då priset blir ett helt annat när alla friskrivningar faller in och den firman tjänat en hacka. Så mitt svar blir just det att ett underlag kan du få men det är ett arbete o kunskap som du köper av mig eller tar in el elkonsult och sedan ger mig eller flera installatörer det förslaget att prissätta. Slutar alltid med att man slipper lämna pris men man her redan tröttnat på att ta informationen om och om igen. Har föräldrar som kört eget sen jag var ett barn. Samma sak där, vad kostar?? Brorsan snickare börjar upptäcka samma sak. Vad kostar.

Jag förklarar att jag kommer gärna och gör en förundersökning på plats för att se dina önskemål och husets skick o möjligheter att få till dessa och bilkostnad tillkommer. Jag vill ju bara ha ett pris säger kunden då, ja men jag har ju i en halvtimme nu förklarat att alla hus är olika och en del kan vara felfria och andra ha brister som kanske måste åtgärdas för att kunna göra det du vill. Ok då förstår de och så bestämmer man att jag ska besöka den då eller då och så avslutar de samtalet med att fråga: Vad tror du det skulle gå på...🙄

Då förklarar man igen det där om att ett estimerat höftat pris inte får överstiga med mer än 15% och att just höfta till ett pris var anledningen till att jag föreslog just det där besöket då jag gör en förundersökning som också är en del av jobbet.

Beställer du jobbet och jag får några foton för att se material att ta med som första besök o starta jobb direkt som jag kört med i några år så slutar det ändå med tusen frågor och svar och när jag suttit på kontoret hemma och ringt grossar o tillverkare o prutat o roddat för att finna grejer som passar ihop och för kundens behov så blir det ibland ett OJ när fakturan kommit, blev det så många timmar.

Då har jag redan prutat bort ett flertal timmar för att få ner priset då en nöjd kund är en bra o kanske återkommande kund.
Nej då trodde de inte att mitt jobb på kammaren eller i alla samtal o mail o sms fram och åter också är ett arbete som kostar tid o pengar och som jag sagt tidigare ju bättre kommunikation ju bättre slutresultat men det är alltid jag som förlorat timmar och kunden kanske tycker det blev lite "dyrt" och det var ju inte vad jag önskade såklart.

Det lite intressanta är också, dyrt vadå? ska en lekman som inte ens kunnat svara på hur saker i hemmet samverkar eller fungerar helt plötsligt ha en susning om de kanske faktiskt fått en jättebra lösning för kanske mer pengar än de kanske hade trott men inte ens jag kan ju gissa vad för saker som kan tillstöta i olika hus.

En reflektion av att nog många, sabbat marknaden för hantverkare med att erbjuda gratis hembesök, Ja jo för de som inte tackar jag till något arbete ja, men de stackare som faktiskt köper hem ett hantverk.

De får ju faktiskt betala för notan det kostar att fara runt o "Titta på jobb" Det är också ett mycket olyckligt uttryck!

Vad ser en elinstallatör när han står med händerna i byxfickan och stirrar på en elcentral utan en gruppförteckning för det kravet är ju först nu den ska finnas och ej gäller retroaktivt enligt något svar igår jag fick, eller att om den finns så är det endast någon enstaka gång som den stämmer.
Sedan är ju vår el ofta dolt förlagt och ju bättre elektriker som gjort huset ju mindre ser man så hur ska man kunna stå och titta i en kvart o sen ge ett fullständigt underlag där svaret till kund sedan ska förstå vad som ska göras i olika förslag ev eller helst? Jag tycker det blir dyrt att som egen att hålla i allt och få en lönsamhet idag.

När man sedan i bakhuvet vet att de flesta skiter i sina elanläggningar och man har de där lagarna om omsorgsplikten mot kunden och konsumenttjänstlagar osv. så är det rätt lätt att känna att jag tjänar nästen mer pengar idag på att gå ut i vår samfällda skog och ta in fallved o släpa hem och värma mitt hus med istället o sambon får betala räkningarna.
 
tommib
K Kenta_S skrev:
Du verkar vilja vara en rättskaffens person men jag ska råda dig tillbaka.

