Hej. Har köp hus och vet inte alls vad som behövs göras med denna golvvärme. Golvet har en del kalla fläckar så jag antar att den kanske behöver luftas!? Vart gör jag de? Och behöver man spola igenom med vatten? Vart gör jag det?
 
  • Uppvärmningssystem med panna, cirkulationspump, rör, mätare och filter i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump, expansionskärl, rör, ventil och mätare i ett teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att spola slingorna brukar man behöva specialkopplingar och två trädgårdsslangar. Sedan stänger man övriga slingor i fördelaren och spolar igenom en slinga i taget. Kopplingarna mot pannan måste vara avstängda. De flesta anlitar nog en rörmokare för det jobbet. Ser tyvärr inga luftningsventiler på din golvvärmefördelare.
 
H Helena Mossberg Jönsson skrev:
Hej. Har köp hus och vet inte alls vad som behövs göras med denna golvvärme. Golvet har en del kalla fläckar så jag antar att den kanske behöver luftas!? Vart gör jag de? Och behöver man spola igenom med vatten? Vart gör jag det?
Som det ser ut har du fyra slingor golvvärme? På två slingor sitter det ställdon och två är bortkopplade och hänger. Normalt styrs varje sådan med en egen rumsregulator för rummet/golvslingan. Har du några sådana? Kolla om varje slinga är varm genom att känna med handen. Att två hänger tyder på att dessa kanske inte fungerar.

Har du bra tryck i systemet? Om du har det ska du inte behöva fylla på vatten. Kolla vilken inställt tryck du har på den runda manometermätaren med. Läs av hur många bar enheter du har.
H Helena Mossberg Jönsson skrev:
Hej. Har köp hus och vet inte alls vad som behövs göras med denna golvvärme. Golvet har en del kalla fläckar så jag antar att den kanske behöver luftas!? Vart gör jag de? Och behöver man spola igenom med vatten? Vart gör jag det?
H Helena Mossberg Jönsson skrev:
Hej. Har köp hus och vet inte alls vad som behövs göras med denna golvvärme. Golvet har en del kalla fläckar så jag antar att den kanske behöver luftas!? Vart gör jag de? Och behöver man spola igenom med vatten? Vart gör jag det?
 
T Toolfix skrev:
Som det ser ut har du fyra slingor golvvärme? På två slingor sitter det ställdon och två är bortkopplade och hänger. Normalt styrs varje sådan med en egen rumsregulator för rummet/golvslingan. Har du några sådana? Kolla om varje slinga är varm genom att känna med handen. Att två hänger tyder på att dessa kanske inte fungerar.

Har du bra tryck i systemet? Om du har det ska du inte behöva fylla på vatten. Kolla vilken inställt tryck du har på den runda manometermätaren med. Läs av hur många bar enheter du har.
Tror jag ser att mätaren står på 5 mvp =meter vatten pelare. Översatt är det 0.5bar. Fyll på vatten till 10 mvp. Någonstans där har du ett vred som är kopplat på kallvattnet.
 
T Toolfix skrev:
Tror jag ser att mätaren står på 5 mvp =meter vatten pelare. Översatt är det 0.5bar. Fyll på vatten till 10 mvp. Någonstans där har du ett vred som är kopplat på kallvattnet.
Vet dok inte vart de är kopplat till vatten 🫣
 
T Toolfix skrev:
Som det ser ut har du fyra slingor golvvärme? På två slingor sitter det ställdon och två är bortkopplade och hänger. Normalt styrs varje sådan med en egen rumsregulator för rummet/golvslingan. Har du några sådana? Kolla om varje slinga är varm genom att känna med handen. Att två hänger tyder på att dessa kanske inte fungerar.

Har du bra tryck i systemet? Om du har det ska du inte behöva fylla på vatten. Kolla vilken inställt tryck du har på den runda manometermätaren med. Läs av hur många bar enheter du har.
Jag har rumsreglglarorer i alla rum och de är varmt i alla rum men bara fläckvis.
 
H Helena Mossberg Jönsson skrev:
Jag har rumsreglglarorer i alla rum och de är varmt i alla rum men bara fläckvis.
Hur stora är fläckarna?
 
H Helena Mossberg Jönsson skrev:
Vet dok inte vart de är kopplat till vatten 🫣
Är det ett svart vred ovanför pumpen?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
T Toolfix skrev:
Är det ett svart vred ovanför pumpen?
Ja det är en LK avstängningsventil. Misstänker också att det är påfyllningen.

Cirk-Pumpen är den röda med texten ”grundfors”
 
Redigerat:
  • Gilla
Toolfix
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det är en LK avstängningsventil. Misstänker också att det är påfyllningen.

Cirk-Pumpen är den röda med texten ”grundfors”
Måste jag öppna el stänga några av alla rattar innan? Vilka är de där uppe och de där nere?
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det är en LK avstängningsventil. Misstänker också att det är påfyllningen.

Cirk-Pumpen är den röda med texten ”grundfors”
Måste man stänga nått el öppna innan man fyller på med vatten? Vet ni vad de vita och blåa rattarna gör?
 
På pumpen, den svarta dosan sitter det ett vred, se om det står på 3 om inte vrid till 3. ser ut som att nyckeln hänger bredvidoch vänta ett par dygn, så kan luften gå ur själv. På höger sida om dom rör som slingorna är kopplade till, så är det små vita delar och säkerligen avluftning¨. det ska vara ett litet hål i, dom går att vrida så hålet kommer rakt ut.
Man öppnar och stänger med luftnyckel, ha en trasa för att ta emot det vatten som kommer. Nätr ett par dygn gått ställer du tillbaka farten på pumpen, som det var från början.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
De vit-blå rattarna är flödesregleringen till varje slinga i golvvärmen. För att justera grundflödet så temperaturen i varje rum blir lika.

Nej du behöver inte stänga av eller göra nått, men du behöver ta reda på om det verkligen är påfyllningen innan du vrider på den. Vart går/kommer röret ifrån?
Om den kommer från tappvattenkretsen är det bara öppna den sakta kolla på tryckmätaren och stänga när du nått rätt tryck.
 
J jonaserik skrev:
På pumpen, den svarta dosan sitter det ett vred, se om det står på 3 om inte vrid till 3. ser ut som att nyckeln hänger bredvidoch vänta ett par dygn, så kan luften gå ur själv. På höger sida om dom rör som slingorna är kopplade till, så är det små vita delar och säkerligen avluftning¨. det ska vara ett litet hål i, dom går att vrida så hålet kommer rakt ut.
Man öppnar och stänger med luftnyckel, ha en trasa för att ta emot det vatten som kommer. Nätr ett par dygn gått ställer du tillbaka farten på pumpen, som det var från början.
Tack snälla, vilken är den svarta dosan? 🫣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.