Du ställer en fråga till mig och i samma inlägg målar du upp en egen bild av vad du tror är anledningen till att jag ringde till ESV. Tycker du det var hyggligt mot mig att flera läser ditt inlägg, fråga, påhopp av din egen bild av vad du TROR var anledningen till samtalet. Nej det är nog flera än bara jag som skulle uppleva det påhoppet.

Finns inte en domstol där sånt tillåts.

Du skulle ha väntat på svaret innan du sågade mig vid fotknölarna men du har nu placerat dig hos mig på en plats där jag placerar de jag mindre respekterar som goda samtalsparter.

Du kan dessutom läsa i ett svar till en annan person (bananskalare) nu i morse om varför jag har svårt att se att osäkra bristfälliga saker, installationer ska få finnas kvar där du kanske får en liten förklaring till varför mina axlar för mig ibland kanske känns tyngre än dina men du verkar ju bara köra på med din syn utan att vare sig tänka eller vänta på ett svar och kanske sedan, komma med dina reflektioner av mitt svar!

Nu till mitt svar om samtalet till ESV.

Nej du har helt fel även om jag som alla andra har rätt att ringa dit hur mycket vi vill o ställa frågor men nu ringde jag kanske 2ggr om samma sak.

Att man som privatperson ska behöva besöka ESV hemsida för att få veta att man ska kolla att elinstallatören är godkänd hos ESV, anmäld för EKP osv. samt att man har som elanläggningsinnehavare ALLTID det yttersta ansvaret för sin elanläggning oavsett om en riktig elektriker varit där och arbetat med el i huset.

Jag hade synpunkter på att ESV tänker lite fel då den viktiga informationen inte når de som verkligen skulle behöva veta och just ta sitt ansvar och åtgärda eller att inte låta en klant få utföra eljobb i hemmet för att det alltid är den som äger fastigheten eller vad det nu är för elanläggning som kunden äger, som faktiskt har detta ansvar för elsäkerheten och att man ska göra översyn och åtgärda fel och brister.

Att man som installatör när man påtalar detta för en ny kund och ideligen får svaret av dem att "det hade jag ingen aning om" så börjar man ju se ett bristande mönster att de som är intresserade av sitt hus o seriösa med det, ska behöva göra rätt o riktigt medan flertalet kan bara säga att jag hade ingen aning.

Det är konstigt och anledningen är att just den texten är skriven i LAG att man har just detta ansvaret och att ESV borde kunna skicka ut denna info eller tydliggöra den på ett bättre sätt och det var mina påståenden i mina kanske 2 samtal.

Sedan kan man gå lite djupare som jag gör och se lite framåt och vi är det några stycken av oss att vi tänker i större perspektiv än bara där näsan slutar.

Ett exempel är att jag förklarat här tidigare att jag lagt åratal o hundratal hus innan jag köpte vårt hus och anledningen var att konkurrenterna, de andra husköparnas diskussioner sins emellan fick mig att nästan ge upp för nästan ingen har koll på vad det är att äga ett hus gällande dränering, isolering, vvs, uppvärmning ja listan blir lång.

Det som jag ser som systemfel är att när dessa okunniga husköpare sen skulle buda på hus så fanns det hur mycket pengar som helst att lägga på köpet för räntan var ju så låg. Då ja, riktigt, men det kommer alltid en morgondag.

Redan för massor av år sedan såg jag hur riksbankens iver att hålla nere inflationen till nästan varje pris och man tänkte ju hur tusan ska det bli när räntan drar iväg och huspriserna som hållits uppe av just den låga räntan kommer sjunka och de som måste flytta kanske må få fram pengar som då inte finns.

Att sedan komma till flera såna husköpare få komma och göra ett litet jobb och sedan pruta som tusan och dra av timmar för att den löpande fakturan inte skulle bli så hög i tron att kunden skulle bli nöjd, men då var helt plötsligt de där 4-5000 kronorna väldigt mycket pengar.

Något tidigare så fanns det som husköpare hur mycket pengar som helst och då kunde jag tycka o tro att om man inte varit så hejdlös i sin budgivning så kanske de där husen inte dragit iväg så förbaskat i pris?

Husbrist, jo men det kommer alltid en morgondag och är man född på 60-talet så har man lite hum om hur det kan gå.

Nu var alltså min synpunkt på att det är ju folks plånböcker som bestämmer om man själv väljer att besöka ESV hemsida för att få information som är lagstadgad för mig som husägare och detta med dennes egen vilja o intresse eller plånbok som kommer styra hur länga vi kommer få vänta innan mycket av dålig el är åtgärdad då jag syftar på det egna ansvaret för elanläggningen man har i sitt hus.

Vi har obligatorisk bilbesiktning, inte fasiken frågade de mig sist hur jag ska klara mitt uppehälle för min gamla arbetsbil som fick fler tvåor. Bara att reparera och se glad ut, allt åtgärdat nu.

Vi ska deklarera och betala skatt o moms, inget konstigt och det missar man inte det får man information om.

Men ingenting om det så viktiga som vi tillbringar vår större del av våra liv i. Extremt konstigt!
Att det ska behöva hända tragiska bränder och olyckor innan vi kanske gör liiite mer än vi måste (och här gör ju inte många av oss ens något, för de har ingen aning om det egna elansvaret).

Det finns hur många exempel som helst och jag vill absolut inte att det ska bli något tvång, men att skicka ut denna information om det egna ansvaret och att rätt person ska utföra dessa eljobb som också är husägarens ansvar att kolla kunde kanske göra åtminstone min dag lite lättare i samtalen med kunder OM de skulle veta att man kommer inte undan med att säga att JAG VISSTE INTE för det var ESV väldigt tydliga med att det är var mans eget ansvar, basta och åter igen hur svårt kan det vara att folket ska få den informationen och just detta kunde jag bara få till svar att man hade kampanjer på gång med den info´n. Vem av er har sett någon sån kampanj, inte jag och inte hört ett knyst av någon annan.

Skulle jag fått en bråkdel betald av ESV för den tid jag fått lägga ner på samtal o frågor o svar o sökande hos IN, Tillverkare grossister mm. efter lösningar till kunder som inte vet sitt ansvar för att finna på en lösning som är kostnadseffektiv men det får man ju inte så att man efter dryga 40 år med el så kan jag säga att efter pandemi och allt skit runt i kring fått min lilla hink med glada tillrop och hopp att sina.

Att sedan en hantverkares ansvar för den enskilde konsumenten är reglerat i så många lagar är väl en fin tanke men den bygger ju på att husägaren eller privatpersonen just har tagit sitt elansvar i mitt fall som elinstallatör men det funkar ju inte, se ovan stycke.

Så att ha alla dessa styrande lagar gällande omsorgsplikt om kunden har varit väldigt viktigt för mig men kunden har ofta inte ens kommunicerat tillbaka fullt upptagen i sitt vanliga liv och just den här kommunikationen har funkat bra mellan mig o kund bara att nästan all den tid detta tagit pga kundens oförstånd eller ibland ovilja att sätta sig in i en bra lösning har kostat mig allt för mycket och när jag stramat upp och varit skarpare för att väcka kunden så kan det bli lätt att jag ger upp för man lär sig så småning om att alla kunder vill man inte ha för de ska nog ta en annan elinstallatör.

Ex. Säljer man en bil så vet ofta säljaren i bilbutiken var kundens prisbild ligger, det vet aldrig vi hantverkare och vi är också olika passande för olika kunder.

En del vill ha snabbt enkelt o billigt medan en annan vill ha genomtänkt och framtidssäkrat och framför allt bra så att i ett sms eller kort mail få denna kundkännedom är näst intill omöjligt.

Jag har en lång erfarenhet av kunder som mer lutat åt mitt senare exempel alltså inte snabbt enkelt och billigt för den slutprodukten blir sällan helt hundra.

Kort summering av kundklientel: De som vill ha snabbt, enkelt o billigt blir ofta besvikna över resultatet och undrar varför det inte blev si eller så och med gedigen kommunikation så hade man sett detta men de kunderna vill inte lägga den tiden eller betala för min tid o kunnande och då faller det på slutprodukten eller lösningen trots man påtalat detta och som privatperson i Sverige så är det alldeles för lätt att bara skylla på allt runt i kring och inte ta sig den tiden. Herre jösses ett eljobb ska ju vara i åratal och nu med LED-belysning så ska ljusbilden, färgen, spridning, bländning etc. vara och hålla i många år medan vi förr satte an svagare ljuskälla eller annan lösning. Går inte idag.
Det var en lång post från dig som jag inte riktigt förstår hur vi hamnade i givet dina tidigare inlägg men jag kan läsa en stor frustration och uppgivenhet över att folk generellt är rätt okunniga (och ointresserade). Det är du absolut inte ensam om och just budgivningsgrejen finns det flera trådar om här.

Du kan trösta dig med att ElSV sett till att det numera sedan något år tillbaka sitter lappar på alla byggvaruhus om att man ska ladda ner "Koppla säkert" för att få veta om man får använda grunkan man just köpte. Någon kanske funderar ett varv till men många gör det nog inte.

Du verkar ta din omsorgsplikt väldigt seriöst och det hedrar dig. Jag undrar om du inte tar den lite väl seriöst bara.

Detta med prisuppgift är knepigt, helt enig om det. Lika med att åka och titta på jobb. Den som löser det problemet blir nog rik. En anledning till problematiken är nog att det finns väldigt lite tillit mellan beställare och utförare. Det gör att allting måste detaljavtalas istället för att man kör det på löpande. Förfarandet fördyrar rätt mycket eftersom det innebär extra jobb. Det är också en intressant parallell till ett hög- resp lågtillitssamhälle generellt.

För min egen del har jag en hantverkare jag anlitar. Han jobbar på löpande när han jobbar hos mig, uteslutande. Jag frågar inte honom om priser eftersom jag vet hur svårt det är. Grejen är att jag litar helt på att han gör det som är bäst för mig. Han har aldrig blåst mig hittils och jag har ingen anledning att tro att det skulle ske framöver. Tyvärr ser det inte ut så med många andra hantverkare. En anledning till att vi fungerar så bra ihop är att jag är påläst och vet vad jag vill ha och kan specificera det.

Du kanske behöver hitta en kundkrets som du trivs med så att du slipper ta jobb hos folk som "bara vill ha några extra uttag uppsatta, du kan koppla vidare från det befintliga" och sen kommer och klagar över att du tar mer betalt för THPG än Biltema och undrar varför det går kablar mellan uttagen när det är 2023.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var en lång post från dig som jag inte riktigt förstår hur vi hamnade i givet dina tidigare inlägg men jag kan läsa en stor frustration och uppgivenhet över att folk generellt är rätt okunniga (och ointresserade). Det är du absolut inte ensam om och just budgivningsgrejen finns det flera trådar om här.

Du kan trösta dig med att ElSV sett till att det numera sedan något år tillbaka sitter lappar på alla byggvaruhus om att man ska ladda ner "Koppla säkert" för att få veta om man får använda grunkan man just köpte. Någon kanske funderar ett varv till men många gör det nog inte.

Du verkar ta din omsorgsplikt väldigt seriöst och det hedrar dig. Jag undrar om du inte tar den lite väl seriöst bara.

Detta med prisuppgift är knepigt, helt enig om det. Lika med att åka och titta på jobb. Den som löser det problemet blir nog rik.
Ja den blev lång tyvärr och det blev många som bombade mig och det blev lite mycket. Ta dig gärna en titt på banankillens svar från mig i morse om när jag var 18-20 år och ett helt hus gick åt helvete där jag trodde det var jag som var orsaken, försök att ta in den känslan jag kände den förmiddagen... Detta bär jag med mig var dag och var gång riskerna hopas med elfel o skit så är jag där igen och bara ville dö för så traumatisk var den bilden av det förstörda huset med varmvatten som pumpat en hel vinter... Nu var inte felet mitt men lovade mig själv. Aldrig en fix åt någon ever again
 
tommib
Det är väl en rimlig grej att inte göra snabbfixar som är farliga. Apropå känslan och vad du bär med dig så kan jag absolut respektera det men det får inte gå till överdrift.

Jag arbetar själv som läkare och har hittills aldrig lyckats döda någon direkt* men det är nog en tidsfråga. Samtidigt måste det gå att arbeta, man får inte bli paralyserad av möjligheten att göra fel och konsekvenserna av det. Att hitta den balansen är inte alltid helt lätt.


*Jag har varit inblandad i ett fall där mitt agerande, på order av ledningsansvarig och efter protester från mig, kan ha bidragit till ett dödsfall. Efter det lovade jag mig att inte göra saker jag inte kan stå för själv.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.